NuoriDaavid kirjoitti:Mistä elimistöösi kertyvä lisäpaino koostui? Muuttuiko maan vetovoima sinua kohtaan, vai omasitko kenties fotosyntetisoivia geenejä ja pystyit lisäämään painoa auringonvalon, hiilidioksidin ja jalkojen kautta imeytyvien ravinteiden kautta? Vai oliko kyseessä jokin tieteelle vielä tuntematon energianlähde? Vai söitkö liikaa?
Ensimmäiset neljä vuotta söin saman verran kuin aiemminkin, en liikkunut ja tein kevyttä työtä (= kävin koulua). Sitten alkoi vituttaa, ja tein seuraavat muutokset:
- karkkipäivien määrä viikossa noin kuudesta yhteen, ja sinä yhtenäkin päivänä makeita vain maltillisesti,
- ykkösmaito rasvattomaan, levitteet kevyemmiksi jne.,
- viljatuotteet tummiksi ja kuitupitoisiksi,
- pizzat, kermaperunat ja muut rasvaiset ruokalajit kokonaan pois jne.,
- viitenä päivänä viikossa aerobista liikuntaa vähintään 60 min.
Tällä tyylillä edettiin puolisen vuotta, jonka aikana olin lisäksi kaksi kuukautta keskiraskaassa fyysisessä tehdastyössä. Tein vielä ylitöitä aina kun se oli mahdollista, joten elämään ei sinä aikana mahtunut juuri muuta kuin työ, liikkuminen ja kaupassa käynti. Vaikka en kaloreita laskenut, olen täysin varma että energinasaanti/kulutus -suhde oli tuona aikana reippaasti miinuksella (olen siis jo lähtökohtaisesti pieniruokainen, raskaita ruokia karttava, ja esim. pidän salaateista mutta en niiden kastikkeista). Occamilaisittain tätä loogista ristiriitaa ei kannata ensisijaisesti ratkaista olettamalla jonkin toistaiseksi tuntemattoman energianlähteen olemassaolo, vaan yksinkertaisesti myöntämällä, että ruoka-aineiden muuttumista energiaksi ihmiskehossa ei osata vielä kuvata riittävän hyvin. Se yksinkertainen "tästä aineesta tulee kaikille ihmisille kaikissa tilanteissa näin monta grammaa läskiä" -kaava nyt vain ei ole kovin hyvä.