Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
Pulkannaru
Kitisijä

Läskit

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

En viitsi kommentoida edellisiä vääntöjä.
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 03.11.2013 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriDaavid

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En mä ole tuosta eri mieltä.
No tämähän alkaa olla hienoa.
Ei se muuta mitään. Jos ihminen haluaa laihtua, hänen täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa. Jos olet helposti lihoava ja vaikeasti laihtuva, niin täytyy tehdä enemmän töitä. Ohje on silti sama.
Mun mielestä on kuitenkin vähän surullista, että jos 2000-luvulla ihminen hakee lääkäristä apua kansakuntamme suurinta terveysongelmaa vastaan, on lääkärin tietotaidot auttamisen suhteen jämähtäneet tasolle "täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa" / "natsileirillä ei ollut lihavia" / "5000 kilokalorin kuluttaminen vuorokaudessa on lähes mahdotonta".

Minkälaisia neuvoja lääkärin tulisi mielestäsi ideaalitilanteessa esittää? Kun perimää ei kuitenkaan voi muuttaa. Näin ollen meillä on kaksi muuttujaa: ravinnon saanti ja ravinnon kulutus (ja tietysti lääkkeeliset ja operatiiviset keinot).

Toki voidaan paneutua tarkemmin eri ravintoaineiden sisältämiin kalorimääriin ja eri liikuntamuotoihin jne. Tosiasia on kuitenkin, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ongelmana ole tiedon puute, vaan kyky noudattaa suosituksia. Infon lisääminen ei auta, jos ihminen ei pysty neuvoja noudattamaan. Pitkällä tähtäimellä pysyvästi laihtuminen ei onnistu, koska se vaatisi elämäntavan pysyvää muutosta. Myönnän olevani kyynikko.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:Minkälaisia neuvoja lääkärin tulisi mielestäsi ideaalitilanteessa esittää? Kun perimää ei kuitenkaan voi muuttaa. Näin ollen meillä on kaksi muuttujaa: ravinnon saanti ja ravinnon kulutus (ja tietysti lääkkeeliset ja operatiiviset keinot).
Kerrotko potilaillesikin noita keskitysleirijuttuja?
NuoriDaavid kirjoitti:Toki voidaan paneutua tarkemmin eri ravintoaineiden sisältämiin kalorimääriin ja eri liikuntamuotoihin jne. Tosiasia on kuitenkin, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ongelmana ole tiedon puute, vaan kyky noudattaa suosituksia. Infon lisääminen ei auta, jos ihminen ei pysty neuvoja noudattamaan. Pitkällä tähtäimellä pysyvästi laihtuminen ei onnistu, koska se vaatisi elämäntavan pysyvää muutosta. Myönnän olevani kyynikko.
No tässähän se ratkaisu on! Jatkossa sinun pitää kehottaa potilaitasi lukemaan de Melloa ja pyrkimään itsereflektion kautta pysyvään elämänmuutokseen.
NuoriDaavid

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Minkälaisia neuvoja lääkärin tulisi mielestäsi ideaalitilanteessa esittää? Kun perimää ei kuitenkaan voi muuttaa. Näin ollen meillä on kaksi muuttujaa: ravinnon saanti ja ravinnon kulutus (ja tietysti lääkkeeliset ja operatiiviset keinot).
Kerrotko potilaillesikin noita keskitysleirijuttuja?
:) Harvemmin. Hoitajattaret pyörittää noita laihdutusryhmiä.. Laihdutuslääkkeitä tulee joskus kirjoitettua. Lihavuuden hoidon suhteen olen yhtä kyyninen kuin alkoholisminkin. 10% paranee pysyvästi.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herra Manala kirjoitti:Mun mielestä on kuitenkin vähän surullista, että jos 2000-luvulla ihminen hakee lääkäristä apua kansakuntamme suurinta terveysongelmaa vastaan, on lääkärin tietotaidot auttamisen suhteen jämähtäneet tasolle "täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa" / "natsileirillä ei ollut lihavia" / "5000 kilokalorin kuluttaminen vuorokaudessa on lähes mahdotonta".
Nyt olemme vaihteeksi ihan samaa mieltä! Ylipainon kasvuun tulee kehittää yhä lisää ratkaisuja, oli ylipainon syy sitten mikä tahansa.

En edelleenkään usko läpipaskuriteoriaan yhtään enempää kuin raittiiseen juoppoonkaan. Ihan analogian vuoksi: Ryyppy saattaa hirttää joillakin helpommin kiinni geneettisen alttiuden takia, mutta silti sitä viinaa joutuu kaatamaan kitusiin ollakseen juoppo. Geneettinen alttius tai tahdonvoiman puute eivät ole kuitenkaan syy vähätellä alkoholiongelmaa. "Älä juo" ei ratkaise ongelmaa, vaikka ongelmat johtuisivat alkoholin nielemisestä. "Älä syö" ei ratkaise ylipaino-ongelmaa, vaikka ongelmat johtuvat ruuan nielemisestä.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Mun mielestä on kuitenkin vähän surullista, että jos 2000-luvulla ihminen hakee lääkäristä apua kansakuntamme suurinta terveysongelmaa vastaan, on lääkärin tietotaidot auttamisen suhteen jämähtäneet tasolle "täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa" / "natsileirillä ei ollut lihavia" / "5000 kilokalorin kuluttaminen vuorokaudessa on lähes mahdotonta".
Minkälaisia neuvoja lääkärin tulisi mielestäsi ideaalitilanteessa esittää? Kun perimää ei kuitenkaan voi muuttaa. Näin ollen meillä on kaksi muuttujaa: ravinnon saanti ja ravinnon kulutus (ja tietysti lääkkeeliset ja operatiiviset keinot).
No mitä jos vaikka lähettäisiin liikkeelle siitä, että selvitetään onko potilaan (sokeri)aineenvaihdunta jonkinlaisessa vikasietotilassa vai ei, ja voisiko asiaan vaikuttaa kenties hormonaaliset epätasapainot ja perintötekijät millä tavalla. Jos ihminen ei toimi oikein aineenvaihdunnaltaan, sille on aika turha alkaa pälpättämään juttuja keskitysleireistä ja läskinpolttolenkeistä. Ei kai tämä nyt vittu voi ammattilaiselle näin vaikeaa olla?

Ymmärtääkseni nykyään on aika laaja kirjo olemassa lääkkeitä, jotka vaikuttavat sokeriaineenvaihduntaan, hormonitasapainoihin ymv. jotka saattavat auttaa merkittävästi laihduttajaa, joka kärsii liikalihavuudesta hormonaalisen/kemiallisen epätasapainotilan vuoksi. Onko tämä ihan tuntemattomalle alueelle menevä hokkuspokkusta sulle, kun et osaa ehdottaa kuin lenkkiä ja keskitysleiriä?
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Alan entistä enemmän uskoa teoriaani, että ND on kuin onkin Espoon Auton bussikuski eikä mikään lääkäri...
Herra Manala

sivustahuutaja kirjoitti:En edelleenkään usko läpipaskuriteoriaan yhtään enempää kuin raittiiseen juoppoonkaan.
Eikö sulla oikeasti ole ketään kaveria joka tuntuu pystyvän syömään mitä vain lihoamatta? Vittu, onko sulla kavereita ylipäätään? Esimerkiksi mulla on sellainen pedantista elämänlaadusta pitävä ATK-kaveri, jolla on melkoisen kangistuneet ravintotottumukset, jotka vaihtelevat HYVIN vähän seuraavasta:

- Aamiaiseksi kuusi muna-meetwurstileipää
- Lounaaksi kilo pastaa
- Päivälliseksi 300-500g lihaa, reilu kasa perunaa ja soosit
- Iltapalaksi 30cm subway-patonki reiluilla majoneeseilla ja tuplalihoilla, tai vastaava itsetehtynä

Kaveri poikkeaa hyvin vähän tästä perinteisestä valiostaan, ja syö pitkälti aina samoja ruokia. Heppu on 193 senttimetriä pitkä ja painaa 63 kilogrammaa. Ei harrasta MITÄÄN liikuntaa paitsi BMW-merkkisillä kumirenkailla, ja tekee työtä näyttöpäätteen edessä.

Muistaakseni myös ninnithequeenin mies on luokkaa vinkuheinä ja vetää ninnin puheiden mukaan helposti kilon pastaa duunilounaaksi, ja mitäs, oliko se pari peltiä pizzoja illalliseksi? Kyllä näitä kavereita ihan oikeasti on, jotka eivät pysty lihoamaan vaikka mitä vetäisivät. Ja niitä, jotka lihoavat ihan normaaleilla ruokavalioilla. Pitää oikeasti olla kasvanut tynnyrissä ilman sosiaalisia kontakteja, jos tällaista ei ole koskaan sattunut pistämään merkille.
NuoriDaavid

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
No mitä jos vaikka lähettäisiin liikkeelle siitä, että selvitetään onko potilaan (sokeri)aineenvaihdunta jonkinlaisessa vikasietotilassa vai ei, ja voisiko asiaan vaikuttaa kenties hormonaaliset epätasapainot ja perintötekijät millä tavalla. Jos ihminen ei toimi oikein aineenvaihdunnaltaan, sille on aika turha alkaa pälpättämään juttuja keskitysleireistä ja läskinpolttolenkeistä. Ei kai tämä nyt vittu voi ammattilaiselle näin vaikeaa olla?

Ymmärtääkseni nykyään on aika laaja kirjo olemassa lääkkeitä, jotka vaikuttavat sokeriaineenvaihduntaan, hormonitasapainoihin ymv. jotka saattavat auttaa merkittävästi laihduttajaa, joka kärsii liikalihavuudesta hormonaalisen/kemiallisen epätasapainotilan vuoksi. Onko tämä ihan tuntemattomalle alueelle menevä hokkuspokkusta sulle, kun et osaa ehdottaa kuin lenkkiä ja keskitysleiriä?
Onhan noita laihdutuslääkkeitä olemassa suomenkin markkinoilla kolmea lajia ja kaikkia niitä olen vuosien aikana kirjoittanut. Eivät ne mitään ihmetemppuja tee ja eivät muuta sitä, että lääkkeettömät keinot ovat oleellisia. Itse asiassa aina ennen lääkkeitä kokeillaan lääkkeettömiä keinoja. Viittaat ehkä metaboliseen oireyhtymään puhuessasi sokeriaineenvaihdunnan vikatilasta. Kyllä sekin on aivan peruskauraa, joka sinulla saattaa olla (kirjoiti insuliinitasosi olevan koholla), mutta eipä siihenkään valitettavasti ole mitään hokkuspokkuskonsteja.

Tunnut edelleen kuvittelevan, että tässä olisi jotain kovin ihmeellistä hoitoa olevan tarjolla, jos lääkäri vain osaisi ja haluaisi. Ei ole.
NuoriDaavid

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:

Onhan noita laihdutuslääkkeitä olemassa suomenkin markkinoilla kolmea lajia ja kaikkia niitä olen vuosien aikana kirjoittanut. Eivät ne mitään ihmetemppuja tee ja eivät muuta sitä, että lääkkeettömät keinot ovat oleellisia. Itse asiassa aina ennen lääkkeitä kokeillaan lääkkeettömiä keinoja. Viittaat ehkä metaboliseen oireyhtymään puhuessasi sokeriaineenvaihdunnan vikatilasta. Kyllä sekin on aivan peruskauraa, joka sinulla saattaa olla (kirjoiti insuliinitasosi olevan koholla), mutta eipä siihenkään valitettavasti ole mitään hokkuspokkuskonsteja.

metabolinen oireyhtymä

hoito:"Hoidossa pyritään ensisijaisesti vaikuttamaan elämäntapoihin, koska metabolisesta oireyhtymästä kärsivistä potilaista puolet on ylipainoisia. Laihduttaminen parantaa veren rasva- ja sokeriarvoja vähentäen samalla sydämen kuormitusta ja alentaen verenpainetta. Liikunta, vähärasvainen ja runsaskuituinen ravinto edistää laihtumista ja kohentaa veren rasva- ja sokeriarvoja. Rasvoissa tulee ensisijaisesti välttää tyydyttyneitä rasvoja sekä kolesterolia. Suolan käyttöä tulee myös vähentää. "

Kuulostaako yhtään tutulta, huhuu?

Tottakai potilaalta katsotaan verensokeri ja rasvat, mutta ei se muuta edellä olevaa hoitoa.

Myönnän, että Blissinkin kommentti huomioiden hiukan watuttaa, kun te luulette, että tässä on jotain helvatun hienoa olemassa, mutta kun ei ole. Kolesterolia voidaan alentaa kolesterolilääkkeillä ja verenpainetta verenpainelääkkeillä ja laihdutuslääkettäkin voidaan kirjoittaa, mutta ne eivät muuta edellä olevaa elämäntapahoitoa ja koko hoito onnistuu tai kaatuu sen mukaan, miten potilas muuttaa elämäntapojaan. Suuri virhe on juuri kuvitella, että itse ei tarvitse tehdä mitään, kun vaan lääkäri lyö oikeat napit pöytään.

Tunnut edelleen kuvittelevan, että tässä olisi jotain kovin ihmeellistä hoitoa olevan tarjolla, jos lääkäri vain osaisi ja haluaisi. Ei ole. Lääkkeet eivät auta, jos potilas ei muuta elämäntapojaan.

Olen vieläkin agitoituneessa tilassa, joten jatkan: kyllä niitä hienoja labroja otetaan ja nähdään, että kolesteroli on koholla, verensokeri vilkuuttaa ja verenpainettakin on. Sitten potilas odottaa, että lääkäri lyö napit pöytään ja parantaa. Allekirjoittanut sitten syöttää potilaalle kolesterolilääkettä, verenpainelääkettä, verensokerilääkettä, aspiriinia ja laihdutuslääkettä. Teen tätä joka päivä. Kun oikeasti potilaan pitäisi syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Mutta kun se on niin inhottavaa. Se, että olen tässä ketjussa viljellyt juuri keskitysleirimantraa johtuu siitä voimattomuudesta, jota lääkäri kokee näiden potilaiden kanssa. Ehkä siinä sitten syntyy agressiivisia tunteitakin, jos kokee, että potilas odottaa kieli pitkällä, että lääkäri parantaa, eikä pysty itse tekemään elämäntapamuutoksia.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 18.08.2008 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herra Manala kirjoitti:Eikö sulla oikeasti ole ketään kaveria joka tuntuu pystyvän syömään mitä vain lihoamatta?
Minulla on vain kavereita, jotka ovat keskimääräistä parempia kuskeja ja jotka vain voittavat nettipokerissa.

Uskon läpipaskureihin sitten kun näen faktaa siitä, että energian sisäänottoa voi lisätä ilman lihomista.

Yritän 'huvikseni' etsiä, josko läpipaskuriteorialle löytyisi jotain tukea. Mikäli paskaan jää sulamatonta kamaa, niin sen määrä voidaan helposti mitata ja tuosta löytynee faktaa.

Jos sulamatonta kamaa paskasta ei löydy, niin sitten ravinto on imeytynyt ja tarvitsee enää selvittää minne se ravinto on mennyt. Vaihtoehdothan ovat:
1. Läski
2. Kulutus
3. Poistuminen muuten kuin paskan mukana (hikoilu ja virtsa)
Herra Manala

NuoriDaavid kirjoitti:Kolesterolia voidaan alentaa kolesterolilääkkeillä ja verenpainetta verenpainelääkkeillä ja laihdutuslääkettäkin voidaan kirjoittaa, mutta ne eivät muuta edellä olevaa elämäntapahoitoa ja koko hoito onnistuu tai kaatuu sen mukaan, miten potilas muuttaa elämäntapojaan. Suuri virhe on juuri kuvitella, että itse ei tarvitse tehdä mitään, kun vaan lääkäri lyö oikeat napit pöytään.

Tunnut edelleen kuvittelevan, että tässä olisi jotain kovin ihmeellistä hoitoa olevan tarjolla, jos lääkäri vain osaisi ja haluaisi. Ei ole. Lääkkeet eivät auta, jos potilas ei muuta elämäntapojaan.
OK. Mitäs elämäntapamuutoksia suosittelisit minulle, joka harrastaa liikuntaa 2-3 kertaa viikossa, tekee ohessa liikuntaan rinnastettavaa fyysistä työtä, sekä syö 1500-3000 kilokaloria päivässä (yleensä melko vähäsuolaista), paljon vihanneksia, rasvatonta lihaa ja kuituja, eikä jalosteita/prosessoituja ruokia juuri lainkaan kiireisimpiä työpäiviä (2/viikko) lukuunottamatta?
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

^ Pidätkö muuten ruokapäiväkirjaa?
NuoriDaavid

Manala: ihan ystävyydellä (nyt kun höyryä tuli päästettyä ulos) kysyn sitä, että onko kaloriesi saanti varmasti todellinen? On nimittäin aivan tutkittu juttu, että ihmiset arvioivat energiansaantinsa alakanttiin ja "unohtavat" asioita jopa silloin, kun pitävät ruokapäiväkirjaa.

Sun energiansaanti kuulostaa vähäiseltä ja elämäntavat hyviltä.

Mitkäs sun mitat sitten on? En mä kertomasi perusteella osaa sun elämäntapojasi moittia.

Jos sä noilla spekseillä olet ylipainoinen, etkä laihdu, niin lääkettä voisi kokeilla. Sitä ennen kuitenkin kehoittaisin äärimmäisen itsekriittisesti ja rehellisesti pitämään ruokapäiväkirjaa, alkoa unohtamatta.
Herra Manala

NuoriDaavid kirjoitti:Manala: ihan ystävyydellä (nyt kun höyryä tuli päästettyä ulos) kysyn sitä, että onko kaloriesi saanti varmasti todellinen? On nimittäin aivan tutkittu juttu, että ihmiset arvioivat energiansaantinsa alakanttiin ja "unohtavat" asioita jopa silloin, kun pitävät ruokapäiväkirjaa.
Aika hyvin lähellä todellista. Varmasti menee 1500-3000kcal haarukkaan, ellei jätetä pois tolkuttomia dokaamispäiviä, joita ei nyt ihan hirveän useasti ole. Työni puolesta suunnittelen myös ateriakokonaisuuksia ja erityisruokavalioita, joten ei nää mulle ihan arvailuasioita ole.
Mitkäs sun mitat sitten on?
Pyörii kaiketi siinä jossain 183/120 paikkeilla, eli varsin rutkasti ylipainoa taulukoiden perusteella. Joskin olen myös kohtuullisen raamikkaasti rakentunut ja piilolihaksikas, joten normaalipaino lienisi luokkaa 85-90 kiloa eikä ihan normi-normit, eikä tuo ylipaino siksi yleensä ihan niin näkyvää ole ympäristön arvioinnin perusteella.
Jos sä noilla spekseillä olet ylipainoinen, etkä laihdu, niin lääkettä voisi kokeilla. Sitä ennen kuitenkin kehoittaisin äärimmäisen itsekriittisesti ja rehellisesti pitämään ruokapäiväkirjaa, alkoa unohtamatta.
No ruokapäiväkirjaa en tällä hetkellä pidä, mutta olen kyllä pitänyt. Tänään olen syönyt 250 grammaa lohta, 60 gramaa kermaviiliä sekä 150 grammaa vihannesriisiä, nyt laitoin juuri mikroon samaa kamaa, 210 grammaa lohta ja 140 grammaa vihannesriisiä. Kermaviiliä saman verran kuin aiemmin. Muuta en ole tänään syönyt.

Eli tuo jäänee päivän saldoksi, 460g lohta uunissa ilman rasvaa paahdettuna (880kcal), 290g vihannesriisiä (tummasta riisistä) (350kcal) ja 120g kermaviiliä (160kcal), eli yhteensä päivän syömiset karvan alle 1400kcal. Tämän lisäksi olen tosin syönyt parikymmentä grammaa salmiakkia (sanotaan nyt yläkanttiin vaikka ~100kcal) ja aion juoda pullon skumppaa (520kcal). Muuten olen juonut ainoastaan vettä ja light-limua, siis ei kaloreita. Päivän saldo siis 2020kcal.

Eilen (sunnuntai) vedin samaa lohta 300g (570kcal, oli pakko ostaa koko merilohifile!), sekä vihannesriisiä siihen ehkä 200g (240kcal), vähän isompi annos kun tuli suoraan uunista, mutta ilman kermaviilejä. Yhteensä 810kcal. Toiseksi ateriaksi vedin ABC:llä kana-katkarapuwokin, minkä ravintoarvoista en tiedä, mutta annos oli sen verran pieni että veikkaan noin kahdeksaasataa kilokaloria maksimissaan yhteensä. Jotain 1600kcal -luokkaa siis joka tapauksessa. Juomaksi vain kalorittomia juomia ja lasi maitoa.

Eli, en todellakaan vedä kaloreita kovin paljon, mutta ruuat ehkä pitäisi jotenkin oppia jaottelemaan harvemmin syödyiksi. Mutta jotenkin vedän mieluummin "kunnon" aterian kaksi kertaa kuin syön pähkinöitä pitkin päivää. Ruokamäärät mittaan digitaalivaa'alla.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Eli viidessä vuodessa ylimääräinen lasillinen tuoremehua päivässä (2dl, 80kcal) kerryttää 21 kiloa läskiä.
Virheellinen päätelmä. 5 kertynyttä lisäkiloa vaatii noin 80 kilokaloria ylimääräistä energiaa vuorokaudessa ihan pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseen.
Ja lisäjokerina noussut verensokeri nopeuttaa aineenvaihduntaa, joten kroppa itse asiassa polttaa enemmän energiaa - ja sen myötä läskiä - syömisen jälkeen kuin nälässä. Jotkut ihmiset huomaavat tämän siitä, että heille tulee aterian jälkeen kuuma.

Se on se ajatus aterioiden tasaisen jakamisenkin takana. Kroppa pysyy jatkuvasti poltolla eikä mene nälän myötä säästöliekille. Sen vuoksi ehkä kannattaisi, Manala, syödä niitä pähkinöitä pitkin päivää.
Herra Manala

NegaDuck kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Eli viidessä vuodessa ylimääräinen lasillinen tuoremehua päivässä (2dl, 80kcal) kerryttää 21 kiloa läskiä.
Virheellinen päätelmä. 5 kertynyttä lisäkiloa vaatii noin 80 kilokaloria ylimääräistä energiaa vuorokaudessa ihan pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseen.
Ja lisäjokerina noussut verensokeri nopeuttaa aineenvaihduntaa, joten kroppa itse asiassa polttaa enemmän energiaa - ja sen myötä läskiä - syömisen jälkeen kuin nälässä. Jotkut ihmiset huomaavat tämän siitä, että heille tulee aterian jälkeen kuuma.

Se on se ajatus aterioiden tasaisen jakamisenkin takana. Kroppa pysyy jatkuvasti poltolla eikä mene nälän myötä säästöliekille. Sen vuoksi ehkä kannattaisi, Manala, syödä niitä pähkinöitä pitkin päivää.
Hmm. Ei mulle kyllä tule koskaan lämmin/hikoileva olo aterian jälkeen ellei syö lämmintä ja ilma ole kuuma, jolloin lämmin ateria vielä lämmittää kehoa entisestään.

Mutta mitä tohon lisäjokerijuttuun tulee, niin lisä-lisäjokerina noi erot tietysti vielä kasvavat tuosta, kun aletaan tekemään työtä tai edes noustaan sohvalta/sängystä. Itsehän laskin noi energiantarpeet ainoastaan levossa. Sitten kun aletaan liikkumaan normaalisti päivän mittaan, niin lisääntynyt massa vaatii suhteessa vielä enemmän energiaa kuin levossa. Eli 5kg lisäys laskennallisesti on aivan maksimi ja toimii ainoastaan silloin kun mitään ei tehdä. Kun liikutaan normaalisti edes päivien töiden verran, niin todellisuudessa mehulasin aiheuttama ero on tuota viittäkään kiloa vähäisempi.
Herra Manala

Herra Manala kirjoitti:aion juoda pullon skumppaa (520kcal). Muuten olen juonut ainoastaan vettä ja light-limua, siis ei kaloreita. Päivän saldo siis 2020kcal.
Fuck that! Tein juoppona vielä drinkinkin päälle. Vodkaa ja light-limua. Muutettakoon päivän kokonaissaldoksi siis 2220kcal. Iik, näähän alkaa olemaan kohta jo normaalipainoisen liikumattoman aikuisen miehen päivittäisiä kalorikulutuslukemia!
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Chap kirjoitti: No tässähän se ratkaisu on! Jatkossa sinun pitää kehottaa potilaitasi lukemaan de Melloa ja pyrkimään itsereflektion kautta pysyvään elämänmuutokseen.
Olisiko mitään, jos sittenkin menisin sinne keskitysleiriin?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Tänään olen syönyt 250 grammaa lohta, 60 gramaa kermaviiliä sekä 150 grammaa vihannesriisiä, nyt laitoin juuri mikroon samaa kamaa, 210 grammaa lohta ja 140 grammaa vihannesriisiä. Kermaviiliä saman verran kuin aiemmin. Muuta en ole tänään syönyt.
"This week I 'ave mostly been eating bourbon biscuits"

Minulle tuo kirjoittamasi ja lainaamani osuus oli painonpudotuksessa aiemmin aina ongelma. Syömällä kaksi kertaa päivässä ei jaksa, eikä laihdu. Kroppa vaan jumii samoissa kiloissa, ja kun naapuri tilasi pitsan tulivat sen kalorit minun vatsananahkaani. Mun piti oikeasti syödä itseni hoikemmaksi.

Mitat olivat 186*100

Aamianen = 300 kcal
lounas =700 kcal
välipala =100 kcal
päivällinen = 800 kcal
iltapala = 200

Liikuntaa viikkoon noin 3000 - 3500 kcal. Liikuntamuotona 1,5 - 2 h tunnin kävelylenkit. Alkoholi pois ja tuloksena 6 vkoa ja -9 kg. Ajankohta oli toki kesäloma, joten hommaan oli helppio keskittyä ja aikaa oli. Duunin ohessa tuo ei olekaan niin helppo nakki.

Toi oli kelpo kaveri hommassa.

http://www.moreon.fi/More%20On/Tuotteet ... tamittarit

Painon pudottaminen on oikeasti minulle helvetin helpoa, mutta siinä saavutetussa painossa pysyminen ei. Sitä hommaa en osaa, en sitte perskeles millään :?
NegaDuck

Voisin yhtyä Daveen ainakin siinä, että Manala, sun kannattaisi ehkä tarkistuttaa lääkärillä ettei sulle ole kehittynyt insuliiniresistenssiä? Tuo meinaan tosiaan kuulostaa siltä. Myös kilpirahanen ja muut stressihormonitsydeemit kannattaisi tarkistuttaa.
NuoriDaavid

Manalalla on insuliiniresistenssi
Herra Manala kirjoitti: Mutta yleisesti ottaen vereni insuliinipitoisuus on lääkärin mukaan todella korkea 12 tunnin syömättömyydenkin jälkeen..
Kyseessä todennäköisesti on metabolinen oireyhtymä.

Se ei kuitenkaan oleellisesti muuta hoitoa, kuten jo edellisellä sivulla kirjoitin. MBO:ään liittyviä muutoksia (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkeillä, mutta laihtumiseen niillä ei ole vaikutusta.

Lääke, jota voisi kokeilla on acomplia

Tärkein haittavaikutus on masennus, jota ilmaantuu muutamalle prosentille. Ei acompliakaan ihmeitä tee, "Painon pudotus kahden vuoden jälkeen oli ACOMPLIA 20 mg -ryhmässä 5,1 kg ja plaseboryhmässä 1,2"
NegaDuck

NuoriDaavid kirjoitti:MBO:ään liittyviä muutoksia (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkeillä, mutta laihtumiseen niillä ei ole vaikutusta.
Lisäksi joidenkin noista lääkkeistä haittavaikutukset ylittävät niiden hyödyn. Ainakin kolesterolilääkkeistä statiinit ovat ihan myrkkyä.
Lääke, jota voisi kokeilla on acomplia
No siis ei, sillä tuo lääke on tarkoitettu vähentämään ruokahalua, eikä Maniksen ongelmana ole ylensyönti tai liika ruokahalu. Kroppa on vaan jumittunut anaboliseen tilaan ja siitä pitäisi päästä irti.
Viimeksi muokannut NegaDuck, 19.08.2008 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

NegaDuck kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:MBO:ään liittyviä muutoksia (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkeillä, mutta laihtumiseen niillä ei ole vaikutusta.
Lisäksi joidenkin noista lääkkeistä haittavaikutukset ylittävät niiden hyödyn. Ainakin kolesterolilääkkeistä statiinit ovat ihan myrkkyä.
Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Kaikki luettelemani lääkeaineet vähentävät kuolleisuutta. Ei niitä toki pidä huvikseen syödä.

Toki kaikilla lääkkeillä on mahdollisia haittavaikutuksia.

Ehkä tämä on hiukan karkeasti sanottu, mutta älä esitä kovin vahvoja mielipiteitä asioista, joista et ilmeisesti tiedä riittävästi.
NegaDuck

NuoriDaavid kirjoitti:Ehkä tämä on hiukan karkeasti sanottu, mutta älä esitä kovin vahvoja mielipiteitä asioista, joista et ilmeisesti tiedä riittävästi.
Joopa joo, minulle uskallat sanoa noin, muttet Manalalle, koska en ole kovinkaan aggressiivinen (itse asiassa olen täynnä patoutunutta turhautumisraivoa ihmisten ovimattona olemisesta, mutta olen liian nössö loukkaamaan ihmisiä takaisin). Mutta ihan sama. Katsos, tää on keskustelua elikkäs väittelyä. Esitä vaan vasta-argumentteja. I will stand corrected, simple as that.

"Statiinit on ihan myrkkyä" kuulostaa ehkä mielipiteeltä, mutta on siinä takana faktaakin. Ne laskevat koentsyymi Q10- tasoja joka hidastaa aineenvaihduntaa ja siten energiankulutusta, eli laihtuminen vaikeutuu ja sitä muutenkin vaan väsähtää.