Asuntojen hintojen lasku on edessä
-
- Kitisijä
Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä
Minulla kun on tuttavapiirissäni aimo joukko erilaisia vapaita kirjoittajia, kulttuuri-ihmisiä, wanna-be taiteilijoita ja muita nurkissa loisivia patalaiskoja humanistisivarihippejä, niin asuntojen edelleen korkea hintataso - erityisesti huikea vuokrataso - on aiheuttanut ystävieni joukossa jo aika huomattavaksi käyneen joukkopaon Helsingistä Turkuun. Nämä vain kävellen liikkumaan suostuvat tyypit kun haluavat asua kaupungin keskustassa, käydä jatkuvasti kirjastoissa, kahviloissa ja tietenkin kapakoissa, ja tähän sosiaalipummeilla ei ole varaa Helsingissä. Luulin, että kulttuuriväki pysyisi Helsingissä insinööri-ekonomi-juristien asuttaessa Espoon erityistalousalueen, mutta näinköhän tässä käy, että Turku nousee tästäkin syystä Suomen kulttuuripääkaupungiksi. Ehkä Turun tauti koituu kaupungille vielä siunaukseksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tämä tästä vielä puuttuikin.urpiainen kirjoitti: Ehkä Turun tauti koituu kaupungille vielä siunaukseksi.
-
- Kitisijä
Ostaja sai rahoituksen ja hyväksyi 120k 

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Nyt äkkiä nyysimään sokerinpalat kattolampun paikoista ja tiskialtaan tulpat jemmaan. Kaikki on kotiinpäin!Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ostaja sai rahoituksen ja hyväksyi 120k
-
- Kitisijä
Kiide. Olo on helpottunut, jopa loivasti onnellinenexPertti kirjoitti:Kun muistan sen hetken, kun vanha kämppämme meni (sen jonka seinän taa oli pesiytynyt oikea antinaapuri) pystyn hahmottamaan millainen olo sinulla nyt on. Tervetuloa känniketjuuni illalla (kait vasta ysin jälkeen).

Pikku källejä vois tehdä, kuten...ei saatana, mähän puunaan ja vahaan puunaan ja vahaan kämpän tiptop, jotta voin edes osaltaan hyvittää tekonsaOnslow kirjoitti: Nyt äkkiä nyysimään sokerinpalat kattolampun paikoista ja tiskialtaan tulpat jemmaan. Kaikki on kotiinpäin!

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Ilta sanomat 09.01.2009 14:59:
Uusien asuntolainojen korkomarginaalit ovat nousseet monissa pankeissa jo yhteen prosenttiin. Näin korkealla marginaalit eivät ole olleet vuosikausiin. Nousu on ollut nopeaa. Esimerkiksi Nordeassa lainaneuvottelut aloitetaan nyt jo 0,85 prosentin marginaalista.
Saas nähdä mitenkä käy kohta pienen lisälainani kanssa. Ekan lainani 0,24 on valovuoden pienempi kuin tuo 0,85.
Uusien asuntolainojen korkomarginaalit ovat nousseet monissa pankeissa jo yhteen prosenttiin. Näin korkealla marginaalit eivät ole olleet vuosikausiin. Nousu on ollut nopeaa. Esimerkiksi Nordeassa lainaneuvottelut aloitetaan nyt jo 0,85 prosentin marginaalista.
Saas nähdä mitenkä käy kohta pienen lisälainani kanssa. Ekan lainani 0,24 on valovuoden pienempi kuin tuo 0,85.
-
- Kitisijä
Turha noista marginaaleista on murehtia. Makselet noilla marginaaleilla muutaman vuoden ja kun lainastasi on tullut käytännössä riskitön pankille, niin kilpailutat sen uudestaan ja saat pienemmän marginaalin. Enemmän olisin kiinnostunut asunnon hinnan kehityksestä. Työtilannehan poliiseilla on kai ihan ok, varsinkin jos ajat menevät levottomiksi...Ylermi Ylihankala kirjoitti:Saas nähdä mitenkä käy kohta pienen lisälainani kanssa. Ekan lainani 0,24 on valovuoden pienempi kuin tuo 0,85.
Mikä on oman pääoman ja takausten määrä? Tänä päivänä voi edelleen saada pienemmänkin marginaalin, jos nuo asiat ovat kunnossa.
-
- Kitisijä
Lisälaina on pieni ja oikeastaan läpihuutojuttu, paitsi tuo marginaali. Onko se niin, että jos on jo asuntolainaa enempi samassa pankissa, antaa pankki helpostikin tilanteessani tällä todella alhaisella marginaalilla uutta lainaa?sivustahuutaja kirjoitti: Mikä on oman pääoman ja takausten määrä? Tänä päivänä voi edelleen saada pienemmänkin marginaalin, jos nuo asiat ovat kunnossa.
Onko tämä oletus vai fakta? Pari työkaveria, joilla vakuudet yms. ovat ihan hyvässä kunnossa, yrittivät joulukuussa vaihtaa pankkia ja sen perusteella tällä hetkellä ei näköjään mitenkään saa alle 0,5 %:in marginaalia. Esim. Nordeasta tuli haista paska -tyyppinen tarjous 0,85 %:in marginaalilla senkin jälkeen kun asia tarkastettiin pankinjohtajalta. Toki nämä työkaverini eivät yrittäneet kuin ihan paria pankkia, joten kenties jostain saa vielä hyviä tarjouksia.sivustahuutaja kirjoitti:Tänä päivänä voi edelleen saada pienemmänkin marginaalin, jos nuo asiat ovat kunnossa.
Oletus.Chap kirjoitti: Onko tämä oletus vai fakta?
Kaverini on eräässä pankissa rahoituspäällikkönä ja hän sanoi marginaalikilpailuttamisen loppuneen viimesyksynä. Sanoi syyksi että tällä hetkellä on liian kallista puuhaa "ostaa sisään rahaa", ja tästä syystä marginaaleilla ei kilpailla.
Miten niin nousee?urpiainen kirjoitti:näinköhän tässä käy, että Turku nousee tästäkin syystä Suomen kulttuuripääkaupungiksi

^No voishan tässä lähteä vähän reissuun siinä tapauksessa ettei ajaudu mihinkään itäblokkiin tai Saksaan päin, saati Helsinkiin.
Käytänpä tilaisuutta hyväkseni brassailuun: sain joulukuussa 100k henk. koht. lisälainaa (asunto vakuutena) 0.65 marginaalilla.Chap kirjoitti:Onko tämä oletus vai fakta? Pari työkaveria, joilla vakuudet yms. ovat ihan hyvässä kunnossa, yrittivät joulukuussa vaihtaa pankkia ja sen perusteella tällä hetkellä ei näköjään mitenkään saa alle 0,5 %:in marginaalia. Esim. Nordeasta tuli haista paska -tyyppinen tarjous 0,85 %:in marginaalilla senkin jälkeen kun asia tarkastettiin pankinjohtajalta. Toki nämä työkaverini eivät yrittäneet kuin ihan paria pankkia, joten kenties jostain saa vielä hyviä tarjouksia.sivustahuutaja kirjoitti:Tänä päivänä voi edelleen saada pienemmänkin marginaalin, jos nuo asiat ovat kunnossa.
Toivottavasti joku ei nyt tule kertomaan alemmasta marginaalista ja pilaamaan päiväni.
Onpa kallis. Mulla on 0.3, eikä sekään taatusti ole palstan alin marginaali.NuoriDaavid kirjoitti: Käytänpä tilaisuutta hyväkseni brassailuun: sain joulukuussa 100k henk. koht. lisälainaa (asunto vakuutena) 0.65 marginaalilla.
Toivottavasti joku ei nyt tule kertomaan alemmasta marginaalista ja pilaamaan päiväni.
Häh, siis joulukuussa sai pankinvaihtajana 0,5 % marginaalin asuntolainalle. Nordea oli vain esimerkki erityisen paskasta marginaalitarjouksesta.NuoriDaavid kirjoitti:Käytänpä tilaisuutta hyväkseni brassailuun: sain joulukuussa 100k henk. koht. lisälainaa (asunto vakuutena) 0.65 marginaalilla.Chap kirjoitti:Onko tämä oletus vai fakta? Pari työkaveria, joilla vakuudet yms. ovat ihan hyvässä kunnossa, yrittivät joulukuussa vaihtaa pankkia ja sen perusteella tällä hetkellä ei näköjään mitenkään saa alle 0,5 %:in marginaalia. Esim. Nordeasta tuli haista paska -tyyppinen tarjous 0,85 %:in marginaalilla senkin jälkeen kun asia tarkastettiin pankinjohtajalta. Toki nämä työkaverini eivät yrittäneet kuin ihan paria pankkia, joten kenties jostain saa vielä hyviä tarjouksia.sivustahuutaja kirjoitti:Tänä päivänä voi edelleen saada pienemmänkin marginaalin, jos nuo asiat ovat kunnossa.
Siis kyse oli joulukuussa otetusta lainasta, ei silloin varmaankaan 0.3:a enää jaettu.Onslow kirjoitti:Onpa kallis. Mulla on 0.3, eikä sekään taatusti ole palstan alin marginaali.NuoriDaavid kirjoitti: Käytänpä tilaisuutta hyväkseni brassailuun: sain joulukuussa 100k henk. koht. lisälainaa (asunto vakuutena) 0.65 marginaalilla.
Silti. Mikä pankki noin paskan marginaalin tarjosi?NuoriDaavid kirjoitti: Siis kyse oli joulukuussa otetusta lainasta, ei silloin varmaankaan 0.3:a enää jaettu.
NuoriDaavid kirjoitti: Käytänpä tilaisuutta hyväkseni brassailuun: sain joulukuussa 100k henk. koht. lisälainaa (asunto vakuutena) 0.65 marginaalilla.
Päivä on pilalla. Auttaisiko se, että kyse ei ollut asuntolainasta...Chap kirjoitti: Häh, siis joulukuussa sai pankinvaihtajana 0,5 % marginaalin asuntolainalle. Nordea oli vain esimerkki erityisen paskasta marginaalitarjouksesta.
Sampo-pankki.Onslow kirjoitti:Silti. Mikä pankki noin paskan marginaalin tarjosi?NuoriDaavid kirjoitti: Siis kyse oli joulukuussa otetusta lainasta, ei silloin varmaankaan 0.3:a enää jaettu.
Mutta viittaan vielä itse linkittämääsi uutiseen: "Nyt monen pankin tiskillä neuvottelut alkavat 0,8 prosenttiyksiköstä, eikä yli yhden prosenttiyksikönkään marginaali ole tavaton siivu kokonaiskorosta."
Mä sain just pari viikkoa uuteen lainaan 0.3 marginaalin sammosta. Kyse ei ole asuntolainasta.NuoriDaavid kirjoitti:
Päivä on pilalla. Auttaisiko se, että kyse ei ollut asuntolainasta...

Päivä on pilalla.Onslow kirjoitti:Mä sain just pari viikkoa uuteen lainaan 0.3 marginaalin sammosta. Kyse ei ole asuntolainasta.NuoriDaavid kirjoitti:
Päivä on pilalla. Auttaisiko se, että kyse ei ollut asuntolainasta...

Joo en tiedä johtuuko edulllinen marginaalini siitä, että asuntolainani marginaali on samassa pankissa tuo 0.3 vai mistä. Toisekseeen summa oli aikas pieni.NuoriDaavid kirjoitti:Päivä on pilalla.
-
- Kitisijä
Summa suhteessa tuloihin ja vakuus. Siinä ne marginaalin määräävät tekijät. Jos vakuus kattaa koko lainan ja summa on tuloihin nähden pieni, niin miksi pankki haluaisi pitää kiinni marginaalistaan jos tietää asiakkaan kilpailuttavan lainan.Onslow kirjoitti:Joo en tiedä johtuuko edulllinen marginaalini siitä, että asuntolainani marginaali on samassa pankissa tuo 0.3 vai mistä. Toisekseeen summa oli aikas pieni.
-
- Kitisijä
Labiili asunto- ja taloustilanteeni on nyt stabiili. Sain eilen maksettua uuden taloyhtiön yhtiölainan aiemmin myydyn wanhan kämppäni rahoilla. Wanhasta kämpästä muuten kertyi lamasta huolimatta neljässä vuodessa myyntivoittoa 17K. Nyt on helpottavaa suunnitella taloutta, kun ei ole tupla hoitovastikkeita ja sitä saatanan rahoitusvastiketta. Mut kaikki säästöt on menny...ehkä otan pienen huvilainan, täytyy funtisia...