Päivän uutiskatsaus
-
- Kitisijä
Re: Päivän uutiskatsaus
Mä olen ajatellut nikkaroida tulevien lasteni kasvatusta varten ison tynnyrin, etteivät vaan saa vääriä vaikutteita mistään. Suosittelen.
Lisäys: mulla on myös teoria siitä, että Nasse-setä aiheutti alkoholismia kaikille sitä katsoneille pikku nassukoille. Kelatkaa vaan, mitä tulee Muksuluurin katsojista isona.
Lisäys: mulla on myös teoria siitä, että Nasse-setä aiheutti alkoholismia kaikille sitä katsoneille pikku nassukoille. Kelatkaa vaan, mitä tulee Muksuluurin katsojista isona.
Viimeksi muokannut Lilo, 07.05.2007 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Aiemmin mainitsemani tyttö kuuntelee ja fanittaa Hanna Pakarista. En tiedä toimiiko se argumenttina minun puolestani vai minua vastaan?Lilo kirjoitti:Mä olen ajatellut nikkaroida tulevien lasteni kasvatusta varten ison tynnyrin, etteivät vaan saa vääriä vaikutteita mistään. Suosittelen.

Piti päästä jeesustelemaan. Pieni jeesustelu maanantai aamusta toimii jopa paremmin kuin pullo viskiä. En ole tosin koskaan aloittanut viikkoa pullollisella viskiä - eli elän tässä(kin) suhteessa olettamuksen varassa.PerttiMakimaa kirjoitti: Joko luit juttuja pitemmälle? Kaiketi suurin osa vastauksista taisi jo tullakin...
Joo, esim. painavammat luut ja lihakset lisäävät hukkumiskuoleman vaaraa. Plumps!NuoriDaavid kirjoitti:No jos te ensin pääsette konsensukseen Hannan painoindeksistä, niin minä voin sen jälkeen yrittää kirjallisuudesta selvittää, onko sillä mahdollisesti joitain haitallisia terveysvaikutuksia.
Osaatko ammatti-ihmisenä tarkentaa miten painon suhde terveyteen on määritelty? Onko päättely lähtenyt suoraan siitä että keskimäärin lihavammat ihmiset myös sairastelevat enemmän (ja tästä syystä jokaisen lisäkilon katsotaan lisäävän automaattisesti terveysriskiä riippumatta siitä mistä lisäkilo on tullut), vai onko löydetty jokin suora mekanismi miten kehon suurempi rasvaprosentti automaattisesti heikentää terveyttä, riippumatta siitä vaikka henkilö söisi melko terveellsesti, liikkuisi jne.?
Onko hampurilaisia mussuttava tikku-ukko edelleen todennäköisesti terveempi kuin paljon kasviksia syövä pullukka, vain koska on laihempi? Vai onko kyse vain tilastollisesta seikasta eli lihavuus ei sinänsä ole riskitekijä, vaan ainoastaan yksi oire johtuen epäterveellisistä elintavoista?
*PÄÄP* Ilmeisesti ihmisten luut ovat keskimäärin 300-500 gramman sisällä toistensa painosta eli se jolla on "painavat luut" kärsii vajaan puolen kilon lisäyksestä heppoisempitekoiseen kanssasisareensa verrattuna.CandyMan kirjoitti:Joo, esim. painavat luut lisäävät hukkumiskuoleman vaaraa. Plumps!NuoriDaavid kirjoitti:No jos te ensin pääsette konsensukseen Hannan painoindeksistä, niin minä voin sen jälkeen yrittää kirjallisuudesta selvittää, onko sillä mahdollisesti joitain haitallisia terveysvaikutuksia.
Osaatko ammatti-ihmisenä tarkentaa miten painon suhde terveyteen on määritelty? Onko päättely lähtenyt suoraan siitä että keskimäärin lihavammat ihmiset myös sairastelevat enemmän (ja tästä syystä jokaisen lisäkilon katsotaan lisäävän automaattisesti terveysriskiä riippumatta siitä mistä lisäkilo on tullut), vai onko löydetty jokin suora mekanismi miten kehon suurempi rasvaprosentti automaattisesti heikentää terveyttä, vaikka henkilö söisi melko terveellsesti, liikkuisi jne.?
Onko hampurilaisia mussuttava tikku-ukko edelleen todennäköisesti terveempi kuin paljon kasviksia syövä pullukka, vain koska on laihempi? Vai onko kyse vain tilastollisesta seikasta eli lihavuus ei sinänsä ole riskitekijä, vaan ainoastaan yksi oire johtuen epäterveellisistä elintavoista?
Painon suhde terveyteen on luultavasti selvitetty käyttäen Harrison-Stetson menetelmää, jossa Harrison on vain antamassa uskottavuutta.

Kuten se vyötärölihavuuden senttilukukin. 94cm on ok ja 95cm on kuolemaksi.
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu ... i=nix00163
Olisiko tuossa vastauksia karkkimiehen kysymyksiin?
Painoindeksi on valittu kuolleisuuden mukaan ja vyötärönmitta on vaan sovittu kansainvälisesti...
Painoindeksi on valittu kuolleisuuden mukaan ja vyötärönmitta on vaan sovittu kansainvälisesti...

-
- Kitinän uhri
Ei Hannan tarvitse ryhtyä samanlaiseksi Vogue-wannabeeksi, jollei halua. (ja omasta mielestäin H ei edes ole lihava, hyvältä näyttää) Eihän kukaan ole koskaan huomautellut esimerkiksi Samuli Edelmannin läskiydestä ja katsonut että siitä olisi haittaa hänen muusikko-näyttelijä-uralleen..
Naiseen jo näin yleisesti heti liitettävä ulkönäkökriteeristö on jotenkin suruisaa. Parempi vaan olisikin rajojen rikkomisen kannalta että julkisuuteen tulisi enemmän naisia, jotka olisivat just omina itsenään tuolla noin.. No, onhan tietty Tarde lippiksineen.. ;-)
Naiseen jo näin yleisesti heti liitettävä ulkönäkökriteeristö on jotenkin suruisaa. Parempi vaan olisikin rajojen rikkomisen kannalta että julkisuuteen tulisi enemmän naisia, jotka olisivat just omina itsenään tuolla noin.. No, onhan tietty Tarde lippiksineen.. ;-)
A man's gotta do what a man's gotta do.
-
- Kitinän uhri
Ahaa... Siskoni myös fanittaa Hannaa kovasti ja on hoikka tyttö. Noista sen "Hanna fani"-kavereista useimmat mitä olen tavannut on myös hoikkia/normaalivartaloisia, joten huolesi taitaa olla ylimitoitettuPerttiMakimaa kirjoitti:Aiemmin mainitsemani tyttö kuuntelee ja fanittaa Hanna Pakarista. En tiedä toimiiko se argumenttina minun puolestani vai minua vastaan?

Viimeksi muokannut ak, 07.05.2007 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ah, loppukaneetiksi tuli vielä pakollinen kommentti. Kiitos, HelkutanKello tätä on odotettu.HellBell kirjoitti:Ei Hannan tarvitse ryhtyä samanlaiseksi Vogue-wannabeeksi, jollei halua. (ja omasta mielestäin H ei edes ole lihava, hyvältä näyttää) Eihän kukaan ole koskaan huomautellut esimerkiksi Samuli Edelmannin läskiydestä ja katsonut että siitä olisi haittaa hänen muusikko-näyttelijä-uralleen..
Naiseen jo näin yleisesti heti liitettävä ulkönäkökriteeristö on jotenkin suruisaa. Parempi vaan olisikin rajojen rikkomisen kannalta että julkisuuteen tulisi enemmän naisia, jotka olisivat just omina itsenään tuolla noin.. No, onhan tietty Tarde lippiksineen..

P.S. Muistan lehtikirjoituksen, jossa pohdittiin ettei lihavuus näytä jostakin syystä vähentävän Edelmannin kansansuosiota. Ja sitten sitä ruodittiin enemmänkin ko. artikkelissa. Se ei päässyt "päivän uutiskatsaukseen" kauhisteltavaksi.
Tuo mobiilisoftasi keyboard ei taida olla yhteensopiva tämän palstan kanssa.ak kirjoitti:Ahaa... Siskoni myös fanittaa Hannaa kovasti ja on hoikka tyttö. Noista sen "Hanna fani"-kavereista useimmat mitä olen tavannut on myös hoikkia/normaalivartaloisia, joten huolesi taitaa olla ylimitoitettuPerttiMakimaa kirjoitti:Aiemmin mainitsemani tyttö kuuntelee ja fanittaa Hanna Pakarista. En tiedä toimiiko se argumenttina minun puolestani vai minua vastaan?Hannan kuuntelu siis tuskin lihottaa sen enempää kuin minkään muun artistin.
Ehkä olenkin väärässä ja Hanna toimii juuri varoittavana esimerkkinä?

-
- Kitinän uhri
Meinaatko "pakollisella" juuri tuota Edelman-vertausta? :)PerttiMakimaa kirjoitti: Ah, loppukaneetiksi tuli vielä pakollinen kommentti. Kiitos, HelkutanKello tätä on odotettu. :)
P.S. Muistan lehtikirjoituksen, jossa pohdittiin ettei lihavuus näytä jostakin syystä vähentävän Edelmannin kansansuosiota. Ja sitten sitä ruodittiin enemmänkin ko. artikkelissa. Se ei päässyt "päivän uutiskatsaukseen" kauhisteltavaksi.
Tai ei, se oli tietty tuo "ei tarvitse olla Vogueta ja saa olla oma itsensä"-heitto. Okei.
Minusta siinä oli kaikki:HellBell kirjoitti:Meinaatko "pakollisella" juuri tuota Edelman-vertausta?
- Vogue-wannabee
- omasta mielestäin H ei edes ole lihava, hyvältä näyttää
- Samuli Edelmannin läskiys
- Naisen ulkönäkökriteeristö suruisaa.
- rikkomisen rajoja julkisuudessa naiset
- Tartsan lippis
-
- Kitinän uhri
Selain vaihtoi näppärästi merkistöä kesken postauksen, mutta kävin fiksaamassa viestin.PerttiMakimaa kirjoitti:Tuo mobiilisoftasi keyboard ei taida olla yhteensopiva tämän palstan kanssa.
-
- Kitinän uhri
Kerrankin osasin olla kattava! Jihaa!PerttiMakimaa kirjoitti: ..
Minusta siinä oli kaikki:
..

Ihailtavaa tarkkuutta.ak kirjoitti:Selain vaihtoi näppärästi merkistöä kesken postauksen, mutta kävin fiksaamassa viestin.PerttiMakimaa kirjoitti:Tuo mobiilisoftasi keyboard ei taida olla yhteensopiva tämän palstan kanssa.

Aika hurjaa, jos naisten riskivyötärönympäryksen raja on vedetty 88 senttiin, sillä silloin kun minä masennuslääkkeiden avulla lihoin pitkälti yli 90 kiloon, oli vyötärönympärykseni silti kutosella alkava luku. Toisaalta tietty hyvin suuri osa painostani oli nesteen kertymistä elimistöön, mutta silti. Painoindeksinihän kuitenkin meni kevyesti kahden, lähes kolmen riskirajan yli, eli keikuin huomattavan ja vaikean ylipainon rajalla.PerttiMakimaa kirjoitti:http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu ... i=nix00163
Toisaalta tietenkin lihaksiani on jo lapsuudessa doupattu insuliinilla (sen diabetekseni takia), joten lihassolujeni määrä on suhteettoman suuri, jolloin lihakset eivät käytännössä pysty kutistumaan kunnolla edes treenaamattomina, ja lihakset painavat todella paljon suhteessa muuhun kudokseen. Totaalisen läskittömänä olen painanut n. 60 kiloa, siitä alaspäin mennessä taas alan näyttää nälkäkuoleman partaalla olevan kehitysmaalaisen kaltaisen muhkuraiselta, jossa muhkurat ovat niitä lihasten jäänteitä jotka eivät sen enempää pysty kutistumaan.
Tuossa painoindeksin määrittelytavassa kyllä on juuri se vika, jonka CandyMan mainitsi, eli esim. monet hormonaaliset sairaudet, jotka itsessään nostavat painoa, joten syy ja seuraus -suhde on niiden osalta pielessä. Käytännössä ehkä pitäisikin enemmän kiinnittää huomiota merkittäviin painon muutoksiin lyhyessä ajassa, sillä ne varmasti antavat hyvinkin viitteitä siitä, että jotain on terveyden osalta vialla. Eli lievä ylipaino, joka ei ajan myötä nouse, ei vielä itsessään ole terveysriski.Painoindeksi on valittu kuolleisuuden mukaan ja vyötärönmitta on vaan sovittu kansainvälisesti...
Itse pääsin kyllä hyvään valvontaan lihoessani (diabetekseni ansiosta, meikäläisille kun se ylipaino on erityisen pahasta), olin jopa sairaalassa painonpudotuksessa, joka kylläkin meni pieleen. Alle 1000 kcal/vrk ruokaa ja viisi tuntia ohjattua liikuntaa päivässä johtivat vain painon nousuun puolen kilon viikkotahtiin...

Öö... Ei?PerttiMakimaa kirjoitti:http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu ... i=nix00163
Molemmat ovat tietysti sopimuksenvaraisia, mutta vyötärönmittaa tuijotetaan sen takia, että keskivartalolihavuus on ehkä suurin aikuistyypin diabeteksen riskitekijä (ja siten riskitekijä kaikenlaiselle, mitä siitä seuraa).
Ja kun saat sen pihalle, niin se imee sut kuiviin!prosessi kirjoitti:Tätä menoa minusta ei jää mitään jäljelle.
Ja linkissä olevassa tekstissä oli jotakin jota et jo sanonut?nokkaelain kirjoitti:Öö... Ei?PerttiMakimaa kirjoitti:http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu ... i=nix00163
Molemmat ovat tietysti sopimuksenvaraisia, mutta vyötärönmittaa tuijotetaan sen takia, että keskivartalolihavuus on ehkä suurin aikuistyypin diabeteksen riskitekijä (ja siten riskitekijä kaikenlaiselle, mitä siitä seuraa).
Eli miksi 99 cm on ok (Suomessa tosin olen nähnyt mittanauhoja miehille, jossa 94-100 cm oli mystinen "suurentunut riski") ja 100 cm on kuolemaksi? Eli aikamoista rakettitiedettä tämä välin arviointi ei taida olla.
Kun sitä ainetta ei voi luoda tyhjästä. Sellaista sairautta ei ole keksitty, joka jotenkin hypermystisesti nostaa ihmisen painoa ilman syömistä.prosessi kirjoitti: Tuossa painoindeksin määrittelytavassa kyllä on juuri se vika, jonka CandyMan mainitsi, eli esim. monet hormonaaliset sairaudet, jotka itsessään nostavat painoa
Jos et syö enempää kuin kulutat, niin et lihoa. Niin yksinkertaista se on.
Jokainen ihminen, joka ei syö, ensin laihtuu ja lopulta kuolee nälkään.
Tuokin olisi kiva tietää, että kumpi on syy ja kumpi seuraus. Rasvan määrän lisääntyminen tietenkin lisää insuliiniresistenssiä, mutta niin kauan kuin haima ja sen toiminnan ohjailu toimii normaalisti, ei resistenssi näy verensokereissa, eli diagnoosia ei voi tehdä. Haiman toimintaan taas rasvakerroksen ei pitäisi vaikuttaa. Toisaalta taas laihoillakin esiintyy insuliiniresistenssiä, joka ei tietenkään ole rasvahormonien provosoimaa.nokkaelain kirjoitti:Molemmat ovat tietysti sopimuksenvaraisia, mutta vyötärönmittaa tuijotetaan sen takia, että keskivartalolihavuus on ehkä suurin aikuistyypin diabeteksen riskitekijä (ja siten riskitekijä kaikenlaiselle, mitä siitä seuraa).
Joo eiköhän, kiitoksia. Kuten oletin, kyseessä on pelkkä tilastollinen määritelmä, ei todistus että lihavuus itsessään on syy lihavien keskuudessa yleisempiin sairauksiin. Rasvaista lohta, avocadoja ja pähkinöitä syömällä voi lihavoitua aivan samalla tavoin kuin hampurilaisilla ja karrelle palaneilla kyljyksillä, silti elinaikaodote on huomattavasti parempi.PerttiMakimaa kirjoitti:http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu ... i=nix00163
Onko lihoaminen teille rasvan kertymistä vai painon nousua vai mitä te sillä tarkoitatte? On aivan eria asia puhua nesteen kertymisestä, lihasmassan lisääntymisestä tai ihran istuttamisesta.
Tuohon kommentoin jo toisessa ketjussa, että ravinnon imeytyvyys ja elimistön kyky hyödyntää sitä voi muuttua paljonkin, jolloin olematon määrä ruokaa vain lihottaa. Tuo minun sairaalavisiittini oli loistava esimerkki, siellä kun todellakin vahdittiin niitä kaloreita ja annosteltiin ruoka puolestani, eli en pystynyt mitenkään syömään enempää kuin oli määrätty. Liikunta oli lähinnä kuntopyörällä tapahtuvaa, jotta energiankulutustani pystyttiin mittaamaan.NuoriDaavid kirjoitti:Kun sitä ainetta ei voi luoda tyhjästä. Sellaista sairautta ei ole keksitty, joka jotenkin hypermystisesti nostaa ihmisen painoa ilman syömistä.prosessi kirjoitti: Tuossa painoindeksin määrittelytavassa kyllä on juuri se vika, jonka CandyMan mainitsi, eli esim. monet hormonaaliset sairaudet, jotka itsessään nostavat painoa
Jos et syö enempää kuin kulutat, niin et lihoa. Niin yksinkertaista se on.
Lopputulos oli ihan älytön, varsinkin kun lääkärinikin ennen sairaalaan tuloani väitti, että tuolla systeemillä laihtuu jokainen. Minä lihoin kilon niiden kahden viikon aikana, jotka sairaalassa vietin, ja kuulemma ravinnon määrän pudottaminen siitä alle tuhannesta kilokalorista olisi ollut vaarallista (normaali "laihdutus"kilokalorimäärä on kuulemma 1400-1600). Sen jälkeen lääkäri totesi, ettei oikein voi muuta tehdä kuin odottaa, että masennuslääkitys lopetetaan ja katsoa tilanne sen jälkeen uudestaan. Eipä tarvinnut katsoa, kun paino lähti ihan itse putoamaan.