...ja mä in the courtyardnowaysis kirjoitti:Oon ihan confused!1

...ja mä in the courtyardnowaysis kirjoitti:Oon ihan confused!1
Maailma on kaikkien tosiseikkojen lähde. Reaalinen substanssi määritelmällisessä tosiolevassa. Maailma on niin kuin maailma on, koska ainoastaan tosiseikat voivat olla maailman asiantilojen faktisia eksplikaatioita.urpiainen kirjoitti:Juu juu, mutta ei tämä vastaa siihen ihmisiä bussipysäkeillä puhuttavaan kysymykseen, että mikä ihmeen "se"? Miksei "maailmaa on kaikki, mikä on niin kuin on"? Mitä lisäarvoa "se" meille antaa?
Siis selkokielelle käännettynä perustelet partitiivin sillä, että "kielenkäytön problemaattisuudesta johtuen" kielessä voitaneen representoida vain osa maailmasta (faktoista); erityisesti oliot itsessään (eivätkä siis kuvaukset olioista) jäävät aina kielen ulkopuolelle?
Tullaan faktan ja mystiikan ontologiseen ristiriitaan. Mikä oikeastaan on tosiolevaa? Ainoastaan se, mikä kyetään kielellä loogisesti määrittelemään? Wittgenstein itse perääntyi jälkeenpäin Tractatuksessa esittämistään näkemyksistä todeten, että kielen tehtävä maailman kuvaajana on vain yksi sen käyttötarkoituksista. Kieli siis eittämättä kuvaa maailmaa, mutta samaan aikaan on huomioitava, ettei sen käyttö itsessään välttämättä luo uskottavia representaatioita. Joten edelleen: kielenkäytön problemaattisuudesta johtuen itse kielen kuvaamien satunnaisten asioiden suhde loogis-kielellisesti määriteltyihin varsinaisiin tosiseikkoihin on väistämättä isoksi osaksi kantilaista metafysiikkaa. Kielen rajat ovat toki maailman rajat, mutta mikä on kielen mallinnustarkkuus?Eli toisin sanoen, kaikki mikä on niin kuin on (ja voidaan siis kielessä sanoa) on maailmaa, mutta kaikki mikä on maailmaa, ei ole niin kuin on (eli osaa maailmasta ei voida kielessä representoida)?
All is. Mutta mikä merkitys kielellä silloin on? Maailma on todellinen, ja jos "kaikesta siitä mistä ei voida puhua, on vaiettava", on tosiolioiden riippumattomuus kielellisestä selitysvoimasta siten olennaisempi asia kuin itse kielen ja maailman korrespondenssi.Tractatuksen seitsemäs ja viimeinen propositio tuntuu olevan ristiriidassa sen kanssa, mitä Wittgenstein itse tekee kirjassaan -- ennen mainittua propositiota Wittgenstein itse tunnetusti selittää, että se joka hänen ajatteluaan ymmärtää huomaa, että tarkkaan ottaen koko Tractatus on mieletön, koska koettaa käyttää kieltä kielen ja maailman suhteesta puhumiseen.
Havuja perkele.silsis kirjoitti:Riettaasta elämäntyylistään tunnetulle Suomen mäkihyppymaajoukkueelle tuottaa suuria ongelmia totuttautua kesän posliiniladun jäljiltä talviolosuhteisiin.
Keksin tämän ihan itte ihan just.
Sanokaa et olin hauska tai sit sanokaa et ei kauheen hauska mut oot hauska tyyppi.
Ei ykköseen. Kakkoseen, että olet hauska vähänniinq Niba.silsis kirjoitti: Sanokaa et olin hauska tai sit sanokaa et ei kauheen hauska mut oot hauska tyyppi.
Mä en tajunnu hei, siis eihän millään posliiniladulla hiihetä.silsis kirjoitti:Lähden salille. Kun tunnin kuluttua palaan, ei henkirikos ole poissuljettu, jos te saatanan perskärpäset ette ole nauraneet mun vitsille. Saatte käyttää hymiöitä, jos ette muuten pysty, laamat!
Millaset vaatteet niillä kaappaajilla on, mitään tuntomerkkejä? Voin soittaa poliisille samantien!Bliss kirjoitti:Terveisiä Turusta!
Miten on pojjaat. Ootteko koskaan saneet pillua? Joo-o. Nii-i.Clay kirjoitti:Miten Otto määrittelee nerouden?
Dumari kirjoitti:Millaset vaatteet niillä kaappaajilla on, mitään tuntomerkkejä? Voin soittaa poliisille samantien!Bliss kirjoitti:Terveisiä Turusta!
Bliss kirjoitti:Usko tai älä, mä olin töissä Turussa!!
Sano muuta!! Ja uskalsin vielä juoda alkuasukkaiden keittämää kahvia, ja pullaakin tarjosivat.Mojo kirjoitti:Bliss kirjoitti:Usko tai älä, mä olin töissä Turussa!!Toi vaatii jo tietynlaista kovuutta ja luonteenlujuutta. Rispekt!
Harva meista on noin rautaa...
Miks muu suomi nimittää piispanmunkit BERLIININMUNKEIKS? Häh? Ette vaan osaa.Bliss kirjoitti:Miks muuten turkulaiset nimittävät berliininmunkkeja PIISPANMUNKEIKSI??
Ne pöllii kaiken mikä ei ole ketjulla kiinni seinässä!!!11!!!1!!!11!!1Bliss kirjoitti:Miks muuten turkulaiset nimittävät berliininmunkkeja PIISPANMUNKEIKSI??
Siis eiku sillä nimenomaan. Kesäaikaan hypätään kesäolosuhteissa, jolloin ylämäen ladut ovat posliinista. Nyt et kyllä enää vänkää, vaan naurat pontevasti!Mylwin kirjoitti:Mä en tajunnu hei, siis eihän millään posliiniladulla hiihetä.
Kysy äitiltäs, hampaaton koira.Yönmustaritari kirjoitti:Miten on pojjaat. Ootteko koskaan saneet pillua? Joo-o. Nii-i.Clay kirjoitti:Miten Otto määrittelee nerouden?
Varmaan samasta syystä, kuin kutsuessaan nisukyrsää ANKKASTUKIKSI!Bliss kirjoitti: Miks muuten turkulaiset nimittävät berliininmunkkeja PIISPANMUNKEIKSI??
En mä ymmärrä sinunkaan kieltä, ei ihme etten turkulaisten....SingleMalt kirjoitti:nisukyrsä
PullapitkoBliss kirjoitti:En mä ymmärrä sinunkaan kieltä, ei ihme etten turkulaisten....SingleMalt kirjoitti:nisukyrsä
Keskittyisit oleelliseen.-Superior- kirjoitti:Kapulakielistä jorinaa turhuuksista
Et sitten huomannut tota jo veroehdotuksessa?silsis kirjoitti:Onko joukossamme kohtalotovereita?