Niba kirjoitti:
Osa vaihetista on turhia oikeasti sillä niitten välityssuhteet ovat samat, niin kuin joku kirjoittikin joskus aiemmin.. Itselläni nuo turhat vaihteet renaa niin paljon etä vien pyörän huoltoon ensi keskiviikkona. (eikä jarruissakaan ole kehumista!)
Monet aina puhuu kilometreistä joita on poljettu? Itselläni pyöräily on ollut ns intervalliajoa yleensä, paljon mäkiä ja laskuja, ei tasaisella tahkoamista, vaikka se helpompaa olisikin..
Minulla ei ennen ole vaihteet kiukutelleet, mutta kerta se oli ensimmäinenkin. Jarruissa oli yhdessä vaiheessa vikaa, mutta ne piti vain kiristää, niin johan alkoivat taas toimia. Ilmeisesti nekin löystyvät ajan kanssa. Minun pyörä kun ei kuitenkaan ole mikään maailman kallein merkkipyörä.
Minäkin puhun kilometreistä (kun kerran sain kilometrimittarin!), koska se on helpoin tapa esim. tänne ilmoittaa matka. Ketä kiinnostaa (jos nyt kiinnostaa ne kilometritkään, heh) yksityiskohtainen kuvaus pyörälenkin mahdollisesta mäkisyydestä? Minun reiteilleni ainakin osuu paljon kaikenlaista maastoa, koska en suunnittele reittejä etukäteen.
Herra Manala kirjoitti:
Eikö se etuvaihtaja mukamas poimi sitä ketjua takaisin rattailleen, jos vaihdat ketjujen tippuessa etuvaihtajan ensin pienimmälle, ja sitten rauhallisesti polkien takaisin isommalle?
En tiedä, koska en ole kokeillut.
Herra Manala kirjoitti:
Etuvaihtajaa pitäisi opetella käyttämään siinä missä takavaihtajaakin, sillä jos käytät aina edessä isointa ratasta (oikeanpuolimmainen) ja takaa myöskin isointa ratasta eli pienintä vaihdetta (vasemmanpuolimmainen), joutuu ketju hirveälle taittorasitukselle sivuttaissuunnassa ja aiheuttaa ketjun venymistä, väsymistä ja rattailta tippumista. Ketju pitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman suorassa linjassa, ja vaihtaa siten takaa suuremmalle samassa suhteessa kuin edestäkin. Jos viitsit opetella edes keskimmäisen eturattaan käytön silloin kun käytät takaa pienimpiä mahdollisia vaihteita, säästät ketjua ja vähennät rattailta poistippumisia jo paljon.
Hyvä huomio. En ole tuota tullut edes ajatelleeksi. Toisaalta en käytä takanakaan pienempiä vaihteita, en edes mäissä. Tai no joo, heti talven jälkeen, kun oli kunto päässyt vähän rapistumaan piti käyttää jonkin aikaa myös pienempiä vaihteita, mutta nykyään ei tarvitse niitä käyttää paitsi joskus tosi harvoin pitkissä mäissä.
Pyörä on nyt huollettu ja toimii kuin unelma taas. Eilen tuli mittariin 30 kilometriä.