Sitä ennen en tiennyt asiasta mitään, rautanörttikaveri töissä neuvoi eDonkeyn. Itse kuitenkin havaitsin eMulen olevan parempi.
Nyt vaikuttaa, että kukaan täällä ei muistakaan eMulea, kaikki puhuvat jostain "torrentista" ja siitä minä taas en tiedä mitään. Taas olen ajastani jäljessä ja on kuin vanhempaa systeemiä ei olisi ollut olemassakaan.
Miten torrentit toimivat? Mitä ohjelmaa kannattaisi käyttää? Mistä sen saa? Onko samanlainen todellinen vertaisverkko kuin eMulella vai joku eri periaate?
Sen verran tietoa tai luuloa olen noukkinut, että bittorrent on eMulea nopeampi. eMulen vahvuus taas on ehkä laajempi ja vanhempien ja eksoottisempien juttujen saatavuus. Torrent- jakelun tiedostot taas ovat enemmän painottuneet ihan uusimpaan esim leffoissa ja musiikissa? Sitten eMulessa on oma hakutoiminto. Bittorrentissako pitää etsiä netistä, sivustoilta joita ei välttämättä löydä helposti?
Nopeuden merkityksestä en tiedä, kun imutan niin helvetin montaa tiedostoa yhtäaikaa joten koko ajan valmistuu jotain. Vasta nyt päivitin kaapelimodeemini (sekin toki vanhaa aikaa) kahdesta megasta kahdeksaan. Emulen downloadnopeus nousi jostakin +- kahdestasadasta kolmeen-neljäänsataan kbps. Ei siis nelinkertaistunut, riippuu enemmän lähteistä.