Mammailu
Re: Mammailu
Pakko sanoa, että aikalailla aiheutti ihmetystä kun katselin noita kaikenmaailman avustuksia (äitiyspäiväraha ym.) ja millaisilla tuloilla jotkut kotona olevat elelevät. Minimi 15,20e miinus verot. Aikamoista sanoisinko. Vähemmän kuin työttömälle yksineläjälle. Huh. Eipä ihmekkään että harva kotio jääpi.
-
- Kitisijä
Ihan järkkyy on toi hoitoraha..exPertti kirjoitti:Se on pieni vitsi tuo raha, jolle tipahtaa (onko se) kymmenen kuukauden päästä lapsen syntymästä?Rouva Pupu kirjoitti:Pakko sanoa, että aikalailla aiheutti ihmetystä kun katselin noita kaikenmaailman avustuksia (äitiyspäiväraha ym.) ja millaisilla tuloilla jotkut kotona olevat elelevät. Minimi 15,20e miinus verot. Aikamoista sanoisinko. Vähemmän kuin työttömälle yksineläjälle. Huh. Eipä ihmekkään että harva kotio jääpi.
Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
Helsingissä se on n.500€ verojen jälkeen mitä jää käteen kuussa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Klikkaa.exPertti kirjoitti:Ei sekään iso ole, mutta palkka kai vaikuttaa sen suuruuteen? Tuo tuntuu tosi pieneltä.Elppis kirjoitti:Ihan järkkyy on toi hoitoraha..
Helsingissä se on n.500€ verojen jälkeen mitä jää käteen kuussa.
Mikään kelan maksama ei ole järin suurta.
Tulorajat on ainakin järkyttävän pieniä.Bliss kirjoitti: Mikään kelan maksama ei ole järin suurta.
Kansanedustaja- ja ministeriakat kuitenkin ovat äitiysloman täydellä liksalla.exPertti kirjoitti:Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
5000 euroa kuussa brutto > ei tarvitse edes itse vaippoja vaihtaa, kun on vara palkata joku tekemään se puolestasi.
How fucked up is that?

Ottamatta kantaa siihen onko oikein, niin johtuu siitä, että ainakaan ministereillä ei ole äitiyslomaa (tuskin kansanedustajillakaan)daddykillkill kirjoitti:Kansanedustaja- ja ministeriakat kuitenkin ovat äitiysloman täydellä liksalla.exPertti kirjoitti:Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
5000 euroa kuussa brutto > ei tarvitse edes itse vaippoja vaihtaa, kun on vara palkata joku tekemään se puolestasi.
How fucked up is that?
Äitiysloma vaatii eron valtioneuvoston jäsenyydestä, niinhän esim. Lehtomäki teki. Sitä en tiedä, paljonko siltä ajalta sai fyrkkaa. Ei varmaankaan ministerinpalkkaa, kun ei ollut ministerikään.
Postaukseni saattoi tuolta osin epätarkka.NuoriDaavid kirjoitti:Äitiysloma vaatii eron valtioneuvoston jäsenyydestä, niinhän esim. Lehtomäki teki. Sitä en tiedä, paljonko siltä ajalta sai fyrkkaa. Ei varmaankaan ministerinpalkkaa, kun ei ollut ministerikään.
Kansanedustajat kuitenkin äitiyslomailevat täydellä liksalla. Näin muistelen "!Kapina-Aapisesta" eli Aamulehdestä lukeneeni. Jos tuokin osui huti, oikaise ihmeessä.
Kansanedustajien äitiysloma-asiaa en tunne. Jos on noin, niin ihmettelen. Saattaahan se tietysti olla, saavathan kansanedustajat suuren osan palkastaankin verottomana "kulukorvauksen" nimellä.daddykillkill kirjoitti:Postaukseni saattoi tuolta osin epätarkka.NuoriDaavid kirjoitti:Äitiysloma vaatii eron valtioneuvoston jäsenyydestä, niinhän esim. Lehtomäki teki. Sitä en tiedä, paljonko siltä ajalta sai fyrkkaa. Ei varmaankaan ministerinpalkkaa, kun ei ollut ministerikään.
Kansanedustajat kuitenkin äitiyslomailevat täydellä liksalla. Näin muistelen "!Kapina-Aapisesta" eli Aamulehdestä lukeneeni. Jos tuokin osui huti, oikaise ihmeessä.
-
- Kitisijä
Kyl määäää vaan oon onnellinen, kun sain 2,5 vuotta olla pienen kans kotona. En tiedä, miten olisin pystynyt 10kk ikäisen viemään hoitoon. Enkä sano tätä todellakaan loukatakseni, mutta tämä oli tuntemus silloin ja on edelleen. Kaikki äidit ja lapset on kuitenkin erilaisia.
Vikatikki oli tuolloinkin hoitoon vieminen. Kauhean kevään aikana sain tasan yhden kurssin suoritettua, joten ei todellakaan ollut kaiken sen itkun(lapsen ja äidin), hammastenkiristyksen, hermoromahtelun ja jatkuvan matkustelun JA saakeli soikoon opintotuella kituuttamisen arvoista. Olis pitäny vielä kotiäiteillä se puoli vuotta. Tosin aikuisseura ja "oma tekeminen" oli jo tuossa vaiheessa tervetullutta, mutta luulisin kestäneeni sen puoli vuotta mainiosti, jos olisin tiennyt mikä tuo toinen vaihtoehto todellisuudessa tuli olemaan..
Mut laitettiin hoitoon 9kk iässä kun asuntolaina odotti lyhentäjiä, ja tiedän että äidilleni tuo oli todella rankka päätös, josta hän on paljon puhunut jälkikäteen ja miettinyt johtuuko se ja se ja se siitä. Juurikin siksi olin onnellinen, ettei minun tarvinnut moista päätöstä tehdä.
Niin. Tämän tarkoitus ei ole syyllistää. Elämä on harvoin täydellistä. Olen kuitenkin 130% sitä mieltä, että oma lapseni sai parhaat eväät elämään viettäessään nuo alkuvuodet juuri minun kanssani kotosalla![Iso Hymy :]](./images/smilies/icon_hymy.gif)
(odottelee vielä pientä toivonkipinää elätellen saavansa lastenhoitajan illaksi päästäkseen rilluttelemaan)
Vikatikki oli tuolloinkin hoitoon vieminen. Kauhean kevään aikana sain tasan yhden kurssin suoritettua, joten ei todellakaan ollut kaiken sen itkun(lapsen ja äidin), hammastenkiristyksen, hermoromahtelun ja jatkuvan matkustelun JA saakeli soikoon opintotuella kituuttamisen arvoista. Olis pitäny vielä kotiäiteillä se puoli vuotta. Tosin aikuisseura ja "oma tekeminen" oli jo tuossa vaiheessa tervetullutta, mutta luulisin kestäneeni sen puoli vuotta mainiosti, jos olisin tiennyt mikä tuo toinen vaihtoehto todellisuudessa tuli olemaan..
Mut laitettiin hoitoon 9kk iässä kun asuntolaina odotti lyhentäjiä, ja tiedän että äidilleni tuo oli todella rankka päätös, josta hän on paljon puhunut jälkikäteen ja miettinyt johtuuko se ja se ja se siitä. Juurikin siksi olin onnellinen, ettei minun tarvinnut moista päätöstä tehdä.
Niin. Tämän tarkoitus ei ole syyllistää. Elämä on harvoin täydellistä. Olen kuitenkin 130% sitä mieltä, että oma lapseni sai parhaat eväät elämään viettäessään nuo alkuvuodet juuri minun kanssani kotosalla
![Iso Hymy :]](./images/smilies/icon_hymy.gif)
(odottelee vielä pientä toivonkipinää elätellen saavansa lastenhoitajan illaksi päästäkseen rilluttelemaan)
Prepare for the worstest.
Kirjotatte ihan törkeesti, tää on ainoa vauvapalsta, jota ei kykene olee ihan seuraamatta... ONNEA PUPU! (Sanoinhan mä joskus sulle, että mitämitäeikoskaankoniitävauvojahäh? :pakkokiusa:)
Meidän poitsu on nyt yhtäkkiä jo 9kk, aika touhukas tyyppi. Kävelee ja hakkaa, onneks halii ja pussaakin. Oon ite ollu niin niin down, että tullu kai vähän missattua tästä vauva-ajasta, kaipaan imetystäkin about enemmän ku mitään. Ja olo on jännästi kokoajan haikea kun tietää, ettei lisää tällaista tule, tää on meidän vika vauva, ja tietää miten pitäis pystyä nauttimaan mut sit ei ihan täysillä osaa. Ainakin täysin erilainen kuin esikoisen eka vuos, huokaus.
Nauttikaa jos osaatte!![Iso Hymy :]](./images/smilies/icon_hymy.gif)

Meidän poitsu on nyt yhtäkkiä jo 9kk, aika touhukas tyyppi. Kävelee ja hakkaa, onneks halii ja pussaakin. Oon ite ollu niin niin down, että tullu kai vähän missattua tästä vauva-ajasta, kaipaan imetystäkin about enemmän ku mitään. Ja olo on jännästi kokoajan haikea kun tietää, ettei lisää tällaista tule, tää on meidän vika vauva, ja tietää miten pitäis pystyä nauttimaan mut sit ei ihan täysillä osaa. Ainakin täysin erilainen kuin esikoisen eka vuos, huokaus.
Nauttikaa jos osaatte!
![Iso Hymy :]](./images/smilies/icon_hymy.gif)
No kipinöikö? Mulla oli vähän uhoa lähteä ulos mutta nukahdin kaheksalta pojan alle sohvalle. Kuolasena ja sottasena herätessä tuntu siltä, ettei tätä lookkia enää hoidetakaan ihan missään tunnissa ja nyt syön jädee tyytyväisenä. Mies sai lähteä kemuihin kun haki sen jäden.nowaysis kirjoitti:(odottelee vielä pientä toivonkipinää elätellen saavansa lastenhoitajan illaksi päästäkseen rilluttelemaan)

-
- Kitisijä
Kipinöin ihan keskenäni sitten, olin niin pettyny etten aikoihin! Vielä kun oisin kato päässy bilettään sellasten hottisten nuorten jäbien kaa! Yritin vongata niitä tuleen sit mun luo, mutteivät pystyneet irtoon kun oli läksiäisbileet menossa ja piti pitää seuraa niille muille tyypeille vaix pojat ois oikeesti halunnu ihan kauheesti tulla juomaan mun luo jääkaapissa odottelevaa skumppaa. Ihan siis lasista näin ensi alkuun. Aina ei voi voittaa!
---
Tänään uimahallissa jätin pikku-ukon pipulin vahingossa uimahousujen nauhojen väliin kun yritin irrottaa umpparia niistä, pippeli lipsahti semmosen silmukan sisään just kun olin kiristämässä. Eikä se irronnu ihan heti. Voitte kuvitella sen huudon, ja arvaatkaa nolottiko äiskää.
Tukanpesustakin aivan järkkyhuuto, semmonen tissit olalle -mummo pyöritteli silmiään siinä vieressä. No, näistä huolimatta oikein kiva uintireissu, seuraavalla kerralla sitten erilaiset simmarit ja uimalasit molemmilla. Tosin seuraavalla kerralla menen yksin tai aikuisseurassa, jotta uinti olis muutakin kuin lastenaltaassa lilluttelua. Tuo ei ihan kuntoilusta käy, imo.

---
Tänään uimahallissa jätin pikku-ukon pipulin vahingossa uimahousujen nauhojen väliin kun yritin irrottaa umpparia niistä, pippeli lipsahti semmosen silmukan sisään just kun olin kiristämässä. Eikä se irronnu ihan heti. Voitte kuvitella sen huudon, ja arvaatkaa nolottiko äiskää.

Argh, inhoon uimista lasten kanssa. Just natisin tänään asiasta toisaalla... Pippeleistä sen verran, että herra V on löytänyt omansa ja näpräilee sitä niin paljon kuin sormet vaan osaavat. Olen kiinnostunut kaikesta poikalapsiin liittyvästä, joten seurailen pippelileikkejä suurella mielenkiinnolla. Mieheni ei tiedä miten päin olisi.
Huhhuh, kaverilla on tota huumorintajua kuin 3000 kilsaa väärään suuntaan uineella kilpikonnalla, jonka munat on pöllitty. Ihan tulee mieleen ne ajat kun joku jannu keksi että banni on internetin auvoinen onni jos siellä lausutaan niinkin törkeä sana kuin "jumppanorsu".daddykillkill kirjoitti:No vittu anTEEKSI!Alexandra kirjoitti:"Ihanaa" kun noi miehet tuli tähän mammaketjuun puhumaan tissimieltymyksistään...![]()
Naisethan pysyvät aina asiassa. Jos avaisin tähän viereen "isyyskeskustelun vain miehille", kuinka kauan luulet että sitä noudatettaisiin?
Älä vaivaudu vastaamaan, norasin sut juuri.
Veikkaan ihan lauantain kunniaksi että isyyskeskustelussa "vain miehille" olis Niban lisäksi tasan yksi osanottaja ja tuskin sitäkään..Herra Manala kirjoitti:Huhhuh, kaverilla on tota huumorintajua kuin 3000 kilsaa väärään suuntaan uineella kilpikonnalla, jonka munat on pöllitty. ...daddykillkill kirjoitti:No vittu anTEEKSI!Alexandra kirjoitti:"Ihanaa" kun noi miehet tuli tähän mammaketjuun puhumaan tissimieltymyksistään...![]()
Naisethan pysyvät aina asiassa. Jos avaisin tähän viereen "isyyskeskustelun vain miehille", kuinka kauan luulet että sitä noudatettaisiin?
Älä vaivaudu vastaamaan, norasin sut juuri.
BTW..uin eilen kerrasta blogisi läpi kun sattumoisin klikkasin daddykillkill.Kannatti,hassua, blessings!
-
- Kitisijä
Olen paska mutsi. Joudun viemään näillä näkymin lapseni hoitoon jo kahden viikon päästä tuohon läheiseen ryhmäperhepäivähoitoon. Poika ei tuolloin vielä edes ihan kaheksaa kuukautta.
Tilanne: Pahempi puolisko sai kuulla päässeen kuitenkin haluamaansa kouluun. Koulu alkaa ma 18.8.08 ja läsnä on oltava. Näin ollen katkeaa hällä vanhempainvapailu. Mun määräaikainen työsuhteeni päättyy 15.9.08. Tilanne vaati yhteydenottoa kunnan päivähoitotoimeen, jossa kerrottiin ettei yleensä alle 9kk:n ikäisiä oteta hoitoon, mutta tilanteemme kuultuaan totesi, että joo ainahan heillä meidän mukelolle paikka on vapaana, että tervetuloa vain tutustumaan ja noin. Niin, tätä lapsemme suurta päivähoitouraa tulee kestämään huikeat seitsemän päivää (eli kaikki akuutit päivät, jolloin itse olen töissä, enkä voi lasta heitteille jättää). Silti omatunto mitä kehnoin ja olo surkea. Vaikka, ehkä tuo poika ei lopulta niin hirmuisia kärsi.
Jahka työsuhteeni loppuu, jään takaisin vanhempainvapailemaan ja mahd. pian äitiyslomailemaan ja muutan mukelon kanssa tuon puoliskoni perään Vantaalle vajaaksi vuodeksi. Aikamoinen kulttuurishokki tulee oleen... Mitä siellä suuressa kaupungissä kotiäidit voi tehdä? Kai siel jotain mammakahviloita tai jotain aktiviteettejakin on...? Meillä kun täällä ei ole kuin korkeintaan seurakunnan perhekerho ja se siitä. Nyt voisin edes yrittää aktivoitua jotenkin...
Ja hei, maksetaanko Vantaalla kuntalisää ja jos, ni paljonkohan tuo mahtaa olla? Siellä varmaan olis mahollisuus päästä ton syntyvän kanssa johonki vauvauintiinki... isompi moiseen lystiin jo liian iso. Kaikkea sitä.
Niin, maha kasvaa kovasti. Närästää. Ei muuta raportoitavaa.
Tilanne: Pahempi puolisko sai kuulla päässeen kuitenkin haluamaansa kouluun. Koulu alkaa ma 18.8.08 ja läsnä on oltava. Näin ollen katkeaa hällä vanhempainvapailu. Mun määräaikainen työsuhteeni päättyy 15.9.08. Tilanne vaati yhteydenottoa kunnan päivähoitotoimeen, jossa kerrottiin ettei yleensä alle 9kk:n ikäisiä oteta hoitoon, mutta tilanteemme kuultuaan totesi, että joo ainahan heillä meidän mukelolle paikka on vapaana, että tervetuloa vain tutustumaan ja noin. Niin, tätä lapsemme suurta päivähoitouraa tulee kestämään huikeat seitsemän päivää (eli kaikki akuutit päivät, jolloin itse olen töissä, enkä voi lasta heitteille jättää). Silti omatunto mitä kehnoin ja olo surkea. Vaikka, ehkä tuo poika ei lopulta niin hirmuisia kärsi.
Jahka työsuhteeni loppuu, jään takaisin vanhempainvapailemaan ja mahd. pian äitiyslomailemaan ja muutan mukelon kanssa tuon puoliskoni perään Vantaalle vajaaksi vuodeksi. Aikamoinen kulttuurishokki tulee oleen... Mitä siellä suuressa kaupungissä kotiäidit voi tehdä? Kai siel jotain mammakahviloita tai jotain aktiviteettejakin on...? Meillä kun täällä ei ole kuin korkeintaan seurakunnan perhekerho ja se siitä. Nyt voisin edes yrittää aktivoitua jotenkin...
Ja hei, maksetaanko Vantaalla kuntalisää ja jos, ni paljonkohan tuo mahtaa olla? Siellä varmaan olis mahollisuus päästä ton syntyvän kanssa johonki vauvauintiinki... isompi moiseen lystiin jo liian iso. Kaikkea sitä.
Niin, maha kasvaa kovasti. Närästää. Ei muuta raportoitavaa.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
-muumimamma
-
- Kitisijä
Mustis - Mannerhemin Lastensuojeluliitolla on monilla paikkakunnilla pk-seudulla niitä kahviloita joissa on kuulemma kaikenikäisiä lapsia, joillakin messissä koko perhe. Itsepä en oikein yksin kehtaa itseäni mihinkään tollasiin iskeä. Tuolta helistin.fi- sivustolta on tullut hyviksi ystäviksi muutama kesäkuun aikana myöskin synnyttänyt ja tässä lähistöllä asuva (itä-helsinki). Voin laittaa sulle linkin yv:nä jos haluat?
Niin, ja täältä saat hiekkalaatikkoseuraa koska vaan
Niin, ja täältä saat hiekkalaatikkoseuraa koska vaan

Heh, muistan vieläkin ensimmäisen tarha-aamun - kun huusin ja porasin kuin syötävä tarhantätin sylissä äitin perään, kun tämä yritti jatkaa töihin. Enpä olekaan tullut aatelleeksi, että taisi olla sille kovempi paikka kuin mulle.Bliss kirjoitti:Vanhemmille se on vaikeampaa kuin muksulleexPertti kirjoitti:Mutta voi olla liikuttava paikka jättää hänet ensimmäistä kertaa. En odota sitä innolla.
Sitäpaitsi. Ne ipanat näyttävät lopettavan itkemisen kun äiti ja iskä on hävinneet näkyvistä...
Niin, muuten tuo päivä tosiaan jatkui niin että äitin kadottua rauhoituin pikkuhiljaa ja menin jonnein leikkihuoneen nurkkaan surkeileen. Aika pian viereen tupsahti kaveri joka tänäkin vuonna muisti syntymäpäiväni.

Ihana nähdä että joillakin ihmisillä on tuota suhteellisuudentajua. Et olekaan whinettänyt asiasta kuin mitä, kaksi vuotta? Vanhemmuusketju ei taida olla sopiva paikka, kannattaa soittaa äitykälle ja kertoa miten taas on intternjettissä kiusiteltu.Herra Manala kirjoitti: "jumppanorsu".
Tää on ihanan arka asia sulle. Ei tarvii kuin kerran vuodessa muistuttaa, ja aina sama reply. Internet kannattaa ottaa ihan vitun vakavasti, go girl!daddykillkill kirjoitti:Ihana nähdä että joillakin ihmisillä on tuota suhteellisuudentajua. Et olekaan whinettänyt asiasta kuin mitä, kaksi vuotta? Vanhemmuusketju ei taida olla sopiva paikka, kannattaa soittaa äitykälle ja kertoa miten taas on intternjettissä kiusiteltu.Herra Manala kirjoitti: "jumppanorsu".
7+6
Pahaolo senkun kovenee, jos mahdollista. En voi välttyä funtsimasta jotta miten kukaan ihan suunnitelmallisesti tähän rumbaan lähtee. Me don't like ollenkaan.
Hyvin todennäköistä, että parempi puolisko joutuu neljän vuoden selibaattiin (kunnes saan piuhat katkipoikkipinoon) ettei superuiskentilijat löydä Pupun lilluvaa solua toista kertaa varotoimista huolimatta.
No, onneksi se parempi puolisko höösää ja on onnensa kukkuloilla
Ehkä tää sit ajan kanssa helpottaa ja voi nauttia olostaan.
Pahaolo senkun kovenee, jos mahdollista. En voi välttyä funtsimasta jotta miten kukaan ihan suunnitelmallisesti tähän rumbaan lähtee. Me don't like ollenkaan.
Hyvin todennäköistä, että parempi puolisko joutuu neljän vuoden selibaattiin (kunnes saan piuhat katkipoikkipinoon) ettei superuiskentilijat löydä Pupun lilluvaa solua toista kertaa varotoimista huolimatta.
No, onneksi se parempi puolisko höösää ja on onnensa kukkuloilla

Mulla loppui paha olo tasan viikolla 14. Aika harvoilla se kestää loppuun asti. Onneks.Rouva Pupu kirjoitti:7+6
Pahaolo senkun kovenee, jos mahdollista.
Jeesh, ei yhtään helpota jotta nämä tietämäni (eli läheisten) raskaudet onkin sitten ollut yrjöämistä loppuun saakka/ tiputuksia sairaalassaBliss kirjoitti:Mulla loppui paha olo tasan viikolla 14. Aika harvoilla se kestää loppuun asti. Onneks.Rouva Pupu kirjoitti:7+6
Pahaolo senkun kovenee, jos mahdollista.

-
- Kitisijä
Onnellisen odottajan perikuva!!1 
No, parasta että ääni kellossa muuttuu ennen h-hetkeä!
Siis ihan oikeesti, ei niitä lapsia velvollisuudentunnosta kande hankkia, jos oikeasti se ei tunnu olevan omasta mielestä hyvä ja mukava idea.

No, parasta että ääni kellossa muuttuu ennen h-hetkeä!

Kyllä mä mielestäni olen onnellinen odottaja, en vaan pidä ollenkaan, ainakaan vielä, tästä raskausajasta. Lopputulos taas on asia erikseen. Tuskin sentään ainoa olen. En kertakaikkiaan osaa kääntää tätä olotilaa mitenkään hurmokselliseksikaan. Eikä onneksi tarvitsekaan. Tietääkseni.nowaysis kirjoitti:Onnellisen odottajan perikuva!!1![]()
-
- Kitisijä
Mä oksensin muutaman kerran aamuisin rv 5-9, sen jälkeen helpotti, enää kuvotti pikkasen. Loppuraskaudessa ei sitten muuta ollutkaan..Rouva Pupu kirjoitti:Kyllä mä mielestäni olen onnellinen odottaja, en vaan pidä ollenkaan, ainakaan vielä, tästä raskausajasta. Lopputulos taas on asia erikseen. Tuskin sentään ainoa olen. En kertakaikkiaan osaa kääntää tätä olotilaa mitenkään hurmokselliseksikaan. Eikä onneksi tarvitsekaan. Tietääkseni.nowaysis kirjoitti:Onnellisen odottajan perikuva!!1![]()