Tykkini kuvassa esiintyy seuraavantapainen vaakasuuntainen häiriö pitkässä, samansuuntaisessa liikkeessä. Varsinkin suurikontrastisessa kuvassa ilmiö näkyy selvästi:

Kyseistä häiriötä ei siis näy tai havainnoi tavallisesti perinteisen dvd-leffan aikana kertaakaan, mutta esim. kohdissa joissa kuva zoomailee käsikirjoitussivua hiljaa taaksepäin, häiritsee tuo haitaksikin asti. Ja jääkiekko-otteluiden seuraaminen on tuskaa, koska kun kiekko kulkee kymmenen metriä samaan suuntaan, alkaa se nykiä ja raidoittua.
Ja häiriö ei näy pysäytyskuvassa, eikä itse asiassa liikkuvassakaan kuvassa, jos elokuvan napauttaa päälle liikkeen jo ollessa "käynnissä". Vasta kun kohtaa kelataan hieman taaksepäin, häiriö toistuu taas samassa kohtaa.
Olen kuullut ja lukenut, että tämä "kampaefektiksi" kutsuttu häiriö liittyy jotenkin ongelmaan lomitetun kuvan näyttämisessä. Ja loogiseltahan tuo tuntuisikin. Mutta kun ilmiö toistuu tykin omalla näytönsäästäjälläkin.
TV-modeksi tykin integroidun dvd-soittimen valikosta voi valkata PAL60, PAL, NTSC ja AUTO. Kun valitsee PAL ja odottaa näytönsäästäjää, nykiminen on ennallaan. Kun valitsee AUTO, näytönsäästäjässä EI näy nykimistä. Mutta kun tämän jälkeen dvd:n pyöräyttää käyntiin, häiriö esiintyy riippumatta noista asetuksista.
Turhauttaa.
Edit: hemmetti. Tossa gif-kuvassa näkyy tarkasti katsottuna ainakin mun monitorilla juuri samantyylinen "häiriö". Siis jo ennen tuota mallinnettua rautalankahäirää. Mistä tuo sitten johtunee.