Sain katsottavaksi reippaasti kolmatta-tuntisen extended-versionin. Kävi kuten Das Bootin X-tended-versiossa, touhu pysähteli luvattoman usein. Muuten Myltsin alustuksen kanssa samaa mieltä: realistinen, vaikuttava, tarjosi tuoreen näkökulman usein kerrottuun tarinaan - historia kun yleensä tuppaa olemaan voittajien kirjoittamaa.Mylwin kirjoitti:Perikato
loistavasti dramatisoitu ja kuvattu, eikä vähiten autenttisen valaistuksen ja lavastuksen johdosta. Elokuvassa käytettiin minimaalisen vähän CGI:tä, mikä näkyy lopputuloksessa. Tekemisen vakavuus ja intohimo hyvän lopputuloksen saamiseksi ei missään vaiheessa vähennä taiteellista näkemystä vaan pikemminkin tukee sitä.
Ehkä amerikkalaisen näkemyksen ja filmaustavan yliannostus vaikuttaa arvosteluun, mutta saksalaiset näyttävät kyllä tässä toisenlaisen tavan tehdä elokuvaa laajakankaalle. Jostain syystä Das Boot - fiiliksiltäkään ei voinut välttyä, tunnelmassa oli paljon samaa.
Adolfia esittänyt herra hoiti homman komeasti - etenkin raivokohtaukset - mutta pedolle maltettiin antaa myös inhimillisyyttä. Oli hauska bongailla tuttuja nazeja sivurooleista, johtoryhmän Goebbels-Himmler-Göring tunnisti heti ulkonäöltä, mutta kenraali von Burgdorff oli tuttu ensisijaisesti jostain Hasselin kirjasta.
Sodasta on tehty elokuvia melkein yhtä kauan, kuin koko taidelaji on ollut olemassa. Kuitenkin vasta viime vuosina on päästy tarpeeksi "realistiseen" tapaan kuvata tätä ihmisten harrastuksista turhinta. "Private Ryan" jäi historiaan maihinnousukohtauksensa ja kaupunkisotakuvauksensa ansiosta. Amerikkalaisista uusista sotafilmeistä haluan hehkuttaa "Enemy At The Gatesia". Saksalaisten parhaat tekeleet ovat "Das Boot" sekä tämä "Downfall".
Mielenkiinnolla odotan, mitä Quentin-sedän seuraava projekti "Inglorious Bastards" tuo sotaleffa-genreen.