Frederik Krueger kirjoitti:
En edelleenkään väittänyt etteikö syöminen vaikuttaisi yksilön hoikkuuteen. Väitin että myös perintötekijöillä on varsin usein asian kanssa merkittävä osuus. Käsittääkseni sinun mielestäsi ei ole, vaan kaikki ihmiset ovat mielestäsi keholtaan melko identtisiä jos syövät painokiloaan kohden saman verran safkaa ja liikkuvat saman verran.
Kuten itse totesin, geneettistä variaatiota esiintyy. Se ei kuitenkaan poista sitä, että kukaan ei lihoa, ellei syö enemmän, kuin kuluttaa ja jokainen laihtuu, jos saa vähemmän ruokaa, kuin kuluttaa.
Ja kuten edellä postasin, ylipaino on viimeisten 20-30:n vuoden kuluessa lisääntynyt selvästi, vaikka perimä ei siinä ajassa muutu.
Ihmiset muuten keskimäärin raportoivat huomattavasti alttiimmin hyvät kuin huonot ruokailunsa. On hyvin tyypillistä, että itsensä (tahallisesti) lihottanut ja par'aikaa laihduttava henkilö raportoi akateemiset laihdutusmetodinsa ja musertavan epäoikeudenmukaisuuden tunteensa selittäessään itselleen ja muille kuinka ei laihdu tai miksi vaan sattuu olemaan lihava.
Suhteettoman usein unohdellaan oleellisia asioita tai sorvataan ja sievistellään asiat itselle edullisimmiksi. Vaikka tiedetään lihoamisen syyt ja taustavaikuttimet, niitä ei uskalleta tai haluta kohdata. Yhtä usein pyritään asiasta tekemään jotain käsittämätöntä salatiedettä, jota kukaan ei kuitenkaan ymmärrä. Näin päädyttäessä vastuuvapaus koittaa ja oikeastaan koko keskustelu käy turhaksi.
Chap kirjoitti:Keskitysleirillä ihmiset ovat laihoja vaikka geeniperimä olisi mikä.
wanha.. lue poika topikki!
Toisto on opintojen äiti, kysy vaikka ND:ltä.
Sitä paitsi mä oon kehittänyt sellaisen vallankumouksellisen teorian, että jos syö liikaa, niin lihoaa. Sillä mä selitän kaiken mikä liittyy lihoamiseen. Ettäs tiedätte!
NuoriDaavid kirjoitti:Ylipainoisten osuus on lisääntynyt selvästi viimeisten 20-30:n vuoden kuluessa. Ihmisten geeniperimä ei tässä ajassa ole varmastikaan käytännössä muuttunut lainkaan.
Mikä näiden itseään toistavien kommenttien infomaatioarvon oikein tulisi olla tässä keskustelussa? Ajattelit älykkäänä herrasmiehenä kertoa jankuttamalla meille tyhmemmille, että elintason nousu korreloi väestön ylipainon kanssa?
Ja sitten ajattelit, että se on argumentti, joka todistaa kaikkea yksilöllistä/suvullista eroavaisuuta ja geeniperimää vastaan?
Sitä paitsi mä oon kehittänyt sellaisen vallankumouksellisen teorian, että jos syö liikaa, niin lihoaa. Sillä mä selitän kaiken mikä liittyy lihoamiseen. Ettäs tiedätte!
Aivan liian yksinkertaista! Jos tuo pitäisi paikkansa, ihminen pystyisi itse vaikuttamaan painoonsa!1
Aivan liian yksinkertaista! Jos tuo pitäisi paikkansa, ihminen pystyisi itse vaikuttamaan painoonsa!1
Melkoisia kevätjuhlaliikkeitä saa suorittaa kellon ympäri kuluttaakseen 5000 kcal vuorokaudessa. No, tietysti osalla ihmisistä elimistö toimii kaikin puolin luonnonlakeja vastaan.
Quinevere kirjoitti:Melkoisia kevätjuhlaliikkeitä saa suorittaa kellon ympäri kuluttaakseen 5000 kcal vuorokaudessa. No, tietysti osalla ihmisistä elimistö toimii kaikin puolin luonnonlakeja vastaan.
Luonnonlakeja vastaan? Hahhah. Tiedätkö sä paljonko esimerkiksi 120-kiloinen mies kuluttaa päivässä pelkästään sohvalla istuen? Entä tiedätkö paljonko 120-kiloinen mies kuluttaa vuorokauden aikana tehden 8 tuntia tavallista toimistotyötä?
Argumenteistasi päätellen et muuten tasan varmasti tiedä. Onko lääkärit oikeasti näin saatanan ammattitaidottomia? Eikun, älkää vastatkokaan, muistelin juuri arvauskeskusreissujani.
Edit: Leiki nyt kuitenkin tuolla hetki, niin tajuat ehkä miten kuutamolla voit olla. 5000 kilokalorin päiväkulutuksen eteen ei tarvitse tehdä paskaakaan raskasta fyysistä työtä, ja se on varovainen ja todennäköisesti alakanttiin menevä arvio.
Viimeksi muokannut Herra Manala, 18.08.2008 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NuoriDaavid kirjoitti:Esitän kolme väitettä. Oletko eri mieltä jostain näistä?
1)Väestötasolla geenit eivät voi selittää sitä, että ylipaino lisääntyy.
2)Se ei tietenkään poista sitä, että geneettistä vaihtelua esiintyy ja toiset lihoavat helpommin kuin toiset.
3)Jos syöt vähemmän, kuin kulutat, niin laihdut
Esitän kolmannen kerran selvällä suomen kielellä, ettei kukaan ole väittänyt missään vaiheessa yksioikoista putkiajatteluasi vastaan. 1. Missään vaiheessa ei ole puhuttu väestöllisistä geeninvaihteluista/muunteluista/mutaatioista. 2. Aiemmin olit eri mieltä kohdasta 2 jonka jouduit pyörtämään puutteellisten tietotaitojesi vuoksi. 3. Ongelmia sisälukutaidossa jos ei vieläkään ole mennyt jakeluun?
Frederik Krueger kirjoitti:En edelleenkään väittänyt etteikö syöminen vaikuttaisi yksilön hoikkuuteen. Väitin että myös perintötekijöillä on varsin usein asian kanssa merkittävä osuus. Käsittääkseni sinun mielestäsi ei ole, vaan kaikki ihmiset ovat mielestäsi keholtaan melko identtisiä jos syövät painokiloaan kohden saman verran safkaa ja liikkuvat saman verran.
Pienikin ylimääräinen energia kerryttää tehokkaasti läskiä vuosien mittaan, joten 'melko identtisyys' ei riitä mitenkään takaamaan samaa lopputulosta. Kilo läskiä on n. 7000kcal. Eli viidessä vuodessa ylimääräinen lasillinen tuoremehua päivässä (2dl, 80kcal) kerryttää 21 kiloa läskiä. Jos päivittäinen energiantarve on vaikka 2500 kcal, niin tuo 80 kcal on vain 3% heitto energianhyödyntämisessä. Kelatkaa tuota: 3% on varmasti riittävän lähellä keskiarvoa, jotta kyseessä ei ole mikään sairas mutantti, mutta silti lopputulos on radikaalisti erilainen, jos vain energian määrää tuijotetaan.
Sanoisin näin: kaksi samanpainoista ja samanlaisen lihasmassan omaavaa aktiivisesti liikkuvaa ihmistä pysyvät kutakuinkin samanpainoisina, jos syövät kutakuinkin samalla tavalla terveellisesti ja säännöllisesti.
sivustahuutaja kirjoitti:Pienikin ylimääräinen energia kerryttää tehokkaasti läskiä vuosien mittaan, joten 'melko identtisyys' ei riitä mitenkään takaamaan samaa lopputulosta. Kilo läskiä on n. 7000kcal. Eli viidessä vuodessa ylimääräinen lasillinen tuoremehua päivässä (2dl, 80kcal) kerryttää 21 kiloa läskiä.
Virheellinen päätelmä. 5 kertynyttä lisäkiloa vaatii noin 80 kilokaloria ylimääräistä energiaa vuorokaudessa ihan pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseen. Ylimääräinen tuoremehulasi päivässä siis nostaisi painon hidastuvasti viiden ylimääräisen painokilon raja-arvoon, ei 21 lisäkiloon viidessä vuodessa.
Tiesin tuon kommentin tulevan, mutta ajattelin antaa sen kertoa oman tarinansa.
Missattu pointtini oli, että reiluun lihomiseen riittää aivan mitätön ylijäämä. Tällöin mikään kalorilaskuri ei voi auttaa loppuun saakka, vaan ainoa lopullinen keino on seurata omaa painoaan ja säätää syömistä sen mukaan. Se, että jokin kaloritaulukko ei ole 99% tarkka meidän jokaisen kohdalla, ei tarkoita sitä että tässä ketjussa parjattu 'kaloriteoria' olisi jotenkin väärä.
EDIT: missään en siis vakioinut energiankulutusta, vaan vakioitu asia esimerkissäni oli 3% päivittäinen ylijäämä. Mutta myönnän, että esimerkin pystyi lukemaan haluamallaan tavalla.
Tiesin tuon kommentin tulevan, mutta ajattelin antaa sen kertoa oman tarinansa.
Missattu pointtini oli, että reiluun lihomiseen riittää aivan mitätön ylijäämä.
No on se sun pointtiskin täten virheellinen. Aivan mitätön ylijäämä kun kompensoituu nopeasti lisäkilojen tarvitsemalla lisäenergialla ja nimenomaan hidastuvasti. Jos 80-kiloisena syöt joka päivä 85-kiloisen edestä, lihoat ekana vuonna määrän x, tokana vuonna puolet siitä, kolmantena vuonna taas puolet siitä ja niin edelleen, etkä koskaan edes saavuta 85:ttä kiloa. Ainakaan teoriassa.
Herra Manala kirjoitti:No on se sun pointtiskin täten virheellinen. Aivan mitätön ylijäämä kun kompensoituu nopeasti lisäkilojen tarvitsemalla lisäenergialla ja nimenomaan hidastuvasti.
Luepa esimerkki ja tuo lisäämäni EDIT. En vakioinut kokonaiskulutusta, vaan vakioin 80kcal ylijäämän käyttäen vain 2500 kcal pistettä referenssinä. Jos sinua yhtään lohduttaa, niin viiden vuoden kuluttua 80 kcal on suhteellisesti vähemmän ylijäämää kuin 3% päivän kulutuksesta. Tuoremehulasillinen se on silti.
sivustahuutaja kirjoitti:Luepa esimerkki ja tuo lisäämäni EDIT. En vakioinut kokonaiskulutusta, vaan vakioin 80kcal ylijäämän käyttäen vain 2500 kcal pistettä referenssinä. Jos sinua yhtään lohduttaa, niin viiden vuoden kuluttua 80 kcal on suhteellisesti vähemmän ylijäämää kuin 3% päivän kulutuksesta. Tuoremehulasillinen se on silti.
Joo, ja tuoremehulasillinen on silti max 5kg, ei 21kg. Se on jumalauta yli 400% ero, joka on varmaan aika merkittävä jo sinustakin.
Vasta esimerkiksi 10% erolla sisäänotossa (2500kcal/vrk vs. 2750kval/vrk) päädytään noin 15 kilon raja-arvoeroon hidastuvasti. Mainitsemaasi 21 kilon lihoamiseen tarvittaisiin jo lähemmäs 400 kilokalorin ja 15%:n päivittäinen saantiero.
Ymmärrät varmaan itsekin että on hieman eri asia puhua 3%:n kuin 15%:n lisääntyneestä sisäänotosta. Ero on viisinkertainen kolmen prosentin esitykseesi. Numeroidenpyörittelyssäsi ei siis ollut juuri yhtään mitään tolkkua, pointtia tai perää. Jos halutaan pyöritellä numeroita, niin tehdään se oikein eikä väännellä niitä tukemaan virheellisesti omaa mutuilupohjaista agendaa, kiitos.
Täällähän on tehty hommasta todellista rakettitiedettä.
Kuluta enemmän kuin syöt, kaikessa yksinkertaisuudessa.
Eikä noitten kalorien laskemisessa selkeesti täällä olé mitään ongelmaa, että mistä moinen vääntö? Ääh, ihan sama, emmä asiaan puutu enempää.
NuoriDaavid kirjoitti:Ylipainoisten osuus on lisääntynyt selvästi viimeisten 20-30:n vuoden kuluessa. Ihmisten geeniperimä ei tässä ajassa ole varmastikaan käytännössä muuttunut lainkaan.
Edelleen, tuo todistaa vain sen että syömis- ja liikkumistottumukset vaikuttavat keskimäärin ihmisten lihavuuteen. Se ei todista sitä että sama määrä lisäenergiaa läskistyttäisi eri ihmisiä läheskään samalla tavalla ja etteikö esim. perimä vaikuttaisi myös lihavuustaipumukseen, aivan kuten se vaikuttaa esim. lihaksikkuuteen.
Analogia: säännöllisten punttisalikäyntien on havaittu lisäävän ihmisten lihaksikkuutta, eikä keskitysleirien vankien keskuudessa havaittu koskaan todella lihaksikkaita ihmisiä. Se ei tarkoita sitä että eri ihmisille koituu kyseisestä harjoittelusta yhtä paljon lihasten koon suurenemista vaikka he pyrkisivät pitämään täysin saman treeniohjelman. Erot ovat perintötekijöistä johtuen eri henkilöiden välillä jopa valtavat.
JonniParvo kirjoitti:Täällähän on tehty hommasta todellista rakettitiedettä.
Kuluta enemmän kuin syöt, kaikessa yksinkertaisuudessa.
Eikä noitten kalorien laskemisessa selkeesti täällä olé mitään ongelmaa, että mistä moinen vääntö? Ääh, ihan sama, emmä asiaan puutu enempää.
Joo mäkään en ymmärrä mitä vaikeaa laihana pysymisessä muka on? Minä pysyn suht laihana riippumatta siitä mitä syön. Vielä aikuisiälläkin minulla on ollut kuukausien - vuoden pituisia ajanjaksoja jolloin olen normaaliruoan lisäksi syönyt useita kertoja viikossa paljon makeisia, lukemattomia suklaapatukoita tai kokonaisia isoja suklaalevyjä per päivä, kermajäätelöä, käynyt useampana päivänä viikossa hampurilaisella (esim. tuossa muutama vuosi sitten kun en ollut tyytyväinen paikallisen työpaikkaruokalan tarjontaan) jne. Ja samanaikaisesti liikuntakin on usein jäänyt ja tullut lähinnä istuttua tietokoneen ääressä.
Jonkin verran olen saanut tuollaisen elämän myötä pienehköä vatsamakkaraa kasvatettua, mutta missään vaiheessa ei vaikuttanut siltä että olisin matkalla kohti 150-kiloista jättiä, pikemminkin jämähdin tietynkokoiseen vatsamakkaraan. Näytin kuitenkin vaatteet päällä edelleen suht sutjakalta.
Söisivät kaikki niinkuin minä huonoina aikoinani, niin kaikki olisivat yhtä sutjakoita kuin minä! Piste.
NuoriDaavid kirjoitti:Esitän kolme väitettä. Oletko eri mieltä jostain näistä?
1)Väestötasolla geenit eivät voi selittää sitä, että ylipaino lisääntyy.
2)Se ei tietenkään poista sitä, että geneettistä vaihtelua esiintyy ja toiset lihoavat helpommin kuin toiset.
3)Jos syöt vähemmän, kuin kulutat, niin laihdut
Esitän kolmannen kerran selvällä suomen kielellä, ettei kukaan ole väittänyt missään vaiheessa yksioikoista putkiajatteluasi vastaan.
No ollaanko me sitten eri mieltä jostain asiasta?
Mä olin väärässä siinä, että en ollut tietoinen siitä, että uusin tutkimus osoittaa, että geeneillä on osoitettu olevan merkitystä lihoamistaipumukseen.
Sinä puolestaan totesit, että ihmiset ovat ylipainoisia, koska syövät liikaa energiantarpeeseensa nähden.
Mun mielestä homma on edelleen yksinkertainen: kun saat vähemmän energiaa kuin kulutat, niin laihdut. Toiset laihtuvat helpommin ja toiset vaikeammin, mutta kaikki laihtuvat.
Herra Manala kirjoitti:Esitän kolmannen kerran selvällä suomen kielellä, ettei kukaan ole väittänyt missään vaiheessa yksioikoista putkiajatteluasi vastaan.
Olemme. En kuitenkaan jaksa toistaa itseäni tolkuttomasti. FK tuossa on jankuttanut sitä ihan samaa paskaa kuitenkin jo ihan tarpeeksi.
Herra Manala kirjoitti:Esitän kolmannen kerran selvällä suomen kielellä, ettei kukaan ole väittänyt missään vaiheessa yksioikoista putkiajatteluasi vastaan.
Olemme. En kuitenkaan jaksa toistaa itseäni tolkuttomasti. FK tuossa on jankuttanut sitä ihan samaa paskaa kuitenkin jo ihan tarpeeksi.
Öö, jos olen FK:n pointin ymmärtänyt oikein, hän argumentoi, että hän ei lihoa helposti. Että hän ehkä on geneettisesti "vaikeasti lihoava".
Ehkä näin on. Eihän se muuta mitään edellä sanottua
Väännä nyt vielä rautalangasta, mistä asiasta olemme eri mieltä.
Edelleen, tuo todistaa vain sen että syömis- ja liikkumistottumukset vaikuttavat keskimäärin ihmisten lihavuuteen. Se ei todista sitä että sama määrä lisäenergiaa läskistyttäisi eri ihmisiä läheskään samalla tavalla ja etteikö esim. perimä vaikuttaisi myös lihavuustaipumukseen, aivan kuten se vaikuttaa esim. lihaksikkuuteen.
Analogia: säännöllisten punttisalikäyntien on havaittu lisäävän ihmisten lihaksikkuutta, eikä keskitysleirien vankien keskuudessa havaittu koskaan todella lihaksikkaita ihmisiä. Se ei tarkoita sitä että eri ihmisille koituu kyseisestä harjoittelusta yhtä paljon lihasten koon suurenemista vaikka he pyrkisivät pitämään täysin saman treeniohjelman. Erot ovat perintötekijöistä johtuen eri henkilöiden välillä jopa valtavat.
En mä ole tuosta eri mieltä. Ei se muuta mitään. Jos ihminen haluaa laihtua, hänen täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa. Jos olet helposti lihoava ja vaikeasti laihtuva, niin täytyy tehdä enemmän töitä. Ohje on silti sama.
NuoriDaavid kirjoitti:En mä ole tuosta eri mieltä.
No tämähän alkaa olla hienoa.
Ei se muuta mitään. Jos ihminen haluaa laihtua, hänen täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa. Jos olet helposti lihoava ja vaikeasti laihtuva, niin täytyy tehdä enemmän töitä. Ohje on silti sama.
Mun mielestä on kuitenkin vähän surullista, että jos 2000-luvulla ihminen hakee lääkäristä apua kansakuntamme suurinta terveysongelmaa vastaan, on lääkärin tietotaidot auttamisen suhteen jämähtäneet tasolle "täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa" / "natsileirillä ei ollut lihavia" / "5000 kilokalorin kuluttaminen vuorokaudessa on lähes mahdotonta".