Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Bluntly
Kitisijä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nopeammin selviät kun asennat XP:n.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Ota nyt ainakin UAC (User Account Control tjsp) pois päältä sieltä mistä tilejä ja käyttäjätunnuksia hallitaan. Siis ohjauspaneelin alta tilit ja käyttäjät tjsp. ja siellä taitaa alimmaisena nököttää se joku käyttäjätilien hallinta tms. joka kannattaa ruksata pois ja bootata kone niin toosan käyttö sujuvoituu ainakin jonkun verran.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

^ Kiits, mutta ei auttanut. Program Files on read only ja käyttökelvoton ja näillä mennään.

Onko heittää perstuntumalta sivustoa, jossa ohjeistetaan mahdollisimman kivuttomaan siirtymiseen Windowsista Linuxiin? Pitäisi siis kai saada Windows pyörimään jotenkin sen rinnalla/sisällä/perseessä. Onko niin, että menetän paitsi tietenkin kaikki koneella olevat ohjelmat, myös kovalevyillä olevat tiedostot? Vai kuinka Linux voisi ymmärtää esim. NTFS:llä alustettuja asemia?
Miten on muuten virustorjunnan laita Linuxilla? Löytyykö siihenkin (TOIMIVAA!!!11!1!!!1!!!) ilmaista toteutusta vai pitääkö/voiko hankkia maksullinen?

P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
Frederik Krueger
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

SikaMika kirjoitti:P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
Mulla ei ole Vistasta kokemusta kun käytän edelleen XP ja Win2000 (ja vähän Linuxia), mutta muistui mieleen sellainen sivusto kuin Windows Annoyances. Olikohan osoite sitten tämä:

http://www.annoyances.org/

Jos haluat, sieltä ehkä löytyy neuvoja Vistankin kanssa selviytymiseen.

EDIT: Hain Vista-puolelta hakusanoilla "read only", esim. tuollainen vanha keskustelu tuli. Katso ainakin vika, viime vuoden puolella kirjoitettu viesti.

http://www.annoyances.org/exec/forum/wi ... 1125108429
Onko joku pissinyt mun muroihin?
SikaMika

Tattis, Fred! Laitoin juuri attrib-komennon jylläämään, katsotaan aamulla kuinka kävi.

Syy ongelmaan siis todella kuulostaisi olevan se, ettei Vista halua koneelle mitään - kuten käyttäjiä ja heidän tiedostojansa - joka voisi sitä jotenkin vahingoittaa. Täysin absurdi tilanne, sama kuin pistettäisiin koko populaatio kylmäksi jotteivat ihmiset tappaisi toisiaan!

P.s. Olisi pitänyt arvata, että vastaus kysymykseeni löytyy jonkin annoyances- tai humanhaters-sivuston takaa!
Mylwin
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Onslow kirjoitti:del*

Menee kuuroille korville.
Kuka tää Del on ja miksi se kuulee huonosti?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Monsieur Manala

SikaMika kirjoitti:P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
Vaikka miten wintööt vituttais, niin linsuxeihin ei vain pysty. Ei yksinkertaisesti jaksa eikä viitsi tuhlata niin paljon aikaa ja osaamista pelkkään...noh... tunkkaamiseen, vittu. Itselläni kärähti käämit Ubuntuun heti alkumetreillä kun läppärin WLAN-korttia ei saanut mitenkään toimimaan eikä löytymään koko käyttöjärjestelmässä. Olisi sitten pitänyt itse jotenkin virittää/kääntää windows-ajuri toimimaan linuxissa. Jo siinä vaiheessa oli aika helppo tuumata että ei vittu, pitäkää tunkkinne, ei se ruoho näytä sen vihreämpää olevan tälläkään puolella. Paras ja yksinkertaisin neuvo mitä taisin asiaan saada oli että "Voihan sitä läppäriä käyttää verkkojohdonkin kanssa". Jippii. Just sitä vartenhan mä läppärin olen hankkinut että voin käyttää Ubuntua surffaukseen 10-metrinen kela perseessä.

Hae microsoftin sivuilta ilmaiseksi Windows 7 beta. Toimii vistaan verrattuna kuin junan vessa, asentuu vistan käynnissäollessa sen päälle säilyttäen kaikki tiedostosi, ohjelmasi ja asetuksesi. Kannattaa ainakin kokeilla ennenkuin alkaa miettiä kokonaan uudenlaista ATK-elämäntapaa. Itse olen varsin tyytyväinen eikä vistaa ole pätkääkään ikävä. Ainoana negatiivisena puolena on, että ilmainen käyttöoikeus loppuu syyskuussa. Tosin eiköhän siihen mennessä ole sitten tullut jo valmis tuote tai jonkinnäköinen RC-julkaisu ko. käyttöjärjestelmästä johon siirtyä. Tunnin homma etkä menetä mitään.*

(*) Siirrä kuitenkin C-aseman tärkeimmät tiedostot varmuuden vuoksi muualle asennuksen ajaksi tai ota niistä varmuuskopio.
Frederik Krueger
Kitisijä

Jaaha, että Vistan seuraaja olisi tulossa mahdollisesti jo tänä vuonna? Taitaa jäädä mulla koko Vista kokematta, elleivät sitten laita sitä väkipakolla työkoneelleni. Uudet Windows-versiot tulevat nopeammin kuin ehdin niihin tutustua. Vai onko kyseessä jälleen 95/98/98SE/ME-rumba, eli MS suoltaa vähän niinkuin muuten vaan uusia versioita kauppojen hyllyille?

Ja äh paskat, Windows 7:stakin on tulossa sekä 32 että 64-bit versiot. Ehdin jo toivoa että 32-bittinen versio jätettäisiin tällä kertaa tekemättä. Ilmeisesti jälleen kerran 64-bittiselle versiolle ei löydy ajureita, eivätkä monet ohjelmat, varsinkaan pelit, suostu toimimaan sillä. Kehitystä tapahtuu vaakatasossa.
SikaMika

Täytyy kai sitten kokeilla sitä seiskabeettaa, ei mulla riitä kiinnostusta alkaa säätämään joka vitun perusasian kanssa millään Linuxillakaan. Sanottakoon nyt vielä, etten saanut sitä read onlya pois edes Kruegerin ohjeilla, taitaa tehdä vain saman CLI:n kautta minkä olen itse tehnyt GUI:n avulla propertiesin alta.

Heitän vielä yleisen kysymyksen kaikille, joilla on käytössään Vista:

Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

SikaMika kirjoitti:Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
En oikein ymmärtänyt kuin neljä ensimmäistä sanaa, joten vastaan siihen: joten kuten. Välillä ollaan kuin täi tervassa, mutta kaikki on onnistunut tähän asti.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Monsieur Manala

SikaMika kirjoitti:Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä?
Ei ule. Sulla on jotain speciaalitöhnää nenässä. Tuliko sulla koneen mukana ihan oikea windows vistan asennuslevy vai ainoastaan jotkut valmistajan omat special-case-backup -levyt vai kenties ei levyjä ollenkaan ja pelkkä kehote polttamaan itse backup-levyt?

Nimittäin mulla vähenivät täällä yötä päivää kiroamani visva-ongelmat suurimmaksi osaksi ihan jo sillä, että asensin vista sp1:n suoraan (toista konettani varten ostetulta) aidolta asennuslevyltä ilman mitään läppärinvalmistajan omia upgradeja ja updateja ja muita vastaavia henkseleitä. Sitten vaan koneen pohjasta se sama vanha product key ja toimi a-ok.

Koneen mukana tuli 32-bittinen vista home premium OEM ilman mitään backup-levyjä tai vista-levyä ja pöytäkoneeseen ostamani vista oli 64-bittinen home premium sp1 OEM. Eli ainakin 32-bittisen ohjelmistoavain toimi myös 64-bittisessä. En tiedä sitten voiko tuo käyttiksen bittisyys muuten olla vaikuttavana tekijänä koneen vakauteen. Noh, ainakin sain ilmaiseksi yhden gigan lisää keskusmuistia, kun 32-bittinen ei osaa käyttää neljästä gigasta kuin 3.

Veikkaan että sullakin saattaisi auttaa pitkälti tuo, että saisi asennettua windowsin ihan suoraan tyhjältä pöydältä ilman mitään valmistajan omia virityksiä. Eli pölli jostain duunista tms. hetkeksi vistan home premium OEM asennuslevy (jos se on se mikä sulla koneessa on) tai wareta se torrenttina netistä. Sitten käytät vaan ihan normaalisti sitä koneen pohjassa olevaa product keytä. Ratkaisi tosiaan käytännössä kaikki mun ongelmani, mutta toi valitettavasti yhden myös tilalle. Intelin wlan-kortin ajurit nimittäin aiheuttaa raskaassa käytössä bluescreenejä 64-bittisessä ympäristössä. 32-bittisessä ei.

Edit: Ennen tuota operaatiota (ja muutenkin!) on sitten syytä hakea valmistajan sivuilta uusimmat ajurit varsinkin VGA:lle, LANille ja WLANille ja laittaa ne jollekin muistitikulle tai polttaa CD:lle/DVD:lle. Olosi nimittäin saattaa olla pirullisen orpo jos huomaat windowsin asennettuasi ettei se tue suoraan verkkosovittimiasi etkä sen vuoksi pääse edes nettiin updeittaamaan tai hakemaan ajureita, eikä käytössäsi satu olemaan minkäännäköistä ohjelmisto/ajurilevyä jolta voisit ajaa tarvittavat ajurit koneeseen. Niiltä "System backup" -levyiltä kun sitä ei yleensä voi tehdä. Niitä valmistajan omia superduper-dingelidangeli-utilityjä sen sijaan en suosittele asennettavaksi vaikka ne nettisivuilla olisikin tarjolla, ellet koe pakollista tarvetta siihen. Niiden suhteen kun pätee vanha ATK-viisaus "If it ain't broke, don't fix it."

Mulla on ollut 5 eri kannettavaa joista 4 on ollut erimerkkisiä, ja joka ikisen koneen suhteen mulla on menny herneet jossain vaiheessa niihin valmistajien omiin windowsasennusvirityksiin, ja olen tylysti partitioinut kovalevyn uusiksi (kovalevyllä sijaitsevat valmistajan palautusosiot jyrännyt käyttöön hyötytilaksi C:lle), formatoinut sen ja runtannut normaalin windowsin normaalilta windows-asennuslevyltä kuin mihin tahansa pöytäkoneeseen, ja joka ikinen kerta on asiat alkaneet toimimaan kympillä paremmin. Ja tämä on siis pätenyt kaikkiin kannettaviin ja kaikkiin windows-versioihin Win98:sta alkaen.
Frederik Krueger
Kitisijä

SikaMika kirjoitti:Täytyy kai sitten kokeilla sitä seiskabeettaa, ei mulla riitä kiinnostusta alkaa säätämään joka vitun perusasian kanssa millään Linuxillakaan. Sanottakoon nyt vielä, etten saanut sitä read onlya pois edes Kruegerin ohjeilla, taitaa tehdä vain saman CLI:n kautta minkä olen itse tehnyt GUI:n avulla propertiesin alta.
Mihin ohjeeseen viittaat, allaolevaanko?

http://www.annoyances.org/exec/forum/wi ... 1219988205

Ajattelin jos ongelma juontaisi juurensa viestissä mainituista account-sählingeistä, mutta tiedä häntä.
Windows Annoyances kirjoitti:This worked for me: Right click on folder. Pick Properties. Pick Security. Pick Advanced. Pick Owner. Pick Edit. Select an owner under 'Change Owner'. Select 'Replace owner on sub containers and objects'. Select OK. I am guessing that the owner you select needs to be your account. Not the administrators. Although your account may also need to have administrators rights. My files/dirs were owned by the administrator account which should normally not be a problem. But in this case was the root of the problem. I experimented. Changing ownership back to administrator made the 'Read-Only' show up again. And changing back to my account made the RO disappear again. FYI, although all of the files and dirs said that they were RO in the File Explorer, they were not really RO. I could use the cmd tool and run 'dir /A:R' and 'dir /A:-R' to see that there were not any RO only files and dirs to begin with. Also, this problem, for me, is only showing up on files/dirs that I copied from my XP hard drive. -eo
SikaMika kirjoitti:Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
Jos täältä ei tule vastausta, tulisko tuolta annoyances-foorumilta jos kääntää ylläolevan englanniksi? Luulisi että jos ongelma on yleinen, siitä puhuttaisiin paljon. Äkkiseltään en löytänyt sivustolta kuin tuon yhden keskustelun, mutta en pahemmin etsinytkään.
Kimmen
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Mikäköhän koneeseeni äsken iski, kun rupesi kirjoittamaan kaiken oikealta vasemmalle? Esim. excelissä kirjoitus toimi ihan normisti, mutta Firefoxissa se meni väärinpäin? Käynnistin koneen uudestaan niin vika hävisi. Tännekin kun yritin kirjautua niin piti näppäillä "nemmiK" eikä "Kimmen".
Älä löi! En ole hurrit!
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Kimmen kirjoitti:Mikäköhän koneeseeni äsken iski, kun rupesi kirjoittamaan kaiken oikealta vasemmalle? Esim. excelissä kirjoitus toimi ihan normisti, mutta Firefoxissa se meni väärinpäin? Käynnistin koneen uudestaan niin vika hävisi. Tännekin kun yritin kirjautua niin piti näppäillä "nemmiK" eikä "Kimmen".
Here's Johnny!

Muista vilkuilla taaksesi. redruM -tekstin nähdessä juokse!
SikaMika

Frederik Krueger kirjoitti: Jos täältä ei tule vastausta, tulisko tuolta annoyances-foorumilta jos kääntää ylläolevan englanniksi? Luulisi että jos ongelma on yleinen, siitä puhuttaisiin paljon. Äkkiseltään en löytänyt sivustolta kuin tuon yhden keskustelun, mutta en pahemmin etsinytkään.
Joo, niin luulisi. Olen siis pyrkinyt tekemään muutokset omalla accountillani, jolla on admin-oikeudet. Eli en koneen Administrator-accountilla. Silti mulla ei kuulemma ole käyttöoikeutta kyseisiin kansioihin (jotka eivät ole peräisin miltään XP-koneelta vaan suoraan netistä)

Kun syötän komentoriviltä tuo "attrib -R"-tyyppisen komennon, saan saman käyttöoikeuksien puuttumisesta johtuvan herjan. Eli mitkään neuvot eivät tunnu tepsivän, koska admin-oikeuteni eivät riitä määrittämään itse lataamieni ohjelmien määritteitä. Siistii.

EDIT: Vista on ihan OEM-versio. Olen jo luopunut toivosta saada systeemin toimimaan muuten kuin väkivalloin, joten runttaan huomenna sen päälle joko varetetun Vistan tai sitten tuon sevenoreleven-beettanopan.
Viimeksi muokannut SikaMika, 30.01.2009 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Ööö... Mitähän vittua nyt on tapahtunut? Avaan vistan käynnistävalikon, pystyn liikkumaan hiirellä valikossa mutta jos kliksautan hiirellä vaikka winamppia päälle niin valikko sulkeutuu ja ohjelma ei avaudu. Korpee ja kyrsii!
Jyrki73
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Kaverini osti uuden koneen (Vistalla varustettu). Minä sitten tein ne varmuuskopiot käyttöjärjestelmästä. Piti tietty ensin soittaa käyttäjä tukeen, ja kysyä että millä sovelluksella sen onnistuu tekemään. sitten hommaattiin koneeseen mokkula, ja sen kautta latasin koneeseen Openofficen toisaiseksi kaikki toimii kuin junan vessa.

Nopeus ei ehkä päätä huimaa, mutta mitä voi vaatia 450€ maksavalta läppäriltä, jossa on sentään 15,4 tuuman näyttö, ja mokkulan nopeuskin vain 512kB?
Monsieur Manala

^ Mikä tän postauksen pointti niinku oli? Siis kysyttiinkö tässä jotain tms?
SikaMika kirjoitti:Joo, niin luulisi. Olen siis pyrkinyt tekemään muutokset omalla accountillani, jolla on admin-oikeudet. Eli en koneen Administrator-accountilla.
Jos sä otat sieltä ohjauspaneelin alta ne käyttäjätilit auki, niin montako niitä yhteensä on? Siis näyttääkö se moniakin tilejä sulle sen sun omasi lisäksi? Administratorin ja sun tilin erikseen? Jos sulla on noi tilit tai jotkut muut hommat vaan vituillaan, niin ei se Windows 7:n päälleasennuskaan taida mitään pelastaa. Siirtää vaan virheet mukanaan uuteen käyttikseen.
Viimeksi muokannut Monsieur Manala, 30.01.2009 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

SikaMika kirjoitti:C-aseman alla olevien kansioiden properties-valikosta tuollainen checkbox löytyy, heti yleisten tietojen alta. Sen siis voi klikata pois päältä, jolloin windows valintasi mukaan joko poistaa read onlyn vain kyseisestä kansiosta tai sitten ajaa asetuksen läpi myös kaikkiin alikansioihin ja tiedostoihin. Ongelma on se, että tuo uusi asetus ei pysy voimassa. Ei siis sekuntiakaan, vaan välittömästi asetusten uudistamisen jälkeen tuo read only löytyy taas ruksittuna kaikkien kansioiden asetuksissa..
Ei taida olla mikään Vistan ongelma pelkästään. Mulla XP teki joskus ihan samaa. Ihmettelin kun avasin jonkun vasta muokkaamani tiedoston, mutten saanut sitä kuitenkaan tallentaa. Klikkailin read only -ruksin pois, mutta tadaa! kohta ruksi oli ilmaantunut taas itsestään takaisin.

En mää sitä saanut millään korjattua, ostin Macin.
Monsieur Manala

Kimmen kirjoitti:Mikäköhän koneeseeni äsken iski, kun rupesi kirjoittamaan kaiken oikealta vasemmalle? Esim. excelissä kirjoitus toimi ihan normisti, mutta Firefoxissa se meni väärinpäin? Käynnistin koneen uudestaan niin vika hävisi. Tännekin kun yritin kirjautua niin piti näppäillä "nemmiK" eikä "Kimmen".
Kuulostaa joltain hauskalta madolta.
SikaMika

Monsieur Manala kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:Joo, niin luulisi. Olen siis pyrkinyt tekemään muutokset omalla accountillani, jolla on admin-oikeudet. Eli en koneen Administrator-accountilla.
Jos sä otat sieltä ohjauspaneelin alta ne käyttäjätilit auki, niin montako niitä yhteensä on? Siis näyttääkö se moniakin tilejä sulle sen sun omasi lisäksi? Administratorin ja sun tilin erikseen? Jos sulla on noi tilit tai jotkut muut hommat vaan vituillaan, niin ei se Windows 7:n päälleasennuskaan taida mitään pelastaa. Siirtää vaan virheet mukanaan uuteen käyttikseen.
Tilejä on kolme: omani (admin-oikeuksilla), ASP.NET.niminen, windowsin itsesä määrittelemä tili ilman admin-oikeuksia (tapoin sen huvikseni, joten tilejä on enää kaksi) ja Vieras-niminen tili, joka ei ole käytössä.

Mikäs noissa nyt voisi olla vituillaan? Olen tasan tarkkaan jokaisen koneellani olevan tiedoston omistaja ja omaan admin-oikeudet niihin kaikkiin. Silti en saa poistettua noita read onlyja.
Monsieur Manala

SikaMika kirjoitti: Mikäs noissa nyt voisi olla vituillaan? Olen tasan tarkkaan jokaisen koneellani olevan tiedoston omistaja ja omaan admin-oikeudet niihin kaikkiin. Silti en saa poistettua noita read onlyja.
Kaikki!

Kokeiles tätä:

Käynnistä CMD admin oikeuksilla ja kirjoita:
diskpart
list disk (pitäisi olla disk 0)
select disk 0
attributes disk read-only no
exit
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Mulla oli tv:n ja netin antenttipiuha yhdessä pistokkeessa seinässä, semmosella jakajalla kiinni. Eilen tökki sekä tv että netti. Tai siis kumpikaan ei pelittänyt. Raahasin läppärin härpäkkeineen makkariin kun täällä toinen antennipistorasia. Nyt toimii sekä tv (edelleen olkkarissa) että netti. Vika mahtanee olla jakajassa?
Jos hankin uuden jakajan eikä ne edelleenkään pelitä samasta pistorasiasta niin mitäs mä sitten teen kun en halua tätä läppäriä täällä makkarissa käyttää? Hjälp.
Tässä pitäs olla langaton verkkoyhteys mutta ilman tot piuhaa ei vaan toimi..
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Edelliseen liittyen paranisiko television kuva, jos tuohon jakajaan laittaisi sen jonkun vahvistajahärpäkkeen? Itselläni samasta antennipiuhasta lähtee johdot kaapelimodeemiin ja kahteen tölsöön eli jakajia on kaksi.
Paras päivä ikinä.
SikaMika

Monsieur Manala kirjoitti:
SikaMika kirjoitti: Mikäs noissa nyt voisi olla vituillaan? Olen tasan tarkkaan jokaisen koneellani olevan tiedoston omistaja ja omaan admin-oikeudet niihin kaikkiin. Silti en saa poistettua noita read onlyja.
Kaikki!

Kokeiles tätä:

Käynnistä CMD admin oikeuksilla ja kirjoita:
diskpart
list disk (pitäisi olla disk 0)
select disk 0
attributes disk read-only no
exit
Komento on tarkemmin ilmaistuna "attributes disk clear readonly". Sekään ei pystynyt poistamaan read-onlya, ilmoitti ihan rehellisesti ettei pysty kykenemään eikä näin ollen tehnyt yhtään mitään.

Tarkistin huvikseni pöytäkoneeni tilanteen, siinä pyörii XP. Ihan samalla lailla sielläkin kaikki on read-onlya mutta ei se ole koskaan rajoittanut ohjelmien käyttöä millään lailla. Weird...