Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Tix

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Pistää kyllä hieman miettimään, että miksi juuri kyseinen aine "sattuu olemaan" laiton. Näin äkkiseltään mieleen juolahtaa esimerkiksi se, että sitä käyttävät somalit... Olematon ongelma, jota uutisoidaan isosti. Joo.
Jos khat olisi täysin vaaraton eikä aiheuta riippuvuutta tai vahingoita terveyttä jollakin tapaa, sitä tuskin olisi luokiteltu huumausaineeksi. Ei tupakkaakaan sallittaisi jos sen joku tänä päivänä keksisi markkinoille tuoda.

Lääkkeiden, hormonien yms. ei-vapaasti kaupattavien sinänsä vaarattomienkin aineiden luvattomasta maahantuonnista ja myynnistä saa niinikään tuomion. Miksi khatin pitäisi olla eri asemassa? Pidetään mielessä, että K-kauppias, joka myy aspiriinia, joutuu käräjille. Miksi ei siis kaverit, jotka tuovat kiellettyä ainetta salaa matkalaukkukaupalla ja tekevät sillä bisnestä satojen tuhansien eurojen edestä?
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

prosessi kirjoitti:Pistää kyllä hieman miettimään, että miksi juuri kyseinen aine "sattuu olemaan" laiton. Näin äkkiseltään mieleen juolahtaa esimerkiksi se, että sitä käyttävät somalit... Olematon ongelma, jota uutisoidaan isosti. Joo.
Niin kyllä huumeet tulisi laillistaa, jotta rikollisuus vähenisi ja nollaan se saataisiin kuin kumottaisiin rikoslaki ja jokainen saisi tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Itärajallakin olisi vuonna 1939 pitänyt olla tervetuliaiskomppania eikä Cajanderin poikia söhläämässä, jottei isänmaan olisi tarvinnut itkeä kaatuneita lapsiaan.
Paras päivä ikinä.
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vadim kirjoitti:, ja hänen poliittinen ohjelmansa keskeinen vaatimus on vähemmistöjen karkottaminen Suomesta.
Olet valehtelija. Ei Halla-Aho tällaista vaadi.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
Jos khat olisi täysin vaaraton eikä aiheuta riippuvuutta tai vahingoita terveyttä jollakin tapaa, sitä tuskin olisi luokiteltu huumausaineeksi. Ei tupakkaakaan sallittaisi jos sen joku tänä päivänä keksisi markkinoille tuoda.
En usko, että perustelut aineen kieltämiselle ovat liittyneet terveydellisiin syihin, vaan afrikkalaisen naisasialiikkeen propagandaan. Siellähän kyseinen aine yritetään naisten toimesta kieltää, koska heitä ei miellytä kulttuuri, jossa miehet viettävät kaiken vapaa-aikansa miesporukassa khatia pureskellen, naisten ollessa täysaikaisesti vastuussa kodista ja sen pyörittämisestä. Siellä siis tavoitteena on aikaansaada muutos kulttuuriin, eikä niinkään näiden miesten terveyden varjelu. Muutosta tietenkin ajetaan mm. terveydellisiin syihin vedoten, ja tämä propaganda on sitten ostettu Suomeen sellaisenaan.
Lääkkeiden, hormonien yms. ei-vapaasti kaupattavien sinänsä vaarattomienkin aineiden luvattomasta maahantuonnista ja myynnistä saa niinikään tuomion. Miksi khatin pitäisi olla eri asemassa? Pidetään mielessä, että K-kauppias, joka myy aspiriinia, joutuu käräjille. Miksi ei siis kaverit, jotka tuovat kiellettyä ainetta salaa matkalaukkukaupalla ja tekevät sillä bisnestä satojen tuhansien eurojen edestä?
Tietenkin lakia tulee noudattaa kun se kerran on säädetty, enkä sen noudattamista kritisoinutkaan, vaan sitä alkuperäistä kieltoa.
Riemumieli kirjoitti:Niin kyllä huumeet tulisi laillistaa, jotta rikollisuus vähenisi ja nollaan se saataisiin kuin kumottaisiin rikoslaki ja jokainen saisi tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Itärajallakin olisi vuonna 1939 pitänyt olla tervetuliaiskomppania eikä Cajanderin poikia söhläämässä, jottei isänmaan olisi tarvinnut itkeä kaatuneita lapsiaan.
Just noinhan mä sanoin! Ollaan kerrankin samaa mieltä!
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:En usko

afrikkalaisen naisasialiikkeen propagandaan

heitä ei miellytä kulttuuri
Et usko? Onko tämä uskonasia? Luuletko tosiaan, että jokin lainsäädännöllinen päätös suomessa perustuisi afrikkalaisen naisasialiikkeen propagandaan? :D Semminkin kuin suomessa asuvat afrikkalaiset "naisasianaiset" ovat pääsääntöisesti hellan ja nyrkin välissä olevia islaminuskoisia kielitaidottomia synnytysautomaatteja. Missäs välissä ne olisivat lainsäätäjiä ehtinee lobata?
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

prosessi

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:En usko

afrikkalaisen naisasialiikkeen propagandaan

heitä ei miellytä kulttuuri
Et usko? Onko tämä uskonasia? Luuletko tosiaan, että jokin lainsäädännöllinen päätös suomessa perustuisi afrikkalaisen naisasialiikkeen propagandaan? :D
Kyllä minä vähän luulen. On sinulla aika kumma maailmankuva, jos kuvittelet edes tuollaisia päätöksiä tehtävän puhtaan rationaalisesti. Ihmiset ovat sentään vain ihmisiä, asemastaan riippumatta.
Semminkin kuin suomessa asuvat afrikkalaiset "naisasianaiset" ovat pääsääntöisesti hellan ja nyrkin välissä olevia islaminuskoisia kielitaidottomia synnytysautomaatteja. Missäs välissä ne olisivat lainsäätäjiä ehtinee lobata?
Ota huomioon, että Suomessa tuskin on tehty ensimmäistäkään omaa tutkimusta aiheesta, sen verran vähäistä käyttö on. Tutkimusaineisto siis tulee maailmalta, ja on luonnollisestikin jonkin tahon rahoittamaa. Mitäs luulet, missä asiaa tutkitaan tarkimmin? Siellä, missä käyttö on vähäistä, vai siellä missä käyttö on runsasta ja se halutaan kieltää? Arvaa ketkä nuo tutkimukset maksavat.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Kyllä minä vähän luulen. On sinulla aika kumma maailmankuva, jos kuvittelet edes tuollaisia päätöksiä tehtävän puhtaan rationaalisesti. Ihmiset ovat sentään vain ihmisiä, asemastaan riippumatta.

Ota huomioon, että Suomessa tuskin on tehty ensimmäistäkään omaa tutkimusta aiheesta, sen verran vähäistä käyttö on. Tutkimusaineisto siis tulee maailmalta, ja on luonnollisestikin jonkin tahon rahoittamaa. Mitäs luulet, missä asiaa tutkitaan tarkimmin? Siellä, missä käyttö on vähäistä, vai siellä missä käyttö on runsasta ja se halutaan kieltää? Arvaa ketkä nuo tutkimukset maksavat.
Sinulla on varmaan jotain empiriaa asiasta, eikä vain oma luulo?
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Wikipedialla päähän:

Khat contains the alkaloid cathinone, an amphetamine-like stimulant which causes excitement and euphoria. In 1980 the World Health Organization classified khat as a drug of abuse that can produce mild to moderate psychological dependence, and the plant has been targeted by anti-drug organizations like the DEA.[1] It is a controlled/illegal substance in many countries.

Ei kuullosta miltään kahvilta. DEA ei ole kieltänyt kahvia. Kahvi ei aiheuta kiihtymystä ja euforiaa. Meinaatko, että WHO on saman propagandan uhri, samoin DEA? Sellaisen valtion, joka sallii kannabiksen, käyttäminen esimerkkinä khatin vaarattomuudesta on melko huono.

Khat consumption induces mild euphoria and excitement. Individuals become very talkative under the influence of the drug and may appear to be unrealistic and emotionally unstable. Khat can induce manic behaviors and hyperactivity. Khat is an effective anorectic and its use also results in constipation. Dilated pupils (mydriasis), which are prominent during khat consumption, reflect the sympathomimetic effects of the drug, which are also reflected in increased heart rate and blood pressure. A state of drowsy hallucinations (hypnagogic hallucinations) may result coming down from khat use as well. Withdrawal symptoms that may follow prolonged khat use include lethargy, mild depression, nightmares, and slight tremor. Long term use can precipitate the following effects: negative impact on liver function, permanent tooth darkening (of a greenish tinge), susceptibility to ulcers, and diminished sex drive. Khat is usually not an addictive drug, although those who are addicted generally cannot stay without it for more than 4-5 days, feeling tired and having difficulty concentrating.
prosessi

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kyllä minä vähän luulen. On sinulla aika kumma maailmankuva, jos kuvittelet edes tuollaisia päätöksiä tehtävän puhtaan rationaalisesti. Ihmiset ovat sentään vain ihmisiä, asemastaan riippumatta.

Sinulla on varmaan jotain empiriaa asiasta, eikä vain oma luulo?
Valitettavasti täytyy myöntää, että olen tässä asiassa turvautunut päättelykykyyni ja nettiin. Olen kuitenkin sen verran runsaasti joutunut tutkailemaan työssäni ihmisten päätöksentekoprosesseja ja tuottamaan itse aineistoa, jota päätöksenteossa käytetään, että tiedän minkälaista arpapeliä se normaalisti on.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Valitettavasti täytyy myöntää, että olen tässä asiassa turvautunut päättelykykyyni ja nettiin. Olen kuitenkin sen verran runsaasti joutunut tutkailemaan työssäni ihmisten päätöksentekoprosesseja ja tuottamaan itse aineistoa, jota päätöksenteossa käytetään, että tiedän minkälaista arpapeliä se normaalisti on.
Minä olen sekä itseni että vanhempieni kautta seurannut lainsääntöprosessia, ja siinä kyllä pyydetään niin monelta taholta asiasta kuin asiasta lausunnot, että tuskinpa Khatin lisäämistä kriminalisoitujen aineiden listaan on hatusta vedetty. Se on tullut ajankohtaiseksi vasta siinä vaiheessa, kun sitä on alettu täällä tavata ja jouduttu pohtimaan, että mitäs tehtäis. (ts. maahan on tullut siihen addiktoituneita ihmisiä, jolloin markkinat ovat syntyneet kysynnän myötä.)

Khat on kriminalisoitu monessakin maassa, ja vaikutukset ovat kaikkea muuta kuin "kahvi." Vatipään junaan lähteminen tässä asiassa "oman päättelykyvyn" pohjalta on kyllä.. no, vatipäistä.
Teraslilja_m
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Yllättynyt? :roll:
Life is complex, it has real and imaginary parts.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Teraslilja_m kirjoitti:
No en.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Lakkaisi tuokin Variksen lehmä selittelyt. Häpeäksi koko maan urheilulle. Jokohan kohta voisi lopettaa kaiken maailman hiihtoputkien rakentelun..
killkill

Viesti Kirjoittaja killkill »

Teraslilja_m kirjoitti:
Vaikka jää kiinni kädet kyynerspäitä myöten hillopurkissa, jaksetaan vängätä että "en minä mitään ole tehnyt!" Pokasssa siis riittää, vielä kun oppisi puhumaan paskaa vähän uskottavammin. Sitten pärjäisi jo politiikassakin. Hyvinhän Jätemäkikin selvisi faksikohusta.

Tix kirjoitti:Häpeäksi koko maan urheilulle.
Pah. Muutkin douppaavat, mutta paremmilla aineilla. Itse en hetkeäkään usko, että esimerkiksi Norjan jatkuva ylivoima maastohiihdossa on selitettävissä yksistään natu-harjoittelulla.
prosessi

Tix kirjoitti:Wikipedialla päähän:

Ei kuullosta miltään kahvilta. DEA ei ole kieltänyt kahvia. Kahvi ei aiheuta kiihtymystä ja euforiaa.
Itse asiassa kuulostaa kahvilta, jos sitä vetää oikein urakalla, kuten minä viime lauantaina.
Meinaatko, että WHO on saman propagandan uhri, samoin DEA?
Lainaus WHOn sivuilta: The overall performance of WHO will be measured by the impact of its work on women's health and health in Africa.

DEAlla puolestaan, kuten Suomellakin, on varmasti paljonkin "hyviä" syitä propagandan viljelyyn.
prosessi

Tix kirjoitti:Minä olen sekä itseni että vanhempieni kautta seurannut lainsääntöprosessia, ja siinä kyllä pyydetään niin monelta taholta asiasta kuin asiasta lausunnot, että tuskinpa Khatin lisäämistä kriminalisoitujen aineiden listaan on hatusta vedetty.
Tuskin hatusta vedetty, mutta hyvinkin kyseenalainen päätös silti.
Khat on kriminalisoitu monessakin maassa, ja vaikutukset ovat kaikkea muuta kuin "kahvi." Vatipään junaan lähteminen tässä asiassa "oman päättelykyvyn" pohjalta on kyllä.. no, vatipäistä.
Kultaseni, en minä valinnut khatiin suhtautumistani "oman päättelykyvyn" pohjalta, vaan saatavilla olevan informaation. Sen sijaan lainsäädäntöprosessien perusteiden suhteen moiseen jouduin turvautumaan, ja siitä taas Vadim ei puhunut mitään.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Tuskin hatusta vedetty, mutta hyvinkin kyseenalainen päätös silti.
Miksi? Kannabis kuullostaa vaarattomammalta kuin khat.

Is khat dangerous? If used in moderation, khat creates a feeling of wellbeing. However, there is evidence that habitual chewers can become psychologically dependent on the drug and suffer from depression, paranoia, mood swings and aggression. There are also physical side effects – including tonsillitis, mouth infections and hernias.

Aiheuttaako kahvi paranoiaa, masennusta, aggressioita ja mielialanvaihteluita ja suutulehduksia?
Viimeksi muokannut Tix, 31.01.2008 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prosessi

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuskin hatusta vedetty, mutta hyvinkin kyseenalainen päätös silti.
Miksi? Kannabis kuullostaa vaarattomammalta kuin khat.
Koska aineen terveysriskit ja muutkin haitat yhteiskunnallemme ovat olemattomat, kun taas vankilaan joutuneista henkilöistä haittaa ja kustannuksia kertyy.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Koska aineen terveysriskit ja muutkin haitat yhteiskunnallemme ovat olemattomat, kun taas vankilaan joutuneista henkilöistä haittaa ja kustannuksia kertyy.
Miksi ne olisivat olemattomat? Eivät ne ole olemattomat sielläkään missä khat on sallittua.
prosessi

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Koska aineen terveysriskit ja muutkin haitat yhteiskunnallemme ovat olemattomat, kun taas vankilaan joutuneista henkilöistä haittaa ja kustannuksia kertyy.
Miksi ne olisivat olemattomat? Eivät ne ole olemattomat sielläkään missä khat on sallittua.
Tilanne on aikalailla erilainen maassa, jossa ainetta käyttää 75% väestöstä, sehän on verrattavissa kotimaiseen alkoholinkäyttöömme, vaikkakin khatin aiheuttamat ongelmat vaikuttaisivat sielläkin ainakin noiden lukemieni tekstien perusteella selvästi alkoholia pienemmiltä. Suomessa käyttö kuitenkin on niin vähäistä, että muutaman yksittäisen ongelmatapauksen takia useamman henkilön passittaminen vankilaan oikeusprosesseineen kaikkineen on aivan liian kallista. Voisi sitä rahaa polttaa paremmillakin tavoilla.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Rentoutumiseen/pään sekoittamiseen riittää brenkku. Se on laillista ja suhteellisen turvallista. :beer: :napu: :paavi:

Niin ja kohtuuhintaistakin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:muutaman yksittäisen ongelmatapauksen takia useamman henkilön passittaminen vankilaan oikeusprosesseineen kaikkineen on aivan liian kallista. Voisi sitä rahaa polttaa paremmillakin tavoilla.
Luuletko, että käyttö on vähäistä siksi, että a) sille ei ole sosiaalista tilausta vai b) siksi, että khat on kielletty aine? Lueppa khatin aiheuttamista ongelmista vaikkapa UK:n somali- ja jemeniyhteisöissä ja mieti, mikä tilanne olisi siellä, jos se ei olisi sallittu aine.

Minä epäilisin, että asiaa valmistelleet virkamiehet ovat toimineet paremmalta faktapohjalta kuin sinä, joka esität puhtaasti mutuja ja mielipiteitä ja uskomuksia.

Lainaamaasi tekstiä voisi käyttää perusteluna vaikka minkä kriminalisoinnin kohdalla. Miksei vaikka kannabiksen. Senkin aiheuttamat yhteiskunnalliset haitat ovat paljon pienempiä kuin alkoholin. Tai tupakan. Rikosoikeusjärjestelmä on kallis. Mutta sen hintaa ei lasketakaan käytetyissä euroissa vaan muilla arvoilla.
prosessi

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:muutaman yksittäisen ongelmatapauksen takia useamman henkilön passittaminen vankilaan oikeusprosesseineen kaikkineen on aivan liian kallista. Voisi sitä rahaa polttaa paremmillakin tavoilla.
Luuletko, että käyttö on vähäistä siksi, että a) sille ei ole sosiaalista tilausta vai b) siksi, että khat on kielletty aine? Lueppa khatin aiheuttamista ongelmista vaikkapa UK:n somali- ja jemeniyhteisöissä ja mieti, mikä tilanne olisi siellä, jos se ei olisi sallittu aine.
Luulen a)n, vaikka varma en tietenkään voi olla. Kuten ei voi kukaan muukaan.
Minä epäilisin, että asiaa valmistelleet virkamiehet ovat toimineet paremmalta faktapohjalta kuin sinä, joka esität puhtaasti mutuja ja mielipiteitä ja uskomuksia.
Mahdollisesti. Sitä ei tietenkään voi tietää, ellei pääse tutustumaan heidän käyttämiinsä materiaaleihin.
Lainaamaasi tekstiä voisi käyttää perusteluna vaikka minkä kriminalisoinnin kohdalla. Miksei vaikka kannabiksen. Senkin aiheuttamat yhteiskunnalliset haitat ovat paljon pienempiä kuin alkoholin. Tai tupakan. Rikosoikeusjärjestelmä on kallis. Mutta sen hintaa ei lasketakaan käytetyissä euroissa vaan muilla arvoilla.
Ei vaikka minkä, mutta kannabiksen kohdalla varmaan kyllä. Minun mielestäni rikosoikeusjärjestelmän tehtävän pitäisi olla ihmisten hyvän olon maksimointi ja huonon olon minimointi mahdollisimman kustannustehokkaasti. Ei holhous.