prosessi kirjoitti:Vastuussa olevan tehtäviin kuuluu tarkistaa, että työ on tehty kunnolla.
Viime syksynä lainasin faijan ovlovia poiketessani sivistyksessä. Paatre oli juuri vaihtanut talvikiekot alle. Konetiellä Janakkalan kohdalla alkoi vaimeat tärinät, jotka sitten yltyivät hiljakseltaan. Soitin jo kaverillekin, ja yhdessä siinä 138 lasissa pohdimme mahdollista syytä tärinälle.
No, kasetti petti ja oli pakko pysäyttää kiesi tien varteen ja roudata kolmio kauas taakse. Kävi ilmi, että oikea eturengas oli kolme pultin varassa, joista vain yksi oli kunnolla kiinni.
Mulli75 kirjoitti:
Kyllä muuten on väliä silläkin kuka vaihtaa. Semmoisiakin tumpeloita on jotka eivät kiristä muttereita/pultteja tarpeeksi kireälle. Siinä sitten ajon aikana huomaa että oho yksi rengas otti ja karkasi edelle.
Vastuussa olevan tehtäviin kuuluu tarkistaa, että työ on tehty kunnolla.
Siis on siis kuitenkin väliä? Vai? Hä?+ Puhu suamee!1
No puhutaan suomea. Minulle henkilökohtaisesti ei ole ollenkaan väliä, kuka on vaihtanut Suvisen auton renkaat, kunhan ne pysyvät turvallisesti kiinni. Oman autoni renkaistahan tässä ei puhuttu ollenkaan.
BettyB. kirjoitti:Jäi vastaamatta että kyllä ne renkaat vaihtuu ihan näppärästi. Keväällä pyysin kahta eri mieshenkilöä vaihtamaan renkaat puolestani, mutta se oli liikaa pyydetty ja lopulta paloi käämi. Vaihdoin itse.
Sun äijäkaverit lienee vieläkin enemmän hienohelmoja kuin mitä itse olet. "En mä nyt, voi kun just lakkasin kynteni."
Ite renkaat vaihdoin silloin kun auto oli, vaikka ilman autotallia ulkona se vaihtaminen on kieltämättä varsin kamala homma. Mua ei kukaan ole toistaiseksi pyytänyt vaihtamaan renkaita autoonsa.
Mies vaihtaa renkaat. Itse veisin liikkeeseen, mutta koska hän niin haluaa ja paikkakin löytyy, niin vaihtakoon sitten. Kerran olen itse vaihtanut kun kyllästyin odottamaan entisen miehen renkaanvaihtoprojektin aloitusta ja oli liukasta. Renkaiden pyöritys paikalle oli vittumaisin osuus. Pultit aukesivat kiltisti kun nousin seisomaan rengasavaimen päälle ja hyppelin siinä.
Zeb kirjoitti:Pultit aukesivat kiltisti kun nousin seisomaan rengasavaimen päälle ja hyppelin siinä.
Ei niin tiukalle Zeb hyvä. Kyllä ne vähemmälläkin kiinni pysyy.
(no joo, en tiedä olitko nuo kiristänyt vai joku innokas liikkeen poju pulttipyssyllä ...)
Hermann Hoth kirjoitti:
Ei niin tiukalle Zeb hyvä. Kyllä ne vähemmälläkin kiinni pysyy.
(no joo, en tiedä olitko nuo kiristänyt vai joku innokas liikkeen poju pulttipyssyllä ...)
Löysin tuosta kawasakin mutterivääntimiä ja tuli kyllä vähän yllätyksenä, kuinka isoja vääntöjä niillä saadaan. Isot on kutienkin isoille muttereillekin ja uskoisin, että renkaanvaihdossa ei niin isoja käytetä jos kerta 120Nm on nimellismomentti. Ja saahan niitä säädettyä. Voisi pyytää, että älä läl llääälllällää laita nii tiukkaan.
Mutta kuten aiemminkin sanottu niin ne kenellä ei ole pyörät ajossa irti koskaan lähtenyt suhtautuvat kovin leppoisan oloisesti tuohon tiukkaamis asiaan.
Jo pultti/mutteri on tiukattu nimellismomenttiin niin kyllähän se kiinni pysyy. Irroituksessa lähinnä kiinni ruostumaton on se mikä aiheuttaa ongelmia ja sitä ongelmaa lähestyminen on paras suorittaa voimalla ja riittävän pitkällä vääntövarrella. Tuo aiemmin ketjussa mainittu kuparitahna on kyllä suositeltava jos tuppaa kiinnnikkeet jumahtamaan paikalleen. Irroituksessa voi tietty koittaa jotain CRC-ruiskeitakin mut.....
Suvinen kirjoitti:
Juu, isin tyttö olen aina ollut ja tulen olemaan
Tajusin just miksei minun kannata yrittää iskeä Suvista tai muitakaan "isin tyttöjä". Sellaisille on pikkutytöstä lähtien se oma isä ollut miehen mitta. Ja miten ylivoimaiselta ihmeolennolta oma isä mahtaakaan pikkutytöstä näyttää? Ei sellaisille sitten enää kelpaa normaalimies, saati sitten reippaasti sub-normaali kuten minä. Sitäpaitsi joutuisin lopulta tapaamaan myös niiden naisten isiä. Ja noin hyvässä isä-tytär -suhteessa isien normaali ja terve suojelureaktio olisi lopettaa minut välittömästi haulikolla.
Suvinen kirjoitti:
Juu, isin tyttö olen aina ollut ja tulen olemaan
Tajusin just miksei minun kannata yrittää iskeä Suvista tai muitakaan "isin tyttöjä". Sellaisille on pikkutytöstä lähtien se oma isä ollut miehen mitta. Ja miten ylivoimaiselta ihmeolennolta oma isä mahtaakaan pikkutytöstä näyttää? Ei sellaisille sitten enää kelpaa normaalimies, saati sitten reippaasti sub-normaali kuten minä. Sitäpaitsi joutuisin lopulta tapaamaan myös niiden naisten isiä. Ja noin hyvässä isä-tytär -suhteessa isien normaali ja terve suojelureaktio olisi lopettaa minut välittömästi haulikolla.
Sinulla on ihailtava taito kääntää jokainen keskustelu samaan asiaan
Eiköhän ylivoimaisesti suurin osa tytöistä ole "isin tyttöjä".
NuoriDaavid kirjoitti:
Sinulla on ihailtava taito kääntää jokainen keskustelu samaan asiaan
.
Olen yrittänyt hillitä. Niiqu norausta, negausta ja pakkasta pelimiestyyliin. Silti liian näkyvää kun sinäkin huomaat. Ja sitten amatöörit ajattelee taktiikkaa, puoliammattilaiset strategiaa, mutta ammattilaiset ajattelee logistiikkaa
NuoriDaavid kirjoitti:
Eiköhän ylivoimaisesti suurin osa tytöistä ole "isin tyttöjä".
Gat:lla oli tuossa kyllä pointti.
Eli "joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa" pystytään tässä kääntämään, että lapsihenkilöt pitää alusta asti, sukupuolesta riippumatta opettaa renkaan ja öljynvaihtoon jo siistä syystä, että kykenevät vanhemmalla iällä muodostamaan normaalin parisuhteen ilman isä/äiti vertailuja.
Suvinen on muutenkin täällä jo hehkuttanut tuota faijaansa siihen malliin, että vertailu tulevan Gat-poikaystävän ja oman isän välillä on ainakin allekirjoittaneelle jo selviö. Mutta kyllä Gat selviää vertailusta mennen tullen, onhan se vanhempi ja viisaampi.
Talvirenkaat vaihdan kyllä itse, mutta kesärenkaat on harrastepeliin vaihdettava liikkeessä. Rengassarjan kun joutuu jossain vaiheessa heittämään takaa eteen ja edestä taakse koska noi takarenkaat tuntuvat kuluvan jotenkin kummallisesti enemmän kuin eturenkaat. Vaihtaakseen edestä taakse ja takaa eteen pitäisi saada koko auton kylki kerrallaan ylös, joka ei valitettavasti oikein onnistu kotikonstein. Pakko siis viedä telakalle noin parin vuoden välein.
Herra Manala kirjoitti:Vaihtaakseen edestä taakse ja takaa eteen pitäisi saada koko auton kylki kerrallaan ylös, joka ei valitettavasti oikein onnistu kotikonstein. Pakko siis viedä telakalle noin parin vuoden välein.
Onnistuuhan tuo rengas kerrallaankin, mutta teettää ylimääräisiä töitä (harva jaksaa motivoitua), joten liikkeessä vaihtaminen on varmasti kätevämpää.
Herra Manala kirjoitti:Vaihtaakseen edestä taakse ja takaa eteen pitäisi saada koko auton kylki kerrallaan ylös, joka ei valitettavasti oikein onnistu kotikonstein. Pakko siis viedä telakalle noin parin vuoden välein.
Onnistuuhan tuo rengas kerrallaankin, mutta teettää ylimääräisiä töitä (harva jaksaa motivoitua), joten liikkeessä vaihtaminen on varmasti kätevämpää.
Mitäs mä laitan sen renkaan tilalle kun otan sen renkaan pois kulmasta ja alan pyörittämään sitä taakse? Auton laskeminen pelkän jarrulevyn varaan tai edes jarrulevyn alle kasatun roinan varaan ei liene "How-to" kirjassa kovin korkealla. Vararengastakaan kun ei ole.
Herra Manala kirjoitti:
Mitäs mä laitan sen renkaan tilalle kun otan sen renkaan pois kulmasta ja alan pyörittämään sitä taakse? Auton laskeminen pelkän jarrulevyn varaan tai edes jarrulevyn alle kasatun roinan varaan ei liene "How-to" kirjassa kovin korkealla. Vararengastakaan kun ei ole.
Yhden talvirenkaan. Sanoinhan että kovin työläs operaatio.
Herra Manala kirjoitti:
Mitäs mä laitan sen renkaan tilalle kun otan sen renkaan pois kulmasta ja alan pyörittämään sitä taakse? Auton laskeminen pelkän jarrulevyn varaan tai edes jarrulevyn alle kasatun roinan varaan ei liene "How-to" kirjassa kovin korkealla. Vararengastakaan kun ei ole.
Yhden talvirenkaan. Sanoinhan että kovin työläs operaatio.
...ja mistäs mä otan sen talvirenkaan harrasteautoon, joka on vain kesät ajossa?