Mikä viini?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 16.03.2020 15:26
Vagabondo kirjoitti: 16.03.2020 14:20
McJanne kirjoitti: 16.03.2020 14:10 ^joo, se on juuri se ongelma, toki raportoin tämän Alkolle ja ostin seuraavana päivänä mielenipahoittamiseksi aina luotettavaa
Mutta ei etikoituneen yksilön perusteella voi arvioida viiniä, koska se ei ole sitä mitä sen pitäisi olla. Kuitenkin dissasit pokkana viinin ihan paskaksi. Hämmentävää :?
En perusta mielipiteitäni yksittäisiin pulloihin.
Ei tää nyt oikein selventänyt... :? :? :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 16.03.2020 15:33Pahoittelut. Palataan kohtaan "kitkerää paskaa" ja tyydytään siihen.
:sir:

Sinänsä ihan sama onko ko. viini hyvää vai ei, kun en tällä hetkellä juuri punaista juo.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Näin kesän lähestyessä teki mieli kevyen raikasta vino frizzantea ja Pino Pino Vino Frizzante Pinot Noir osoittautui mainioksi tyylilajinsa edustajaksi. Helposti dokattava :beer:

Alkossa näytti olleen myös Rose versio, joka täytyy myös testata.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kolmas postaus putkeen. Tässähän tuntee itsensä ihan alkoholistiksi :oops:

Viimeksi Alkossa asioidessani ajattelin ostaa muutaman valkkarin varastoon odottamaan tarvetta. Kun käyttötarkoitus ei ollut tiedossa, niin myyjä kehotti ostamaan Ribbonwoodia, kun sitä sattui olemaan hyllyssä. Sanoi että valinta vuoden viiniksi 2019 on pitänyt hyllyt tehokkaasti tyhjinä. Ostan varmasti lisää, kun seuraavan kerran sattuu sopivasti olemaan saatavilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

https://www.alko.fi/tuotteet/949997/Zen ... nico-2019/

Täytyy sanoa, että valitsin ihan tuntumalta. Ei ollenkaan huono.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondon Ribbonwood kiinnostaisi kovasti. Pelkään vain tuota viinissä ilmeisesti olevaa pientä makeutta. Haluan rieslingini rutikuivina.

Itse sen sijaan kokeilin eilen yleisestä mielenkiinnosta tätä https://www.armenianbrandyandwine.com/e ... tml#idTab5 eli georgialaista, perinteisessä maahan upotetussa saviastiassa kypsytettyä oranssia viiniä. Hämmentävästi muistutti väriltään ja maultaan kalliolaista, perinteisessä komeroon upotetussa muoviastiassa kypsytettyä opiskelijaviiniä. Jäi pullo lähes täytenä jääkaappiin, tuskin vedän tuulensuojaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

:mrgreen:
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Tuosta valinnastani on joku tykännyt:
https://www.viinilinna.fi/tuotteet/ital ... anico-75cl
(Onko tuo mainos?)
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.05.2020 9:21 Vagabondon Ribbonwood kiinnostaisi kovasti. Pelkään vain tuota viinissä ilmeisesti olevaa pientä makeutta. Haluan rieslingini rutikuivina.

Itse sen sijaan kokeilin eilen yleisestä mielenkiinnosta tätä https://www.armenianbrandyandwine.com/e ... tml#idTab5 eli georgialaista, perinteisessä maahan upotetussa saviastiassa kypsytettyä oranssia viiniä. Hämmentävästi muistutti väriltään ja maultaan kalliolaista, perinteisessä komeroon upotetussa muoviastiassa kypsytettyä opiskelijaviiniä. Jäi pullo lähes täytenä jääkaappiin, tuskin vedän tuulensuojaan.
Kuulostaa eksoottiselta. tulkitsen ettei tarvitse vaivautua kokeilemaan :think:

En kiinnittänyt huomiota mihinkään makeuteen, mutta makuni ei ole vannoutuneen rutikuiva.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Harjoittelukinkun pariksi ajattelin napata randomilla jonkun tujun.

Nappiin osui Norton Privada 2016. Hyvin menee possu, eikä pelästy sinappiakaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Minähän pidän tästä:

Rabo de Galo Reserva 2018
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Black Stallion Cabernet Sauvignon 2018

Kiva aluksi, mutta lopuksi pippuri iskee voimakkaasti. Hintansa arvoinen kuitenkin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 01.04.2022 20:13Hintansa arvoinen kuitenkin.
No mahtoi olla sit hyvä, kun hintaa on kuitenkin aika lailla. Uskon toisaalta kyllä: kun asuin Kaliforniassa, Napan vahvat cabernet sauvignonit olivat suosikkejani. Siellä kyllä edullisempia.

Itse laittelin kalaa ja parsaa, ja menin Viinilehden vuoden valkoviinillä https://www.alko.fi/tuotteet/950338/Cor ... erve-2021/ ihan jees.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oli tuollakin joku viinilehden pronssitila punkuissa vuodelta 2021.

Vähän tullut sokeaksi hinnoille. Kun nappaa yhden kaksi olutta illassa (pe-la only) ja ne pyörii suunnilleen samoissa hinnoissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kun nyt kerran Rick Stein suositteli:

Coates & Seely Brut Reserve


Mutta ei ole kuohari ihmisten juomaa. Varsinkaan jos on refluksiin taipuvainen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Pitkästä aikaa punaista, kun satuin sopivasti käymään Alkossa tänään: https://www.alko.fi/tuotteet/432687/Ner ... gnon-2020/

Nero Grande Negroamaro Cabernet Sauvignon 2020

Mitä tästä sanois? Ihan kiva. Maku hyvä, mutta valitettavan yksiulotteinen, niin kuin kympin pulloilla on tapana. Mä oon niin tottunut 15 ja yli hintaluokkaan, että tissutellessa jään odottelemaan, että jälkimaku heittäisi vielä volttia. Ihan mielellään tätä juo ja toivottavasti toimii lasagnen kanssa.

Pullosta toiseen. Pilaantuvien punaviinien kirous vaivaa edelleen tätä taloa. Eilen avattiin jouluksi saatu lahjapullo. Pullo ulkoasusta päätellen laadukas viini, mutta sisältö juomakelvotonta etikkaa, niin viemäriin päätyi. Pitää tehdä uus talo :(
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 16.04.2022 18:51 Pullosta toiseen. Pilaantuvien punaviinien kirous vaivaa edelleen tätä taloa. Eilen avattiin jouluksi saatu lahjapullo. Pullo ulkoasusta päätellen laadukas viini, mutta sisältö juomakelvotonta etikkaa, niin viemäriin päätyi. Pitää tehdä uus talo :(
Tää kyllä hämmentää mua. Juon aika paljon punaviiniä, enkä muista kohdanneeni ainakaan 15 vuoteen pilaantunutta, korkkivikaista viiniä. En ole ihan varma, onko Suomessa Alkosta ostetuissa viineissä käynyt niin koskaan. Sulla taas tosiaan yhtenään. Onkohan mun makuaistissa vikaa ja juon toistuvasti kuraa, jota sinä pitäisit pilaantuneena.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 16.04.2022 20:14
Vagabondo kirjoitti: 16.04.2022 18:51 Pullosta toiseen. Pilaantuvien punaviinien kirous vaivaa edelleen tätä taloa. Eilen avattiin jouluksi saatu lahjapullo. Pullo ulkoasusta päätellen laadukas viini, mutta sisältö juomakelvotonta etikkaa, niin viemäriin päätyi. Pitää tehdä uus talo :(
Tää kyllä hämmentää mua. Juon aika paljon punaviiniä, enkä muista kohdanneeni ainakaan 15 vuoteen pilaantunutta, korkkivikaista viiniä. En ole ihan varma, onko Suomessa Alkosta ostetuissa viineissä käynyt niin koskaan. Sulla taas tosiaan yhtenään. Onkohan mun makuaistissa vikaa ja juon toistuvasti kuraa, jota sinä pitäisit pilaantuneena.
Tää hämmentää muakin, koska ravintoloissa tarjoiltu viini on yleensä hyvää. Pari kertaa muistan lähettäneeni etikoituneen punaviinin takaisin ja seuraavasta pullosta on tullut hyvää. Mutta ei se ole pelkästään tää talo, koska nyt jo pidempään olen pyrkinyt ostamaan punaviinin vasta samana päivänä Alkosta ja muutaman kerran avannut pullon sen verran ajoissa, että olen ehtinyt käydä vaihtamassa pilaantuneen viinin uuteen pulloon vielä samana iltana.

Oon ymmärtänyt, ettei pulloja palauteta niin paljoa kuin mä niitä hylkään, niin joko mulla on todella huonoa tuuria tai sitten moni juo kalliita viinejä pilaantuneina asiaa tajuamatta, eli eivät ymmärrä miltä 15€ ja yli hintaluokan punaviinien kuuluu maistua. No, oon tän joskus sukulaisten luona todistanutkin, kun en oo kehdannut snobbailla viinistä, kun muut on juoneet tyytyväisenä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kai sä säilytät ne punkut kyljellään ja viileässä?
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä menen tällä just nyt https://www.alko.fi/tuotteet/433507/Log ... Noir-2021/

Yleensä tämä ei olisi ollenkaa mun tyylinen, mutta kasviksia, vähän vaaleaa lihaa ja ilta-aurinko pihaan, niin mikäs tässä tällaisessa vähän kevyemmässä grillikauden avauksessa. Hyvää on.

Mut nyt arska laskee, ehkä loppuillaksi tarvitaan jotain lämmittävämpää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Pitkästä aikaa Ca´Del Bosco Franciacorta. En muistanutkaan kuinka taivaallisen hyvää tää on.

https://www.alko.fi/tuotteet/589874/Ca- ... xtra-Brut/
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Sain tuliaisina minulle uuden tuttavuuden valkoviinien maailmasta: Bernand Defaix - Petit chablis. Oikein kiva! :)
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

https://www.alko.fi/tuotteet/938607/Hip ... maro-2021/

Tyhmä etiketti ja nimi, mutta hyvä viini. Alkosta en varmasti tarttuisi tälläiseen etikettiin, mutta ravintolan viinilistalla ei niin häiritse. Nimi ei tosiaan myynyt, mutta Negroamarone kuulosti listan mielenkiintoisimmalta rypäleeltä, niin tuli kokeiltua. Yllätyin positiivisesti. Joskin hintalaatusuhde ei Alkosta ostettuna ole ihan kohdillaan, vaan maun perusteella asettaisin hinnan pari euroa alemmas. 15€ pitäisi saada jo pidempi jälkimaku.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin