Bongaa "Kityläinen" !

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Geetzu

Re: Bongaa "Kityläinen" !

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Elukka kirjoitti:
Gwyneira kirjoitti:Ainakin ne tallihommat ratsupuolella mitä itse duunasin eivät suinkaan parantaneet kroppani tilaa...
Kyllä noi mun reidet ja hartiat on ainakin omituisesti turvonneet sen jälkeen kun hepat tuli taloon. :? Allergiaoire?
Teillä miehillä on niin erilainen kyky muodostaa lihasta. x)
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

irmelianneli kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
safi kirjoitti:Sinä itse olet täysin syypää omaan sairastumiseesi.
Ihan pakko vielä vähän palata aiheeseen...
Tietynlaisten tyyppien jutut kannattaa laittaa menemään toisesta korvasta suoraan ulos vaan!
Varmasti kannattaa. Toisaalta juuri nämä samat tyypit voivat joskus ihan oikeasti olla hyödyksikin, jos onnistuu välttämään loukkaantumisen. Omien itsestäänselvyyksien perusteleminen ja siinä ohessa kyseenalaistaminen on välillä ihan järkevää, kunhan ei saa itkuraivareita kun käy ilmi, että se jolle perustelee on kykenemätön ottamaan tietoa vastaan. Mielikuva bodarivauvastakin on sen verran hupaisa, että muiden kirjoittajien positiivinen palaute ja tuo mielikuva yhdessä antavat tästä keskustelusta positiivisen puolella olevan tuloksen(?).
nokkaelain

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

prosessi kirjoitti:
safi kirjoitti:Sinä itse olet täysin syypää omaan sairastumiseesi.
...
Olin kyllä erittäin laiha, mutta eipä auttanut.

Lisäksi myös 2-tyypin diabeetikkojen (aikuistyypin, joka minä siis en ole) syyllistäminen omasta sairaudestaan on vähintäänkin kyseenalaista, sillä nykyään löytyy alle vuoden ikäisiä "aikuistyypin" diabeetikkoja, kuten myös jo sikiönä diabetekseen sairastuneita.
Ykköstyypin diabeteshan on tosiaan täysin eri sairaus. Syistä ei ole muuta varmaa tietoa kuin perinnöllisyys; esim. virusinfektioita epäillään laukaisevaksi tekijäksi (ei kuitenkaan lihavuutta tms.) Ei siihen voi pahemmin "syyllistyä".

Kakkostyyppi kiinnostaa siinä mielessä, että perinnöllisesti itselläni korkea riski sairastua. Siihen suurella osalla liittyvän metabolisen oireyhtymän syntymisestä on sentään suhteellisen selkeä käsitys. Toistaiseksi itselläni ovat asiaan liittyvät veriarvot erinomaisia, mutta verenpaine on hiukan koholla. Ja siihenkin tosiaan voi vaikuttaa ravitsemus- ja liikuntatottumuksilla, mutta kaikilla nekään eivät vaikuta riittävästi.
prosessi

safi kirjoitti:Se kuitenkin paistoi auttamatta rivien välistä, että sinä et liiku käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Älä missään tapauksessa erehdy pitämään elukoitten hoitamista eli käytännössä paskan mättöä, veden kantamista tai ruokkimista hyötyliikuntana. Se ei ole mitään liikuntaa. Se on kulkemista paikasta A paikkaan B. Möyrimistä huonoissa työasennoissa, samoja liikeratoja toistaen päivästä toiseen. Se ei kasvata kuntoa, ei laihduta, eikä vahvista lihaksistoa tasapuolisesti.
Kyllä tuo itse asiassa laihduttaa, ennen lääkkeen vaihtoa painoni ehti käydä todella alhaalla ihan noilla perushommilla. Energiaa ne kuluttavat siinä missä muukin liikunta, vaikka ne eivätkään kuntoa kohota tai lihaksia tasapuolisesti vahvistakaan. Kunnon selkeään kohottamiseen tietenkin vaaditaan sellaista liikuntaa, joka on jotain enemmän kuin ne asiat, joiden tekemisellä ja jaksamisella sitä kuntoa mitataan. Mutta kyllä kuntoni on parempi kuin kaupunkilaisilla, koska minun peruskuntoa vaativat päivittäiset tehtäväni ovat raskaampia kuin kaupunkilaisen vastaavat.
Sitten pääsemmekin itse aiheeseen, johon kysymykseni ruokailustasi osaltaan liittyi. Saatko sinä syödystä ruuasta riittävästi kroppasi ja mielesi kasassa pitäviä rakennuspalikoita.
Kyllä saan. En vastannut sinulle sen tarkemmin, koska sinä et ole ravitsemusterapeuttini, sen verran paljon olen joutunut noita selvittämään, että minä osaan nuo paremmin kuin pääosa terapeuteista. Harrastus sekin tavallaan, vaikka nykytilanteeni hankala onkin. Ongelmana ei kuitenkaan todellakaan ole ruoan laatu.
Olet kyllä varmasti ottanut asioista selvää ja sinut on testattu mahdollisten tuntuvien puutosten huomaamiseksi. Onhan?
Haloo, luuletko ettei diabeetikkoja hoideta? Sen verran tarkkaan kaikkia mahdollisia asioita seurataan, että jokaisella lääkärikäynnillä kotiin tulee kymmeniä papereita numeroilla varustettuna, ja minä jopa osaan lukea ja tulkita ne numerot.
Siitä nyt ei vain pääse mihinkään, että ihminen on juuri sitä mitä hän syö!
Siitä nyt ei vain pääse mihinkään, että ihminen on paljon muutakin kuin mitä hän syö. Oletko koskaan kuullut juttua endokrinologiasta?
nokkaelain

safi kirjoitti:Siitä nyt ei vain pääse mihinkään, että ihminen on juuri sitä mitä hän syö!
Ihminen ei ole vain sitä, mitä hän syö. Se nyt on tosiasia, eikä jokin naurettava kärjistetty sanonta asiaa miksikään muuta.

EDIT: jaaha, en ollut ensimmäinen...
safi

Viesti Kirjoittaja safi »

Mojo kirjoitti: Eikä kannata sunkaan aliarvioida maajussien työt paskana liikkumismuotona saati huonona voimailuna.
Yllättäen niitä voimia mitä ihan noin käytännön elämässä saattaa tarvita löytyy jyväjemmareilta enemmän kun punttiksella jalostetulla kaupunkilaisbodarilla. Toki jälkimmäisenä mainitulla nousee enmmän penkiltä, jalkaprässiltä ja löytyy ties mitä sikspäkkejä ja eroottisia kainalokarvoja, mutta omaista kokemuksista pohjautuu kommentti että esmes tavaroiden kantamisessa ja muun kun tangon muotoisten esineiden nostamisessa sekä sitekyttä vaativissa töisää arvon heinähatut ja muut duunarit pieksee metrosuksuaalitrendipellet mennen tullen.

Mutta toisaalta.. unohda tuo. Älä vastaa, en jaksaisi lukea sun aivosontaa kuitenkaan.
Sinä taidat nyt unohtaa, että minä olen "entisessä elämässäni" asunut lehmätilalla ja työskennellyt siellä myös täyspäiväisesti aika monta vuotta elämästäni. Se ei ollut harrastusmaatila, vaan teimme sillä työllä leivän pöytään sillosen mieheni kanssa. Voisin siis kuvitella aika hyvin tietäväni, mitä vaikutuksia sillä on kroppaan ja miten kuluttavaa se on.

Eläimistä ja erityisesti lehmistä pidän edelleen. Tällä hetkellä olen kiireapuna kylvöjen ajan hyvän ystäväni tilalla. Tänään olen nousuut klo. 4.oo aamulla ja hoitanut yksin lypsyineen kaikkineen lähemmäs 150 kantturaa aamulla sekä illalla. Sen väliin jäävän ajan olen olut pellolla kylvämässä viljaa ja näin on ollut ja tulee olemaan aíka monta päivää vielä tästä eteenpäin.

Edit: Mutta.. pieni tutina mulla silti on että sä et jaksisi paiskia hommia lammasmaatilalla viikkoakaan.
Niin että mitenköhän mä jaksaisin lammastilalla HARRASTELLA. Sitä sopii miettiä jokaisen miettiä.
Mojo
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Mojo »

safi kirjoitti:
Edit: Mutta.. pieni tutina mulla silti on että sä et jaksisi paiskia hommia lammasmaatilalla viikkoakaan.
Niin että mitenköhän mä jaksaisin lammastilalla HARRASTELLA. Sitä sopii miettiä jokaisen miettiä.
Joo, myönnän tutinani olleen väärässä tuossa suhteessa. Anteeksi!

ninnithequeen kirjoitti:Hei äläs ny viitti.
Kohta se tulee kertomaan suureen ääneen nauraen, kuinka HÄN on luonut paskaa hevostalleilla koko ikänsä, ja kuinka HÄN kyllä on niin paljon parempi ja hyväkroppaisempi ja kauniinpi ja viisaampi (pärsk) kuin me muut.
EDIT: viisaampi unohtus.
Kas vain... jos muutetaan nuo hevoset lehmiksi olit melko oikeassa :D

Mutta jos kerran olet maatiloilla pyörinyt ja hommia paiskinut, mua ihmetyttää arvostuksen puutetta moiseen hommaan. Aika ajoin kun on systerin lammasfarmilla duunia paiskinut on se omasta mielestäni ollut vähintäänkin yhtä raskasta ja tietyllä tavalla raskaampaakin harjoittelua kuin esim. käsipallotreenit 7 kertaa viikossa ja pari peliä päälle.... Tiedä sitten mitä sinä pidät hyödyllisenä liikuntana :roll:
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
safi

Georgina kirjoitti: Safi ei edusta kaikkia hevospiirejä... Tosin oikein tyyppiesimerkki siitä mikä mielikuva mulla on ravi-akoista. Ratsastus on sitten asia erikseen :hep: ;)
Ai enkö? Mistä sinä tälläisen päätelmän teit? Minulla sattuu nyt tällä hetkellä olemaan kaksi ravuria omistuksessani ja viimeisen ratsuni myin pois talvella. Ei se ratsastus mihinkään ole kuitenkaan unohtunut ja tälläkin hetkellä koulutan muutamaa nuorta ratsua. Niin kumpaan mahdankaan sitten oikein kuulua? Onneksi minun ei ole koskaan tarvinnut vetää rajaa ratsu/ravipiireihin, vaan sukkuloin molemmissa ihan yhtä mielelläni.
safi

Mojo kirjoitti: Mutta jos kerran olet maatiloilla pyörinyt ja hommia paiskinut, mua ihmetyttää arvostuksen puutetta moiseen hommaan. Aika ajoin kun on systerin lammasfarmilla duunia paiskinut on se omasta mielestäni ollut vähintäänkin yhtä raskasta ja tietyllä tavalla raskaampaakin harjoittelua kuin esim. käsipallotreenit 7 kertaa viikossa ja pari peliä päälle.... Tiedä sitten mitä sinä pidät hyödyllisenä liikuntana :roll:
Ei kyse ole mistään arvostuksen puutteesta, ihan päinvastoin. Onhan se raskasta, mutta kun sitä tekee useammin kun kerran vuodessa osaa jo laskea askeleensa ja jokaisen liikkeensä niin, ettei tule turhia hötkyiltyä. Niin se taitaa olla vähän jokaisessa hommassa.

Hyödyllisenä liikuntana pidän kaikkea sellaista, mitä nytkin teen. Monipuolisesti ja välillä aina uusia juttuja kokeillen, ettei pääse kyllästymään. Hengästyminen ja runsas hikoilu on aina plussaa. Silloin tietää tehneensä.
prosessi

safi kirjoitti:Onhan se raskasta, mutta kun sitä tekee useammin kun kerran vuodessa osaa jo laskea askeleensa ja jokaisen liikkeensä niin, ettei tule turhia hötkyiltyä. Niin se taitaa olla vähän jokaisessa hommassa.

Hyödyllisenä liikuntana pidän kaikkea sellaista, mitä nytkin teen. Monipuolisesti ja välillä aina uusia juttuja kokeillen, ettei pääse kyllästymään. Hengästyminen ja runsas hikoilu on aina plussaa. Silloin tietää tehneensä.
Ööh, raskasta, mutta ei hyödyllistä? Hyöty mitataankin mielenkiintomittarilla? Nyt kyllä harhailet aika pahasti. Tarkoitatko ihan tosissasi, että jos tekee raskaita, mutta ei niin mielenkiintoisia hommia, aiheuttaa itselleen diabeteksen? Että lihoo, jos liikunta ei ole mielenkiintoista? Säästä nyt vähän sitä energiaa aivoillesi, tuollainen ajattelukyvyn näivettäminen voi olla terveydellekin vaarallista.
nokkaelain

safi kirjoitti:Hyödyllisenä liikuntana pidän kaikkea sellaista, mitä nytkin teen. Monipuolisesti ja välillä aina uusia juttuja kokeillen, ettei pääse kyllästymään. Hengästyminen ja runsas hikoilu on aina plussaa.
Esim. nimenomaan lihasten monipuolisella harjoittamisella tuskin on mielenterveyden ja diabeteksen kannalta erityisen mainittavaa merkitystä.

Se näissä ravitsemuslääketieteen intoilijoissa juuri eniten tökkii, että ilman uskottavia toistettuja tutkimuksia vedetään pitkällemeneviä johtopäätöksiä ja väitetään milloin mitäkin vitamiineista ja erilaisista ravintolisistä. Eivät ne pelkkää humpuukia ole, mutta monilla ei tahdo kärsivällisyys riittää niin pitkälle, että todellista tietoakin saataisiin.

Kiva kuitenkin tietää, että harjoittani säännöllinen pyöräily ilmeisesti täyttää hyötyliikunnan kriteerit, vaikkeivät maataloustyöt sitä olisivatkaan.

Edit: Siihen ei tullut edelleenkään mitään vastausta, seisotko sanojesi takana siinä asiassa, että väität tietäväsi masennuksen syyt tietämättä mitään taustoista.
Noriyumi

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

McJanne kirjoitti:Voi itkun vittu ja Jeesuksen kuuskulumanen puumulukku.

Nyt suksikaa koko revohka hevonvitunkuuseen ja ripeästi täältä vauhkoomasta, hotellihuoneita on mielinmäärin saatavilla.

Joku vitun raja tuohonkin jo, väärä paikka, väärä aika, väärät ihmiset.

Eli vielä kerran: huutvittuun tästä topikista mesomaan siitä!
:komp:
hebuli

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Gwyneira kirjoitti:edit: "Se ei kasvata kuntoa, ei laihduta, eikä vahvista lihaksistoa tasapuolisesti" -lause kuvaa oikein hyvin ajatukset, jotka itsekin jaan.
No kertokaapas, mikä HYÖTYliikunta tekee noin? Salilla käynti ei ole hyötyliikuntaa, kuten ei ole lenkkeilykään eikä ratsastus (ellei liity työhön).

Asiaan liittyen tekee myös mieli mainita että lisäkreatiinin käyttö lisää ainakin eturauhassyövän riskiä. Tämän varmaankin kaikki urheilijat ottavat huomioon. Valitettavasti minäkin käytän palautusjuomaa jossa on kreatiinia, mutta en sen terveysvaikutusten takia. Lisäksi urheilujuomien (palautusjuomien) käyttö jo sinällään lisää kakkostyypin diabetekseen sairastumisen riskiä niiden sisältämien nopeiden hiilihydraattien takia (kyseisten juomien yhtenä tarkoituksena on aiheuttaa voimakas verensokerin nousu jotta insuliinia erittyisi enemmän, joka puolestaan tehostaa lihaskasvua, mutta samalla rasittaa haimaa turhaan).

Nämä ihan vaan siis knoppitietona kaikille salillakävijöille, jotka luulevat elävänsä kovinkin terveesti.
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

No en kuulu ahkeriin punttaajiin. Harmi. :] Kävely on mainiota HyötyLiikuntaa, en osaa laskea sitä Liikunnaksi kuitenkaan*, ähiskää miten tahansa. Hissin boikotointi työssä, jossa siirryttävä pitkin päivää kerroksesta 1 kerrokseen 3 ja 6 on varsin loistavaa hyötyliikuntaa. Mutta mutta, oma ajatukseni tunkea tähän prosen ja Safin keskinäiseen purnailuun oli lähinnä se, etten itsekään pidä talliduunia varsinaisena liikuntana, moni muu varmasti pitää. Itse en sitä kuitenkaan ole nähnyt kuntoa kasvattavana, rasvaa vähentävänä tai edes lihaksia kasvattavana puuhana. Ehkä turha komppaus Safille ja turha jauhaa tuosta HyötyLiikunnasta.

*(Ok, kovasti ylipainoiselle tuo on ehkä todellista liikuntaa)

edit: *ähinää* Menee näköjään itsellänikin sanat sekaisin, perkele! Juttelen ristiin viestistä toiseen. Omassa päässä tämä on niin kovin selkeää, harmillista etten omaa taitoa kirjoittaa ajatuksiani fiksusti. :p
irmelianneli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Hyötyliikunnan pointti onkin varmaan siinä, että se lähinnä ylläpitää mattimeikäläisen peruskuntoa ja toimintakykyä. On eri asia maata 24h/vrk sohvalla, kuin käveleskellä edestakaisin, nousta välillä portaita, nostella tavaroita..
Mylwin
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

safi kirjoitti:Siitä nyt ei vain pääse mihinkään, että ihminen on juuri sitä mitä hän syö!
Mie syön kuin porsas. Voidaan lähteä juoksemaan kilpaa koska vaan! =)

Mutta joo, jos haluaa pysyä keskimääräistä paremmassa kunnossa, voi ravintolisillä paikata helposti puutteellisen ruokavalion tuottamat aukot (CLA, rasvahapot, ubikinoni, vitamiinit, whatnot) ja silti syödä mitä huvittaa.
Miulle on tosin siunaantunut sellainen aineenvaihdunta että en kovin paljoa liho, vaikka söisin kuinka. Ainoat asiat, joita "seuraan" on hiilihydraattien ja proteiinien tarpeellinen saanti.
Joskus tulee syötyä enemmän, joskus vähemmän. Tiedän itsestäni, että mitään ruokaympyräpaskaa en jaksaisi viikkoa pidempään, mutta onneksi ei tarvitsekaan.
Tärkeintä on se kulutus ja vitamiinit. Suosittelen pillereitä jos perse kestää.

EDIT: Pillerit eivät siis tietenkään korvaa ruokavaliota, tarkoitin lähinnä sellaisia ihmisiä joiden syömätavat muistuttavat omiani - mitä enemmän sitä parempi.
Viimeksi muokannut Mylwin, 10.05.2006 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
hebuli

Viesti Kirjoittaja hebuli »

No ihmettelen kuitenkin jos pitää esim. kävelyä hyötyliikuntana, mutta ei maataloustöitä. Lisäksi, yleinen harhaluulo on että ainoastaan hengästyttävä ja hiostuttava liikunta merkitsee kunnon ja terveyden kasvatuksessa. Tunnetaan muualla maailmassa "No pain, no gain"-oppisuuntana. Jos hengästyy merkittävästi liikkuessaan, silloin keho alkaa käyttää hyväkseen hiilihydraattivarastoja, ei rasvoja. Kumman kuvittelette laihduttavan tehokkaammin, rasvan vai hiilihydraattien polton?
safi

nokkaelain kirjoitti: Toistan: osoittaa vain typeryyttä tehdä tuollaisia johtopäätöksiä taustoja tuntematta. Ja sinä vielä syytät muita rivien välistä lukemisesta. Eipä vaan näytä sinussa olevan naista myöntämään, että saattaisit olla väärässä, vaan heität lisää vettä myllyyn.
Mielenkiintoista, että väität vitamiinen yms. olevan lähestulkoon merkityksetön asia ihmisen ruokavaliossa. Aiheeseen kannattaa tutustua, ihan jo siitäkin syystä, että siitä saattaa löytyä ratkaisu sinunkin ongelmiisi. Yleensä ihmisiä kiinnostavat aiheet, jotka liittyvät itseen tavalla tai toisella ja sinua tämä aihe tuntuu todella kiinnostavan.

Mitä tulee johtopäätöksien vetämiseen niin se on todella helppoa, kun kyseinen eukko toi koko sairaushistoriansa kaiken kansan nähtäville. Oppikirja esimerkki, kuten jo aijemmin totesin.
Kaksi merkittävää sairastumista. Elimistö joutuu hälytystilaan ja tarvitsee normaalisti toimiakseen tuplamäärät rakennusaineita. Ruuasta sitä ei kuitenkaan irtoa tarpeeksi ja syntyy puutosta. Kuluu kuukausia/vuosia ja tilanne ei ole muuttunut mitenkään. Sitten yhtäkkiä yllättäin kroppa vaan alkaa piiputtaa entistä pahemmin. Tulee unihäiriöitä, masennusta.. Masennusta aletaan heti hoitaa lääkkeillä ja kaikki menee entistä enemmän vituralleen, kuten tässä on nähty. 4v. lääkkeiden syömista ja tuloksena huomattava ylipaino ja siitä seuranneet muut ongelmat. Kyllä tässä vaiheessa pitäisi alkaa hälytykellojen päässä soimaan, että ei vittu nyt mennään metsään ja helvetin pahasti.

Sinä voit sanoa, että ihan täyttä paskaa. Syökää mun puolesta niitä onnellisuuspillereitä elämänne loppuun saakka ja turvotakaa muodottomiksi. Eihän se jumalauta minulta ole pois tai oikeastaan on, koska minun kantamistani veroroposista teidän kaltaisianne hoidetaan.
Tietysti on vaan helppo napsia pillereitä, kun se on helpoin ja vähiten vaivaa aihuttava tie. Luojan kiitos kaikki eivät kuitenkaan ole noin saatanan saamattomia ja etsivät vaihtoehtoja tullakseen kuntoon.

Siinä mielessä vastaavasta tapauksesta kerroin edellä, että kyse oli ihmisestä, joka oli paria vuotta aiemmin hankkiutunut määrätietoisesti eroon lievästä ylipainosta, söi terveellisesti ja harrasti säännöllisesti liikuntaa, eikä käyttänyt käytännössä ollenkaan alkoholia yms. Masennus ilmaantui suht. äkillisesti, ja lääkehoito ei auttanut kunnolla, mutta sivuvaikutuksina oli mm. nopea lihominen ja nesteen kerääntyminen. Sairastunut halusi siksi lopettaa lääkkeet, mutta sen jälkeen tilanne paheni nopeasti sairaalahoitoa vaativaksi.
Sinä kun erityisesti tunnut rakastavan esimerkkejä, niin tässä sinulle yksi, josta sietäisi ottaa mallia eikä vaan tyytyä parkumaan oman elämänsä surkeutta. 35-v. nainen, joka työhistoriansa oli tehnyt kampaajan duunia. Sairastui pahaan astmaan työssä käytettyjen myrkkyjen takia. Siihen loppui sen työn teko ja huoli painoi mieltä, että mites tästä eteenpäin. Lääkärit löivät jatkuvasti vahvempaa astmalääkitystä ja sanoivat, että ikinä et ilman lääkkeitä selviä hetkeäkään. Seuraavaksi väsyi mieli, tuli unihäiriöitä ja koska nukkumaan ei kyenny väsymys painoi entistä enemmän ja lääkitystä lisättiin.
Tässä vaiheessa nainen tajusi, ettei näin voi jatkua. Rupesi pala palalta hoitamaan itseään kuntoon muuttaen koko ruokavalionsa ja elämäntapansa. Opiskeli uuden ammatin. Tänäpäivänä tuo nainen, jonka ei ikipäivänä olisi lääkäreiden mukaan pitänyt selvitä päivääkään ilman vahvaa lääkitystä, ei käytä mitään lääkkeitä. Astma ei ole häntä vaivannut enää vuosiin...

Ei jonkin ravintoterapeutin sanaan masennuksen syistä kannattaisi niin sokeasti uskoa, että asiaa lähemmin tuntematta rupeaisi toisten sairauksia asiattomasti kommentoimaan.

Eikä myöskään lääkärien. Itseään kannattaa kuitenkin kuunnella, koska oma kroppa kertoo kyllä hyvin pitkälle missä ollaan menossa ja missä on parannettavan varaa.
Mylwin
Kitisijä

hebuli kirjoitti:Jos hengästyy merkittävästi liikkuessaan, silloin keho alkaa käyttää hyväkseen hiilihydraattivarastoja, ei rasvoja. Kumman kuvittelette laihduttavan tehokkaammin, rasvan vai hiilihydraattien polton?
No sykealueella 130-140 on se tehokkain rasvanpolttoalue. Jos alkaa hengästymään niin rasvojen ja glykogeenien käyttö energianlähteenä kasvaa. Joo. Mutta hapenottokyvyn ja lihassolureagoinnin parantuminen toppaa johonkin vaiheeseen kuitenkin kun harjoitellaan peruskunnon alueella, ja silloin on "pakko" tehdä jotain muutakin, intervalli-nopeuskestävyys-maksimikestävyys-harjoitteita jotta kehitys jatkuu.

Laihtumiseen riuhtominen ei auta, ja sen lisäksi harjoittelun on oltava jatkuvaa, pyörällä 10km viikossa kesäisin silloin kun ei sada ei juuri tuota kestävää tulosta. Motivaatio ja oma halu siinä lienee se suurin tekijä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Saz
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Saz »

Mylwin kirjoitti: No sykealueella 130-140 on se tehokkain rasvanpolttoalue.
Korkeammalla sykkeellä tulee jälkipolttoa toisin kuin matalalla sykkeellä, eli toi "tehokkain rasvanpolttoalue" on aika höpönpöppöä.
killkill

Viesti Kirjoittaja killkill »

Mylwin kirjoitti:No sykealueella 130-140 on se tehokkain rasvanpolttoalue
Käsittääkseni asia ei ole ihan simppeli, vaan "polttoaluetta" määritellessä huomioidaan myös henkilön ikä, sekä maksimi- ja leposykkeet.
Mylwin
Kitisijä

Saz kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: No sykealueella 130-140 on se tehokkain rasvanpolttoalue.
Korkeammalla sykkeellä tulee jälkipolttoa toisin kuin matalalla sykkeellä, eli toi "tehokkain rasvanpolttoalue" on aika höpönpöppöä.
Sehän on yksilökohtaista, kuinka nopeasti syke laskee. Pointtihan on siinä, että se sama syke säilytetään vähän pidempään kuin pari minuuttia. Nyt on kyse myös muustakin kuin siitä että mahtuu teinix-farkkuihin.
- Ann 2005
Mylwin
Kitisijä

killkill kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:No sykealueella 130-140 on se tehokkain rasvanpolttoalue
Käsittääkseni asia ei ole ihan simppeli, vaan "polttoaluetta" määritellessä huomioidaan myös henkilön ikä, sekä maksimi- ja leposykkeet.
No totta kai siihen vaikuttaa ikä, leposykkeet, veren volyymi ja kengännumero, tuosta olisi vain hyvä lähteä jos ei tarkemmin tiedä. Eikä se kovin paljon tuosta heitä loppujen lopuksi.
- Ann 2005
killkill

Viesti Kirjoittaja killkill »

Mylwin kirjoitti:ja kengännumero
ÄSH! Tämän olen jättänyt huomioimatta! Selvisipä, miksi dieetti ei aina onnistu parhaalla mahdollisella tavalla [vähentää nykyisestä tavoitesykkeestä 47]
Saz
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Saz »

killkill kirjoitti:
Peruskunto kohoaa sykealueella 60-80% maksimisykkeestä. Maksimisyke lasketaan vähentämällä luvusta 220 oma ikä. Matala syke on <60% maksimisykkeestä ja se kuluttaa eniten rasvaa itse treenin aikana, mutta korkeammalla sykkeellä rasvaa palaa vielä pitkään treenin jälkeenkin. Eli aika makuasia tykkääkö riehua korkealla sykkeellä 30min vaiko matalalla sykkeellä 60min. Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen, jos siis laihdutuksesta puhutaan. Jos nyt maksimisykkeessä alkaa laattaa pukata niin kannattaa ehkä siirtyä matalammalle sykkeelle :D