Miltä vaikuttaa kannattaako joku mobiiliteknologiaa erikoistumattoman Mäkkärin näkkärin hankinta ollenkaan?

Your aerials are in a good shape!exPertti kirjoitti:Käyttökokemuksia
Tarpeetonta, mulla kyllä toimii oma nokiani kaikissa tilanteissa, niin baarielämässä kuin kadullakin? En ole sellainen räpelökäsi, joka kännissä rikkoo ja hukkaa kaiken.Tix kirjoitti:Baarikäyttöön/metsäreissuille on ostettu 49 egen perusnoksu.
Pertin kannattaisi ottaa huomioon eräs seikka: Apple julkaisee tuotteen, tottakai hehkuttaen. Mutta iluuri hype on luotu monelta muultakin taholta kuin Jobbsin toimesta, joka vaan messias-tyyliin lanseerasi puhelimen ylisanoin.exPertti kirjoitti:
Applen pomo on kyllä nero hypen luomisessa, mutta oikeastihan iPhonessa oli kysymys siitä, että sellainen oli ihan pakko tehdä että edes jotenkuten pärjättäisiin mp3-puhelinten seassa.
Eli ne hyödyt ovatkin tärkeämpiä kuin ominaisuudet? Tuota operaattorilukituksen purkua ei ole käytännössä tarvinnut muuhun kuin halvan luurin saamiseen.exPertti kirjoitti:Puhelimen toimimattomuus puhelimena on myös aika paska juttu jättää huomioimatta, koska käyttöliittymä nyt on vaan niin hypetetty. Ja nämä typerät operaattorilukitusten käsin purkamiset ja muut idioottimaisuudet.
Apple näkee konvergoitumisen siten, että eri Applen laitteet juttelevat keskenään erityisesti softatasolla. Tuosta syystä luuri piti saada kun luurit alkoivat oikeasti kelvata siihen käyttöön, mihin jotain MacBookkia on käytetty. Nokia näkee konvergoitumisen siten, että Nokian luuriin päätyvät kaikki ominaisuudet ja siitä tulee 'look-what-computer-has-become-camera-netbook-videorecorder'.exPertti kirjoitti:Applen pomo on kyllä nero hypen luomisessa, mutta oikeastihan iPhonessa oli kysymys siitä, että sellainen oli ihan pakko tehdä että edes jotenkuten pärjättäisiin mp3-puhelinten seassa.
Joo, kun juuri 2007 joulukuussa myytiin 150 miljoonas ipodi, niin hätä oli varmaan kaameanmoinen. Taisi se idea puhelinmarkkinoille suuntautuminen syntyä ihan siinä vaiheessa, kun Applen patentoi vuosia sitten ensimäiset patentit multipoint touchscreenistä ja eleillä ohjattavasta käyttiksestä.exPertti kirjoitti: iPhonessa oli kysymys siitä, että sellainen oli ihan pakko tehdä että edes jotenkuten pärjättäisiin mp3-puhelinten seassa.
.
Jos messias on ainoa ero, niin mitenkäs tuo saman sovelluksen käyttäminen eri laitealustoilla on huomioitu nokiallla? Vinkki: ei mitenkään.exPertti kirjoitti: Kuten sanoin, jos joku messias esittelisi noksun luurit ei muita puhelinvalmistajia olisikaan enää.
sivustahuutaja kirjoitti:Apple näkee konvergoitumisen siten, että eri Applen laitteet juttelevat keskenään erityisesti softatasolla. Tuosta syystä luuri piti saada kun luurit alkoivat oikeasti kelvata siihen käyttöön, mihin jotain MacBookkia on käytetty. Nokia näkee konvergoitumisen siten, että Nokian luuriin päätyvät kaikki ominaisuudet ja siitä tulee 'look-what-computer-has-become-camera-netbook-videorecorder'.
Jos oikein pointtisi ymmärsin, iPhone on kannattava ostos lähinnä Mac-faneille joilla on muutenkin paljon Apple-hardwarea kotonaan? Minulla ei ole ja tuskin tuleekaan, joten en ilmeisesti pääsisi nauttimaan iPhonen ylivertaisesta konvergoitumisesta muun kotini elektroniikan kanssa.sivustahuutaja kirjoitti:Jos messias on ainoa ero, niin mitenkäs tuo saman sovelluksen käyttäminen eri laitealustoilla on huomioitu nokiallla? Vinkki: ei mitenkään.
Mitä olen virallista 3G iluuria soneran verkossa kokeillut osaan sano; nettisurffaus toimii ihan jees, puhutuista 3g ongelmista en ole itse kuullut käyttäjiltä, mitä nyt geotagit joskus heittäny muutaman sata metriä sivuun. Samaa yskimistä kuin kaikkien muidenkin luurien 3G ominaisuuksissa, eli joskus jotain vastustaa.exPertti kirjoitti:
Toimiiko tuo nettisurffaus oikeasti kunnon datanopeuksilla? Vai käytätkö Wlanin yli? Eniten 3G versiota on moitittu siitä, että se ei edes pidä sitä mitä rauta lupaa.
Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?Frederik Krueger kirjoitti:Vaikka aikaisemmin olin muuta mieltä, olen totta puhuen alkanut itsekin miettiä olisko kännykässä oleva navigaattori sittenkin kätevämpi kuin erillinen sellainen.
Kännykän kameralla voi napsia kuvia tilaisuuden tullen, mutta ei kännykkä korvaa oikeaa kameraa. Kuvanlaatu on kännyköissä surkea. Pokkarikameratkin joutuvat noudattamaa fysiikan lakeja, saati sitten joku kolikolle tungettu halvin mahdollinen kameramoduli.Frederik Krueger kirjoitti:Ehdin jo vähän harmitella että menin ostamaan erillisen pokkarin kun halvalla sai, olis voinut samantien ostaa kamerakännykän. Tai paremminkin pyytää vihdoinkin sellainen töistä.
Mulla on óllut dedikoitu TomTomOne kaiketi kaksi vuotta tjsp. Väittävät että hanskalokerosta ne saatetaan varastaa, mutta aika halpojahan ne nykyisin ovat korvata, ja hanskalokeroni on kuitenkin lukittava joten jotain sorkkaraudan tapaista tarvittaisiin sen avaamiseen, otaksun.sivustahuutaja kirjoitti:Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?
Mulle riittää matkoille ja herutuskuvien kuvaamiseen pokkaritasoinen kamera. En harrasta lintu- tai taidekuvausta.Kännykän kameralla voi napsia kuvia tilaisuuden tullen, mutta ei kännykkä korvaa oikeaa kameraa. Kuvanlaatu on kännyköissä surkea. Pokkarikameratkin joutuvat noudattamaa fysiikan lakeja, saati sitten joku kolikolle tungettu halvin mahdollinen kameramoduli.
Reps. You will see.exPertti kirjoitti:Voisiko tätä sitten ajatella sillä, että olihan Apple/Amigakin aikoinaan reilusti parempi kuin dos pohjaiset vehkeet, mutta suuruuden ekonomia teki niistä marginaalisten höpöttäjien markkinat.
Sinäkin olet käsittääkseni Apple friikki, joten?
Kun nyt noin hehkutatte iPhonen ylivertaista käytettävyyttä, pitääkö paikkansa ettei siinä onnistuisi (helposti) sellaiset perusasiat kuten tekstiviestien edelleenlähetys, massapostitus ja massapoisto? Tuollaisen kuvan sain jostain noista aiemmin esitetyistä artikkeleista.huima kirjoitti:Komppailen sivustahuutajaa.
Hyvä hyvä, mutta miten niin massia? Käsittääkseni joku Nokian antama hinta 5800:lle on n 270€ mut suomessa se maksaa n 420 € (koska meillä on niin kova alv, niinkö??) ja iphone 3G n 450 €. Että jos haluaa massilla brassailla niin osta ihan sama kumman ostaa. Paitsi tietysti jos puhutaan iphonen hitaammasta mallista (en tiedä miten se 3G toimii applella, vai toimiiko se ollenkaan vaikka pitäisi).exPertti kirjoitti:Riippuu mitä aion puhelimella tehdä.
Jos haluan:
- kalliin
- epäkonfiguroitavan (ei omia ohjelmia)
- toimimattoman 3G:n
- surkeat datayhteydet
ostan toki Applen. Sen positiivisimmat puolet tuohon noksuun verrattuna ovat multitouch ja brassailu kavereille että mulla on massia.
Eli noksu, kiitos.
Sinuna en lukitsisi hanskalokeroasi. Jos voro pääsee autoon, se takuulla pääsee myös lukittuun hanskalokeroon. Lisäksi sorkkaraudalla rikottu hanskalokeron kansi/kojetaulu maksaa enemmän korvata kuin uusi navigaattori, ja vituttaa varmasti enemmän.Frederik Krueger kirjoitti:Mulla on óllut dedikoitu TomTomOne kaiketi kaksi vuotta tjsp. Väittävät että hanskalokerosta ne saatetaan varastaa, mutta aika halpojahan ne nykyisin ovat korvata, ja hanskalokeroni on kuitenkin lukittava joten jotain sorkkaraudan tapaista tarvittaisiin sen avaamiseen, otaksun.sivustahuutaja kirjoitti:Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?
Onko yksi mäkki todellakin ainoa Apple-laitteesi? Minulla on ollut aivan erilainen kuva, luulin parin vuoden takaiseen Tapio-miittiin raahamasi ultrahypermultimediasoittimenkin olleen joku Applen tekele. Minä kannoin sinne tavallisen pienikokoisen matkaradio-CD-soittimen josta lähti lopulta kuitenkin enemmän desibelejä.huima kirjoitti:En ole mikään Apple friikki. Minulla on yksi mäkki aktiivisessa käytössä ja pari Linux-konetta.
Voihan sitä toki runsailla ulkomaanmatkoillaan ostaa kytkykaupattoman iphonen. Kytkykaupoista ei ole kokemusta joten eipä tullut edes mieleenkään tämä vaihtoehto.exPertti kirjoitti: Se iPhonen hinta on kytkykauppahinta operaattorilukitusta puhelimesta, jota on pakko pitää loppuikä Soneran verkossa ellei tee jotakin laitonta. Noksun hinta on ovh-hinta ilman kytkykauppaa ja sen hinnan kestävyydenhän me tiedämme kyllä.Oletettavasti noksua myydään peruskytkysopparilla ilmaiseksi.
En ole käyttänyt iPhonea oikeassa käytössä tuolla tavalla, joten voi hyvin olla että ne eivät toimi. Pointti on se, että kun sain iPhonen hieman skeptikkona ensimmäistä kertaa käteen ja surffailin ja kokeilin applikaatioita siinä - oli fiilis ihan eri planeetalta kuin Symppari-puhelimessa. Minä halusin leikkiä ja kokeilla, ja ilman mitään erillistä opetusta tai introa asioihin hommat toimivat niinkuin osasin odottaa.Frederik Krueger kirjoitti:Kun nyt noin hehkutatte iPhonen ylivertaista käytettävyyttä, pitääkö paikkansa ettei siinä onnistuisi (helposti) sellaiset perusasiat kuten tekstiviestien edelleenlähetys, massapostitus ja massapoisto? Tuollaisen kuvan sain jostain noista aiemmin esitetyistä artikkeleista.
Turhaa naamanlepsutustahan tämä lopulta on, koska voimme todeta kilpailijoiden onnistumisen vaikka vuoden kuluttua älypuhelinten markkinaosuuksista ja myyntimääristä. Mielestäni huiman kommentti kuinka Nokia yrittäisi kiriä Applen etumatkaa kiinni kuulosti hieman... erikoiselta.
No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.Frederik Krueger kirjoitti:Onko yksi mäkki todellakin ainoa Apple-laitteesi? Minulla on ollut aivan erilainen kuva, luulin parin vuoden takaiseen Tapio-miittiin raahamasi ultrahypermultimediasoittimenkin olleen joku Applen tekele. Minä kannoin sinne tavallisen pienikokoisen matkaradio-CD-soittimen josta lähti lopulta kuitenkin enemmän desibelejä.
Kännyköiden saattaminen keskustelemaan myös muiden alustojen kanssa ei ole mikään uusi trendi. Jo vuonna miekka ja kivi kauan ennen iPhonea esim. Windowsin Outlook-kalenterimerkintöjä on siirretty kännyköiden ja tietokoneiden välillä.
Elä valehtele. Teidän monta joilla ei ole, mm. mie!huima kirjoitti:No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.
Kaikki, joilla on joku (ihanmikätahansa) Applen tuote, on ihan hullaantuneita niihin, paitsi yksi. Nämä kaikki paitsi yksi ei suostu uskomaan sitä että kaikki muut ei huraha Appleen. Niillä on milijuunia perusteluita miksi Apple on parempi, mutta ne ei esim ymmärrä sitä että mie en sitä kaipaa (enkö osaa kaivata parempaa vai mitä) ja että mun tekniikka toimii ihan hyvin ja olen tyytyväinen. Vastauksena on yleensä "NIIN MUTTA ET TIEDÄ PAREMMASTA, kokeile, kyllä muutat mieles". No, olen siis kokeillut sekä buukkeja että iPhonea ja minusta iPhone oli ihan ok, mutta ei semmonen että heti ois tullu että "PAKKO SAAHA". Ei se mikään erityisen hieno kokemus ollut, mutta ei huonokaan. Buukki oli minusta epämiellyttävä, mutta voi johtua muutoksen aiheuttamasta hämmennyksestä.huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Tuo on sinun näkemyksesi. Kuten sanottu, myyntimäärät tulevat kertomaan mitä ne ns. "tavalliset käyttäjät" lopulta haluavat. Sinä ehdit jo väittää että vain pahimmat teknonörtit haluaisivat valita Noksun iPhonen puolesta, minä sanon että tuskin ihan noinkaan, mutta jää nähtäväksi.huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Yritin jo sanoa, että Nokia ja Apple pelaavat erilaista peliä - ja IMHO siinä pelissä mitä Apple iPhonen kanssa pelaa niin Apple on vahvemmilla kuin Nokia, joka haluaa kovasti siihen segmenttiin. Applen normaali käyttäjä on aina vähän 'erilainen' - samalla tavalla kuin ei tavallinen käyttäjä välttämättä ole ostamassa Luis Vuittonin kassia tai Bang & Olufsenin hifistelyjä kun WingWong-tuotteen joka tekee _ihan samat_ asiat saa halvemmalla.Frederik Krueger kirjoitti:Tuo on sinun näkemyksesi. Kuten sanottu, myyntimäärät tulevat kertomaan mitä ne ns. "tavalliset käyttäjät" lopulta haluavat. Sinä ehdit jo väittää että vain pahimmat teknonörtit haluaisivat valita Noksun iPhonen puolesta, minä sanon että tuskin ihan noinkaan, mutta jää nähtäväksihuima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Windowsin kanssa mäkin inhosin iTunesia ja käytin Winamppia. Siirryttäni mäkkiin ja tutustuttuani paremin iTunesiin sen logiikka selkeni ja en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa mihinkään muuhun.exPertti kirjoitti: En ole koskaan omistanut mäkkiä ja kyllästyin iPodiin jo pelkästään tapellessani kaverin vehkeillä. Tai ei kai raudassa vikaa ole, mutta se synkkaaminen iTunesilla. Joko imutat piraattikamaa tai ostat luottokortilla applen omasta kaupasta. Se softa on ihan anaalista ellei ole omenahattu päässä.