Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Exulta hyvä pointti, kaikki kahvi "pilaantuu" avaamisen jälkeen viikossa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti:Exulta hyvä pointti, kaikki kahvi "pilaantuu" avaamisen jälkeen viikossa.
Jauhettu "pilaantuu" lähes heti, mutta papu se vaan jaksaa vaikka kuinka ja kauan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Exulta hyvä pointti, kaikki kahvi "pilaantuu" avaamisen jälkeen viikossa.
Jauhettu "pilaantuu" lähes heti, mutta papu se vaan jaksaa vaikka kuinka ja kauan.
Papu, tarkalleen ottaen siinä oleva rasva, härskiintyy ihan samalla tavalla kuin jauhettukin.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei kai se noin mene? Kyllä papu käsittääkseni on säilyvämpää kuin jauhettu. Aikanaan tietty heikkenee papukin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:^ ei kai se noin mene? Kyllä papu käsittääkseni on säilyvämpää kuin jauhettu. Aikanaan tietty heikkenee papukin.
Jos puhutaan mausta ja hajusta, niin kyllä, ero on moninkertainen. Tuo härskiintyminen liittyy kahvirasvaan ja sen reagoimiseen hapen kanssa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kokeilen juuri ensimmäistä kertaa kylmäuutettua kahvia, toimii. Nykyiset pavut eivät oikein anna suuhun sopivaa tulosta keitettynä, paljon parempaa näin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

~ 16 tuntia tais olla mulla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No eipä tarvitse tehdä asian eteen mitään. Ja tulos palkitsee.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaffa Roastery India Monsoon Malabar

:h: :h: :h: :h: ½
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4269
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Prahan päärautatieaseman laitureille vievän tunnelin loppupäästä saa sellaisesta pienestä kioskista ihan saatanan hyvän makuista lattea.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Ja siis kylmää.
Miksi olisi kylmää? Voihan sen kylmäuutetun kahvin lämmittää.

Pitänee testata joku päivä. Illalla aamukahvi uuttumaan.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12247
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Juon Alepan toiseksi halvinta kahvia (merkkiä en muista) yleensä yhden kupin aamulla. Alepan halvin on hirveää...
Ja tähän loppuu kuluttajavalistus.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ peruskahvia. Moccamasterilla normiohjeidenn mukaan valmistetty pressan tummapaahto saa arvosanan 7, eli onnistuu keltä vaan joka viitsii olla hölmöilemättä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ noita leikkureita ei kyllä kannata ostaa kun levyjauhimen saa alle viiteen kymppiin:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/krups-g ... kahvimylly
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kylmäuutettu Kaffan Voima nyt kupissa. Suodatus Aeropressilla ja lämmitys mikrossa. Ihan hyvää, mutta ei ihmeellistä. Ehkä joku hedelmäisempi toimisi paremmin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6681
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja aasi »

aasi kirjoitti:Töihin tuli alla olevan näköinen kahviautomaatti pöhisemään, näin ensimmäisen kupin jälkeen sanoisin että ihan ok työmaasumppia tuo keittää. Laatu luultavasti pysyykin samanlaisena, kun inhimilliset tekijät ja mielihalut ovat poistettu kahvinkeittoprosessista.
Työmaasumpit kehittyvät. Nyt saakin jo pavuista jauhettua espressoa, americanoa ja tavallista.
kahviautomaatti.jpg
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Thermoplanin vehkeet on olleet kohtuullisen luotettavia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ilmeisesti papuja pitäisikin säilyttää pakastimessa jääkaapin sijaan.

Mullistava löytö tekee kahvista entistä parempaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
IstoRisku
Wannabe-kitisijä
Viestit: 2
Liittynyt: 22.02.2018 12:49

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja IstoRisku »

aasi kirjoitti: 31.05.2016 20:26
aasi kirjoitti:Töihin tuli alla olevan näköinen kahviautomaatti pöhisemään, näin ensimmäisen kupin jälkeen sanoisin että ihan ok työmaasumppia tuo keittää. Laatu luultavasti pysyykin samanlaisena, kun inhimilliset tekijät ja mielihalut ovat poistettu kahvinkeittoprosessista.
Työmaasumpit kehittyvät. Nyt saakin jo pavuista jauhettua espressoa, americanoa ja tavallista.

kahviautomaatti.jpg
Kuva
:( :( :( Okaaaay :(
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Kävin Kolumbiassa juuri kahvifarmilla Sierra Nevadan vuoristossa. Uskomattoman hieno kokemus ja tajuttoman hyvää orgaanista kahvia. Nerokas veteen perustuva järjestelmä jossa kahvimarjat tuodaan vuorilta veden avulla putkia pitkin, ja lajitellaan eri laatuluokkiin myös saman veden avulla. Koneet ja työtavat siellä ovat noin 150 vuotta vanhoja.

Kyllä jotain mekaaniikan arvostuksen hermoa kutitteli kun katsoi vesivoimalla pyörivää hihkonetta, mikä pyörittää pienempiä hihnoja, jotka pyörittäväät taas koko kahvin käsittelylaitoksen toimintaa.

Näin myös omin silmin minkälaista paskaa instant kahviin, kapselikahviin ja yleiseen halpiskahviin käytetään. Tein lupauksen itselleni että tästä lähin haluan nähdä kahvini papumuodossa, jos siihen voin vain mitenkään vaikuttaa. Se on ainoa keino olla täysin varma, ellei toimi todella luotettavien toimittajien kanssa.

Hieno, hieno kokemus kahvin rakastajalle.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Töihin tuli tälläinen kapselimasiina testiin, mutta en lämmennyt vaikka join kapselitarjonnan läpi.
kapseli.jpg
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tiesin etten ole pitkään aikaan tähän ketjuun kirjoittanut, mutta edellisestä postauksesta jo 5 vuotta? Mihin tää aika menee? :shock:

Intohimo kahvin suhteen vähän laimentunut. Aikani eri papuja testailtuani totesin Pellinin No. 9 Cremoson olevan omalle keittimelleni mun makuuni sopiva vaihtoehto ja siitä mä nyt olen jo vuosia päivittäisen kuppini keittänyt. Ei jaksa enää kohkata eri papujen perässä, kun tää on hyvä.

Kuva
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olen hetken aikaa pysynyt Herra korpissa.

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2019 11:05
Intohimo kahvin suhteen vähän laimentunut. Aikani eri papuja testailtuani totesin Pellinin No. 9 Cremoson olevan omalle keittimelleni mun makuuni sopiva vaihtoehto ja siitä mä nyt olen jo vuosia päivittäisen kuppini keittänyt. Ei jaksa enää kohkata eri papujen perässä, kun tää on hyvä.
Pellinille peukut. Olen ostanut tuota aika tiuhaan viime aikoina.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Johonkin kahvikeskusteluun muistan kirjoittaneeni takavuosina, että vastalauseena hifistelylle kovasti haluaisin olla Juhla Mokka -mies, mutta valitettavasti kyseinen kahvi ei vain ole tarpeeksi hyvää, edes tummempina versioina.

Nyt olen löytänyt ratkaisun! Lähi-Alepan edullisimpia junttikahveja on Löfbergs Lilan Crescendo, ja se on ihan hyvää. Melkein pelkkää sitä olen keitellyt aamuisin viime ajat. Ylpeänä hieron Alepan bulkkikamaa hifistelijöiden haavoihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin