kvasaari kirjoitti:
Minun mielestäni kouluissa ei huomioida tarpeeksi erilaisia oppijoita, mistä ehkä suurimpana esimerkkinä on joustamattomat poissaolorajat. Minä törmäsin vielä lukiossakin läsnäolopakkoon, mikä oli varsin turhauttavaa, koska tiesin oppivani parhaiten itsekseni. Tästä esimerkkinä eräs kielten opettaja ei päästänyt minua kurssista läpi poissaolojen takia, vaikka menestyinkin kokeessa hyvin. Uskomatonta, ettei opetushenkilökunnassa ole vielä sisäistetty, että tärkeintä on OPPIMINEN, eikä tapa millä opitaan.
Tuo riippuu kokonaan koulusta. Tiedän ainakin yhden lukion (helsinkiläinen ns. eliittilukio), jossa ei lasketa poissaoloja ollenkaan. Se toimii, koska ko. koulun opiskelijat osaavat ottaa vastuun oppimisestaan ja
haluavat oppia.
Meidän lukiossa taas on poissaolorajana 10 tuntia, mikä on aivan liikaa. Ne, jotka tuon ylittävät, ovat porukkaa, joka ei ole poissa oppiakseen itsekseen vaan ollakseen vain poissa. Poissaoloista on pelkkää harmia; asiat joutuu toistamaan tuhanteen kertaan, tehtäviä jää tekemättä ja kokeet menevät huonosti, kun lintsarit eivät ole kypsiä ottamaan asioista selvää tai opiskelemaan väliin jätettyjen tuntien asioita itsenäisesti.
Nykyään tosin on sellainenkin mahdollisuus kuin itsenäinen suorittaminen, jossa ei käydä tunneilla ollenkaan. Useimmiten ne suorittajat eivät saa mitään tehtyä, ja tulee pari päivää ennen kalmaviivaa paniikkisähköpostia, että saisko lisää aikaa. - Harva lukiolainen vielä on kovin aikuinen.