Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Nescafe keittimeni kapselitarjontaan.

Senkin maailmanraiskaaja ja saastuttaja. Sun kahvikupposes takia kaatopaikoilla on maatumatonta muovia vuosituhansiksi.
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Kierrätysmuovia nuo ovat, siellä olisi se muovi siltikin.
Seli seli.

IMO typerää puuhaa ostella jotain hemmetin muovikippoja kahvin saamiseksi. En hyväksy :leuhka:
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Kierrätysmuovia nuo ovat, siellä olisi se muovi siltikin.
Seli seli.
IMO typerää puuhaa ostella jotain hemmetin muovikippoja kahvin saamiseksi. En hyväksy :leuhka:
Olet hihhuli, viekää lapset kauas pois!!11!!
Paras päivä ikinä.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Nescafe keittimeni kapselitarjontaan.

Senkin maailmanraiskaaja ja saastuttaja. Sun kahvikupposes takia kaatopaikoilla on maatumatonta muovia vuosituhansiksi.
:D Tää on oikeasti se syy, miksi en suostu mitään näitä laitteita ostaan. Tosin jotkut podithan ovat kuulemma biologisesti hajoavia. Mutta nimenomaan se laite ja sen kierrätys mietityttää. Kun podien valmistus loppuu, koneesta tulee kuitenkin täysin turha.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
Tavallaan olet oikeassa. Toisaalta katselet uutta 1400 kiloista romukasaa, että voisit liikkua työpaikallesi joka on (arvaan) yli 50 km päässä kotoasi. :)

Se uusi romukasa pudottaa arvot 177 --> 105 pintaan ja polttoaineen kulutus 3000 litrasta 1500 litraan vuodessa!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Miten niin? Ainahan voi ite jauhaa, osa ihmisistä jauhaa jo nykyäänkin jos haluaa tuoreista puruista kahvia keittää.
Viimeksi muokannut saira, 11.01.2013 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan
:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan
:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?
Näin. :-)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan
:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?
No. Mä kasvatan itse kahvini.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:^Miten niin? Ainahan voi ite jauhaa, voi jo nykyäänkin jos haluaa tuoreista puruista kahvia keittää.
Säästä kapselit ja uudelleentäytä.

Ajoit pointin ohi, puskuriin tuli pahat naarmut. :)

Ajatus kapselikeittimen käytöstä siihen, että joisin viisi kuppia joka päivä sillä tehtyä kahvia (vaikkakin se olisi mahdollista se Grande Mild on ilmeisesti "juhlamokkaa") tuntuu hullulta. Mutta, että helposti valmistamalla nautin 1-3 kuppia viikossa ei kuulostakaan enää kovin kuormittavalta. Muovia menee vähemmän kuin siihen makkarapakettiisi.
Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin se energiamäärä, mikä käytetään laitteen valmistamiseen ja hävittämiseen, ja se, miten tuotteet hävitetään. Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla? Joissain paikoissa ymmärrän toki, esim jossain toimistossa, jossa jokainen tykkää juoda erilaisia kahveja, jolloin jokainen saa omanlaisensa ilman, että tarvii monia erilaisia laitteita, ja paljon kahvia voisi mennä muilla laitteilla valmistettaessa hukkaan. Mun silmissäni sama kuin leipäkone. Suurimmalle osalle ihmisistä täysin turhake, suht harva tekee sillä oikeasti leipänsä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

saira kirjoitti:Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla?
Kyllä mä oikeastaan näen noiden kapselikeittimien markkinaraon. Jos ei nauti erikoiskahveja säännöllisesti kotioloissa, niin noilla saa hyvin helposti jonkinlaisen kahvin nenänsä eteen. Kaikki hyvin, jos laitteella saatu kahvin laatu riittää. Hifistely kannattaa jättää sitten niille, joille se ei riitä, koska noihin laitteisiin uppoaa sen verran rahaa ja aikaa, että halvemmaksi varmaan tulee ostaa kahvinsa kahvilasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin se energiamäärä, mikä käytetään laitteen valmistamiseen ja hävittämiseen, ja se, miten tuotteet hävitetään. Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla? Joissain paikoissa ymmärrän toki, esim jossain toimistossa, jossa jokainen tykkää juoda erilaisia kahveja, jolloin jokainen saa omanlaisensa ilman, että tarvii monia erilaisia laitteita, ja paljon kahvia voisi mennä muilla laitteilla valmistettaessa hukkaan. Mun silmissäni sama kuin leipäkone. Suurimmalle osalle ihmisistä täysin turhake, suht harva tekee sillä oikeasti leipänsä.
Olet nyt siinä kohtaa, jossa minä olin ennen kuin sain lahjaksi tuollaisen reilu vuosi sitten.

Tänä aamuna kokkaillessani erityisen vaivattomasti mallikkaan espresson pieneen Iittalan HEL2012 kuppiin tunsin iloa.
Mua ärsyttää nytkin jo meillä oleva espressokeitin, joka exäni mielestä piti hommata. Siihen nyt sentään suostuin, mutta olisin kieltäytyny ottamasta mitään podeja käyttävää MUN keittiööni. Mutteripannu kelpais todellakin mulle hyvin siihen hommaan. Uusia koneita ei tänne edes mahdu. (Täysin turha keittiö, liian pieni jo nykyisille jutuille. Jos suuremman saisin, laittaisin ennemmin pastakoneellekin kiinteän paikan kun hommaisin lisää koneita.)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Tänä aamuna kokkaillessani erityisen vaivattomasti mallikkaan espresson pieneen Iittalan HEL2012 kuppiin tunsin iloa.

https://www.iittala.com/Tableware/HEL20 ... /p/A018553

Mä tuntisin jotain muuta kuin iloa, jos kahvi loppuisi ekan ryypyn jälkeen mukista.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Vagabondo kirjoitti:
saira kirjoitti:Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla?
Kyllä mä oikeastaan näen noiden kapselikeittimien markkinaraon. Jos ei nauti erikoiskahveja säännöllisesti kotioloissa, niin noilla saa hyvin helposti jonkinlaisen kahvin nenänsä eteen. Kaikki hyvin, jos laitteella saatu kahvin laatu riittää. Hifistely kannattaa jättää sitten niille, joille se ei riitä, koska noihin laitteisiin uppoaa sen verran rahaa ja aikaa, että halvemmaksi varmaan tulee ostaa kahvinsa kahvilasta.
No joo, nää onkin nimenomaan näkemysasioita. Siis kyllä mäkin ymmärrän miksi ihmiset ostavat näitä, mutta oman näkemyksen vuoksi en todellakaan ostaisi itselleni. Enkä mä nyt tiedä tuleeko toi pitkällä tähtäimellä halvemmaksi kuin hifistely, nopeammaksi kyllä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:Mua ärsyttää nytkin jo meillä oleva espressokeitin, joka exäni mielestä piti hommata. Siihen nyt sentään suostuin, mutta olisin kieltäytyny ottamasta mitään podeja käyttävää MUN keittiööni. Mutteripannu kelpais todellakin mulle hyvin siihen hommaan. Uusia koneita ei tänne edes mahdu. (Täysin turha keittiö, liian pieni jo nykyisille jutuille. Jos suuremman saisin, laittaisin ennemmin pastakoneellekin kiinteän paikan kun hommaisin lisää koneita.)
Miksei koneesta tullut eksää?

Meillä se pienin piccolokeitin piilottelee kahvinkeittimen vieressä ihan siivosti.
Koska exä ei osannut käyttää sitä, joten jätti tänne. :D Kyllä sillä aina joskus tekee jotain.

Mulla on täällä nyt jo ylimääräinen avohylly, jotta sain sen helvetinkeittimen ja normikeittiökokoisen monitoimilaitteen Kuva johonkin esille. Pastakoneen jouduin kuitenkin kotiuttamaan kaappiin. :?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Epäilen... :lol:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Olen nyt kun on ollut aikaa testaillut enemmänkin noita kapseleita ja voin sanoa, että osan kapseleista laatu on paljon enemmänkin kuin riittävä...

Kai siis tarkalleen ottaen joku totinen barista kauhistuisi ajatuksestakin, että paine on noissa joka kapselille sama yms.
Totinen barista itseasiassa kauhistuu jo siitä, että kahvi tehdään jostain muusta kuin vastajauhetusta tuoreesta pavusta.

Tossa syksyllä noista kapselikeittimistä oli joku testi jossain ja toi sun nescafe oli muistaakseni siinä kahvinlaadultaan paras. Omaa kantaani lopputuotteen makuun en pysty sanomaan, kun en ole maistanut, mutta Paulig:n keittimen espresso oli kaukana siitä tasosta jota itse vaadin.

Mä olen itseasiassa siinä suhteessa valitettavassa tilanteessa, että oman espressokeittimen tuotoksen taso ei vastaa sitä mitä vaadin. Mulla on tällä hetkellä sellainen kohtuuhintainen puoliautomaattinen espressokeitin ja edullinen mylly. Kahvimylly on heikoin lenkki ja se pitäisi uusia ensimmäisenä, mutta en ole raaskinut sijoittaa siihen sitä 300€ mitä kunnollinen mylly maksaa. Sen jälkeen pitäisi päästä aika lähelle vaatimustasoani, mutta pahaa pelkään, että myös keitin pitäisi vaihtaa. 600€ eurolla pitäisi lähteä sellainen jolla saa jo riittävän hyvää kahvia, mutta koska taloudessa tehdään usein myös maitokahveja haluaisin saman tien päivittää kahdella boilerilla varustettuun laitteeseen. Ne on valitettavasti turhan kalliita, joten joutunen tyytymään parhaassakin tapauksessa lämmönvaihtimella varutettuun malliin, vaan aika suolainen se tämänkin hinta on, joten voi olla, että sisäinen juutalainen estää ostamasta niin kauan kuin vanha keitin toimii.

http://www.crema.fi/fi/products/nuova-s ... oscar.html

Hifistelijän rooli on valitettavan kallis, eikä oikein osaa olla tyytyväinen ennen kuin se tietty taso on saavutettu. Jos sittenkään :tiistai:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Hmm, tostahan pitäisi tehdä vertailu, eli vielä normaalirajoissa oleva hifistely vs podien hinta pitkällä tähtäimellä. :think:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23423
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti:Kahvimylly on heikoin lenkki ja se pitäisi uusia ensimmäisenä, mutta en ole raaskinut sijoittaa siihen sitä 300€ mitä kunnollinen mylly maksaa.
Kerros junnulle mitä eroja noissa myllyissä on? Itse en keksi kuin riittävän tarkan karkauden säädön.

Omani on kyllä valitettavan ruipelo ja käsikäyttöisenä menee airobisen puolelle, mutta karkeuden säätö on hyvä. ~ 50€.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mitä yksi espresso kapseli maksaa?

Kunnollisesta pavusta jauhettuna yksi espressoannos on jossain 30 ja 40 sentin välillä.

Mun nykyinen setti oli hankintahinnaltaan noin 350 euroa. Ristretto.fi palstalta keräämäni tiedon varassa hyvän laitteiston pitäisi saada noin 900 eurolla. Noihin mitkä mä haluaisin menis hankintahintana noin 1300 euroa.

Kapselilaitteiston hinnat vaan esiin niin helppohan noi on laskea.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti: Onko joku vahvuusnumerointi normaali käytäntö espressoissa? Noissa kapseleissa on ilmeisesti 1-10 vahvuusasteikko.
Kahvipapujen paahtoaste arvostellaan 1-5 asteikolla. Suodatinkahvit yleensä 1-3 ja espressot 3-5. Tyypillinen italialainen paahto on 4.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:^ 16 kapselia 5,49e.

Itse laite oli 59,90e gigantissa joulumyynnissä.
Mikä se normimyyntihinta on?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:^ 16 kapselia 5,49e.
Eli yksi annos kustantaa suunnilleen 34 senttiä, eli suunnilleen saman kuin pavuista jauhettunakin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Ok, hifistely maksaa enemmän. :)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan
:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?
No. Mä kasvatan itse kahvini.
Mun kaverilla on kahvitila.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin