Mikä viini?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

huima kirjoitti:
No mutta tämä on ihan samanlainen asia. Viineissä maku ja oma osaaminen jalostuu ajan myötä - ja viineistä erottaa sekä arvostaa erilaisia asioita.
No mutta. Kun minä totesin vaan komppailevani hinaajan "alle kympin litra on halpaa -tokaisua" en muuta.
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:
Opetappa tuo dumarille ettei meikäläisen tarvitse lipitellä enään Brut 69 vai mitä se nyt olikaan.

Vat 69?

Dumari taitaa olla Band Of Brothers-fani :D

En o muuten ikinä maistanut.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Jos menen ostamaan viiniä, ostan sellaista mikä sopii tilanteeseen ja maistuu hyvältä. Hinta on sivuseikka. Halvemmaksi perjantai-ilta tulee jos siitä viinipullolla tai kahdella selviää kuin vaikka pelkkä parilla käyminen töiden jälkeen.
Viinien hinnat kiipeävät yläpäässä ihan kivasti. Jos juo vaikka samppanjaa, niin onko mitään estettä olla juomatta lippulaivan vuosikertadomppaa, siis muuta estettä kuin lähes kuudensadan hinta?

Eli veikkaan lausahduksesi koskevan alle 50€ hintaluokkaan, jolloin varakkaan juristin viinin valitsemiseen käyttämän ajan vaihtoehtoiskustannus näyttelee isoa roolia siinä, että ei kannata yrittää pihistää viinin hinnasta sitä viimeistä euroa, vaan tarttua suosiolla hyväksi tiedettyyn hieman kalliimpaan pulloon.

Itsekin olen niin pihi, että sivuutin välittömästi eilen erään alkon neidin suositteleman 50€ jälkkäriviinin ja tarrasin hyväksi todettuun ja edullisen Lenz Moseriin.

Punkuissa ja valkkareissa olen jumittunut 10-20€ haarukkaan kun en tunnu ehtivän testaamaan tuosta välistä kaikkea kiinnostavaa. Tässä muutamia hyviksi havaittuja poimintoja tuosata hintaluokasta:

Punkkuja:

Hewitson Miss Harry
- kiva grilli- tai pihviviini

Leyda Las Brisas Pinot Noir
- pirun hyvä, tämän hetkinen suosikki. Sopii myös vaaleammalle lihalle. Tätä suositellaan myös joulupöytään ja veikkaan itsekin tämän toimivan, kunhan niitä ärjyimpiä ruokia välttelee. Pistäkää korvan taa kun joulu on jo ovella.

Jackson Estate Pinot Noir
- tämä on kanssa hyvä vaaleammalle lihalle.

Valkkareita:

Yalumba Y Series Riesling
- paistetuille kaloille

Jackson Estate Sauvignon Blanc
- raikas, hieman mineraalinen kiva valkkari

Santa Digna Sauvignon Blanc Reserve
- rehevä, vähän maustetummille kalaruuille
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

huima kirjoitti:Sama koskee myös kuohuviinejä, joita tulee suhteellisen aktiivisesti nautittua.
Mä en pärjää kuohuviinien kanssa. Shampanjan, jota ostan ulkomailta tai saan lahjaksi, erinomaisuuden usein erotan, mutta kuohuviinien suhteen makuni on kehittymätön. Viimeaikoina hyviltä ovat sofistikoitumattomaan suuhuni maistuneet:
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/577727
ja
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/598817
Vinkkejä samantyylisiksi mutta paremmiksi otan mielelläni vastaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti: Vinkkejä samantyylisiksi mutta paremmiksi otan mielelläni vastaan.

Tiedä häntä, mutta testaa toi.

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/580867

Toisn itse olen ostellut vaan näitä mustia versioita:

Kuva
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ hah, just selatessani katalogia päätin, että tuo on seuraava kokeilu. Tosin punaisena - aina on hyvä tunnustaa väriä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti: punaisena
Taitaa olla samaa lurjua. Ainoastaan pakkaus on muuttunut I guess.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Samantyylisyydestä en tiedä, mutta muutama vinkki kalalle:
Carrington Vintage Brut (hyvä halpis)
Codorníu Non Plus Ultra Cuvée Reina María Cristina
Taltarni Brut Taché

Jos samppanjaa haluaa alkosta, niin näistä olen tykännyt ja ovat vielä halvimmasta päästä:

Kilistelyyn:
Bonnaire Brut Tradition

Kalalle:
Blondel Brut Carte d'Or
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Viinien hinnat kiipeävät yläpäässä ihan kivasti. Jos juo vaikka samppanjaa, niin onko mitään estettä olla juomatta lippulaivan vuosikertadomppaa, siis muuta estettä kuin lähes kuudensadan hinta?
Lähinnä lausahdukseni koski sitä, että valintaa tehdessäni en lähde siitä, että valitsemani viinin pitää istua johonkin ennalta päätettyyn hintahaarukkaan/kattoon vaan sen pitää olla tilanteeseen sopiva ja itselle maistuva, hinta on vasta toissijainen valintakriteeri. Jos kyse olisi hääyöstä, tilanteeseen sopivan juoman hinta voisi hyvinkin olla 600 euroa. Sen sijaan normaaleissa sosiaalisissa toiminnoissa haetaan pääsääntöisesti tarjolla ruoan kanssa toimivaa viiniä.
Santa Digna Sauvignon Blanc Reserve
- rehevä, vähän maustetummille kalaruuille
Diggailen myös tästä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Lähinnä lausahdukseni koski sitä, että valintaa tehdessäni en lähde siitä, että valitsemani viinin pitää istua johonkin ennalta päätettyyn hintahaarukkaan/kattoon vaan sen pitää olla tilanteeseen sopiva ja itselle maistuva, hinta on vasta toissijainen valintakriteeri.
Itse en ole viinin lipittämisessä noin pitkällä. Yrityksistä huolimatta en osaa tehdä timanttimatcheja tai edes matcheja viinin ja ruuan suhteen kun käytössä on koko alkon repertuaari. Olen päätynyt käyttämään viinistä viiniin kirjan arvioita, eli usein tavoitteenani on ostaa 3, 4 tai 5 pojon viini, useimmiten 4 pojon. Juhlaan sitten viittä pojoa ja arkisempaan kolmea. Kun pojohaarukka on selvillä, niin valkkaan haarukan edullisemmasta päästä nopeasti suunnilleen ruokaan passaavan pullotteen.

Joskus lähden hifistelemään ja käytän elisan ruuasta viiniin hakukonetta, mutta hieman epäilen sen suositusten osuvuutta. Tai sitten en vain osaa laittaa sellaista ruokaa, mita suosituksissa on tarkoitettu. Ylipäätään tunnistan huonosti viinin ja ruuan matchin, paitsi silloin kun se menee aivan nappiin jossain tähtiravintolassa. Yleensä sovittaminen on tasoa "kyllä tätä tämän kanssa juo" ja sitten huomio kiinnittyy ruokaan ja juomaan erikseen.
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Itse en ole viinin lipittämisessä noin pitkällä.
Taidat kuitenkin merkittävästi pidemmällä kuin minä. En lue kirjoja enkä käytä hakukoneita, vaan otan työkuvioissa vastaan tulleita tai ystävien tarjoamia hyviä viinejä ja vinkkejä vastaan.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

sivustahuutaja kirjoitti: Yrityksistä huolimatta en osaa tehdä timanttimatcheja tai edes matcheja viinin ja ruuan suhteen kun käytössä on koko alkon repertuaari.
Psst....Alkossa on ne kouluteut myyjät ihan sitä varten että niiltäkin voi kysyä. :wink:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja huima »

Tässä muutamia kuohareita, joita mm. kesän aikana on tullut kokeiltua.


Yllättävä Riesling-kuohari: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/562197

Tallinnassa ja Pariisissa vitosella pullo: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008844

Yhdeksällä eurolla silti ihan ok juoma, ei missään imessä kuitenkaan verrattavissa todella hyviin kuohareihin. Tallinnasta voisi kuitenkin laatikollisen tätä hakea tuohon 5 eur / pullo -hintaan.

Megadeal: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008219

Maistunut aina hyvälle. Ja alle kympin hintaan ryöstö.


Ihan ok: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/548407

Kesällä grillauksen yhteydessä maisteltiin tätä ja ei jäänyt mieleen menestystarinana, mutta silti ihan maukkaana kuoharina. Tuntui sopivan kun meillä oli raikkaita ruokia ja salaattia, niin niiden kanssa siihen hetkeen. Ei tule kuitenkaan olemaan vakio-ostos jatkossa.


Tätät suositeltiin Alkossa, en tykännyt erityisemmin: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/586027

Jokin vain tökki hieman, toiset taas ovat tykänneet paljonkin.



Ylläri: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/581897

Tämä oli hyvää peruskuoharia vaikka millaiseen kepeään illanviettoon.


Kuten myös tämä: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/548667

Kalifornialaista kuohuviiniä, jota valkoisessakin talossa ilmeisesti vieraille työnnetään.


Vanha suosikki vuosia sitten oli tämä: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008893

Mutta jossain vaiheessa siihen kyllästyi. Finnair edelleen tarjoaa lennoillaan Bernard Massaudia, ja pikkolopullo viiden euron hinnalla onkin lennolla supertarjous - kun samaan hintaan saa muuten vain tölkin olutta.



Tykkäsin: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008863


.. Edelleen lemppareita: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/555687

Etelä-afrikkalainen kuohari, joka oli yhdessä vaiheessa Alkosta urakalla loppu, kun sai hesarissa loistoarvostelun jossa sitä verrattiin shampanjaan.


Uusia lemppareita: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008814


Tämä cava ei ollut pahempi. Selkeästi ainakin paremman makuinen, kuin normaalit Codorniun cavat: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008914

Eli siis tykkäsin, mutta en ottanut silti jatkuvaan valikoimaan. Muistaakseni tätä myös kehuttiin arvosteluissa.


Itävaltalainen suosikki: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/570977

Oikeasti odotukset eivät olleet korkealla, mutta tämä oli hyvää.


Ja jo aiemmin mainittu: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/580867

Erinomainen viini, jota on maisteltu useita kertoja ja josta vieraatkin ovat tykänneet kovasti. Väri on myös erittäin kaunis, mikä aina kiinnittää juojien huomion.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Taidat kuitenkin merkittävästi pidemmällä kuin minä. En lue kirjoja enkä käytä hakukoneita, vaan otan työkuvioissa vastaan tulleita tai ystävien tarjoamia hyviä viinejä ja vinkkejä vastaan.
Itse olen niin kyyninen paska, että en luota pätkääkään noiden duunikavereiden vinkkeihin. No, onneksi asiakkaat luottavat.

Tuota viinistä viiniin hakukonetta suosittelen, koska sen hit rate omalla kohdallani on ollut vakuuttavaa. Hienostelijoiden miestä 1-5 asteikko voi olla brutaali, mutta itse tykkään tuon selkeydestä.
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Taidat kuitenkin merkittävästi pidemmällä kuin minä. En lue kirjoja enkä käytä hakukoneita, vaan otan työkuvioissa vastaan tulleita tai ystävien tarjoamia hyviä viinejä ja vinkkejä vastaan.
Itse olen niin kyyninen paska, että en luota pätkääkään noiden duunikavereiden vinkkeihin. No, onneksi asiakkaat luottavat.

Tuota viinistä viiniin hakukonetta suosittelen, koska sen hit rate omalla kohdallani on ollut vakuuttavaa. Hienostelijoiden miestä 1-5 asteikko voi olla brutaali, mutta itse tykkään tuon selkeydestä.
En ole juuri koskaan pettynyt saamiini suosituksiin. Kai siitä on jotain etua, että on parikin opiskeluvuotensa Alkon palveluksessa rahoittanutta tuttavaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lilo kirjoitti:Psst....Alkossa on ne kouluteut myyjät ihan sitä varten että niiltäkin voi kysyä. :wink:
Ne alkon myyjät eivät aina ole kartalla, vaikka heidän tietämyksensä taso yleisessä kauppascenessä on huikea.

Eilen lippulaivassa tummalle suklaalle sopiva jälkkärivalkkari aiheutti tuotti aika haparoivan neuvontayrityksen. En olisi mennyt leikkaukseen tuollaisen neuvonnan perusteella, vaan olisin kysynyt toisen mielipiteen.

Pitää nyt tarkentaa, että vaatimustasoni noiden matchien kanssa on ilmeisesti aika korkealla, koska en erota kuin asteikon:
- ei sovi
- ihan ok
- Huikeaa!

Tyypillisessä fine dining paikassa suositeltu viini on 'ihan ok' match, joten miten alkon myyjä pystyisi parempaan kun ei ole maistanut ruokaa jota en vielä ole tehnyt?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Dude, lippulaivan työntekijät on luusereita, pari vanhempaa fabua osaa homman, mutta ne söpöt blondit tytöt ja pojat on ihan daijuja. Tiedän mistä puhun! Tuotteet lippulaivassa on korkeinta mahdollista tasoa, henkilökunta taas ei (siellä on puolet office-Alkon yritysjohtajien tyttären tyttäriä jne).

Vinkki: Viikin alkosta löytyy parhaat viski-tarjonnat, 90% viskeistä ns. pöydän alla :P
The great club outshines the individual, always and forever.
Manaaja

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vagabondo kirjoitti:Mulle edullinen viini on 10-15€, joka voidaan avata ihan satunnaisena arki-iltana. Vieraille tarjottaessa mennään helposti 15-20€ hintaluokkaan. Juhlistettaessa jotain ateriaa erityisesti saatetaan avata pullo 20-35€ hintaluokasta. Sitä kalliimpia en ole itselleni hankkinut, enkä ihan lähivuosina usko hankkivani. Alle 10€ viinejä en nykyään hanki. Kun on laadukkaampiin tottunut, niin ne tuntuu monesti liian kevyiltä minun makuuni.
Niin siis. Ensinnäkin ainakin mulle "halvan" ja "kalliin" välissä on muitakin luokituksia kuten vaikkapa juuri "edullinen" tai "keskihintainen". Mutta se halpa viini on edelleen mun mielestä alle kympin litra maksavaa.

Mutta vähän käy ihmetyttämään että kenen etua se ajaa, että totuttaa makunsa puoliväkisin hinnakkaampiin viineihin, eikä hanki enää lainkaan alle kympin viinejä? Mun mielestä myös automaattisten yhtäläisyysviivojen vetäminen hinnan ja laadun välille on melko yksisilmäisen elitististä vailla sen suurempaa pohjaa. On totta että parhaat makuelämykset yleensä löytyvät hinnakkaimmista tuotteista, mutta...

Mielestäni mikään ei viinien parissa aiheuta niin hyvää fiilistä kuin löytää omaan suuhun jotain erinomaista alle kympin/pullo hintaluokassa. Sen sijaan mikään ei vituta niin paljon kuin huomata ostaneensa kolmella kympillä ummehtuneenmakuista kuravettä. Sen vuoksi ostan todella harvoin mitään yli 15 euroa maksavaa, vaikka varaa ehkä olisikin. Kas kun negatiivisia ylläreitä on tullut siellä vastaan ihan yhtä useasti kuin halvemmissakin. Itse asiassa jopa useammin koska jälkikäymis- ja säilytysvirheiden todennäköisyys kasvaa huomattavasti.

Ero on vain siinä että jokainen negatiivinen ylläri vituttaa ton hintaluokan viineissä potensseissa enemmän kuin halvan tai edullisen viinin kanssa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

ALKO vaihtaa ihan kohtuullisesti pilaantuneita uusiin, mikä hieman kompensoi liikkeen hintatasoa. Vallankin kalliimpien pullojen kohdalla.

Kyllä mäkin koitan löytää hyvää hinta/laatu -suhdetta, mutta painotan enemmän laatua kuin hintaa. Valmistajan ja kauppiaan etuahan se ajaa, jos vapaaehtoisesti maksan vähän enemmän saadakseni vähän parempaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Niin siis. Ensinnäkin ainakin mulle "halvan" ja "kalliin" välissä on muitakin luokituksia kuten vaikkapa juuri "edullinen" tai "keskihintainen". Mutta se halpa viini on edelleen mun mielestä alle kympin litra maksavaa.
Alle kympin litra maksavat ovat pääsääntöisesti ihan kamalan makuista kuraa. Luulen että monien fiilis viineistä on negatiivinen juuri siksi, että teiniä on vedetty halvinta paskaa ja assosioidaan viini moiseen. Kympin pullo -hintaluokassa alkaa olla jo merkittävästi useammin juomakelpoista.
Mutta vähän käy ihmetyttämään että kenen etua se ajaa, että totuttaa makunsa puoliväkisin hinnakkaampiin viineihin, eikä hanki enää lainkaan alle kympin viinejä? Mun mielestä myös automaattisten yhtäläisyysviivojen vetäminen hinnan ja laadun välille on melko yksisilmäisen elitististä vailla sen suurempaa pohjaa. On totta että parhaat makuelämykset yleensä löytyvät hinnakkaimmista tuotteista, mutta.
Eihän väkisin kannatakaan. Edes puoli. Itsellä ainakin maku on vain kehittinyt iän myötä ja osaa arvostaa parempia viinejä enemmän. Karkeasti iän myötä siirrytään kuivempiin ja vanhempiin viineihin joissa on enemmän aromeja. Vähän sama juttu kuin 12 veenä carolssin purilainen oli herkkua ja nyt se on peruspeetä jota syö nälkään.
Mielestäni mikään ei viinien parissa aiheuta niin hyvää fiilistä kuin löytää omaan suuhun jotain erinomaista alle kympin/pullo hintaluokassa. Sen sijaan mikään ei vituta niin paljon kuin huomata ostaneensa kolmella kympillä ummehtuneenmakuista kuravettä. Sen vuoksi ostan todella harvoin mitään yli 15 euroa maksavaa, vaikka varaa ehkä olisikin. Kas kun negatiivisia ylläreitä on tullut siellä vastaan ihan yhtä useasti kuin halvemmissakin. Itse asiassa jopa useammin koska jälkikäymis- ja säilytysvirheiden todennäköisyys kasvaa huomattavasti.
Missään nimessä ei kannata ostaa mitään muuta kuin omaan suuhun sopivaa. Itsekin ostan mielummin kalliimmissa viineissä vain niitä, joista tiedän jo kokeiltuani että ne toimivat. Korkkivikaiset ovat kyllä paska juttu, mutta ainakin itse on ihan asiallisesti saanut ne vaihtoon aina Alkossa. Ei se tietty viinitöntä iltaa pelasta, siksi säällisen perusviinikaapin ylläpitäminen olisi paikallaan.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja exsu »

huima kirjoitti: Vanha suosikki vuosia sitten oli tämä: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/008893
Tää on myös mun suosikkeja. Tykkään myös tästä:
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/583704

Paras samppanja mitä olen juonut oli Ployez-Jacquemartin "Blanc de Blancs", vuosikertaa en muista. Tätä ei saa tietääkseni Suomesta, mutta Ranskassa löytyy ravintoloista.

Meille ostetaan viiniä kotiin ehkä kerran kuussa, joten on aika yhdentekevää maksaako pullo 8 vai 16 euroa. Kuuden euron kuravesi tuntuu huomattavasti hintavemmalta kuin parin kympin pullo jotain oikeasti hyvää. Huiman tapaan samppanjavarastoja täydennetään matkustellessa, mikäli sopivia tarjouksia osuu kohdalle. Etelä-Ranskan reissulta lähti mukaan muistaakseni 8 pulloa, kun iski pieni hamstrauksen tarve.
[/quote]
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Alle kympin litra maksavat ovat pääsääntöisesti ihan kamalan makuista kuraa. Luulen että monien fiilis viineistä on negatiivinen juuri siksi, että teiniä on vedetty halvinta paskaa ja assosioidaan viini moiseen. Kympin pullo -hintaluokassa alkaa olla jo merkittävästi useammin juomakelpoista.
Viinissä, kuten monessa muussakaan, hinta ei takaa laatua. Alkon paras 7e viini pärjää ihan kivasti keskitason kympin viineille tai heikoille parin kympin puteleille. Niinä muutamina kertoina, kun olen arponut pullon muistikuvien tai etiketin perusteella, olen aika monesti pettynyt paljon.

Jos ostaa aina hintaluokkansa parasta, niin alle 10€ viineistä löytyy paljon hyviä käyttöviinejä. 10-20e luokassa parhaat viinit ovat jo varsin mainioita. Esim. tämä lasissa oleva lenz moser ei häpeä missään seurassa.

Suosittelen kaikessa taviksia ostamaan hintaluokkansa testivoittajia. Antaa harrastajien murehtia niistä erikoisimmista vivahteista.

Mätileipien kanssa vedettiin tänään Pannier Sélection Brut samppanjaa puolikkaassa pullossa. Mielestäni ihan kiva, vaikka vaimo ei ihastunut.
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Viinissä, kuten monessa muussakaan, hinta ei takaa laatua. Alkon paras 7e viini pärjää ihan kivasti keskitason kympin viineille tai heikoille parin kympin puteleille.
En ole eri mieltä, mutta noin lainaamasi tekstin lukuohjeena huomautan vielä pääsääntö <> poikkeukseton totuus.

Vaan vaatii melkoista kahlaamista löytää 7 € viineistä hyvää saatika parasta. Eipä tuo Painter's covekaan ennen muinoin maksanut kuin rahdun alle 8 €, hinta on noussut kysynnän myötä. Silläkin oli tuo huonompi vuosi välissä.
Manaaja

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

So Hard kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Niin siis. Ensinnäkin ainakin mulle "halvan" ja "kalliin" välissä on muitakin luokituksia kuten vaikkapa juuri "edullinen" tai "keskihintainen". Mutta se halpa viini on edelleen mun mielestä alle kympin litra maksavaa.
Alle kympin litra maksavat ovat pääsääntöisesti ihan kamalan makuista kuraa. Luulen että monien fiilis viineistä on negatiivinen juuri siksi, että teiniä on vedetty halvinta paskaa ja assosioidaan viini moiseen. Kympin pullo -hintaluokassa alkaa olla jo merkittävästi useammin juomakelpoista.
Oisin kai voinut itsekin tarkentaa, mutta joo, pulloissa kyllä alle kympin litra maksavat ovat pääsääntöisesti melkoista kuraa. Sen sijaan pahvilaatikossa saattaa alle kympin litra saada helpostikin ihan kelvollista bulkkipunkkua pieneen iltapössikseen. Noin 25 eurolla saa monia varsin kelvollisia kolmen litran hanapakkauksia. Niinkuin tota Two Oceansia. Näitä pidän halpoina viineinä, mutta silti varsin kelvollisina. Niihin El Tiempo -luokan pullotettuihin kuravesiin sen sijaan voidaan kyllä munkin puolesta jättää menemättä. Vaan taisi se Painter's Covekin vielä 2006 -tuotantona maksaa 6,98 euroa pullo, ellen väärin muista, mikä toi ko. tavaran litrahinnan alle kymppiin, ja ymmärtääkseni kummallakaan meistä ei ko. viinistä ollut pahaa sanottavaa.

Pullopuolella (ei siis litrahinta) 7-10 eurolla saa mun kokemuksen mukaan ihan kelvollista tavaraa vieläkin, vaikka litrahinta hieman yli kymppiin jo karkaakin. Ne muutamat kymmenet kerrat kun on tullut valittua tosta hintaluokasta viini vähän niinkuin "no testataanpa" -tyyliin ilman mitään etukäteissuositteluja, on laatu ollut mun mielestä ihan samaan tapaan fifty-sixty mahdollisuudella hyvää tai huonoa kuin tuplasti tai jopa triplasti kalliimmassakin kamassa. Niinkuin sanoin, tuplasti tai triplasti kalliimpien parhaiden tasolle halvempien parhaat eivät missään nimessä pääse, mutta huonoimmat ja keskinkertaiset litkut taistelevat kyllä varsin tasaväkisesti niiden 7-10 euron huonoimpien ja keskinkertaisimpien kanssa.
So Hard kirjoitti:Missään nimessä ei kannata ostaa mitään muuta kuin omaan suuhun sopivaa. Itsekin ostan mielummin kalliimmissa viineissä vain niitä, joista tiedän jo kokeiltuani että ne toimivat. Korkkivikaiset ovat kyllä paska juttu, mutta ainakin itse on ihan asiallisesti saanut ne vaihtoon aina Alkossa. Ei se tietty viinitöntä iltaa pelasta, siksi säällisen perusviinikaapin ylläpitäminen olisi paikallaan.
Joo, saahan ne varsin avoimella kädellä vaihdettua, mutta usein sitä kuivunutta korkkiaan avatessa räjäyttänyttä pulloa ei yksinkertaisesti edes jaksa yrittää alkaa kiikuttamaan takaisin Alkoon. Ja sitten on niitä viinejä jotka ovat ihan oikeasti oman suuhun pahanmakuisia, mutta ei voi olla 130% että johtuuko se omasta suusta vai viasta viinissä. Kyllähän noikin usein saisi kyselemättä vaihtoon, mutta jotenkin ei vaan yleensä viitsijaksa. Onneksi se viinikaappi sentään tosiaan keittiöstä löytyy, josta usein se pelastuskin moiseen tilanteeseen löytyy.
Manaaja

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

So Hard kirjoitti:Vaan vaatii melkoista kahlaamista löytää 7 € viineistä hyvää saatika parasta. Eipä tuo Painter's covekaan ennen muinoin maksanut kuin rahdun alle 8 €, hinta on noussut kysynnän myötä. Silläkin oli tuo huonompi vuosi välissä.
Wat? Eikös Painter's Cove ole nykyään 7,98€ ja ennen 6,98€, eli aiemmin alle kympin/litra, niinkuin edellisessä viestissänikin ehdin muistella?
Vastaa Viestiin