mustaenkeli kirjoitti:*hajottaa*
Kannattaa ottaa selvää omista kuluttajasuojaoikeuksistaan, jos et ole sitä jo tehnyt. Autokaupalla on kuuden kuukauden virhevastuu myymiensä käytettyjen autojen osalta, jos autossa havaitaan sellaista vikaa tai vikaisuutta, josta ei ostajalla voinut ostohetkellä olla tietoutta oman silmämääräisen tarkastelunsa perusteella. Se ei siis kata pintanaarmuja ja vastaavia asioita jotka kuluttajan voidaan itse saavan selville, mutta jos auto polttelee sulakkeita solkenaan, se on asia joka on autoliikkeen vastuulla.
Myös kaikkien niiden varusteiden on yksiselitteisesti toimittava, jotka varusteluettelossa listataan, kuten penkinlämmitin. Ei riitä että se varuste on joskus autossa esimerkiksi tehdasuutena ollut, vaan sen on myös toimittava.
Tupakansytytin on monesti saman sulakepiirin takana kuin sisävalo. Samassa piirissä voi olla jopa penkinlämmitin, joten jos tupakansytytin, penkinlämmitin eikä sisävalo toimi, syynä saattaa olla se yksi ja samainen sulake.
Autoliikkeellä on kuitenkin oikeus korjata viat itse parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan lopputulos on hyväksyttävä. Sillä et siis pääse mihinkään, että käyt korjauttamassa itse viat random-paikassa ja viet sitten laskun autoliikkeelle. Sitä autoliikkeellä ei ole velvollisuutta maksaa.
PS. Kannattiko ostaa ranskalainen?