Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti:Joo. Minusta Exsun lähestymistapa kuulosti totutun viisaalta.
Joo, itse pidin erityisesti kohdasta "Tsemppiä" 8)
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Joo. Minusta Exsun lähestymistapa kuulosti totutun viisaalta.
Joo, itse pidin erityisesti kohdasta "Tsemppiä" 8)
Mä ajattelin tuon jotenkin sellaiseksi muuten vähän sosiaalitäteilevän kontribuution kokoomuslaistamiseen tähtääväksi eleeksi, jonka tarkoitus on helpottaa viestin reseptiota mahdollisten kukkahattutätiaversioiden ohitse.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kermaa päälle niin tulee ihan nätti!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kermalla tai ilman, niin kyllä kai toimiva keskusteluyhteys on teinin kanssa tärkein asia kasvatuksessa. Docille olisi tietysti helppo ja houkutteleva huudella kaikenlaisia itsestään selviä, kuten asetat sille rajat tai näytät kaapin paikan, mutta kun ne ovat ulkopuolisten sanomana lähinnä halpaa ja näsäviisasta huulien liikuttelua.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Docille olisi tietysti helppo ja houkutteleva huudella kaikenlaisia itsestään selviä, kuten asetat sille rajat tai näytät kaapin paikan, mutta kun ne ovat ulkopuolisten sanomana lähinnä halpaa ja näsäviisasta huulien liikuttelua.
Sulla on nyt kyllä tässä joku perustavanlaatuinen väärinkäsitys koskien inrernetkeskustelupalstojen luonnetta yleisesti ja Kitinän erityisesti. Kyllä tänne supermutseja mahtuu! Sitä paitsi, minusta Exsun viestin keskeinen sisältö oli nimenomaan siinä, että tuo periäijämäinen rajojen asettaminen ja kaapin paikan näyttäminen aivan ilmeisesti nimenomaan ei toimi, jolloin Dave voisi tiukkailun sijaan koettaa vain kysellä ja jutella näistä toiminnoista, niiden riskeistä ja vetovoimatekijöistä, lisää ihan pojan omasta näkökulmasta. Ymmärtää ja jakaa enemmän ja määräillä vähemmän. Jotenkin melkeinpä päinvastaisesti kuin rajojen asettelu ja kaapin osoittelu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jos tässä oltiin oikeasti hakemassa matsia vaasalaisten kanssa, niin kannattaisiko miettiä jotain turvallista tapaa päästellä testohöyryjä?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

http://www.iltasanomat.fi/makihyppy/art ... 34099.html
Sen verran kusipäistä katujätkää minusta löytyy, etten osaa olla suruissani tämän valmentajasuuruuden kohtalosta. Ei hän varmasti ole ollut sellainen läsnä oleva isä, jollainen voisi tukea tytärtään vaikeuksissaan. Ja varmasti on, syystäkin, huono omatunto asiasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Ei hän varmasti ole ollut sellainen läsnä oleva isä, jollainen voisi tukea tytärtään vaikeuksissaan.
Mistä sä sen tiedät?
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Mistä sä sen tiedät?
En tosiaan tiedäkään. Tuollainen valmentajaguru kiertää maailmaa 200+ päivää vuodessa ja muun ajan varmasti täystyöllistettynä, niin eihän siinä voi olla kovin kummoinen isä. Nämä on valintatilanteita. Kaikkea ei voi saada.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Mistä sä sen tiedät?
En tosiaan tiedäkään. Tuollainen valmentajaguru kiertää maailmaa 200+ päivää vuodessa ja muun ajan varmasti täystyöllistettynä, niin eihän siinä voi olla kovin kummoinen isä. Nämä on valintatilanteita. Kaikkea ei voi saada.
Tokko itävaltalainen Itävallan maajoukkueen valkku on poissa 200+ päivää vuodessa. Samalla logiikalla jokaisen lentäjän lapsen itsemurha on ihan perussettii. Toisinaan sun sosiaalinen perssilmä on kyllä maagisen perseestä.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Tokko itävaltalainen Itävallan maajoukkueen valkku on poissa 200+ päivää vuodessa.
Kyllä maailmancupin kiertämisestä ja leireistä tulee helposti 200+. Tyttärensä on luultavasti voinut huonosti jo silloin, kun isää olisi tarvittu. Onhan asia tietenkin henkilökohtainen tragedia ja vaikka mitä kamalaa, mutta en voi mitään sille, etten näkisi asian toistakin puolta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:mutta en voi mitään sille, etten näkisi asian toistakin puolta.
Sä kuvittelet sen toisen puolen. Et näe. Siinä on vissi ero.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Sä kuvittelet sen toisen puolen. Et näe. Siinä on vissi ero.
Pääasia tässäkin asiassa on kait se, että sä kuitenkin putsaat palstan vääristä mielipiteistä ja ohjaat ihmiset valoa kohti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Sä kuvittelet sen toisen puolen. Et näe. Siinä on vissi ero.
Pääasia tässäkin asiassa on kait se, että sä kuitenkin putsaat palstan vääristä mielipiteistä ja ohjaat ihmiset valoa kohti.
Pääasia on se, että sun kyky vastaanottaa palautetta perseilystä on nolla.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Pääasia on se, että sun kyky vastaanottaa palautetta perseilystä on nolla.
Nyt taisin kohdata sen valon. Tix ensimmäinen opastaa juuri mua kyvystä ottaa palaute vastaan. Ei voi kuin olla imarreltu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

McJanne kirjoitti:Se ois rv38+0 tällä päivämäärällä, eli jos lapsi syntyis tänään, se olisi täysiaikainen. Voin kertoa, että nyt alkaa jo vähän jänskättää.
Jos teidän synnytyssairaalasta löytyy sellainen vesiallas jossa saa kellutella ponnistusvaihetta venaillessa, annan sille täydet suositukset! En tiedä mitä se vesi tekee, mutta olo oli lähes euforinen kun pääsin sinne lilluttelemaan. En usko, että olisin selvinnyt ko. toimituksesta ilman kipulääkkeitä ja puudutuksia, jos ei ko. palju olisi ollut käytettävissä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Se infektioriski liittyy ihan loppuvaiheeseen eli siihen ponnisteluun, sitä ennen ei pitäisi olla ongelmia. Meilläkään ei saa synnyttää altaassa, mutta sitä ennen voi lojua miten huvittaa. Niitä rakkuloita/ tensejä en kokeillut, ilokaasun koeponnistin, mutta se maski oli vaan tiellä. Mut mä olin kyllä koko sairaala-ajasta suurimman osan siellä paljussa.

Taysissa oli sellainen luksus kuin potilas hotelli, eli muutama tunti synnytyksestä päästiin pois sairaalasta suoraa omaan hotellihuoneeseen vauvan kanssa. Perhehuone oli sitten vaihtoehto B, jos ei jostain syystä ole joku perheenjäsen siirtymäkuntoinen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miksi ihmeessä ei ottaisi kaikkea kivunlääkitystä, mitä on saatavilla?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Miksi ihmeessä ei ottaisi kaikkea kivunlääkitystä, mitä on saatavilla?
Osasta niistä on tiemmä riskiä synnytykselle taikka lapselle.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Tuttu kätilö kertoi juuri tapauksesta, jossa luomusynnyttäjä ei antanut edes leikata välilihaa 10 minuuttiin. Nyt hänellä on nollapisteinen lapsi tehohoidossa. Suo siellä, vetelä täällä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Miksi ihmeessä ei ottaisi kaikkea kivunlääkitystä, mitä on saatavilla?
Osasta niistä on tiemmä riskiä synnytykselle taikka lapselle.
Ei ole mun erikoisalaani, mutta uskon, että jos jokin toimenpide tiedetään haitalliseksi, sitä ei käytetä. Olisi aika vaikea uskoa, että tietoisesti käytettäisiin äidille tai lapselle haitallista menetelmää.

Mutta joo, ymmärrän, että kieltäytymisen taustalla voi olla synnyttäjän _oletetus_ jonkin menetelmän haitallisuudesta.

Jos mun pitäisi puskea meloni puutarhaletkun läpi, ottaisin kyllä kaiken mahdollisen kivunlievityksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Tämähän nyt ihan biologisista reunaehdoista johtuen koskee minua vain äärimmäisen pienellä todennäköisyydellä, eikä paneutumiseni aiheeseen ole muutenkaan mitään huippuluokkaa, mutta enpä malta keksustelupalstahengessä olla heittämättä lusikkaani soppaan lausumalla, että kivunlievityksistä kieltäytyminen kuulostaa minusta kovin järjettömältä yhdistelmältä rokotuskritiikkihenkistä tiede- ja teknologiapelkoa sekä vääristynyttä luonnollisuusfetisismiä sähköallergian hengessä. Sen sijaan kai monesssa länsimaassa yleistynyt mukavuussyistä harrastettu sektiosuosinta on kai oikeastikin vähän epätoivottava kehityssuunta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: Mutta joo, ymmärrän, että kieltäytymisen taustalla voi olla synnyttäjän _oletetus_ jonkin menetelmän haitallisuudesta.
Kätilö suositteli ilman epidruaalia, tuntee supistukset ja sekä äiti että vauva ovat virkeitä ja toiminta (imetys-) kykyisiä kun ei ole dropattu tokkuraan. Nykysynnytykset kuulemma pitkittyvät pääasiassa juuri siksi, että kroppa ei osaa toimia vahvasti lääkittynä. Mulla kesti kyllä paikat hyvin tuon, joten en osaa kuvitella että olisi ollut merkittävästi helpompaa lääkkeillä. Ja itse asiassa mun trompparit tippui sataseen loppuraskaudesta, eli ei mulle olis mitään pistetty selkäytimeen edes pyynnöstä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Mutta joo, ymmärrän, että kieltäytymisen taustalla voi olla synnyttäjän _oletetus_ jonkin menetelmän haitallisuudesta.
Kätilö suositteli ilman epidruaalia, tuntee supistukset ja sekä äiti että vauva ovat virkeitä ja toiminta (imetys-) kykyisiä kun ei ole dropattu tokkuraan. Nykysynnytykset kuulemma pitkittyvät pääasiassa juuri siksi, että kroppa ei osaa toimia vahvasti lääkittynä. Mulla kesti kyllä paikat hyvin tuon, joten en osaa kuvitella että olisi ollut merkittävästi helpompaa lääkkeillä. Ja itse asiassa mun trompparit tippui sataseen loppuraskaudesta, eli ei mulle olis mitään pistetty selkäytimeen edes pyynnöstä.
Ok. Epiduraalihan ei äitiä tai vauvaa laita tokkuraan, mutta toki voi olla vaikea ponnistaa, jos alakroppa on tunnoton.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ymmärtääkseni toisaalta epiduraalin myönteisiin puoliin lasketaan ponnistamisen helpottuminen kiputilanteessa, vaikka toisaalta saattaakin laskea koettua tarvetta ponnistaa. Edelleen käsittääkseni imetyksen aloittamiseen tarvittavalla tuella on tosiaan tilastollinen korrelaatio epiduraalin käytön kanssa, mutta kausaaliyhteyden luonne on epäselvä.

Ylipäänsä olen tässä aihepiirissä aistivinani laajemminkin aika suurtakin suhtautumiseroa lääketieteen ja kätilötaidon asenteiden, käytäntöjen ja suositusten välillä, mikä on vähän erikoista. Ja lisättäköön vielä Kitinä-disclaimer, että en missään nimessä ole tässä mitenkään arvostelemassa Exsun tai rouva Jannen ratkaisuja; kukin tulkoon autuaaksi tavallaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin