Lilo kirjoitti:Mitä tästä opittiin, johonkin ehkä toimii Porsche, johonkin toiseen ehkä ei...
No riippuu vähän sanan "toimii" merkityksestä, että olenko samaa vai eri mieltä. Mä luulen, että Porschen huomioarvo kulttuurisena ikonina (ja merkittäviä rahamääriä syövänä turhuutena) on niin korkea, että ei se kovin montaa tyyppiä jätä kylmäksi, vaan vaatii reaktiota suuntaan tai toiseen. Tästä nyt päästään siihen, että s-huutaja tuntuu tekevän samankaltaisen ajatuksellisen hosumisvirheen kuin suuri osa populaarievoluutiopsykologiasta hurahtaneista maallikoista yleensäkin tekee.
Tarkoitan, että meillä ei takuuvarmasti ole mitään suoraa (hard-wired) evolutiivista reagointitapaa nimenomaan Porscheihin, koska Porscheja nyt oli harvinaisen vähän liikkeellä silloin, kun nykyihmisen genotyyppi evoluutiohistoriassa muotoutui. Näin ollen, jos halutaan Sivustahuutajan tapaan sanoa, että meillä on joku evolutiivinen tendenssi reagoida Porscheen jollain tavalla, niin tämän vaikutusketjun Porschesta reaktioihimme täytyy kulkea jonkinlaisen kulttuurisen, mutta mahdollisetsi osin kokijalleen vaikeasti sanallistuvan, tulkinnan kautta koskien sitä, mitä asioita Porsche edustaa. Ja koska tulkinta ei siis voi olla biologisesti hard-wired, se on opittu, kulttuurinen, ja sellaisena riippuvainen kokijan kulttuurisesta positiosta, muista arvostuksista, minäkuvasta, identiteetistä jne. Kettutyttö reagoi eri tavalla Porscheen kuin Kauppaopiston kaunotar. Tai kuten Lilo kirjoittaa, "johonkin ehkä toimii Porsche, johonkin toiseen ehkä ei".
Tällä sinänsä triviaalilla havainnolla on keskustelun kannalta ainakin kaksi keskeistä seurausta:
(i) Porscheen reagoinnin tapauksessa nimenomaan ei voida tehdä sitä eroa "liskoaivojen" suoran hard-wired reaktion ja kulttuurisen ymmärryksen, järjen välittämän reaktion välillä, jota Sivustahuutaja korostaa (tämä erottelu saattaa olla mielekäs, kun analysoimme reaktioitamme vaikkapa käärmeisiin, korkeisiin paikkoihin, tuleen jne). Porsche-reaktio on aina välttämättä kulttuurisen merkityskentän välittämä. (Tämä, sivumennen sanoen, on syy sille, miksi niin monet puolin ja toisin aggressiivisestikin ylläpidetyt vastakkainasettelut evoluutiopsykologisesti orientoituneiden yhteiskuntatietelijöiden ja esimerkiksi kulttuurisia merkitysrakenteita analysoivien diskurssiteoreetikkojen välillä ovat oikeasti täysin tarpeettomia: kiinnostavissa tapauksissa molempia tarvitaan).
(ii) Sama evolutiivinen tendenssi voi tuottaa aivan päinvastaisia reaktioita Porscheen riippuen siitä, miten kokija kulttuurisen merkityskenttään positioituu ja/tai positioi siihen Porschet.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."