Niin ei mulla siis nyt/normaalisti mitään sellaista oloa ole. Silloin oli kun teki kympin lenkkejä, söi 1300-1500kcal ja kävi duunissa lisäksi. Mutta se oli ainoa keino laihtua se, tuntea voivansa huonosti. Kuten sanoin niin noin 1500-2500kcal valiolla en laihdu pelkästään töissä käymällä, ilman älytöntä itsensärääkkäämistä ja kropan vetämistä rutkasti vajaaenergian puolelle. Jos kaloreja lasken, niin olen huomannut että painoa rupee putoamaan vasta sitten, kun kalorien kulutus alkaa olemaan 2-3 kertainen syötyihin kaloreihin nähden. Sitä aiemmin ei tapahdu oikein mitään, ja hidas painonpudotus tuntuu olevan aineenvaihdunnallani mahdotonta. Elimistö jotenkin ikäänkuin pyrkii pitämään painon vakiona hinnalla millä hyvänsä, ja ennemmin vaikka sammuttaa lamput vintiltä kuin alkaisi hitaasti ja tasaisesti polttamaan vararavintoja. Se on ihan perkeleen ärsyttävää. Hampaat irvessä tai ei ollenkaan.annepa kirjoitti:Ja tämä oli siis vaan teoria. Syö tarpeeksi, liiku tarpeeksi, himmeä olo häviää - tämä toimi mulla.
Läskit
Re: Läskit
-
- Kitisijä
Niinhän se tekee. Jos oma olo on pop niin suosittelen tuota ei ollenkaan -vaihtoehtoa. Paitsi tietysti ehkä sitten jos olet turvonnut yli äyräiden siitä kun viimeksi nähtiin (mistä on pitkä aika, joo), mutta ei sun jutuista sitäkään käsitystä kyllä saa. Ei ollenkaan -vaihtoehdossa on mukavaa se että elämä on nautinnollistaHerra Manala kirjoitti:Elimistö jotenkin ikäänkuin pyrkii pitämään painon vakiona hinnalla millä hyvänsä, ja ennemmin vaikka sammuttaa lamput vintiltä kuin alkaisi hitaasti ja tasaisesti polttamaan vararavintoja. Se on ihan perkeleen ärsyttävää. Hampaat irvessä tai ei ollenkaan.

Mut siis pointtini oli että syötkö NYT tarpeeksi? Jos sulla on kerran niin fyysinen työ jne? Vrt se mun isän 10 000kcal...
Siis munhan hoksaukset on tullu siitä että mulla OLI huono olo ja sille oli pakko tehä jotakin. Aloin siis järkeistämällä ruoka-aikoja ja jättämällä mässyttelyt vähemmälle. Aloin syödä 3x päivässä mut epähuomiossa söin "liian terveellisesti" eli kovasti rehua (toki muutakin, mut lisäsin kasvisten määrää huomattavasti) jne josta seurasi että en saanut tarpeeksi energiaa -> säästöliekki. Tän kun tajusin ja korjasin asian niin olo alko parantua.
Mut mulla tuntuu olevan helppo systeemi, perusjutut joita aina hoetaan tepsii mulle: syö tarpeeksi usein oikeanlaista ravintoa, herkuttele joskus, nuku tarpeeki ja liiku joka päivä. Itsepetoksen lopettaminen tässä prosessissa vaikeinta oli - toki makeanhimosta eroonpääsyn vaikeutta ei voi vähätellä sitäkään.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Äläs nyt, justhan tuossa ammattilainen totesi, ettei 5000 kilokaloria pysty päivässä kuluttamaan oikein millään.annepa kirjoitti:Mut siis pointtini oli että syötkö NYT tarpeeksi? Jos sulla on kerran niin fyysinen työ jne? Vrt se mun isän 10 000kcal...
En mä työpäivinä varmasti tarpeeksi syö, mutta pysyn kyllä hengissä.
-
- Kitisijä
Huomasin, mutta EN USKO RUHAHAHAA. Ja mie totesin että kyllä pystyy, jopa kaksinkertaisen määrän.Herra Manala kirjoitti:Äläs nyt, justhan tuossa ammattilainen totesi, ettei 5000 kilokaloria pysty päivässä kuluttamaan oikein millään.annepa kirjoitti:Mut siis pointtini oli että syötkö NYT tarpeeksi? Jos sulla on kerran niin fyysinen työ jne? Vrt se mun isän 10 000kcal...
Eli on mahdollista että olet säästöliekillä vaikka valot onkin päällä.Herra Manala kirjoitti: En mä työpäivinä varmasti tarpeeksi syö, mutta pysyn kyllä hengissä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
On myös mahdollista, että aineenvaihduntani on jumittanut pysyvästi säästöliekille, ja pysyy siellä vaikka tekisin mitä.annepa kirjoitti:Eli on mahdollista että olet säästöliekillä vaikka valot onkin päällä.
Muistaakos muuten kukaan sitä tutkimusta muutaman vuoden takaa, missä todettiin että keskosilla on 3-kertainen riski aikuisiän lihavuuteen sen vuoksi että sokeriaineenvaihdunta menee "get all you can" -tyyppiselle fail-safe -moodille, eikä palaudu?
Yhryn annepaan tässä. Otas Manis evästä duuniin. Pähkinä-rusinaa, omppuja, protskupatukka, mikä vaan tuntuu sopivalta.
Edit: jaa, tuo edellinen viestisi saattaakin muuttaa asian.
Edit: jaa, tuo edellinen viestisi saattaakin muuttaa asian.

-
- Kitisijä
Mikä niissä ompuissa oikein on? Mä oon saanut käsityksen että sisältävät hirveän määrän sokeria (vaikkakin hedelmäsokeria).NegaDuck kirjoitti:Yhryn annepaan tässä. Otas Manis evästä duuniin. Pähkinä-rusinaa, omppuja, protskupatukka, mikä vaan tuntuu sopivalta.
The great club outshines the individual, always and forever.
Tuli vaan mieleen ekana. Pitävät lääkärin loitolla, tai jotain. Joka tapauksessa koska niissä on ne kuidut (eli hedelmälihat) mukana, se hirveä määrä sokeria ei pläjähdä verenkiertoon yhdellä jysäyksellä vaan vapautuu hieman tasaisemmin kuin vastaavakalorinen lasi omenamehua.Elppis kirjoitti:Mikä niissä ompuissa oikein on? Mä oon saanut käsityksen että sisältävät hirveän määrän sokeria (vaikkakin hedelmäsokeria).
Oiskohan nyt kuitenkin järkevintä kaiken tän arvailun ja tekosyidenkin keksimisen sijaan painella lääkäriin ja selvittää faktat.
Ja kyllä, varmasti löytyy lääkäri, jolla on tarjota muutakin kun keskitysleiriä.
Ja kyllä, varmasti löytyy lääkäri, jolla on tarjota muutakin kun keskitysleiriä.
Jos minulle puhut niin oonhan mä ollut jo lääkärissä selvittämässä faktoja. Sieltä selvisi että a) verensokeri ja veren insuliinitasot olivat poikkeuksellisen korkeat b) pitäisi liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin.BettyB. kirjoitti:Oiskohan nyt kuitenkin järkevintä kaiken tän arvailun ja tekosyidenkin keksimisen sijaan painella lääkäriin ja selvittää faktat.
Eli melkoisen suuria uutisia.
-
- Kitisijä
Omenassa n.37kcal, 2dl omenamehua 22kcal.
The great club outshines the individual, always and forever.
Tämä viimeiset viisi sivua on loistava esimerkki kirosanasta nimeltä medikalisaatio. Juu, kyllä hyvä lääkäri parantaa läskit lääkkeillä, toki. Ovat vaan niin vittumaisia, etteivät viitsi. Ketjussa esiintyneillä defensseillä siihen tarvittaisiin tosin lähinnä se fotosynteesiä estävä lääke, ei tuohon oikein muuta ratkaisua ole, mutta kyllähän se toki järjestyy jos lääkärillä oikein tahtoa on, eikös vaan. Se kilpirauhasen vajaatoiminta kun löytyy vain varmaan 0.1 %:lla lihavista. Suosittelen varmaan kohta homeopatiaa. Ja turha selittää, ettei ole omakohtaista kokemusta, sillä itsekin olen taipuvainen läskistymään, ellen katso mitä syön ja liikun vain vähän. Silti en ole muutakaan ratkaisua keksinyt vittumaisuuttani edes itselleni, kuin ne typerät epäempaattiset elämäntavat.
Juu, en esitä asiaa potilaille tällä tavalla, eikä nykytyössä onneksi tarvitse noihin asioihin edes puuttua.
Juu, en esitä asiaa potilaille tällä tavalla, eikä nykytyössä onneksi tarvitse noihin asioihin edes puuttua.
No mutta jos sä kerran olet näitä jo kokeillut eikä paino putoa, pitäs varmaan hankkia se kuuluisa toinen mielipide?Herra Manala kirjoitti:Eli melkoisen suuria uutisia.
Tai enhän mä tiedä haluatko sä laihtua.
Viimeksi muokannut BettyB., 19.08.2008 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Suosittelen tuohon sitten jotain refleksologia tai hajuherneterapeuttia, muuten tullee toinen samanlainen mielipide.
Ei pidä paikkaansa. 2dl omenamehua sisältää noin 90kcal.Elppis kirjoitti:Omenassa n.37kcal, 2dl omenamehua 22kcal.
Sen mitä oon ymmärtänyt (kts. yllä) niin lääkäreillä ei ole kovin paljon tietotaitoa kyseisestä aihepiiristä.BettyB. kirjoitti:No mutta jos sä kerran olet näitä jo kokeillut eikä paino putoa, pitäs varmaan hankkia se kuuluisa toinen mielipide?Herra Manala kirjoitti:Eli melkoisen suuria uutisia.
Tai enhän mä tiedä haluatko sä laihtua.
Siis ihanko tosissaan mitään muuta ti ole tehtävissä? Lääkäri toteaa korkeat sokeriarvot ja kehoittaa liikkumaan enemmän ja syömään vähemmän? En nyt ihan jaksa uskoa, tai sitten olen kohdannut harvinaisen päteviä lääkäreitä, jotka kohtelee ihmitä yksilönä.Quinevere kirjoitti:^Suosittelen tuohon sitten jotain refleksologia tai hajuherneterapeuttia, muuten tullee toinen samanlainen mielipide.
Kyllä mun käsittääkseni toi voi olla lähtötilanne, mutta sitten tilannetta seurataan ja arvoja mittaillaan, ja jos tulosta ei tule, tehdään muutoksia.
^^Tai sitten joidenkin on mahdotonta hyväksyä faktoja.
Painonvartijat on kuulemma joillain toimineet. Sielläkin tosin epäempaattisesti suositellaan syömään vähemmän kuin kuluttaa.
Painonvartijat on kuulemma joillain toimineet. Sielläkin tosin epäempaattisesti suositellaan syömään vähemmän kuin kuluttaa.
No kai tähänkin joku spesialisti on olemassa? En minäkään mene vittuani ortopedille näyttämään.Herra Manala kirjoitti:Sen mitä oon ymmärtänyt (kts. yllä) niin lääkäreillä ei ole kovin paljon tietotaitoa kyseisestä aihepiiristä.
Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne. Toivottavasti en joudu kummankaan potilaaksi.
Viimeksi muokannut BettyB., 19.08.2008 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumpaa Manala mielestäsi tekee, valehtelee syömisensä vai liioittelee kulutuksensa?Quinevere kirjoitti:Sielläkin tosin epäempaattisesti suositellaan syömään vähemmän kuin kuluttaa.
Vai onko kyse vaan henkilökohtaisesta kaunasta?
-
- Kitisijä
Mitä ihmettä sä sekoilet? Ensin puhut ajasta ennen 60-70 lukuja (50-luvusta?), ja heti perään viittaat öljykriisiin joka oli 70-luvulla? Ei kannattaisi nukkua ja kirjoittaa samanaikaisesti.-Superior- kirjoitti:Sen verran täytyy nyt kysyä, että mikä selittää sen, ettei ennen - heitetään vaikka ennen 60-70-lukua - länsimaissa ollut juurikaan läskejä (vaikka kuulemani mukaan jo öljykriisin aikoihin oli aivan ylenpalttisen riittävästi tarjolla oikein lauantai-makkaraakin messevien läskien aikaansaamiseksi)? Eli: jos lihomisessa on tuo geneettinen näkökulma, niin miksi se lihavuusgeeni on alkanut näkyä vasta parina viime vuosikymmenenä ihmiskunnan historiassa?
Olet välillä toistellut ettei lihavia juurikaan ollut 60-70-luvuilla joten täytyy tässä ihan kysyä, kuka sulle niin on valehdellut? Oma äitisikö?
Vaikka 60-luvulla olikin superkuuluisa luurankomalli nimeltään Twiggy (katso allaolevaa kuvaa) joka osaltaan lietsoi ainakin nuoriin naisiin äärimmäisen laihuuden ihannetta, eikä ollut videoita eikä videopelejä, oli silloinkin läskejä. Toki läskien määrää vähensi katukuvassa se että esim. Suomessa oli paljon köyhiä vielä 60-luvun lopullakin ja ruokaa ei tuhlattu. Tästä osoituksena esim. useamman kymmenen tuhannen suomalaisen työttömän joukkopako Ruotsiin vuonna 1968.
Lisäksi jos olisit seurannut keskustelua ollenkaan, huomaisit ettei kukaan ole väittänyt etteivätkö syömis- ja liikuntatottumukset vaikuttaisi väestön keskimääräiseen lihavuuteen. Ainoastaan siitä ollaan oltu eri mieltä ovatko ne ainoat merkittävät syyt yleisellä tasolla, vai onko ihmisten lihavuustaipumuksissa geneettisiä eroja.

Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 19.08.2008 20:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ei millään pahalla, mutta juuri tämäntyyppisten kommenttien vuoksi keskustelu ei etene mihinkään. *ärsyyntyy*Elppis kirjoitti:Mikä niissä ompuissa oikein on? Mä oon saanut käsityksen että sisältävät hirveän määrän sokeria (vaikkakin hedelmäsokeria).
Omena on ravintoarvoltaan oikein hyvää ravintoa myös laihdutaville. Miksi ihmeessä se edes voisi olla huonoa ravintoa?
EDIT: Tuohon mehuhiilareihin vielä sen verran, että tyypillisessä tuoremehussa on 40-50 kaloria desissä. Tämä on hedelmäsokeria, joka ei siis imeydy kertarysäyksellä, kuten useisiin lisäsokerilla makeutetuissa mehuissa ja limppareissa. Tämä tuoremehu/muu mehuasia selviää viime kädessä ravintoaine-erittelystä purkin kyljestä.
Sanoihan Jokerikin "jos osaat tehdä jotain hyvin, älä tee sitä ilmaiseksi."BettyB. kirjoitti:Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne.
-
- Kitisijä
Olet kaloritaulukkojen uhri. Kuten NegaDuck mainitsi, hedelmissä olevilla kuiduilla tuntuu olevan yhtälössä merkitystä, ainakin mitä tulee veren insuliinitasoihin. Lues alta jos jaksat, lainaus keskusteluryhmästä sfnet.keskustelu.terveys:Elppis kirjoitti:Omenassa n.37kcal, 2dl omenamehua 22kcal.
Harvardin yliopiston epidemiologisen tutkimuksen
Bazzano LA, Li TY, Joshipura KJ, Hu FB.
Intake of fruit, vegetables, and fruit juices and risk of diabetes in
women.
Diabetes Care. 2008 Jul;31(7):1311-7. Epub 2008 Apr 4.
PMID: 18390796
DOI: 10.2337/dc08-0080
http://care.diabetesjournals.org/cgi/co ... /31/7/1311
mukaan yksikin lasi hedelmätuoremehua päivässä on yhteydessä lievästi,
kohonneeseen tyypin 2 diabeteksen riskiin. Toisaalta hedelmien syönti
oli yhteydessä pienempään riskiin, samoin vihreiden lehtikasvisten syönti.
Aamulehti kommentoi tätä tutkimusta suomeksi uutisartikkelissa
Tutkimus: Yksikin mehulasi päivässä altistaa diabetekselle
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/97298.shtml
Toisaalta on hyvä muistaa, että epidemiologisista tutkimuksista ei
voida vetää kausaalisia johtopäätöksiä.
Gary Taubes analysoi perusteellisesti epidemiologisien tutkimusten
heikkouksia artikkelissa
Do We Really Know What Makes Us Healthy?
http://www.nytimes.com/2007/09/16/magaz ... f=magazine
http://tinyurl.com/56f637
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ei kai tämä palsta ole mikään opinäyte? Itse en vetäisi minkäänlaisia ammattitaitoarvotteluja palstakirjoittelun perusteella kenestäkään. Ensiksi tullaan jo siihen, riittääkö kiinnostus, viitseliäisyys tai aika vastaamaan.NegaDuck kirjoitti:Sanoihan Jokerikin "jos osaat tehdä jotain hyvin, älä tee sitä ilmaiseksi."BettyB. kirjoitti:Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne.