urpiainen kirjoitti:Ymmärrän, että esim. Manalalle autoasiat ovat aika erilaisessa roolissa. Hänen tarpeisiinsa sopii varmasti paremmin vähän vaativampaa erikoishoitoa edellyttävämpi auto, jossa on vastaavasti joitain asiantuntijalle arvokkaita erikoisominaisuuksia.
Ehei. Olen kyllä erinomaisen laiska hoitamaan ja puunaamaan autojani. Minusta ei olisi hyvin suurella todennäköisyydellä esimerkiksi Alfa-kuskiksi. Ei kyse ole siitä että autoa pitäisi olla jatkuvasti rasvaamassa jostain kohdista että se pysyisi läjässä vaan yksinkertaisesti siitä, ettei autoa rääkkää tai käytä väärin. Esimerkiksi vaihdelaatikon ja kytkimen käytössä voi ihan osaamattomuuttaan tehdä asioita, jotka kuluttavat koko voimansiirtoa moninkertaisesti normaaliin käyttöön verrattuna. Nivelet ja pahimmillaan tuennat saat ehjästäkin autosta kulumaan pipariksi esimerkiksi ratti tapissa asvaltilla kiihdytellen.
Jotkut automallit (ja merkit keskiarvona) kestävät enemmän väärinkäyttöä kuin toiset. Joillekin sattuu aina autoja jotka hajoavat. Joillekin sattuu aina autoja, joiden kanssa ei ole ongelmia. Joku saa ostettua käytettynä todellisen käyttöhelmen, joku aivan loppuunpiiskatun pommin. Tästä mielestäni on enemmän siis kyse: osaamattomuudesta käyttää mekaanista, paljon voimia ja rasituksia synnyttävää ja sietämään joutuvaa laitetta sujuvasti. Jotkut vaan rikkoo kaiken mihin koskee, toiset eivät. Siksi on kovin vaikea vetää yleistäviä johtopäätöksiä esimerkiksi yksittäisistä käytetyistä autoista ja niiden kunnosta.
Frederik Krueger kirjoitti:Liian kauaa elämästäni en kuitenkaan haluaisi käyttää eri merkkien testaamiseen, kun Tekniikan Maailman väelle ja muille maksetaan testaamisesta palkkaa. Skoda on ollut mietinnässä lähinnä Manalan aiempien kehujen vuoksi, sitten taas toisaalta joku toinen (masa?) on antanut kitkeriä kommentteja. Minulle on jostain muodostunut mielikuva että niiden kohdalla halvalla voisi saada yllättävän hyvää, omaa kokemusta ei ole.
Ajoin Octavian yhteydessä myös Avensista, eikä Avensis yksinkertaisesti tuntunut yhtä hyvältä ja jämäkältä kädessä kuin Octavia. Ohjaus oli myös epämääräisempi ja tunnottomampi jopa melko huomattavasti. Lisäksi Octaviassa oli paljon parempi penkki ja ajoasento. Octavia myös soi ja taipuilee paljon vähemmän kuopissa eikä rämise (sanoo kuopissa tai terävissä asvaltinreunoissa vaimeasti "thump" eikä "klonk" tai "pärr"). Laatuvaikutelma ja työn jälki oli yksinkertaisesti parempi kuin Tojotassa, sekä ajaminen mukavampaa, mikä mulla vaikutti valintaan. Yhtään ei haitannut se, että Skodan yhteydessä sai paremman varustetason ja reippaasti varsinkin käytännön ajossa suorituskykyisemmän moottorin samaan hintaan ilman suurempaa kulutusta. Avensis voitti oman vertailuni ainoastaan tiloissa.
Freddde Gruger kirjoitti: Skoda on ollut mietinnässä lähinnä Manalan aiempien kehujen vuoksi, sitten taas toisaalta joku toinen (masa?)
Ei minulla ole kokemusta skeidasta lainkaan, joten muistanet väärin. Olen lähinnä haukkunut Seatin paskaksi ja haukun edelleen. Myös VW -auton huoltopalvelut ja maahantuonti ovat olleet iso pettymys, ja jotka myös lisäävät VW-konsernia kohtaan tuntemaani angstia.
Viimeksi muokannut masa, 23.10.2008 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hondaa ei edes mainittu tässä ketjussa vielä. Omaani oon ollut ihan tyytyväinen. Toiminut kuin junan vessa. Ainoa vika oli akun tyhjeneminen kerran, mutta se oli oma moka kun ajoin liian pitkään alle viiden minuutin reissuja.
Alusta voisi toki olla parempi. Sen kanssa jouduttiin tekemään kompromisseja auton sisätilaratkaisujen vuoksi.
exPertti kirjoitti:
Äh, olisit nyt jotakin XF:ä ehdottanut. Smile
XK on hianompi Cool
Ehdotan Freelander 2.2 td:tä ?
XC90 ?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Ensin kylläkin koittelin erittäin kiinnostuneena erästä Honda Civic Sportage 5D MegaDelux-hampurilaista mikä kyllä vetosi kovasti nörttiminääni ja vaikutti kaikin tavoin päheeltä (vaikka koeajoon asti en vielä päässytkään), mutta minkäs teet kun Toyota-kauppias tarjosi lainaa 2,98% todellisella vuosikorolla (Hondan yli 9% korkoa vastaan) ja ilman lainanperustamis- ja hoitokuluja.
Volkkarista sain 1500€. Honda/Skoda-myyjä vaikutti myrkynnielleeltä kun edes mainitsin autosta, ei tuntunut haluavan edes nähdä sitä. Jotain taisi mainita romuttamismaksuista tms.
Eli näin tällä kertaa. Parempi myyjä ja liike veti pidemmän korren.
Niin, ja tavoitteeseen päästiin. Viisiovinen, 1.6L moottori, vajaa vuoden vanha, kokonaishinta jäi alle 20 donitsin. Lohkolämppärin joutuvat vielä lisäämään jälkikäteen kun sellainen puuttui.
Tunnin kestäneessä koeajossa en saanut mitään erityisiä ahaa-elämyksiä. Kyllä sillä motarillakin ajoi yli 120km/h ihan kivasti, kääntösäde tuntui Volkkariin tottuneelle yllättävän pieneltä vaikka molemmat ovat etuvetoisia, polkimet ja ratti tuntuivat Volkkarin jäykkyyteen tottuneelta aika löysiltä.
masa kirjoitti:... VW -auton huoltopalvelut ja maahantuonti ovat olleet iso pettymys, ja jotka myös lisäävät VW-konsernia kohtaan tuntemaani angstia.
No eivät ne huippuluokkaa ole, mutta kun pyrkii minimoimaan vierailut noissa palveluissa, niin ei harmita niin paljoa. Omalla kohdalle tullut ihan ok VAG tuotteita. Kaksi ajossa. Tosin kilometrejä ei ole mitenkään huimasti takana, mutta sanoisin, että aikakin yksinään raiskaa autoa aika pahasti. Saati sitten Manalan mainitsemat sopimattomat/osaamattomat käyttäjät. Katsotaan nyt kun kilometrejä ja aikaa kertyy lisää, että tuleeko niitä ongelmia vai ei.