Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
Elppis
Kitisijä

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti::D Mä luulen, että tuollaiselle palvelulle ihan oikeasti voisi olla kysyntää.
Juu, ensin lihavat neekerit, sitten neekerit, sitten lihavat ja sitten muuten vain rumat.
Kitinä tyhjenis sujuvasti!
The great club outshines the individual, always and forever.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Arbeit macht vom Übergewicht frei!

Joutuskohan sitä porttia leventämään? (pun intended)
Clay
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Clay »

Elppis kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti::D Mä luulen, että tuollaiselle palvelulle ihan oikeasti voisi olla kysyntää.
Juu, ensin lihavat neekerit, sitten neekerit, sitten lihavat ja sitten muuten vain rumat.
Kitinä tyhjenis sujuvasti!
Nii, MILFit vaan jäis!
Frederik Krueger kirjoitti:
Clay kirjoitti:Syön itsekin kyllä parhaimpina päivinä sen verran, että tulee sulamatonta ulos, enkä silti ole laiha - Phelps-teoria kumottu!
Miten minulla on sellainen muistikuva että sinä olisit joku 60kg vinkuheinä? Paljonko sitten oikeasti painat, 65kg?
Olen valtava. Eikä se sulamattoman materiaalin määrä painosta ole riippuvainen, amatööri!
Nyt penikseni on fantastinen!
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sen verran täytyy vetää aiemmasta takaisin, että viimeisin tieto tosiaankin näyttää olevan, että geeneillä on merkitystä lihoamisessa, eli että toiset saattavat lihoa helpommin ja toisille laihtuminen on vaikeampaa. Yhteenvetoa

http://www.cdc.gov/genomics/training/pe ... esknow.htm

Myönnän siis olleeni liian yksioikoinen. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiaa, että viime kädessä lihoaminen on aina liiallisen energiansaannin vs energiankulutuksen tulos.
Storia

Viesti Kirjoittaja Storia »

Herra Manala kirjoitti:

Tohtori Dave: Jaahas. Olette ylipainoinen, ette ole selvästi nähnyt nälkää tarpeeksi.
Potilas: Nälkää..?
Tohtori Dave: Niin katsokaas kun keskitysleireillä ei ollut lihavia ihmisiä. He näkivät nälkää ja laihtuivat tehokkaasti.
Potilas: Niin en minä nyt ihan ajatellut että...
Tohtori Dave: Niin haluatteko laihtua vai olla läski?
Potilas: Öh...
Tohtori Dave: Noniin, minä kirjoitan tästä teille lähetteen Birkenaun poliklinikalle.
Tai lähete vaan johonkin sysimustaan afrikkaan! Olen jo vuosia sitten ratkaissut tämän läskiongelman niin, että pitäisi vaan löytää rahoitus ja organisoida sellainen "exchange student" -ohjelma, että vaihdetaan kämppiä jonkun rutiköyhän, savimajassa asuvan mustan kanssa päittäin muutamaksi kuukaudeksi. Neekeri tulee meille ja lihoo ja meitsi on siellä nälässä ja auringonpolttamana, jihuu. Ja kas, koko länsimaiden läskiongelma on kerralla ratkaistu ja afrikkalaiset asustelee luksuksessa jonkun tovin. Ah, kaikki voittavat.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Frederik Krueger kirjoitti:Mutta sitten taas toisaalta liikuntaa ja kuntoilua väitetään suht huonoksi ja vaivalloiseksi laihdutuskeinoksi, vaikka se energiankulutusta lisääkin.
Hmm... onkohan siinä huomioitu liikunnan kokonaisvaikutus aineenvaihduntaan, vaiko pelkästään itse liikuntasuorituksen kuluttama energia? Onko vertailtu miten käy, jos hyväkuntoinen ihminen jolla on kohtalaisesti lihasmassaa versus rapakuntoinen ihminen jolla on vähän lihasmassaa (mutta molemmilla yksilöllinen aineenvaihdunta samaa tasoa) syövät yhtä paljon kaloreita päivässä ja liikkuvat yhtä paljon? Veikkaisin nimittäin että se hyväkuntoinen lihoisi alkuvaiheessa vähemmän koska hänen elimistönsä kuluttaa levossakin enemmän kaloreita kuin rapakuntoisen. "Rapakunto" ei itse asiassa ole muuta kuin kropan mukautumista liikkumattomuuteen. Kropan perimmäistavoite on säästää energiaa (se on meillä geeneissä), ja se mukauttaa itseään jatkuvasti vallitseviin olosuhteisiin. Rapakuntoisen ihmisen aineenvaihduntakin siis on hidastunut.

Näin MuTuilen ma.
Herra Manala kirjoitti:Tätä vastaan olen tehnyt 8 tuntia fyysistä työtä, ja kohta palaan takaisin töihin jatkamaan. Yhteensä töitä tulee noin 10-11 tuntia ja vuorokauden kulutukseni pitäisi huidella tämän massani ja fyysisen suoritteen kanssa siellä 5000 kilokalorin tuntumassa. En laihdu.

Miten selität sen?
on pakko juoda muutakin kuin pelkkää vettä, jos haluaa oikeasti pysyä tolpillaan. On vain pakko saada suoloja ja (kuten tässä tapauksessa) fruktoosia pitämään veren sokeria sellaisella tasolla, ettei yksinkertaisesti vintti sammu.
Ongelmana on lähinnä se, ettei edes ehdi syödä työpäivän aikana.
Tuossahan se. Stressi lihottaa. Ja juurikin se, ettet ehdi syömään tuota kalorimäärää pieninä annoksina tasaisesti pitkin päivää, vaan joudut kiireen takia kiskaisemaan sen parina isona annoksena. Se pitää painoa yllä. Fruktoosia sisältävä juoma nostaa verensokeria, muttei pidä sitä yllä vaan se aiheuttaa insuliinitujauksen, joka myös aiheuttaa painonnousua.

Ongelma voi olla vähän konstikas ratkaista jos kiire on kova. Hedelmiä evääksi? Ehditkö haukata omppua töiden lomassa? Herapirtelö keskellä työpäivää?

Mitä juomaa juot päivällä? Kokeilepas Hyvää Päivää -limua. Siinä on kuitua joka hidastaa sen vaikutusta verensokeriin.
BrianW
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja BrianW »

NegaDuck kirjoitti:
Näin MuTuilen ma.
Herra Manala kirjoitti:Tätä vastaan olen tehnyt 8 tuntia fyysistä työtä, ja kohta palaan takaisin töihin jatkamaan. Yhteensä töitä tulee noin 10-11 tuntia ja vuorokauden kulutukseni pitäisi huidella tämän massani ja fyysisen suoritteen kanssa siellä 5000 kilokalorin tuntumassa. En laihdu.

Miten selität sen?
on pakko juoda muutakin kuin pelkkää vettä, jos haluaa oikeasti pysyä tolpillaan. On vain pakko saada suoloja ja (kuten tässä tapauksessa) fruktoosia pitämään veren sokeria sellaisella tasolla, ettei yksinkertaisesti vintti sammu.
Ongelmana on lähinnä se, ettei edes ehdi syödä työpäivän aikana.
Tuossahan se. Stressi lihottaa. Ja juurikin se, ettet ehdi syömään tuota kalorimäärää pieninä annoksina tasaisesti pitkin päivää, vaan joudut kiireen takia kiskaisemaan sen parina isona annoksena. Se pitää painoa yllä. Fruktoosia sisältävä juoma nostaa verensokeria, muttei pidä sitä yllä vaan se aiheuttaa insuliinitujauksen, joka myös aiheuttaa painonnousua.

Ongelma voi olla vähän konstikas ratkaista jos kiire on kova. Hedelmiä evääksi? Ehditkö haukata omppua töiden lomassa? Herapirtelö keskellä työpäivää?

Mitä juomaa juot päivällä? Kokeilepas Hyvää Päivää -limua. Siinä on kuitua joka hidastaa sen vaikutusta verensokeriin.
No NDuck tuossa kirjoittaakin mitä aiemmin tekstiä lukiessani pohdiskelin. Verensokerin nousua seuraava insuliinipiikki juuri aiheuttaa rasvan kertymistä kehoon.

Siksipä kannattaa välttää kaikkia makeita juomia ja syömiä.

Kaiken kaikkiaan yleisen terveyden kannalta kantsii pyrkiä siihen, että insuliinitasot on matalalla.

Ai niin vielä. Eikös jo laki määrää, että ruokis ja kahvitauot pitää järjestää ?
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

BrianW kirjoitti: Ai niin vielä. Eikös jo laki määrää, että ruokis ja kahvitauot pitää järjestää ?
Joo kaunis ajatus, mutta kun ei käytännössä toimi ihan joka alalla.
NegaDuck

Manalalle vielä lisäkysymys: Syötkö aamiaista? Jos syöt, niin mitä?
Frederik Krueger
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

ninnithequeen kirjoitti:
BrianW kirjoitti: Ai niin vielä. Eikös jo laki määrää, että ruokis ja kahvitauot pitää järjestää ?
Joo kaunis ajatus, mutta kun ei käytännössä toimi ihan joka alalla.
No sitten se pitää laittaa toimimaan, jos ei muuten niin palkkaamalla lisää väkeä. Ei se ainakaan mikään jatkuva olotila saisi olla, alasta riippumatta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Eikös Manis määrää itse tauoistaan?

Mäkin kallistun väittämään, että laihtumattomuus johtuu epäsäännöllisyydestä ja sokeripiikeistä, ja sitten näistä äkkiä kamalaan nälkään vedetyistä kebabeista. Pieniä annoksia pitkin päivää, oli ne sitten mitä tahansa. Monet hedelmät ja vaikka protskupatukat on oivia välipaloja, ja niitä ehtii ihan varmasti vetäisemään jokainen päivän mittaan vaikka sillä vessatauolla. Juomiseksi vettä, vettä ja vettä, jos suoloja kaipaa niin sitten vissyä, mutta sokerilitkut veks!
Frederik Krueger
Kitisijä

Toisaalta tulee muistaa että syöväthän erämaavaeltajatkin jatkuvalla syötöllä Snickers-patukoita, rusinoita ja banaaneja, joten voi olla että pitkäaikainen kevyehkökin fyysinen rasitus (kuten Manalan tapauksessa) valitettavasti vaatii nopeasti imeytyvää energiaa, jos meinaa selvitä.

Jouduin kaiketi vähän samanlaiseen tilanteeseen aikoinaan kolmipäiväisellä jutsuiluleirillä. Harjoittelua oli muistaakseni n. 8 tuntia päivässä. Harvoin tuli hiki mutta melkein koko ajan oltiin pienessä liikkeessä. Jo toisena päivänä aloin olla täysin voimaton ettei tehnyt mieli tehdä muuta kuin maata paikallaan riippumatta hyvistä yöunista, muutamista ruisvoileipävälipaloista ja isoista aterioista. Otaksun että olisin selvinnyt päivistä paljon paremmin jos olisin vetänyt päivän mittaan erämaamatkailijoiden suosimia nopeahiilihydraattisia välipaloja.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 18.08.2008 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti: Mäkin kallistun väittämään, että laihtumattomuus johtuu epäsäännöllisyydestä ja sokeripiikeistä, ja sitten näistä äkkiä kamalaan nälkään vedetyistä kebabeista.
Täyskomppi täältä. Omalla kohdallani ilmiö oli sama kuin Manalalla. Paino ei pudonnut, vaikka kuinka söi säästellen ja muka fiksusti. Vasta kun tajusin alkaa syömään kellon mukaan 5 krt päivässä pieniä annoksia siten, että niistä koostui päivän aikana palttiarallaa 2100 kaloria, alkoi paino laskemaan.

Edit ja joo. Alkoholi kokonaan poies..
nastamuumio

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mä söin tauottomassa R-kiskatyössä Digestive-keksejä ja tomaatteja ja jos ehdin, niin jonkin täytetyn sämpylän myös, ja työvuoron päätteeksi McRuis-hampurilaisen. En lihonut.

Ja tää ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta kyllä tuli tuossa matkustellessa huomattua, että ikä ja lihaskunto vaikuttavat energiankulutukseen, kun olin siis äitini kanssa reissussa. (Joo, aikuinen nainen matkustaa mutsinsa kanssa ja sen rahoilla, mutta ei mulla muuten olis ollut tsäänssiä.) Äitini on siis 10-15 kiloa minua painavampi, mutta 34 vuotta vanhempi eikä harrasta lihaskuntoharjoittelua, ja nyt tuolla matkalla tuli huomattua, että se syö muhun verrattuna tosi vähän, mutta pysyy silti painavampana. Mulla oli koko ajan nälkä ja vedin jatkuvasti välipaloja, mutta äidille riitti vain aamiainen, kevyt lounas (esim. makaronipohjainen salaatti), joku sokeroitu limsapullollinen ja voileipä illalla, eli ihan järkyn vähän. Ja molemmat käveltiin aika paljon.
NegaDuck

Frederik Krueger kirjoitti:Toisaalta tulee muistaa että syöväthän erämaavaeltajatkin jatkuvalla syötöllä Snickers-patukoita, rusinoita ja banaaneja, joten voi olla että pitkäaikainen kevyehkökin fyysinen rasitus (kuten Manalan tapauksessa) valitettavasti vaatii nopeasti imeytyvää energiaa, jos meinaa selvitä.
Tärkein jippo taitaa tuossakin kuitenkin olla se, että niitä vedetään tasaisesti pitkin päivää eikä yhtenä kertajysäyksenä ennen nukkumaanmenoa.
Frederik Krueger
Kitisijä

NegaDuck kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Toisaalta tulee muistaa että syöväthän erämaavaeltajatkin jatkuvalla syötöllä Snickers-patukoita, rusinoita ja banaaneja, joten voi olla että pitkäaikainen kevyehkökin fyysinen rasitus (kuten Manalan tapauksessa) valitettavasti vaatii nopeasti imeytyvää energiaa, jos meinaa selvitä.
Tärkein jippo taitaa tuossakin kuitenkin olla se, että niitä vedetään tasaisesti pitkin päivää eikä yhtenä kertajysäyksenä ennen nukkumaanmenoa.
Pointtini liittyi lähinnä siihen että Manalalle esitettiin sokeriliemien juonnista pidättäytymistä fyysisen työpäivän aikana. Vaikka parempiakin vaihtoehtoja saattaa olla, niillä oli kai tarkoitus olla sama funktio kuin erämaavaeltajien suklaapatukoilla, eli tasaisin väliajoin nopeasti lisää energiaa systeemiin ettei ihan uuvahda.

Siitä en ole eri mieltä että olisi hyvä syödä oikeaakin ruokaa työpäivän aikana.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:Tuossahan se. Stressi lihottaa. Ja juurikin se, ettet ehdi syömään tuota kalorimäärää pieninä annoksina tasaisesti pitkin päivää, vaan joudut kiireen takia kiskaisemaan sen parina isona annoksena. Se pitää painoa yllä. Fruktoosia sisältävä juoma nostaa verensokeria, muttei pidä sitä yllä vaan se aiheuttaa insuliinitujauksen, joka myös aiheuttaa painonnousua.

Niinno, en mä kutsuisi hirveän isoiksi annoksiksi alle 1000kcal kertatankkauksia kuitenkaan, kun ottaa huomioon miehen koon ja päiväkulutuksen. Todellisuudessahan noita annoksia pitäisi pystyä syömään ne masan mainitsemat viisi päivässä, jos kulutus on 5000kcal luokassa, kuten sen pitäisi olla. Erona tässä on ainoastaan se, että muutamat ateriat joita elimistön pitäisi tarvita, jää syömättä. Kalorimiesten perusteellahan tämä on sitäpaitsi samantekevää. Esimerkiksi tohtori Daven mukaanhan ruuansulatuksen hyötysuhde ei juuri voi poiketa keskimääräisestä. Silloinhan on aivan sama millä tavalla kalorit tankkaat, jos niitä tankkaa saman määrän (mikä tietenkin on puhdasta hevonpaskaa).

Fruktoosi on ymmärtääkseni niitä parhaita mahdollisia energianlähteitä fyysiseen työhön, joka ei nosta insuliinitasoja yhtä terävästi kuin normaalisti sokeroidut tuotteet, mutta antavat silti tasaisesti käyttöenergiaa työtä ja liikkumista varten. Kuten Krueger tuossa mainitsikin, on käyttöenergiaa pakko saada tankattua edes jossain muodossa, rasvasta kun sitä ei voi ottaa sellaisella vauhdilla mikä on tarpeen. Ja tokihan tätä miedosti fruktoosilla makeutettua juomaa tulee hörpittyä tasaisesti ja pienissä annoksissa eikä puolta litraa kerrallaan, joten sen ei pitäisi vaikuttaa insuliinitasapainoon mitenkään hirveän epäedullisesti.

Mutta yleisesti ottaen vereni insuliinipitoisuus on lääkärin mukaan todella korkea 12 tunnin syömättömyydenkin jälkeen. Noin 5 vuotta sitten lääkäri väitti veri- ja kusikokeiden jälkeen että vereni huiman insuliinipitoisuuden perusteella minulla pitäisi puhjeta sokeritauti vuoden kuluessa. No, sokeritautia ei ole onneksi näkynyt, mutta epäilen tuon luontaisesti todella korkean insuliinitason olevan ainakin osasyynä ylipainooni. Jännä aineenvaihduntaani liittyvä juttu on muuten se, että voin vetää aivan uskomattomia määriä todella tulisia chilejä ilman että ko. chilit aiheuttavat minkäännäköisiä lämpöefektejä porsliiniastialla istuessa. Siinä missä normaali ihminen paskoo tulta aamulla, minulla se kaikki on imeytynyt jonnekin piiloon ja pyllystä tulee pelkkiä ruusuja ja pumpulituppoja. (Paprikatuotteet imeytyvät normaalisti melkoisen huonosti ilmisen suolistossa.)

Aamiaista en yleensä syö työpäivinä enkä niinä päivinä kun aloitan päiväni kuntopyörän kanssa HIIT-treeneillä. Yleensä ensimmäiset 2-4 tuntia vedän pelkällä puhtaalla vedellä ilman ravintoa missään muodossa HIIT-opastuksien mukaisesti. Sen periaatteessa pitäisi polkaista aineenvaihdunta käyntiin ja alkaa polttamaan rasvaa, mutta enpä tiedä. Elimistöhän ei valitettavasti pysty polttamaan rasvaa hyötyenergiaksi sillä tasolla mitä fyysinen suoritus vaatisi, joten tuo nelisen tuntia on aika maksimi mitä pystyy tekemään vanhoilla hiilarivarastoilla ennenkuin työnteko alkaa oikeasti tuntumaan pahalta.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herra Manala kirjoitti:Esimerkiksi tohtori Daven mukaanhan ruuansulatuksen hyötysuhde ei juuri voi poiketa keskimääräisestä. Silloinhan on aivan sama millä tavalla kalorit tankkaat, jos niitä tankkaa saman määrän (mikä tietenkin on puhdasta hevonpaskaa).
Kaksi tilannetta:
A) 100% ruuansulatus, 80% hyötykäyttöön, 20% rasvaksi
B) 100% ruuansulatus, 100% hyötykäyttöön

Eli miksi ruuansulatuksen tehokkuudella olisi merkitystä lihomisen tai laihtumisen kannalta? Itse en edelleenkään usko läpipaskureihin, joita syntyisi tehottomalla ruuansulatuksella. Metabolian sen sijaan voi saada sekaisin väärällä syömisellä.

Itse hämmästelen sitä, että porukan mielestä joku 5 tasakokoista ateriaa on joku saavutus. Itse olen syönyt aina vähintään aamiaisen, lounaan, välipalan ja iltapalan. Tuohon sitten pienempiä energiatujauksia kahvin sokerista ja hedelmistä. On tuossa vielä petrattavaa, lähinnä hedelmiä saisi olla enemmän päivän mittaan, mutta muuten menen sillä mallilla joka jo päiväkodissa oli käytössä. Murrosiässäkö sitä porukka luopuu aamiaisista ja välipaloista?

En muuten usko ND:n uskovan, etteikö kekiarvoista voitaisi poiketa. Johan keskiarvon määritelmä tarkoittaa, että hajonta on. ND ja minäkin olemme kuitenkin sitä mieltä, että mitään suuria heittoja keskiarvosta ei esiinny kuin poikkeustapauksilla. Kuitenkin lihavia on ihan liikaa, jotta he kaikki olisivat poikkeustapauksia.
Frederik Krueger
Kitisijä

Minulle normaaleimmat ateriamäärät / vrk ovat joko neljä tai kolme.

Normaalisti neljä eli: aamiainen, lounas, "päivällinen" (joka monesti on esim. lihavoileipä + rahka), illallinen. Joinakin viikonloppuina päivällinen ja illallinen yhdistyvät yhdeksi ateriaksi, jos olen herännyt niin myöhään että aamiainen tulee syötyä vasta klo 10-11 aikoihin ja lounas vasta neljän aikoihin. En näe siinä vaiheessa enää syytä yrittää pakottaa itseäni syömään vielä kahta ateriaa ennen nukkumaanmenoa. Lounas on aina selkeästi isoin ateria mitä syön, aamiainen toiseksi isoin.

Punttisalipäivinä (2krt/vko) tulee tosin imaistua palautusjuoma heti treenien perään, en tiedä pitäisikö se laskea viidenneksi lisäateriaksi vaikka syönkin "päivällisen" yleensä jo ½-1 tunnin kuluttua siitä. Ai niin ja lauantaisin tultuani uimasta saatan vetäistä 2dl maitoa ja ehkä vähän pähkinöitä, jos näyttää että lounaaseen on vielä yli tunti aikaa.

Mitään hedelmävälipaloja en yleensä vedä aterioiden välillä, johan hammaslääkäritkin vihastuisivat sellaisesta.
Frederik Krueger
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti:ND ja minäkin olemme kuitenkin sitä mieltä, että mitään suuria heittoja keskiarvosta ei esiinny kuin poikkeustapauksilla. Kuitenkin lihavia on ihan liikaa, jotta he kaikki olisivat poikkeustapauksia.
Keskustelu on vaikeaa kun ei tiedä mitä eri ihmiset tarkoittavat suurilla heitoilla yms. Minä uskon, sekä omasta kokemuksestani että ND:n linkittämän genetiikkasivuston perusteella, että todella monet ihmiset ovat suht tukevassa kunnossa vaikka syövät jokseenkin normaalisti, yhtä paljon kuin monet paljon laihemmat kanssaihmisensä. Minun sanakirjassani "suht tukevassa kunnossa" = "ei sairaalloisen lihava, mutta sellainen jolle lähimmäiset ja lääkärit antavat ymmärtää että olisi syytä laihduttaa".

Oliko hottentottinaisilla kuuluisat isot pakaransa vain koska he kaikki söivät saatananmoisesti, vai oliko perintötekijöillä asian kanssa mitään tekemistä? Olivatko he kaikki poikkeustapausten poikkeustapauksia? Tulisiko tikkulaihasta kiinalaisnaisesta keholtaan identtinen jos söisi painokiloaan kohden yhtä paljon kuin allaoleva hottentottinainen? Onko kaikilla ihmisillä täsmälleen sama määrä rasvasoluja kehossaan? (voin vastata: ei ole. Rasvasolujen määrä kehossa kasvaa vain kasvuiässä sekä naisilla raskauden aikana, muulloin ei.)

Kuva

Toinen esimerkki perintötekijöiden vaikutuksesta lihavuuteen: olen käsittänyt että korkeammat testosteronitasot vähentävät kehon rasvaprosenttia, esim. runsaasta syömisestään huolimatta laihoilla (ja pitkillä) naisilla mitataan yleensä kanssasisariaan korkeammat testosteronitasot, ja vastaavasti pallinsa menettäneet eunukit joilla testosteronituotanto on ymmärrettävästi häiriintynyt keräävät lisärasvaa naisille ominaisiin paikkoihin.

Syitä lihavuuteen voi siis olla monia. Liikasyöminen on vain yksi niistä, vaikka merkittävin yksittäinen seikka saattaa hyvin ollakin. Kuten ND:n sivustolta kävi ilmi, perintötekijöiden vaikutus lihavuustaipumukseen on vielä hieman hämärän peitossa. Ihmiset jaetaan perintötekijöiden alaisen kehotyyppinsäkin mukaan kolmeen eri päälokeroon. Jotkut keräävät helpommin rasvaa, jotkut lihasta, jotkut eivät kumpaakaan vaan ovat riukuja.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Oliko hottentottinaisilla kuuluisat isot pakaransa vain koska he kaikki söivät saatananmoisesti, vai oliko perintötekijöillä asian kanssa mitään tekemistä? Olivatko he kaikki poikkeustapausten poikkeustapauksia? Tulisiko tikkulaihasta kiinalaistyttösestä keholtaan identtinen jos söisi painokiloaan kohden yhtä paljon kuin allaoleva hottentottinainen?
Hankalia kysymyksiä. Tiedän vain sen, että kiinalaiset ovat alkaneet lihomaan, koska syövät ja liikkuvat kuten me länsimaalaiset.

"Ylipainon taustalta löytyy useita syitä, kuten kiinalaisten muuttuneet ruokailutottumukset, liikunnan väheneminen ja lisääntynyt autojen käyttö."
http://www.radio86.fi/node/4515/print

Geenejä ei tuossa jutussa mainittu lihavuuden aiheuttajana.
Frederik Krueger
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti:Geenejä ei tuossa jutussa mainittu lihavuuden aiheuttajana.
Toisaalta siinä ei myöskään mainittu mitä tällä liikalihavuudella tarkoitettiin. Kiinalaiseksi lihava, vai hottentottinaiseksi lihava? Onko keskivertokiinalainen nyt siis kehonmuodoiltaan ja BMI-arvoltaan identtinen paljon liikkuvaan ja länsimaista ruokaa syömättömään hottentottinaiseen jolla on ihan valtava peräsin? Entä verrattuna hottentottinaiseen joka istuisi kaikki päivät telkkarin ääressä ja söisi hampurilaisia?

En edelleenkään väittänyt etteikö syöminen vaikuttaisi yksilön hoikkuuteen. Väitin että myös perintötekijöillä on varsin usein asian kanssa merkittävä osuus. Käsittääkseni sinun mielestäsi ei ole, vaan kaikki ihmiset ovat mielestäsi keholtaan melko identtisiä jos syövät painokiloaan kohden saman verran safkaa ja liikkuvat saman verran.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ylipainoisten osuus on lisääntynyt selvästi viimeisten 20-30:n vuoden kuluessa. Ihmisten geeniperimä ei tässä ajassa ole varmastikaan käytännössä muuttunut lainkaan.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Keskitysleirillä ihmiset ovat laihoja vaikka geeniperimä olisi mikä.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Chap kirjoitti:Keskitysleirillä ihmiset ovat laihoja vaikka geeniperimä olisi mikä.
wanha.. lue poika topikki!
The great club outshines the individual, always and forever.