Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Läskit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

annepa kirjoitti: Laskelmieni mukaan hän on syönyt päivittäin 10 000-12 000 kcal päivässä parhaimmillaan.
Todennäköisimmin olet laskenut väärin. Harvat naparetkeilijätkään pääsevät moisiin lukemiin ahkiota vetäessään.

"The highest recorded daily energy expenditure values were obtained during a trans-Antarctica crossing where for a period of nine days two trekkers averaged 10,564 and 11,634 kcal/d (44.2 and 48.7 MJ/d, respectively) [17], while the theoretical ceiling has been calculated to be 13,675 kcal/d (57.2 MJ/d) "
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=2164944

Epäilen siis vahvasti edelleen myös Phelpsin kaloreita.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Manala, tässä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00685

hyvä artikkeli laihdutuslääkkeistä.
Danke. Onhan noi tulokset onneksi sentän jonkun verran parempia kuin mitä aiemmin kerroit. Tosin 3 euron hinta päiväpillerille kuulostaa aika suolaiselta. Mutta hinta tulee varmaan yhtä "suurena" yllätyksenä kuin erektiolääkkeidenkin suhteen.
elco kirjoitti:Manalan kanssa mistään keskustelu on vaan niin kovin vaikeaa, kun aina on kauhun tasapaino päällä, vrt. Daven pointti neljä yllä ja manalan vastaus siihen. Ihmettelen Daven kärsivällisyyttä ja arvostan sitä, että hän pystyy käymään tälläisen keskustelun ihmisten kanssa, jotka pitävät keskustelua lihavuudesta ylipäänsä subjektiivisena loukkauksena.
No voihan lollero. Ei minua daven heitto numero 4 alkanut vituttamaan, vaan se sitä edeltänyt vaa'allakäynti mikä ei daveen liittynyt oikein millään tavalla. Olisi kai pitänyt vääntää rautalangasta. Jos mä olen tän keskustelun ottanut mielestäsi subjektiivisena loukkauksena jossain (muussa) kohtaa yhtään sen enempää kuin muutkaan asiasta osittain eri mieltä ND:n kanssa olleet, niin kerro toki lisää.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes, PCOS ja kaltaisensa. Jokin sekoittaa meitin hormoneja, ja pahasti. (Tulimme juuri kotiin sairaalan päivystyksestä, hieman huolissani mukelon viimeaikaisesta väsymyksestä mittasin sen verensokerit, olivat aterian jälkeen koholla. Sairaalassa todettiin, että verensokerit olivat normalisoituneet, mutta ketoaineet olivat koholla. Nekin sentään lähes normalisoituivat ennen lähtöämme, joten mitään akuuttia tämä ei ole. Vähän kuitenkin hirvittää.)
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

Herra Manala kirjoitti:
annepa kirjoitti:kuhan en ite ole. Ja hellu ei ole,
Lihavuus on nykyajan kauneuskäsitysten mukaan suurin yksittäinen turnoff mikä pariutumistakin ohjaa.
Kyllä, mutta mulla on paksuja kavereita jotka seurustelee joten kaikki ei ilmeisestikään ole näin pinnallisia vaan katsovat pintaa syvemmälle.
Itse en halua olla lihava oman oloni takia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:Ei kai tällä kukaan mitään jeesustele, särähtää vaan korvaan että alan ammattilaisilla ei ole oikeen muuta sanottavaa kun liiku enemmän, syö vähemmän.
Se varmasti selittyy yleisellä nettikeskusteluun liittyvällä ominaisuudella, jonka mukaan keskustelu pyrkii luonnostaan hakeutumaan energeettiseen minimitasapainotilaan, jossa kummankin osapuolen kommentit herkimmin herättävät vastapuolessa negatiivisia tunteita.

Tuohon omaan ohjeeseesihan se lopulta pitkälti redusoituu. Asiaa voidaan pyöritellä monella tavalla (kuten edellä olen käynyt läpi, esim. kohdat 1-4 Manalan tapauksessa), hoitojakin olen käsitellyt.

Kun geeneihin ja syntymäkeskosuuteen tai suoliston bakteeriflooraan ei nykykeinoin voida vaikuttaa, jää käytännössä jäljelle kertomasi ohje ja laihdutuslääkkeet.

Toki em. ohjeen voi sanoa monimutkaisestikin. Irl asia tietysti esitetään empaattisesti.

Lisäksi otetaan erilaisia labroja, jotka eivät lihavuuden hoitoa muuta, mutta antavat tietoa mahdollisista liitännäisongelmista (metaboliseen oireyhtymään liittyen) ja niiden tarvitsemasta hoidosta.
sivustahuutaja
Kitisijä

prosessi kirjoitti:Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes
Ykkösdiabeteksen aiheuttajaksi epäillään mm. virusta.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2006256.stm
Frederik Krueger
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes
Ykkösdiabeteksen aiheuttajaksi epäillään mm. virusta.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2006256.stm
Tähän liittyen eräässä suomalaisessa tutkimuksessa on ihmetelty sitä miksi esim. Itä-Suomessa on huomattavasti enemmän ykköstyypin diabetesta kuin muutama sata kilometriä itään päin Venäjän puolella, jossa ihmiset eivät ole geneettisesti niin kovin erilaisia. Onko Venäjän puolella asuvilla ihmisillä/lapsilla parempi vastustuskyky kyseistä virusta vastaan huonomman hygienian vuoksi, tms.?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Aihetta lievästi sivuten...
Mun personal trainer kertoi, että normaalipainoinen, perusterve ihminen kuluttaa energiaa reipastahtisella kävelylenkillä (~7-7,5 km/h) noin yhden kalorin/10 askelta. Tää on karkea keskiarvo, johon tietty vaikuttaa henkilön lihasmassa, yleiskunto ja ruokailutottumukset. Että siitä sitten laskemaan askeleita kävellessä :wink:
NuoriDaavid

prosessi kirjoitti:Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes, PCOS ja kaltaisensa.
Onko sinulle jotain linkkiä PCOS (Polykystisen ovariosyndrooman) esiintyvyyden lisääntyvyyteen? Ylipainohan on siinä selvästi mukana ja laihdutus ja liikunta auttaa, eli saattaahaan se oikeasti lisääntyä pelkästään sen takia, että kansan keskipaino lisääntyy ja liikkuminen vähenee.
sivustahuutaja
Kitisijä

Frederik Krueger kirjoitti:Onko Venäjän puolella asuvilla ihmisillä/lapsilla parempi vastustuskyky kyseistä virusta vastaan huonomman hygienian vuoksi, tms.?
Tuo nimenomaan tukee virusteoriaa.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

elco kirjoitti:Mitä niiden sinusta pitäisi sanoa?
No en minä tiedä, en ole lääkäri. Mutta ilmeisesti olen siis kuvitellut liikoja, että lääkäriltä voisi saada jotain muutakin apua, jos kyseessä ei ole normaali ylipainotapaus, niin kun nyt tässä esimerkkitapauksessa ei tunnu olevan. Mutta hei, olen ilmeisesti väärässä. Voitte jatkaa.

Ja vaikka varmasti sinun mittapuulla läski olenkin, en pidä keskustelua lihavuudesta loukkaavana.
NuoriDaavid

BettyB. kirjoitti:
elco kirjoitti:Mitä niiden sinusta pitäisi sanoa?
No en minä tiedä, en ole lääkäri. Mutta ilmeisesti olen siis kuvitellut liikoja, että lääkäriltä voisi saada jotain muutakin apua, jos kyseessä ei ole normaali ylipainotapaus, niin kun nyt tässä esimerkkitapauksessa ei tunnu olevan. Mutta hei, olen ilmeisesti väärässä. Voitte jatkaa.
No tämä on tietysti hyvin yleinen ongelma, jota lääketiede ja lääkärit tietysti vielä monesti pyrkivät ylläpitämään.

Tarkoitan laajemminkin kuin pelkästään ylipainon suhteen. Minkä tahansa sairauden tai tilan suhteen lääketieteen ja lääkärien keinot ja vaikuttamismahdollisuudet monesti yliarvioidaan.

Onhan se monesti vaikea esim. hyväksyä, että kipeää selkää ei saada kuntoon, kun kuussakin on käyty jo 40 vuotta sitten ja irronneita raajojakin kiinnitetään.
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

Herra Manala kirjoitti:Yhteensä 1425kcal.
Liikaa tekstiä liikaa tekstiä... Mut sullahan on ihan vitusti liikaa vajetta! Ihan minnihiirikalorit! Tiputahan testiks _kuukaudeks_ vaje siihen max. 600:een. Onks kulutus veikkailua vai onko se testattu jo jotenkin? (Lekuriin piuhoille?)

Ite käskit toisaalla mun syödä, syö ite! Mun äijä turpoo jos vähänkään yrittää syödä alle pariatonnia...
Aito_Johanna

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Bliss kirjoitti: Mun personal trainer
:off: Ai sä käyt tuollaisella? Kerro lisää. Jossain vaiheessa melkein kiinnostuin liikunta-, ulkonäkö- ja ruokavalioasioista niin paljon, että melkein harkitsin personal trainerin kokeilemista. Oisko kannattanut?
Frederik Krueger
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Onko Venäjän puolella asuvilla ihmisillä/lapsilla parempi vastustuskyky kyseistä virusta vastaan huonomman hygienian vuoksi, tms.?
Tuo nimenomaan tukee virusteoriaa.
Käsitit väärin, tarkoituksenani ei ollut kumota virusteoriaa. Suomalaistutkimuksessakin epäiltiin aiheuttajaksi virusta. Aikaisemminhan aiheuttajaa ei ole tiedetty, nyt sentään on löydetty yksi epäilty johon luultavasti liittyy muitakin tekijöitä kuten mahdollisesti liiasta hygieenisyydestä johtuva vastustuskyvyn heikkous, geneettiset erot siinä miten keho reagoi kyseiseen virukseen jne.
Bliss

Aito_Johanna kirjoitti:
Bliss kirjoitti: Mun personal trainer
:off: Ai sä käyt tuollaisella? Kerro lisää. Jossain vaiheessa melkein kiinnostuin liikunta-, ulkonäkö- ja ruokavalioasioista niin paljon, että melkein harkitsin personal trainerin kokeilemista. Oisko kannattanut?
Joo, sopimus on puoli vuotta :oops:
Mun tapauksessa kannattava juttu, koska olen potenut ankaraa motivaatiopulaa, ja tyyppi joka tulee hakemaan kotoa jos ei muuten salilla näy, on aika hyvä kannustaja.
Perusjutut mulla on hallussa mutta tauko on ollut niin pitkä, että halusin ammattiapua. Ilman sitä olisin todennäköisesti riuhtonut itseni rikki ennätysajassa.
Frederik Krueger
Kitisijä

^^^ Personal trainerit ovat vähän niinkuin asunnonvälittäjät eli sopivat kyllä joillekin, mutta joillekin ne ovat turhaa rahantuhlausta, ja omaa kehoaan kuuntelemalla ja kokeilemalla löytää juuri itselleen sen parhaimman ohjelman.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geep kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Yhteensä 1425kcal.
Liikaa tekstiä liikaa tekstiä... Mut sullahan on ihan vitusti liikaa vajetta! Ihan minnihiirikalorit! Tiputahan testiks _kuukaudeks_ vaje siihen max. 600:een. Onks kulutus veikkailua vai onko se testattu jo jotenkin? (Lekuriin piuhoille?)

Ite käskit toisaalla mun syödä, syö ite! Mun äijä turpoo jos vähänkään yrittää syödä alle pariatonnia...
No hemmetti, söinkin! Tuosta jäi puuttumaan mitä myöhään illalla/yöllä tungin naaman eli 50g ilmakuivattua kinkkua (70kcal), 45g bocconcini-salamia (200kcal), yhteensä karvan vajaat 100g grana padanoa ja vanhaa goudaa (350kcal), vajaan desin tomaattisalsaa (20kcal), 100g maissilastuja (475kcal) sekä lasin punkkua (150kcal).

Eli yhteensä 2690kcal. Ei takuulla jääny eilinen vajaaks!
BettyB.

Mullakin on ollut personal trainer, oikeastaan ihan samasta syytä kun Blissilläkin. Puoli vuotta lysti kesti mullakin, enkä ole koskaan ollut niin timmissä ja hyvässä kunnossa kun silloin. Mulla oli trainerina sellanen voimailun ammattilainen eikä mikään fitnesshömppä, väitän että niillä on iso ero... Mutta siis suosittelen lämpimästi :]
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Bliss kirjoitti: Mun tapauksessa kannattava juttu,
Mitä tommonen maksaa ja onko suosituksia? :P
BettyB.

^ Lisäinfoa:

http://www.faf.fi/

Ja kaikilla kuntosaliella on yleensä omat, kannattaa tsekata omalta. SATS:lta tais tulla just joku tarjouskin koskien personal trainereita.
Bliss

masa kirjoitti: Mitä tommonen maksaa ja onko suosituksia? :P
Ihan liikaa (180€/kk), enkä voi suositella kuin tota omaani,ja se taitaa olla vähän väärässä kaupungissa :P
Jotkut veloittavat tuntihinnoilla, jotkut kk-hinnoilla, jotkut voi "ostaa" kuntosalilta...
Tämä mun on periaatteessa saatavilla salin kautta hintaan 60€/kk (jolloin hommaan kuuluu henk. kohtaisen ohjelman teko ja tunnin henkilökohtainen saliaika kerran kuussa), mutta mulla on vähän laajempi soppari, johon kuuluu sitten vähän ruokavaliojuttuja ja just toi kamala kotoa noutaminen ( :D ) ja sellasta pientä.
BettyB.

Mä maksoin köntissä, kyseessä oli markka-aika ja setti tais kustantaa n. 5 tonnia. Sisälsi muutaman yhteisen treenin/kk ja kaikki ravintohommelit ja treeniohjelmat.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Bliss kirjoitti:
Ihan liikaa (180€/kk),
Pitäs ruveta jonkun personal trainer-koulusta valmistuvan päättötyöksi. Päättötyön nimi olisi: "Miten vetelästä sohvaperunasta tehtiin triathlonisti" :P
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

Herra Manala kirjoitti:Eli yhteensä 2690kcal. Ei takuulla jääny eilinen vajaaks!
No hyvä. :] Hitto, syödään kilpaa, mulla meni 20kcal vähemmän!