Jääkiekon MM 2011

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

Suomen sijoitus

1
8
33%
2
1
4%
3
1
4%
4
4
17%
5-6
9
38%
huonompi
1
4%
 
Ääniä yhteensä: 24

Dumis

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Manaaja

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dumis kirjoitti:28-vuotias "nuori keltanokka" :D
Niin, mietipä omalle kohalles että oisit vielä nuori ja vetreä parikymppinen.
Dumis

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Manaaja kirjoitti:
Dumis kirjoitti:28-vuotias "nuori keltanokka" :D
Niin, mietipä omalle kohalles että oisit vielä nuori ja vetreä parikymppinen.
Mähän oon!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

2-2, Koivu ja Lahti nuotta mieheen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
So Hard

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:2-2, Koivu ja Lahti nuotta mieheen.
Öh? Tasapeli ei ole mahtollinen.
Dumis

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Lahti on kyllä ollut ihan täys turisti, ei käyttöö!
So Hard

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dumis kirjoitti:Lahti on kyllä ollut ihan täys turisti, ei käyttöö!
No se on aika Jalosmainen setti heittää maalintekijä jarruketjuun ja alivoimamieheksi.

Meinaat että Ruutu ja Aaltonen ovat ykkösessä olleet jätäävän tehokkaita?
AngryBird

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Jos maaleja olis yhtä paljon kuin jäähyjä...
Dumis

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Dumis »

So Hard kirjoitti:
Dumis kirjoitti:Lahti on kyllä ollut ihan täys turisti, ei käyttöö!
No se on aika Jalosmainen setti heittää maalintekijä jarruketjuun ja alivoimamieheksi.

Meinaat että Ruutu ja Aaltonen ovat ykkösessä olleet jätäävän tehokkaita?
Että Pihlströmin ja Kapasen kanssa on ollut jarruketjussa? En miellä 2-vitjaa jarruketjuksi. Eikös Lahden tehot ole 3 matsin jälkeen 0+0? Kyllä varmasti on saanut luvan tehdä maaleja. AV-peluuttaminen on sitten taas kohtuullisen outoa, joskaan ei Lahti mun silmiin mitenkään huonosti puolustanut. Hyökkäyspäässä on vaan ollut jäätävän paska, joka matsissa. Ei edes tontteja ole ollut juuri nimeksikään, ainakaan muistu mieleen.

Ruutukin oli eilen kohtuu heikko. Ei haastamista täydestä vauhdista, vaan tyytyi vippailemaan kiekkoa maalille/kulmiin. Mikä vittu siinä vieläkin on, kun ei sinne maalille uskalleta kuljettaa? Aaltonen sinne kyllä joskus liehuttelee, mutta muut eivät oikein tahdo mennä.

Edit: Eikös Lahti pelannut narreissa alivoimaa, se varmaan selittänee AV-peluutuksen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Dumis kirjoitti:Ruutukin oli eilen kohtuu heikko.
Mielestäni omituisen hitaat jalat, onko jopa loukkaantunut?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Öh? Tasapeli ei ole mahtollinen.
Varsinainen noin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:isompi ongelma oli kyllä minusta, yllätys yllätys, maalinteko. Tuolla hallinnalla ei yhtään maalia 5-5-pelistä.
Niin, teema jatkuu. En nähnyt Tanska-matsia, joten nyt olen katsonut 125 minuuttia Suomen kiekkoa näkemättä yhtään Suomen maalia 5-5 -pelistä. No ei niitä Suomea vbastaankaan ole tehty vissiin kuin 1, ja sekin heti Suomen jäähyn jälkeen.

Virallinen urpiaisanalyysi maalinteon ongelmista Tsekkiä vastaan on kyllä nyt aika toisenlainen kuin edellisessä pelissä. Ns. huonoja maita vastaan, jotka pelaavat sumppupuolustuksen varassa, oltaisiin tarvittu räkämaalien rouhijoita. Taitavaa ja hyökkäävää Tsekkiä vastaan taas oltaisiin tarvittu sellaisia NHL:n pistepörssin kärkijoukko-ratkaisijoita. Kaikenkaikkiaan näyttää siltä, että Suomen joukkue on liian tasapaksu: tarvittaisiin laajempaa kirjoa roolien suhteen. No, niitä supersnaippereita ei Suomella ole oikein tarjolla, mutta ehkä rouhijaosastoa olisi voinut olla enemmän matkassa. Tai sitten kuten Dumis taisi kirjoittaakin, Komarovia oltaisiin tarvittu erityisetsi noita sumputtajia vastaan.

Mertaranta hehkutti aika kovasti vastustajan maalivahtia, mistä tuli tietysti aikamoinen bon voyage -fiilis: on jonkinlainen maajoukkueen tavaramerkki, että vastustajan maalivahdista tehdään sankari. No pelasihan gubbe hyvän matsin, mutta silmiinpistävämpää on suomalaisten todella heikko ratkaisutaito. Kaverit jäätyvät järjestään maalipaikoissa. Koulukirjaesimerkki on ekan eran lopulta Komarovin hieno alivoimariisto, josta Pihlström pääsee avopaikkaan - eikä saa oikein edes vetoa aikaiseksi vaan törmää kiekkoon sysäten sen suoraan Tsekin veskaria päin. Vähän vastaavassa tilanteessa Tsekin 2-0-maalissa Jagr nosti kiekon maalin kattoon.

Järjestään suomalaiset joko eivät osaa laukoa suoraan esim. poikittaisyötöstä, tai sitten yrittävät, ja veto menee joko metrikaupalla ohi tai sitten ei edes saada kohoamaan - näitä Mertarannan hehkuttamia maagisia jalkatorjuntojanan Tsekkiveskari teki lukuisia, kun suomalainen ei saanut vetoaan nousemaan. Tsekin 1-0.maali oli taas esimerkki siitä, miten homma hoidetaan: suoraan syötöstä nopea veto (ok, menihän se vähän tuurilla ohjauksen kautta sisään, mutta niidenkin syntyminen edellyttää parempia/nopeampia vetoja).

Lahden av-peluutuksesta sen verran, että olen muistelevinani, että HIFK-Pasilan pellet -sarjassa Lahti pelasi paljon ja huimean hyvin alivoimaa ollen ilmiselvästi suvereeni erikoismies siinäkin hommassa.

Ja viimein sana Ylen suorituksesta. Minusta Koivu ja Suikkanen ovat todella erinomaiset kommentaattorit verrattuna ällö-Tammiseen ja vähän väsyneeseen Suhoseen. Mutta se selostus. Mertarannan tehtävä olisi joko selostaa neutraalisti ja asiantuntevasti, tai sitten luoda tunnelmaa. Nyt mies marisee. Kuka sitä jaksaa kuunnella? Ja miksi niillä ei ole selostamossa kommentaattoria? Tälläkin ruotsintaidolla jouduin välillä vaihtamaan kielen ruotsiksi, jotta kuulin paremman selostuksen yhdistettynä Toni Söderholmin kiinnostaviin kommentteihin. Joskushan Yle muistaakseni selitteli, että lätkä on liian nopea peli verrattuna esim. jalkapalloon mahdollistaakseen selostajan ja kommentattorin välisen sanailun. Huhhei, lätkässähän on pelikatkoja, fudiksessa ei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja elco »

Tässähän jäävät puolivälierät väliin, jos ottavat kuokkaan Slovakialta.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Historia toistaa itseään. Suomen perusongelma, maalinteko on palannut (ja ollut toki läsnä jo useamman vuoden). Haikeudella muistelen vaikka vuoden 1994 mm-kisoja, jossa Suomi mätti välierässä maaleja oikein urakalla. Finanaalissa tuli tietysti turpaan Kanadalta, kun Veikko ei saanut kahdesta rankkarista kumpaakaan sisään. Toki ennen sitä Robitaille oli tasoittanut 1–1, kun oli ensin kampannut (muistaakseni) Kurrin.

Tietysti ei mkn ihme, että maaleja tuli, kun Kurri oli paikalla.

Miksi nyt ei sitten tule maaleja? No kun ei ole rutinoituneita kovien pelien maalintekijöitä. Joku sm-liiga on tuubaa verrattuna vaikka nhl:n stanley cup -playoffeihin. Oikeastaan hatuttaa tuo ainainen rouhitaan, raadetaan ja muu skeida, kun sillä ei saa kuin paikkoja ja vastustajan maalivahdista puolijumalan. Kuten futiksessa, maalintekijät ovat itsekkäitä, puolustuksesta piittaamattomia moloja, mutta reppu heiluu ja rahaa riittää.
Paras päivä ikinä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja huima »

^komppaan Riemistä ja urpsua.

Sisään vaan ja vauhdilla.
Dumis

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Yks mistä olin positiivisesti yllättynyt, oli se ettei pakit olleet täysin kaffilla liukkaita tsekkejä vastaan. Siitä kun parantaa koko jengi vähän, niin kyllä tästä vielä jotain voi tulla. Mutta se vaatii sen että koko jengi suorittaa vähäsen paremmin... ja että Vehanen pysyy tasollaan. Aika nappiin saa taas kaikki mennä että hyvää heiluu, mutta eissemitään, mahikset on.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Riemumieli kirjoitti:Historia toistaa itseään. Suomen perusongelma, maalinteko on palannut (ja ollut toki läsnä jo useamman vuoden).

Miksi nyt ei sitten tule maaleja? No kun ei ole rutinoituneita kovien pelien maalintekijöitä. Joku sm-liiga on tuubaa verrattuna vaikka nhl:n stanley cup -playoffeihin. Oikeastaan hatuttaa tuo ainainen rouhitaan, raadetaan ja muu skeida, kun sillä ei saa kuin paikkoja ja vastustajan maalivahdista puolijumalan. Kuten futiksessa, maalintekijät ovat itsekkäitä, puolustuksesta piittaamattomia moloja, mutta reppu heiluu ja rahaa riittää.
Joo. 2009-kisoissa sanailtiin Ylermin kanssa näin, ja saman voi näköjään toistaa joka vuosi:
urpiainen kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tuossa Valko-Venäjä pelissä ei ollut juuri muuta mainittavaa kuin maalinteon epäonnistuminen.
Toisaalta Suomelta puuttuu änäräin huippupelaajien muodossa huippuosaamista eli maalintekotaitoa. Eilisen kaltainen suoritus siis odotaa naftaliinissa putkahtamistaan.
Jotenkin tässä on ollut aika monta vuotta sellainen tunne, että suomalaisessa kiekkokulttuurissa on vuosia ihannoitu "roolipelaajia" ja sitten menty liian nuorina, kiltteinä ja tottelevaisina hyvinä luistelijoina Amerikkaan nelosketjun alivoimaspesialisteiksi, joilta ei maaleja odotetakaan. Pikku-Hagmankin oli aikoinaan melkoinen maalintekijälupaus, mutta taisi sitten pari vuotta sitten myöntää haastattelussa, ettei ole NHL:ssä vuosiin saanut kiekon kanssa juuri pelata.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dumis

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Jos teille joillekin tulee Urheilulehti, niin uusimmassa oli hyvä juttu Tsekin lätkäkulttuurista, suosittelen lukemaan. Ei ollut Sihvosen tai Seppäsen käsialaa. Siellä ihmeteltiin että miksi härmäläiset junnut vetää pururataa ja kuntopiiriä hulluna 12-vuotiaina. Muissa maissa ollaan silloin tiukasti kiekossa kiinni ja pelataan ja pelataan, että sitä taitoa karttuu. Fyysisiä harjotteita voi sitten myöhemmin aivan riittävästi treenata.

edit: samaa Eremenko senior sanoo suomi-futiksesta.
Viimeksi muokannut Dumis, 05.05.2011 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tilastoja mulla asiasta ei ole, mutta muistan kotimaisten toimittajien ja myös pelaajien olleen samoilla linjoilla maalinteostamme. Keskimäärin suomalaisella kiekonpelaajalla on selvähkösti heikompi laukaisutaito kuin pohjois-amerikkalaisella. Veikkaajassa ja Urheilulehdessä on myös ollut asiaa käsitteleviä juttuja, joissa vaikkapa Stamkos on kertonut huikeista laukaisuharjoitteistaan.

Sitä en osaa sanoa, onko pohjois-amerikkalaisten laukaisutaito parempi kuin muiden eurooppalaisen isojen kiekkomaiden laukaisutaito. Veikkaisin, että Suomi on tässä samalla tasolla muiden Euroopan maiden kanssa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

http://www.iltalehti.fi/mmlatka2011/201 ... 7_jm.shtml
Luulisi, että suurella ja mahtavalla olisi muutakin tekemistä kuin tulla luusereiden mm-kisoihin. Miten uskalsivat häiritä miestä jo heti, kun Washingtonin kausi päättyi?

Kipper kiss my ass ja valitettavasti S. Koivu, Jokinen ja Selänne myös. Asennevamma ja tekaistut loukkaantumiset, suomalainen tapa. Toisaalta sieltä tulleetkin ovat pelkkää paskaa kuten nuorempi Koivu ja Ruutu ovat osoittaneet.
Paras päivä ikinä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:Tässähän jäävät puolivälierät väliin, jos ottavat kuokkaan Slovakialta.
Saksan päänahka riittää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
So Hard

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
elco kirjoitti:Tässähän jäävät puolivälierät väliin, jos ottavat kuokkaan Slovakialta.
Saksan päänahka riittää.
Saksa tuskin myy päänahkaansa kovin helpolla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Saksa tuskin myy päänahkaansa kovin helpolla.
Kivahan näillä on leikkiä. Näkisin Suomen tilanteen kuitenkin varsin hyvänä. Vaikka isot maat perinteisesti parantavat kuin se sika sitä juoksuaan, niin ristiin pelattaneen edelleen eli pistemenetyksiä tullee vielä jokaiselle. Tsekki tuosta menee jatkoon ja Tanska ei, joten muista neljästä jatkaa kolme.

Tshekki 2 2 0 0 0 8- 1 6
Saksa 2 2 0 0 0 6- 3 6
Suomi 2 1 0 0 1 6- 3 3
Venäjä 2 1 0 0 1 4- 5 3
Slovakia 2 0 0 0 2 6- 8 0
Tanska 2 0 0 0 2 1-11 0
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tässä äänestyksessä taisin heittää että "huonompi". Tämähän taitaa pian toteutua.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Jääkiekon MM 2011

Viesti Kirjoittaja annepa »

Katson hyvin hyvin hyvin (no joo varmaan ymmärsitte) harvoin jääkiekkoa, nyt tätä Saksa-Suomi -matsia ole katsonut sivukorvalla. Kannatti, sillä olen nähnyt puskumaalin eli kypärätempun :lol: ja sen että maalivahti tekee vastustajalle maalin pyrstöllään.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin