Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Bhven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ No nimenomaan! Vielä parempi jos katon kulma olisi nouseva.
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

exPertti kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Kysymys: Mitä mieltä olette uudesta Avensiksesta?
Eikös idästä ole tullut aina näitä halpakopiomukaelmia tyyliin Panasonic -> Panasoanic, Sony -> Soni, Samsung -> Samsong, Passat -> Avensis.
Jaha.
No jos et itse sattunut huomaamaan, niin tuo on melkoinen Passat-ripoff.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Bhven kirjoitti:Ainoa asia mikä häiritsee nykyfarkuissa ja vähän muissakin autoissa on tuo laskeva katto peräosassa. Pitäisi olla juuri päinvastoin.
Totta. Esim Audin A6 farkussa on naurettavan pieni takapaksi juurikin sen vuoksi, että matala katto tekee lastausluukusta sikamaisen pienen. Ei hyvä.
Bhven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

exPertti kirjoitti:
Bhven kirjoitti:^ No nimenomaan! Vielä parempi jos katon kulma olisi nouseva.
Muistaakseni sellaista designiä saa ns. pakettihenkilöautoluokasta.

http://www.comune.torino.it/progettomet ... ombo01.jpg

Jaa, ei tuossa taida ainakaan nousta.
Ford Taurus X
http://static.howstuffworks.com/gif/aut ... 990003.jpg
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja JoeB »

exPertti kirjoitti:Entäs nämä "suomalaisten suosikkiluokan" uudet ja uudistetut syöksypatongit? Innostaako joku ja miksi? Miksei?

Uusi Megane:
http://www.nouvelle-megane.com/suomi/suomalaiset/
Jokohan olisivat lisänneet renaulttiin kaasupolkimen ympärille tilaa siten että mahtuu aikuisen miehen kenkä painamaan kaasua ilman että jarrupoljinkin painuu samalla. Kovin ahtaat on sen puolen tilat olleet tähän mennessä. Tuohon puutteeseen on koeajot päättyneet ennen kuin ovat edes alkaneet.

Ranskassa kokeilin sikäläistä C4:sta dieselinä eikä se oikeen vakuuttanut mukavuudellaan pidemmällä matkalla, kohtis mukavasti kyllä jaksoi kavuta alppien rinteitä vaihtamatta jos vaan antoi tarpeeksi kaasua eikä ollut kiirus minnekkään siinä kun oli laaja nopeusalue vaihteilla. Toisaalta se ei sitten kiihdy nopeasti.
sanctus

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Madeiralla kävijöille en suosittele Fiat Grande Punto 1,2 Fire -moottorilla varustettua tykkiä. Sinänsä auto on pieni ja ketterä mutkissa ja teillä, jotka vievät n. 30 metristä aina n. 1900 metriin ja joissa nousua mutkan jälkeen edelliselle suoralle verrattuna on n. 10-12 prosenttia, mutta siinäpä se sitten.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja JoeB »

exPertti kirjoitti: Hmm, millainenhan kenkä se pitää sitten olla? Kokeiltu on yhdistelmää koon 44 puolipitkä vaelluskenkä eikä ongelmia.
Viimeksi olikohan se about vuosi takaperin oli ihan normi 45 koon lenkkari, hieman leveämpi malli ehkä mutta tilaa oli todella naftisti. 3 tai 4v sitten kun ekan kerran törmäsin ongelmaan ei kävelykenkä mahtunut ollenkaan. Ja nimenomaan megane oli kyseessä.
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

^ Mulla oli ihan samoja sovitusongelmia skodillacia edeltäneessä -98 Lagunassani tommosilla nahkaisilla talvivarsikengillä. Aina kun jalan nosti kaasulta, jäi kengän sisäsyrjän kumireuna jarrupolkimen reunan alle jumiin ja jalkaa joutui kiertämään hieman epäluonnollisesti että sen sai sieltä ylös. Onneksi ei tarvinnut koskaan paniikkijarruttaa. Sama ongelma tosin Mustanginkin kanssa, joskin onneksi sillä tulee kesäautona ajeltua lähinnä vain kapeampilestisillä lenkkareilla tmv. joilla samaa ongelmaa ei esiinny.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Monsieur Manala kirjoitti:^ Mulla oli ihan samoja sovitusongelmia skodillacia edeltäneessä -98 Lagunassani tommosilla nahkaisilla talvivarsikengillä. Aina kun jalan nosti kaasulta, jäi kengän sisäsyrjän kumireuna jarrupolkimen reunan alle jumiin ja jalkaa joutui kiertämään hieman epäluonnollisesti että sen sai sieltä ylös. Onneksi ei tarvinnut koskaan paniikkijarruttaa.
Mulla on nelivitoset popot.
Ei ny niin haittaa.
Mutta Lantikassani kaasupoljin on jostain syystä paljon ylempänä kuin jarru, mikä alkuun haittasi.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Gat kirjoitti:Mutta Lantikassani kaasupoljin on jostain syystä paljon ylempänä kuin jarru, mikä alkuun haittasi.
Toihan on ihan murha, miten tollasella muka teet heel'n'toe-vaihtoja? :D
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Monsieur Manala kirjoitti:
Gat kirjoitti:Mutta Lantikassani kaasupoljin on jostain syystä paljon ylempänä kuin jarru, mikä alkuun haittasi.
Toihan on ihan murha, miten tollasella muka teet heel'n'toe-vaihtoja? :D
Siis niin mitä?
Ja ei kai automaatilla ollenkaan?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Gat kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:
Gat kirjoitti:Mutta Lantikassani kaasupoljin on jostain syystä paljon ylempänä kuin jarru, mikä alkuun haittasi.
Toihan on ihan murha, miten tollasella muka teet heel'n'toe-vaihtoja? :D
Siis niin mitä?

Automaateilla ei toki tarvitse vaivautua. Niissä nyt on sattuneesta syystä muutenkin enemmän tilaa pedaaleille kun tarvitsee sijoittaa yksi poljin vähemmän.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Monsieur Manala kirjoitti: Automaateilla ei toki tarvitse vaivautua. Niissä nyt on sattuneesta syystä muutenkin enemmän tilaa pedaaleille kun tarvitsee sijoittaa yksi poljin vähemmän.
Ehän jaksa keskittyä, miten tuo juutuubi liittyy vaihtamiseen. Selosta toki.
Käsikeppisissä olen kyll joskus käyttänyt vasemmalla jalalla jarruttamista kun oikea on kaasulla. Ja sitten sekä jarrun että kaasun painamista yhtaikaa oikean jalkaterän sivuilla. En nytten yhtään muista miksi, jotenkin vaan niillä tarpeen hetkillä tuntui siltä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Gat kirjoitti:Ehän jaksa keskittyä, miten tuo juutuubi liittyy vaihtamiseen. Selosta toki.
Niin siis heel & toe vaihtamisessa on ideana se että samaan aikaan kun painetaan jalan kärjellä jarrua, käytetään jalan ulkosyrjää antamaan välikaasua alaspäin vaihtamisessa, sovittaen moottorin kierrokset renkaiden pyörintänopeuteen, jolloin auto ei nykäise kun päästää kytkimen ylös, eikä mutkassa auto tule epävakaaksi tai pahimmassa tapauksessa aiheuta vetävien pyörien lukkiutumista ja pidon karkaamista.

Ja mitä Meganen kiinnostavuuteen tulee...

Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

exPertti kirjoitti:Vasenta lamppua en ole koskaan ko. autoon vaihtanut, oikea meni neljässä minuutissa. Vinkki liivihepulle pätkässä. Nosta muovista konetilapeittoa hieman, että näet paikan. Jätä renkaat rauhaan.
Jos tästä kattoo viidestä ja puolesta minuutista eteenpäin, niin en nyt kyllä oikein ymmärrä mitä peittoja sä tästä voit nostella?

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tällä viikolla aika roimia alennuksia autokauppiailla. Tarjous uudesta japsiautosta, hintaluokka n 40k€ ja alennus 11%. Ja vaihtohyvityskin on kohdallaan. Eriasia onko tuo auto sitten Se Auto tuolle henkilölle. Eli - en itse ole hankkimassa tuota riisikuppia.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Onslow

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Uutta huihai-mallia pukkaa. Onkohan tolle oikeasti kysyntää näinä aikoina..

http://www.iltasanomat.fi/autot/1636626
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

"Hyundai houkuttelee hinnallaan - se maksaa 65.000 euroa."

:roll:

Jostain syystä tulee samaan rahaan aika monta houkuttelevampaakin vaihtoehtoa mieleen. Vaikkapa Subaru Outback 3.0R automaagi kaikilla mahdollisilla himmeleillä ja silti jää vielä 5 tonnia karkkirahaa...

Eihän se toki ihan niin maastoauton näköinen ole, mutta pöllyttänee kyllä huihain nelivetotekniikallaan 5-0 eikä tiloiltaankaan tarvitse hävetä. Ylipäätään ihmetyttää nää perhemaasturit. Painoa älyttömästi, ulkomittoja älyttömästi ja niihin nähden sisätiloja huonommin kuin monissa farkuissa eikä pahoissa paikoissakaan etenemiskyky juuri vakuuta.

Kuka noita tohon rahaan ostaa?!?!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Toyota Corolla Verso vähiten vikainen saksalaisessa arvostetussa TÜV-vikaraportissa parivuotiaiden autojen sarjassa.

Mun Auris toimii edelleen, tehtiin tuossa pitkä edestakainen matka Pohjanmaalle, muut päivittäiset ajot ovat lähinnä Kehä III sisäpuolella. Yllättävän hyvin 1.6L moottori jaksoi Pohjanmaan-reissulla viisi aikuista + pakaasit. Pahus etten tajunnut testata vakionopeudensäädintä kyseisellä matkalla.

Jarrut kitisevät välillä, uutuuttaanko vain?

Lomamatkalla ulkomailla alle sattui vuokra-Toyota (oli ainoa vapaana ollut auto), joku nelivetoinen 3.0L turbodiisseli avolavamaasturi automaattivaihteistoilla. Ihan hyvin pelitti, ja melkein tekisi mieli hankkia itsellekin automaatti. Mutta eivätkös manuaalit kuluta vähemmän polttoainetta? En halua myöskään unohtaa miten manuaalia ajetaan. Onkos se kuitenkin kuin pyörälläajossa että kun on kerran oppinut ajamaan manuaalia, sujuu se aina myöhemminkin?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tuli tässä vaiheessa myös mieleeni, mitä NuDaven prätkäprojektille nykyisin kuuluu, vai laimeniko innostus? Aika huonot ajokelit ulkona joo.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:Toyota Corolla Verso vähiten vikainen saksalaisessa arvostetussa TÜV-vikaraportissa parivuotiaiden autojen sarjassa.
Tää on vähän sama kuin sanois että Rosie O'Donnellin geeneissä on vähiten perinnöllisiä sairauksia. Whoopiedoo.

Uusimmat kaksoiskytkimellä varustetut automaattivaihteistot (esim. VW:llä, Seatilla ja Skodalla DSG, Audilla S-Tronic, Porschella PDK, Mitsulla TC-SST, BMW:llä DCT) kuluttavat jopa vähemmän kuin manuaalivaihteiset ja ovat myös näitä suorituskykyisempiä. Kaikissa on myös käsivalintamahdollisuus muttei perinteistä kytkinpoljinta.

Hai hai!

Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Jarrut kitisevät välillä, uutuuttaanko vain?
Se on kuulemma Auriksen "Feature". Ei korjaussarjaa saatavilla, joten totu vaan siihen.

http://toyotaownersclub.com/forums/inde ... ntry805444
Eiks tuolla linkin takana nimenomaan sanottu että korjaus on saatavilla?
there is a modification part for the calipers
Voisihan tuota käydä kyselemässä kun kerran takuuta on vielä jäljellä. Eipä ääni kovin häiritsevä ole, mutta joskus sen on pannut merkille hiljaa jarruttaessa. En tiedä mistä riippuu milloin se kuuluu, koska ei sitä aina ainakaan huomaa.

Wolkkarini jarrut kitisivät aina, ja paljon kovempaa, mutta olihan se vanhempi autokin. Muinaisen Toyota Tercelin jarrut ne vasta vinkuivatkin, oikeastaan ulvahtivat kovaa jos painoi yhtään kovempaa jarruja. Muutama suojatietä ylittänyt jalankulkija sai niistä paskahalvauksen.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 26.01.2009 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Onslow

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Frederik Krueger kirjoitti: Voisihan tuota käydä kyselemässä kun kerran takuuta on vielä jäljellä.
No ehdottomasti.
Onslow

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Mikä on tämän päivän tilavin farkku-auto. Siis sisätiloiltaan?
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

^^ Veikkaisin E-sarjan mersua. Chrysler 300C:kään ei ole kamalan pieni. Tosin en tiedä onko enää yhtään isompi _sisätiloiltaan_ kuin pertsan mainitsemat. Mutta E-sarjan mesen pohjalevyllehän se on sekin nidottu.