Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Monsieur Manala kirjoitti: Alennusvaihde keventää toki hommia, mutta ei se väännön merkitystä silti poista. Mitä enemmän vääntöä, sitä helpompaa sitä on siirtää tasaisesti ja rykimättä maahan -> sitä parempi kyky edetä. Puhumattakaan siitä kuinka paljon siitä on iloa jokapäiväisessä ajossa.
No tämähän nyt on ihan itsestäänselvyys. Pointtini oli vaan se, että esim suzukin 1300 samurai/jimny on kuulemma melkoinen menijä maastossa, vaikka kone ei tosiaan väännöillä keuli. Kiitos siitä kuuluu yksin alennusvaihteelle.
1600 Turbodieselissä onkin huomattavasti paljon enemmän käyttökelpoista vääntöä kuin 2 litraisessa bensavapari-uazissa. Huonosti vääntävä auto jää maastossa helposti sutimaan paikoilleen.
Siinä on myös moottori takana painona, toisin kuin uatzissa. Se merkkaa paljon mäkeä ylös kiivettäessä. Muunlaisessa maastossa ei sitten sychroilla ollutkaan mitään jakoa uatzille.
Pulkannaru
Kitisijä

Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

masa kirjoitti:suzukin 1300 samurai/jimny on kuulemma melkoinen menijä maastossa, vaikka kone ei tosiaan väännöillä keuli. Kiitos siitä kuuluu yksin alennusvaihteelle.
Ja tarkoitukseen sopivat välitykset auttaa kanssa. Ja tehtävän tasalla oleva pyörätuenta.
Monsieur Manala kirjoitti: Range Rover Sportista mutinaa tjsp
Kyllä tuolla pelillä pääsee vakiorengastuksella todella pahoista paikoista. Muutaman kerran kyydissä tutustunut sen kykyihin. Vakiorenkaat muistaaksen 255 .. 275 leveät. Tässäkin auttaa tarkoitukseen sopiva pyörätuenta ja toimiva elektroniikka. Sportissa maavaran saa nostettua n 23 senttiin. Kahlaussyvyyttäkin mukava 70 cm. Luvut maahantuojan sivuilta, toivottavasti muistin oikein.

Mutta jos kunnolla haluaa möyriä ni sit alle Lantikan Defender ja sen ohjausvaihteelle panssari. Ja eiku menox :hep:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Monsieur Manala kirjoitti:Saako mitään Oikeasti Maastokelpoista autoa jollain Oikealla Moottorilla? Siis joku V8-mylly tai vastaava diesel, josta on punnerrettu yli 400Nm vääntöä ulos? Toyota Land Cruiser taitaa jäädä melkein ainoaksi Jeepin Grand Cherokeen kanssa? Hmm...Discovery 3:sta näemmä saa V8:lla kanssa, which is nice. Viime aikoina kun lantikalla/rangella on ollut just toi mun mielestä vähän ongelmana, että Oikeasti Maastokelpoisiin autoihin ei ole oikein saanut kunnon pannuja. Ne joihin on saanut kunnon pannuja, ovat sitten jo niin luksuspilattuja, että niillä on turha kuvitella pilluvanteilla ajavansa mihinkään. Taitaa sama kyllä jo pikkasen vaivata Grand Cherokeetä ja Discovery 3:stakin...

Mä haluaisin sellasen LR Defenderin tai Jeep Wranglerin V8:lla. :-p
Juu, tavallaan asiaa. Mulle henk. koht riittää Freelanderinkin tieajo- suorituskyky, ja tieltä poiketen kohtuullinen meno. Joissa molemmissa se uusi kakkonen on parempi kuulemma (Juutuubit oli vanhasta ykkösestä). Silti just Lantikan niissä oikeissa maastoautoissa sais olla pannua, mikä se oli Defenderin teho, vain 120 hv?? Paino 2500-3000 kg. Pikkumustassakin 175 hv, vaikka vääntöä toki vähemmän kuin dieselissä. Painoa 1600 kiloa.

Lukot ja alennusvaihde olis toki hyväksi. Tosin alennusvaihdetta käytännössä tarvinneeko muuhin kuin vaunun/trailerin ylämäkeen hinaamiseen? Tai vuorikiipeilyyn?

Ehkä sittenkin jos ei Freelanderia niin LR Discovery. Tai Jeep Grand Cherokee, normina eikä SRT-pelleilynä. Grand Cherokee saattais olla hyväkin sekä tie- että kohtuu maastomenijä. Jonkun hyvän arvostelun olen lukenut maastokyvyistään. Tosin puolitutulla on vanha 1998 Grand Cherokee, ja mainitsi sen olevan traktori ajaa, huonompi kuin Volvonsa :shock: Voiko joku olla Volvoa huonompi? Toinen, LR Freelander-isäntä taas sanoi Friikun olevan parempi ajaa kuin Volvonsa. Mene tiedä, kaikki pitäis koeajaa.

Äsken etsin löytyisko Range Rover Sportista samanlaisia brassailuvideoita kuin Freelanderistä, mutta eipä vielä tuubista silmiin osunut. Ehkä eivät tosiaan vie niitä tien ulkopuolelle? Löyty vain tämä, eikä kovin hääviltä näytä. Matalaprofiiliset renkaatkin mainitaan, tosin että yllättävän vähän haittaavat tms.

This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
masa

Gat kirjoitti: Tosin alennusvaihdetta käytännössä tarvinneeko muuhin kuin vaunun/trailerin ylämäkeen hinaamiseen?
Tästä päätellen et ole ikinä maastossa edes ajanut.

Sen alennusvaihteen ainut hyvä puoli ei ole pelkkä "väännön kasvaminen", vaan myös se, että se mahdollistaa todella hitaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan ja varman etenemisen.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti:
Gat kirjoitti: Tosin alennusvaihdetta käytännössä tarvinneeko muuhin kuin vaunun/trailerin ylämäkeen hinaamiseen?
Tästä päätellen et ole ikinä maastossa edes ajanut.

Sen alennusvaihteen ainut hyvä puoli ei ole pelkkä "väännön kasvaminen", vaan myös se, että se mahdollistaa todella hitaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan ja varman etenemisen.
Poikaseni, TRAKTORILLA toki olen alennusvaihdetta käyttänyt. Mutta se onkin raskasta tonkimista, kuormaa perässä. Ja ehän mää joo autolla ihan umpimehtään ole mennyt, kun siellä on niitä puita edessä. Rupisia metsäpolkuja ja kuivia kankaita kyllä, lumessa kahlaamista ja sitten viheliäisiä mutalikkoja tarpeeseen ja joskus näytön vuoksi. Mailla on yksi kallio, jolle haluaisin mennä kaatuilemaan, mutta kun siinä oli kesällä naapurin lehemiä ympärillä... ja isä ei suostu ottamaan valokuvia, mitäs sitä ilman todisteita :D

Ja kuten ylempänä esitin, AUTOMAATTI hieman korvaa alennusvaihdetta. Se ryömintä. Ja toisen Freelander-ukon mukaan käsikeppisen Friikun (siinäkään ei alennusvaihdetta) ykkönen on liian nopea vai pitkäkö pitäisi sanoa, maastoon ja tomaatti on parempi. Silti toki alennusvaihde saisi Freelanderissakin olla.
-KB
masa

Gat kirjoitti:Ja ehän mää joo autolla ihan umpimehtään ole mennyt, kun siellä on niitä puita edessä.
No en minäkään omilla autoillani, mutta armeijassa noilla protouazmasipanvagenrasikrazsynchro-vehkeillä sai leikkiä ihan sopivasti.
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Gat kirjoitti:Äsken etsin löytyisko Range Rover Sportista samanlaisia brassailuvideoita kuin Freelanderistä, mutta eipä vielä tuubista silmiin osunut. Ehkä eivät tosiaan vie niitä tien ulkopuolelle? Löyty vain tämä, eikä kovin hääviltä näytä. Matalaprofiiliset renkaatkin mainitaan, tosin että yllättävän vähän haittaavat tms.
Niin, se on ihan että mihin verrataan. Kyllähän tossa mudassa näyttää olevan Rangella todellisia vaikeuksia edetä edes todella loivaan ylämäkeen, vaikka nelivetoelektroniikka on ymmärtääkseni parasta mitä autoteollisuudella on tällä hetkellä tarjota. En epäile hetkeäkään etteikö tuon saman radan vetäisi läpi vaikkapa Subarun leikkimaasturi Foresterilla vakiorengastuksella.

Itse olen aikanaan pelleillyt alennusvaihteen omaavalla Subaru Leonella, kun sellainen pihassa oli. Siinä ei ollut mitään turhia keskitasauspyörästöjäkään, vaan kun nelivedon lykkäsi päälle, niin auto oli kuin rautakanki. Vaikka kyseessä oli erittäin karu tekniikka ja henkilöautokori henkilöautomaavaralla, niin kyllä sillä vähän hemmetin uskomattomista paikoista pääsi, ja väittäisin että olisi pilluvannesporttirangella tekemistä tulla monesta mutaisesta ja etenkin jäisestä paikasta perässä, vaikka enemmän maavaraa omaakin. Rangen rengaskoossa alkaa olemaan sekin vittumainen puoli, ettei sopivia talvirenkaita ole oikein tarjolla, jos halutaan etenemiskykyä jäisiin olosuhteisiin.
masa

Monsieur Manala kirjoitti:Kyllähän tossa mudassa näyttää olevan Rangella todellisia vaikeuksia edetä edes todella loivaan ylämäkeen,

Tahallaan ajattavat sen uraan, jossa ei lainkaan pitävää pintaa. Jos se olis halunut mennä siitä nopeasti, olisi se ajanut toisen pyörän reunalta ja toisen keskeltä reittiä. Jos ei, niin melkoisen amatööri kuski oli kyseessä.
posteljaana

Viesti Kirjoittaja posteljaana »

Toyota pitää arvonsa ja pääsee katastuksesta läpitte.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:Kyllähän tossa mudassa näyttää olevan Rangella todellisia vaikeuksia edetä edes todella loivaan ylämäkeen,
Tahallaan ajattavat sen uraan, jossa ei lainkaan pitävää pintaa. Jos se olis halunut mennä siitä nopeasti, olisi se ajanut toisen pyörän reunalta ja toisen keskeltä reittiä. Jos ei, niin melkoisen amatööri kuski oli kyseessä.
Ylempään viestiisi, että olitko intissä autokomppaniassa? Minä IT:ssä, ja joskus sain kyytiä intin silloisilla ryssämaastokieseillä. Muttei extremeen ajaneet, vaikka Uatzeja ja Gazeja kehuivat. Herkintä oli kertausharjoituksissa, kun kuski tempaisi telavetoisen, runko-ohjattavan Bandwagonin eli Pankun ensin metrin korkuisen lumivallin yli, ja kun sitten oli hieman puita edessä ilmasuojaan mennessä, niin siinähän napsahtelivat poikki. Tosin vain jotain kymmenen sentin paksuisia. :D

Juu, tyhmästihän tuon näytteen kuski ajaa. Minäkin muuten ihan ekalla muta-ajollani pyysin isää ottamaan oikein valokuvia (Vieläkin se rulla unohtunut kehittämättä). Melkein suota vaikka pihalla, vanha kaivonpaikka, järvi oikeastaan. No, isä etsi kuvakulmaa ja minä PYSÄHDYIN poseeraamaan! :D Tajuutko pysähdyin, ruahahahaha!! Noooo... lähtihän Pikkumusta kumminkin kunhan eestaas nytkytti ja renkailla otetta haki.

Tässä muuten Freelander ykkönen märässä:
(jaa, tuossa saattaa olla lätäkön pohja helpottavasti roudassa, Suomessa)

Ja tässä Freelander kakkonen mutalikossa, loivassa ylämäessä:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bqyeEX1_seU[/youtube]
Viimeksi muokannut Gat, 07.12.2008 0:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-KB
Pulkannaru
Kitisijä

Autoilu 2

^^
Ilman muuta ! Parempaa autoa ei ole, kellekkään..
Monsieur Manala kirjoitti:Rangen rengaskoossa alkaa olemaan sekin vittumainen puoli, ettei sopivia talvirenkaita ole oikein tarjolla, jos halutaan etenemiskykyä jäisiin olosuhteisiin.
?
Nokian SUV 5:sesta löytyy nastarengas 295/30 R 22 asti. Rangen kokokin. Pitää ihan mukavasti, ainakin niissä muutamassa eri kokoluokkien 4X4 autossa joita olen noilla ajanut ns huonossa kelissä (=normaali lapin talvikeli?).

Niin, Defenderistä on ollut V8 tuotannossa. Ks Wiki

Kivoi äänii
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pehL7dhu36w&NR=1[/youtube]
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Monsieur Manala

masa kirjoitti:
Öhm. Tuollaisilla proving groundeilla on tarkoitus esitellä nimenomaan auton kykyä edetä vaikeassa maastossa/vaikealla alustalla. Ei ajaa autotrialia mahdollisimman optimaalista ja pitävää uraa pitkin.

Pulkannaru kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:Rangen rengaskoossa alkaa olemaan sekin vittumainen puoli, ettei sopivia talvirenkaita ole oikein tarjolla, jos halutaan etenemiskykyä jäisiin olosuhteisiin.
?
Nokian SUV 5:sesta löytyy nastarengas 295/30 R 22 asti. Rangen kokokin. Pitää ihan mukavasti, ainakin niissä muutamassa eri kokoluokkien 4X4 autossa joita olen noilla ajanut ns huonossa kelissä (=normaali lapin talvikeli?).
On tultu muutamassa vuodessa paljon eteenpäin jos nastoitettuna alkaa löytymään jo tuollaista kokoa. Ei se kuitenkaan fysiikan lakeja mihinkään muuta. Ei ne ralliautoihinkaan huvikseen laita 130 milliä leveää rengasta alle lumipätkille. Leveämpi rengas -> vähemmän pintapainetta per neliösenttimetri -> vähemmän pitoa. Käsityksemme aiheesta "pitää ihan mukavasti" saattaa erota aika paljon toisistaan.
Niin, Defenderistä on ollut V8 tuotannossa. Ks Wiki
Nojoo, mutta ei tollasia kasikytluvun karvan yli sataheppasia traktorinmoottoreita voi edes laskea, eikä ne tuollaista videolla näkyvää meininkiä tarjoaisikaan, missä alkoi olla enemmän sitä ideaa mitä haeskelin V8-offroaderilta.
masa

Gat kirjoitti: Ylempään viestiisi, että olitko intissä autokomppaniassa?
Olin juu. Varsin hauska palveluspaikka nuorelle, autoista innostuneelle rämäpäälle. Pankku oli kyllä hauskin masiina millä ole ikinä ajanut.

Nyt kun oot rahamiehiä, niin osta pankku itelles!

http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=560639
Pulkannaru
Kitisijä

Autoilu 2

Monsieur Manala kirjoitti:ralliautoihinkaan huvikseen laita 130 milliä leveää rengasta alle lumipätkille. Leveämpi rengas -> vähemmän pintapainetta per neliösenttimetri -> vähemmän pitoa. Käsityksemme aiheesta "pitää ihan mukavasti" saattaa erota aika paljon toisistaan.
"Pitää ihan mukavasti" Tarkoitan sillä maassamme sallittuja tienopeuksia. Ja talvirengasta ei ajeta talvikeleillä alle 5mm urasyvyyteen. Sanoisin kuitenkin et Range 255 leveällä menee paksussa lumessa tai sohjossa paremmin kuin ns normiautot tämän päivän normileveydellä 205. Painoa on kuitenkin melkoisesti enemmän. Tiedän kyl miten vaikuttaa tietyn auton kohdalla läpi lumenloskanveden pureutumiseen 10mm lisäys, paljon. Ja jos tarkoitit pidolla oikeaa offroad kisaamistarkoitusta, niin sinne tuskin mennään vakiovanteella ja noilla Noksuilla.
-
Rauno Räsänen:
Duck

Viesti Kirjoittaja Duck »

Monsieur Manala kirjoitti:Ihmetyttää aina nää "jenkit sitä ja tätä" mutuilut ilman parempaa tietoa.
Eivät ne ihmetytä, vaan viihdyttävät, ja antavat pikkutunneille googlettaville viisastelijoille tilaisuuden päteä. Ilman näitä kahta osapuolta (mutuilijat ja pätijät) keskustelu olisi köyhää. Huomatkaa että pätijöiden ei kuitenkaan kannata metsästää mutuilijoita sukupuuttoon.

Jatkan mutustelua: on aika yleinen käsitys että jenkkiautot kuluttavat keskimäärin enemmän kuin euroserkkunsa; sanovat sen johtuvan ihan yleisesti autojen massasta, sekä paikallisen naftan jalostusasteesta. Huippupuhtaalla bensalla puksuttava huippuunsa optimoitu euromoottori karstoittuisi ja tukehtuisi cheap & dirty -jenkkibensaan. Filosofit voivat tuumiskella paljonko päästöjä tuo pidemmälle viety jalostus itsessään aiheuttaa. Eli kuinka paljon hyötyä kulutuksen vähentämiseen pyrkivä moottorien huippuoptimointi loppujen lopuksi tuo. Paras tie pieneen kulutukseen ovat pienet ja kevyet autot, ja siinä Eurooppa on olosuhteiden pakosta ( =vanhojen kaupunkien kapeat kadut) edellä Jenkkejä. (Lisää filosofointia massan tuomasta turvallisesta olosta ja sen korrelaatiosta todelliseen turvallisuuteen)

Minua puolestani ihmetyttää se Audin telkkarimainos jossa kaksi miestä kilpailee kaupunkiajossa kumpi kuluttaa vähemmän. Jos haluaisivat oikeasti olla niin vihreitä, suorittaisivat korttelirallinsa fillareilla tai peräti kävellen.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Monsieur Manala kirjoitti:. Ei se kuitenkaan fysiikan lakeja mihinkään muuta. Ei ne ralliautoihinkaan huvikseen laita 130 milliä leveää rengasta alle lumipätkille. Leveämpi rengas -> vähemmän pintapainetta per neliösenttimetri -> vähemmän pitoa. .
Niin tietämätön olen, että en ole tuota tajunnut. Vaan ihmetellytkin miksi vanhoissa Jeep ja LR -kuvissa on renkaina ihme kärrynpyörät. Jopa kuivalla kelillä ja aavikolla.

Mikä antaa hyvän tekosyyn laittaa tämä lupaan viimeinen Freelander 1-video, on meinaten kapoiset "läskit"! Ei vakiot.

Ja on tämä muutenkin hauska. Ilmeisesti se ettei Friikku ole oikea maastoauto, juuri ajaa jotkut elvistelemään ja temppuilemaan. "Katso äiti, osaan seistä käsilläni!" :D Hyvä kuski kun noin paljon irti saa, Citymaasturista. Silti onko ihan tarpeellista ajaa nimenomaan kuoppien kautta kun on tasaasta ympärillä? :D

-KB
Pulkannaru
Kitisijä

Monsieur Manala kirjoitti:ei tollasia kasikytluvun karvan yli sataheppasia traktorinmoottoreita voi edes laskea
Niin, olihan niillä se alle sataheppanen V8 joskus. Mutta toki tehokkaampikin oli olemassa. Ja tosta vanhasta kaasarikoneesta saanee suht helposti reippaasti enemmän tehoa irti.

Tässä erään uudemman tiedot:
RUNNING GEAR 1997:
ENGINE: 4.0 EFI V8 w/ distributorless GEMS system 182 bhp 232 ft. lbs torque

Yritän ymmärtää Amerikan autojen ihainnointisi, mutta en ymmärrä miksi kaikki muu, paitsi Skoda, on jokseenkin paskaa.
-
Rauno Räsänen:
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Pulkannaru kirjoitti: RUNNING GEAR 1997:
ENGINE: 4.0 EFI V8 w/ distributorless GEMS system 182 bhp 232 ft. lbs torque
Mitä tuo "232 ft. lbs torque" olisi SI-mitoilla?
Hmmm.. mun minikutonen saa 2,5 litrasta irti 175 hv ja vääntöä 240 Nm.
-KB
Pulkannaru
Kitisijä

^
Kokeile tuolta. En viisti laittaa lopputulosta tähän.

momentinmuunnin
-
Rauno Räsänen:
Monsieur Manala

Pulkannaru kirjoitti:Yritän ymmärtää Amerikan autojen ihainnointisi, mutta en ymmärrä miksi kaikki muu, paitsi Skoda, on jokseenkin paskaa.
Täh? :nuts:

Ei nyt mennyt oikein kumpikaan osa virkkeestä.
Pulkannaru
Kitisijä

^
No, kirjoittamani mukainen maku jäänyt. Mut ehkä mun pitäis harjata suuni välillä :think:
-
Rauno Räsänen:
masa

Autonostajan kulta-aika lähestyy:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1627995

Keväällä kuuleman mukaan kannattaa olla autokaupoilla, jos uutta autoa halajaa.
Duck

Viesti Kirjoittaja Duck »

^ Ilmaista bensaa? No olihan munkin autossa tankki puolillaan kun sen ostin. Sain sen bensan ihan ilmaiseksi!!!11
Monsieur Manala

exPertti kirjoitti:Kysymys: Mitä mieltä olette uudesta Avensiksesta?
Eikös idästä ole tullut aina näitä halpakopiomukaelmia tyyliin Panasonic -> Panasoanic, Sony -> Soni, Samsung -> Samsong, Passat -> Avensis.
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

exPertti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/200812188734078_at.shtml

Kysymys: Mitä mieltä olette uudesta Avensiksesta?
Aivan JÄRJETTÖMÄN hyvä auto!!! Ainoa asia mikä häiritsee nykyfarkuissa ja vähän muissakin autoissa on tuo laskeva katto peräosassa. Pitäisi olla juuri päinvastoin.