Asuntojen hintojen lasku on edessä
Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä
Talouden palkkasumma kasvoi 9,4 %. Aika mukavasti peittoaa inflaation.
-
- Kitisijä
Vaikuttaako tuohon väestönkasvu / nuorten siirtyminen työelämään?Chap kirjoitti:Talouden palkkasumma kasvoi 9,4 %. Aika mukavasti peittoaa inflaation.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vaikuttaa, kuten myös työttömyyden väheneminen. Kyse on talouden koko palkkasummasta.aasi kirjoitti:Vaikuttaako tuohon väestönkasvu / nuorten siirtyminen työelämään?Chap kirjoitti:Talouden palkkasumma kasvoi 9,4 %. Aika mukavasti peittoaa inflaation.
Talouden palkkasumman nousuhan ei kerro yksittäisen toimijan keskimääräisen tulotason noususta. Jos työssäkäyvien määrä kaksinkertaistuu, niin talouden palkkasumma kaksinkertaistuu, vaikka kaikkien työssäkävijöiden palkka pysyisi ennallaan.Chap kirjoitti:Talouden palkkasumma kasvoi 9,4 %. Aika mukavasti peittoaa inflaation.
Olet toki oikeassa ... mutta kun tietää, että Suomessa ei ole mitään väestöräjähdystä, työttömyys laskee "vain" maltillisesti (~1 %-yks. vuodessa) jne, on selvää, että suurin osa tuosta noususta on ihmisten palkkojen nousua.NuoriDaavid kirjoitti:Talouden palkkasumman nousuhan ei kerro yksittäisen toimijan keskimääräisen tulotason noususta. Jos työssäkäyvien määrä kaksinkertaistuu, niin talouden palkkasumma kaksinkertaistuu, vaikka kaikkien työssäkävijöiden palkka pysyisi ennallaan.Chap kirjoitti:Talouden palkkasumma kasvoi 9,4 %. Aika mukavasti peittoaa inflaation.
Eilen, omien sanojensa mukaan, pitkään Helsingissä asuntoja välittäneen henkilön kanssa käymäni parikymmentä minuuttia kestäneen keskustelun pohjalta tilanne täällä on tälle hetkellä vielä se, että asuntojen myyjät pyytävät omistuksistaan edelleen toissa ja viime vuoden hintoja, joka osaltaan, ja oikeastaan suureksi osaksi siitä johtuen, pidentää asuntojen keskimääräisen myyntiajan n. 66 päivään. Toteutuneet kauppahinnat eivät samalle ole vastanneet myyjien odotuksia, mutta ilmeisen pahoihin tilanteisiin myyjät eivät tämän takia ole joutuneet. Pikavoitto lyhytaikaisen asumisen jälkeen on tosin useissa tapauksissa jäänyt toteutumatta eli asuntojen osto- ja myynti ovat olleet samat vain muutama vuosi omistetuissa asunnoissa. Useissa tapauksissa tämä toki tarkoittaa sitä, että myyjä on ehtinyt maksaa kuitenkin jo lainaa pois eli hänelle on kertynyt siten jo jotain säästöönkin.
Lisäksi, onnittelut, ostajat ovat alkaneet lisätä tulevien remonttien kustannuksia myynnissä olevan asunnon velattomaan hintaan.
Lisäksi, onnittelut, ostajat ovat alkaneet lisätä tulevien remonttien kustannuksia myynnissä olevan asunnon velattomaan hintaan.
No ei varmasti vastaa odotuksia, kun myyjät ovat silmät kiiluen ajatelleet, että voittoa tehdään ihan kivasti. Niin ne ovat ennenkin tehneet! Totuus taitaa kuitenkin olla se, että kokonaispotista mihin ostaja pystyy ottaa pankki tänä päivänä suuremman osan korkojen kautta kuin pari kolme vuotta sitten. Ja siis silloin siitä kokonaispotista se asunnon hinta voi olla pienempi osa kuin ennen .... tjsp. Miten tämä nyt tuntuu niin hankalalta pukea sanoiksi?sanctus kirjoitti:Eilen, omien sanojensa mukaan, pitkään Helsingissä asuntoja välittäneen henkilön kanssa käymäni parikymmentä minuuttia kestäneen keskustelun pohjalta tilanne täällä on tälle hetkellä vielä se, että asuntojen myyjät pyytävät omistuksistaan edelleen toissa ja viime vuoden hintoja, joka osaltaan, ja oikeastaan suureksi osaksi siitä johtuen, pidentää asuntojen keskimääräisen myyntiajan n. 66 päivään. Toteutuneet kauppahinnat eivät samalle ole vastanneet myyjien odotuksia, mutta ilmeisen pahoihin tilanteisiin myyjät eivät tämän takia ole joutuneet. Pikavoitto lyhytaikaisen asumisen jälkeen on tosin useissa tapauksissa jäänyt toteutumatta eli asuntojen osto- ja myynti ovat olleet samat vain muutama vuosi omistetuissa asunnoissa. Useissa tapauksissa tämä toki tarkoittaa sitä, että myyjä on ehtinyt maksaa kuitenkin jo lainaa pois eli hänelle on kertynyt siten jo jotain säästöönkin.

-
- Kitisijä
Suomessa on kylläkin 26 000 dollarimiljonääriä!McJanne kirjoitti:Tie helvettiin on kullattu hyvillä aikomuksilla. Kokolailla pitkälle yleinen naurunaihe "piireissä"exPertti kirjoitti:Ylempään kaipaisin lisäselvennystä.
On siellä aika monta hullua jo, vaikka kohde on jo luovutettu.exPertti kirjoitti:Ei kai hullukaan ole siihen torniin muuttamassa? Kai siitä tehdään kohta pakolaiskeskus niin saavat vähän luksusta.
63.5 neliötä 378 000€ velaton hinta?

Pitäkää kiikkustuolistanne kiinni!
Pyyhin Netikettiin..
-
- Kitisijä
Jaa, ja minä kun kuvittelin sinun ennustaneen asuntojen hintojen romahtamista, eikä suinkaan korkeaa inflaatiota?exPertti kirjoitti:Ihanaa, stagflaatio huudettu.
Pitäisi kai pussailla itseään peffaan, kun näki tämän kaiken scheissen jo etukäteen
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Siis onko joku tosiaan niin typerä, että kuvittelee öljyn hinnan jatkavan nousuaan tästä maailman tappiin? 50 vuoden trendi on eittämättä ylöspäin, mutta eiköhän se nyt hyvänen aika jossain vaiheessa taas laskekin.
Eiköhän xSpeden nyt kannattaisi kohtapuolin alkaa jo vaihtamaan levyä ja toitottamaan nousua? Voisi sitten kolmen vuoden päästä olla taas oikeassa.
Eiköhän xSpeden nyt kannattaisi kohtapuolin alkaa jo vaihtamaan levyä ja toitottamaan nousua? Voisi sitten kolmen vuoden päästä olla taas oikeassa.
-
- Kitisijä
Tarkkailen silloin tällöin millaisia hintapyyntöjä asuntoani vastaavista pikkukämpistä pyydetään alueellani verrattuna siihen mitä itse maksoin kaksi vuotta sitten. Nähdäkseni nousua tuostakin "huippukaudesta" on tullut n. 15000€ (siis verrattuna oman kämppäni silloinen pyyntihinta vs. nykyiset pyyntihinnat; eri asia onko toteutuvissa hinnoissa yhtä suuri ero).
Summa summarum, onneksi päätin silloin lopettaa vuokralla asumisen ja ostin sen vitun kämpän. Muuten vituttaisi nyt entistä enemmän. Ainoa mikä harmittaa etten uskaltanut jo silloin ostaa vielä hieman suurempaa kämppää samantien, mutta kyllä tälläkin pärjää ja lainanotto oli kovin pieni.
Toisaalta taas, hintojen romahtaminenkin olisi mulle hyvä juttu, koska silloin saattaisin vaihtaa isompaan kämppään (suurempiin kämppiin kohdistuu suurempi hinnanalennuspaine kuin tällaisiin pikkukämppiin). Jos taas hinnat pysyvät samana tai jatkavat nousuaan, pysyttelen edelleen tässä kämpässä.
Tämähän on mulle todellinen win-win-win situaatziooni. Ehkä pahin tilanne minulle olisi jos haluaisin nyt muuttaa yhteen oletetun seurustelukumppanin kanssa jolla ei olisi omaa kämppää, nykyisessä kämpässä kahden jatkuva asuminen on ehkä liian tiivistä. Hänen telkkarintuijotuksensa EI saa häiritä tietokoneiluani.
Summa summarum, onneksi päätin silloin lopettaa vuokralla asumisen ja ostin sen vitun kämpän. Muuten vituttaisi nyt entistä enemmän. Ainoa mikä harmittaa etten uskaltanut jo silloin ostaa vielä hieman suurempaa kämppää samantien, mutta kyllä tälläkin pärjää ja lainanotto oli kovin pieni.
Toisaalta taas, hintojen romahtaminenkin olisi mulle hyvä juttu, koska silloin saattaisin vaihtaa isompaan kämppään (suurempiin kämppiin kohdistuu suurempi hinnanalennuspaine kuin tällaisiin pikkukämppiin). Jos taas hinnat pysyvät samana tai jatkavat nousuaan, pysyttelen edelleen tässä kämpässä.
Tämähän on mulle todellinen win-win-win situaatziooni. Ehkä pahin tilanne minulle olisi jos haluaisin nyt muuttaa yhteen oletetun seurustelukumppanin kanssa jolla ei olisi omaa kämppää, nykyisessä kämpässä kahden jatkuva asuminen on ehkä liian tiivistä. Hänen telkkarintuijotuksensa EI saa häiritä tietokoneiluani.
Sinähän se sikanauta olet, kun myyt asuntosi tyhmille ylihintaan, ja jäät sitten vuokralle odottamaan romahdusta.Zeb kirjoitti:Kapitalistisiat, perkele! Muutan vuokralle!

Suositan pelkäämään jotain realistisempaa uhkaa, esim. päähän osuvaa meteoriittia.Frederik Krueger kirjoitti: Tämähän on mulle todellinen win-win-win situaatziooni. Ehkä pahin tilanne minulle olisi jos haluaisin nyt muuttaa yhteen oletetun seurustelukumppanin kanssa jolla ei olisi omaa kämppää, nykyisessä kämpässä kahden jatkuva asuminen on ehkä liian tiivistä. Hänen telkkarintuijotuksensa EI saa häiritä tietokoneiluani.
Laskeskelin samaa tuossa huvikseni, eli jos vaihtaisin x euroa kalliimpaan kämppään, miten asuntojen hintojen kehitys vaikuttaisi siihen milloin minulla olisi varaa vaihtaa. Jos hinnat nousisivat esim. 10 % vuodessa, asunnon hankinta siirtyisi parilla vuodella eteenpäin verrattuna tilanteeseen, että hinnat nousevat vain 2 % vuodessa. Nettovarallisuus tietty kehittyisi paremmin jos hinnat nousevat nopeasti, mutta kämppien ostovoima kärsii. Teoriassa paras olisi jos hinnat laskisivat maltillisesti siten, että nettovarallisuutta kuitenkin jäisi. Tämän laskelman heikkous on toki siinä, että jos kämppien hintojen nousu heijastelee talouskasvua, niin palkkakehitykseni olisi eri skenaarioissa erilainen. Nyt oletin sen olevan sama kaikissa skenaarioissa.Frederik Krueger kirjoitti:Toisaalta taas, hintojen romahtaminenkin olisi mulle hyvä juttu, koska silloin saattaisin vaihtaa isompaan kämppään (suurempiin kämppiin kohdistuu suurempi hinnanalennuspaine kuin tällaisiin pikkukämppiin). Jos taas hinnat pysyvät samana tai jatkavat nousuaan, pysyttelen edelleen tässä kämpässä.
Edit: selvennykseksi vielä, että laskelmassa siis havittelen kämppää joka NYT on x euroa kalliimpi. Sitten kun ostan kämpän, se maksaisi x*kämppäinflaatio siinä ajassa
Viimeksi muokannut Chap, 17.07.2008 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Pitää kuitenkin varautua ja ottaa vakuutuksia pahan päivän varalle. Kai niillä jotain ihmissuhdesotkuvakuutuksiakin on?NuoriDaavid kirjoitti:Suositan pelkäämään jotain realistisempaa uhkaa, esim. päähän osuvaa meteoriittia.
Niin. Kyllähän niitä abduktioitakin tapahtuu.Frederik Krueger kirjoitti:Pitää kuitenkin varautua ja ottaa vakuutuksia pahan päivän varalle. Kai niillä jotain ihmissuhdesotkuvakuutuksiakin on?NuoriDaavid kirjoitti:Suositan pelkäämään jotain realistisempaa uhkaa, esim. päähän osuvaa meteoriittia.
-
- Kitisijä
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Sitkeässä on asuntojen nimellishintojen lasku, hinnat nousivat Q2:ssa hitusen sekä pääkaupunkiseudulla, että myös koko Suomessa. Ehkä siten ensi kvartaalissa korkeat korot alkavat puremaan.
Hienoa, jenkeissä on aina yksityisyrittäjyys kukoistanut! Ajattelitko, että USA:n taloudelle, suurvalta-asemalle tms. kävisi jotenkin erityisen köpelösti tässä lähivuosina?aasi kirjoitti:http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kai ... 5238085174
Imperiumin kuolinkouristuksia.
Löikö kukaan vetoa kanssasi? Minä voin jos kukaan muu ei uskalla!elco kirjoitti:Lyön nopeimman kanssa kymmenestä ravintola-annoksesta ja Amigon lankkupihvistä vetoa, että asuntojen reaalihinnat ovat 7.8.2008 nykyisen alapuolella. Tämä tarjous on voimassa 21.8.2006 asti.
Jäikö spede kakkosella huomaamati, että siinä vedossa oli päättymispäivä? Jälkiviisaus onkin parasta viisautta. Kukaan ei lyönyt vetoa silloin, joten kukaan ei myöskään cäshää vetoa kotiin.Chap kirjoitti: Löikö kukaan vetoa kanssasi? Minä voin jos kukaan muu ei uskalla!
Ostatko samalla Nokian osakkeita vuodelta 1988?
Mikä on pyyntihinta?elco kirjoitti:Jälkiviisaus onkin vitullisen viisasta. Kukaan ei lyönyt vetoa silloin, joten kukaan ei myöskään cäshää vetoa kotiin.Chap kirjoitti: Löikö kukaan vetoa kanssasi? Minä voin jos kukaan muu ei uskalla!
Ostatko samalla Nokian osakkeita vuodelta 1988?
Itse asiassa sinulla olisi vieläkin ihan ok mahis voittaa tuo veto. Reaalihinnat olivat (Helsingissä) viime kvarterissa vain pari prossaa plussalla kahden vuoden takaisesta, joten jos tässä kvarterissa nimellishinnat vähänkin kyykkäävät ja inflaatio pysyy nykytasolla reaalihinnat tulevat alittamaan parin vuoden takaisen tason. Mutta ei sit lyödä vetoa kun oot tollanen paskanpuhuja hannari.
-
- Kitisijä
Asuntolainojen korot romahtamassa uuden pankin myötä! Tätä on tosiaankin odotettu.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1564374
Aika reilua väkeä nuo islaamit.Tavanomaisesta poiketen islamilainen pankki ei maksa korkoa talletuksista eikä myöskään vaadi sitä lainoistaan."
Kunpa meidänkin maahan otettaisiin noita islamisteja, niin saataisiin tännekin tuollainen pankki. Mutta taitaa porukka täällä suhtautua liian nuivasti noihin mukaviin muslimeihin, joten eipä varmaan taida tuollaista pankkia näillä kulmilla nähdä.Frederik Krueger kirjoitti:Asuntolainojen korot romahtamassa uuden pankin myötä! Tätä on tosiaankin odotettu.
Aika reilua väkeä nuo islaamit.Tavanomaisesta poiketen islamilainen pankki ei maksa korkoa talletuksista eikä myöskään vaadi sitä lainoistaan."