Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Oli se kauhiaa :D Oksensin kivusta, mikään ei tehonnut ja olin ihan kipujossain. Aukesin 3cm-4cm/h nopeudella että aika rytäkässä tuli :) Mutta en mä enää muista et kipiää teki :p tummat hiukset on pikkuisella, isäänsä tullut :D
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

^ Onnea vuan.
PS kannattaisko ottaa tuo raskauskalenteri pois sigusta?
saira
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja saira »

Onnea Pupuille!! :h:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Onnee vaan kovasti pupusille

Nauttikaa nyt ekat pari viikkoa rauhasta. Sitten se meno vasta alkaa :D
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Onnittelen nyt vielä täälläkin koko Pupujen perhettä, kun aiempi onnitteluni eksyi viikonpäiväketjuun.
Rouva Pupu

Kiitoksia kaikille onnitteluista, myös siellä viikonpäiväketjussa, numba toimitti kanssa kitisijöille hienosti tiedon tulokkaasta <3 Galtsussa muutama pakollinen vaavikuva, isänsä tyttö (luojan kiitos geeneistä!).
irmelianneli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

ONNEA sylin täydeltä! <3 En voi kuvitellakaan miten kovin pieni hän on!!! Meidän oma kun oli 50cm ja 3840g ja hirveen pieni tietysti hänkin :) Sullahan jäi nyt kokonaan raskaudesta kokematta se viimeinen 'ihanin' kuukausi, mitä kaikki manailee aina :]

Vauvantuoksuisia päiviä teille ihanan tytön kanssa!
nowaysis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Aloin leikkaan muksun tukkaa. (Se kävi about kk sitten parturilla, isänsä käytti, ja tulos joku varmaan parikymppisillä yybertrendikäs ihan kauhee ylikasvanu pehko. Just siis sellanen, minkä takia sinne parturiin alun perin mentiinkin.) Sitten kersa siinä heilui, ja sakset hieman lipesi. Tuli lommo tukkaan, pakko vetää lyhyeksi. Ihan hirvee lopputulos! Muksu itkee ja huutaa että mä näytän ihan hirveen rumalta äiti sä pilaat mun hiukset! Seuraavana päivänä on tietty tarhassa isovanhempien päivä, eikä sinne siis voi mennä lommopäänä. Onneks sain hiuskoneen lainaan, ja sain jonkin verran siistittyä. Ihan täysin ei kuiteskaan onnannu.

Eilen se oli ollu koko illan pipo päässä, ja sanoo ettei halua kattoo peiliin. Muuten ihan ok, luulen et henkisistä vaurioista selvitään parissa viikossa. Silti. Never again. Ei noin lyhyttä tukkaa eikä mun osalta kotiparturointia. Ennen on kyl onnannukin. Mut tuo oli ihan hirveetä.
Prepare for the worstest.
Rouva Pupu

irmelianneli kirjoitti: Vauvantuoksuisia päiviä teille ihanan tytön kanssa!
<3

Vauva ja mies nukkuu, voin keskittyä oleelliseen eli mitään tekemättömyyteen :)

Kuten nowa tuolla galtsussa totesi niin pikkuinen on ikäisekseen pulleassa kunnossa. Lääkärit olivat odotelleet osastolle, mutta ei hän sinne onneksi joutunut koska sokeriarvot hyviä ja muutenkin totesivat ettei tiedä olevansa ennenaikainen, joten ei vauvelille sitä kerrota. Hänen aikansa oli tulla jo nyt.

Ainoastaan tiettyjä juttuja tulee extrana eli kellotettu ruokailu, kaksi kertaa viikossa painonseuranta neuvolassa raskausviikolle 38 saakka, ulos ei saa viedä kuukauteen (neuvolareissuja lukuunottamatta) normaalin parin viikon (talviaikana) sijasta, lämpöä pitää seurata kun voi kylmettyä helpommin ja sitten tietysti kasvukäyrää pitää hiukan rukata. Joten sanoisin, että meni todella hyvin kaikki kuitenkin kun ei mitään ongelmia ainakaan vielä.

Mut olen huomannut jälleen kerran sen miten huippu ukko mulla on ja miten hyvin pelataan yhteen :)
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

Onneksi olkoon.

Seuraavaks varmaan odotellaan SikaMikan vauvauutisia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

:jee: jänölle
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Rouva Pupu

Maanantaina käytiin jo ensimmäisessä neuvolassa ja oli huikeat 45g tullut painoa lisää kahdessa päivässä, nyt taitaa syntymäpaino olla jo ohitettuna. Oli pakko käydä ostamassa muutamia pikkuisia vaatteita, tuohan hukkuu noihin 54cm pukimiin.

On vielä rauhallinen tapaus, tirauttelee hiukan jos nälkä ehtii yllättämään ja öisin kun kaipaa seuraa. Onneksi olen itsekin yöihminen. Mies höösää oikein urakalla ja on jatkuvasti pällimässä ja juttelemassa pikkuisen kanssa. Tykkää tehdä aamuhoidot, kylvettää ja vaihdella vaippojakin. Ihana.

Eilen koin ensimmäiset eritekokemukseni (joo nää kuuluisat kakkapuheet). Ensin pierettiin äiteen naamalla kun putsasin napaa, sitten kakittiin hoitoalustalle ja kun olin saanut puunattua niin pitihän sitä vielä pissiäkin siihen. Ei voinut kuin nauraa hervottomasti. Tuskin on niin kovin hauskaa jos ja kun on zombie tilassa.

Tiistaina taas neuvola, hän on kyllä niin pieni että ihan hirvittää kaukalon kanssa autoilla kun tuntuu että hän on ihan liian pikkuinen siihen. Ihan sintti vielä :)

No, onneksi alkoi maitoa tulemaan jo lauantaina, nyt on pumppauskerho pystyssä, ei hänellä ole voimaa imeä ja korvikettakin pitää vielä antaa. Voipi olla että saa jäädä pumppailuksi, ei oikein tissistä enää innostu kun on pulloon jo tottunut. Sama se kai on millä tavalla ravintonsa saa kunhan saa. Oli se sitten pumppaamalla tai suoraan rinnasta.

Mies joutui menemään tenttivalojaksi, hyvä ettei tirautellut neljän tunnin eroa :D Mitenköhän lie kun ensi viikolla joutuu jo palailemaan työn pariin, veikkaan etäpäivien lisääntymistä.

Postissa on tullut paketteja, tutuilta joiden kanssa olen ollut suhteellisen vähän enää tekemisissä (vanhoja koulukamuja ym.) <3 Kiva kun haluavat muistaa, sano. Hyvä ettei jonoa ole ulko-oven takana. Ristiäiset pitää järkätä suht nopeesti niin pääsevät kaikki kauempaakin katsomaan. Nyt olen rauhoittanut tilanteen, en jaksa vielä vierailijoita, ehkä ensi viikolla voisin ystäväni päästellä katsomaan.
Onslow

Rouva Pupu kirjoitti:Sama se kai on millä tavalla ravintonsa saa kunhan saa. Oli se sitten pumppaamalla tai suoraan rinnasta.
Ei se vaan ole. Tississä kun se ruoka on aina tuoretta ja sopivan lämpöistä.

Sitäpaitsi, se pullojen desinfioiminen on todella syvältä.
Viimeksi muokannut Onslow, 04.03.2009 9:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fcuk

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Onslow kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Sama se kai on millä tavalla ravintonsa saa kunhan saa. Oli se sitten pumppaamalla tai suoraan rinnasta.

Pliis älkää alottako (varsinkaan miehet!) tästä täällä!

Ja ei, ei se ole lainkaan syvältä. Kaikki on vain asenteesta kiinni. PÄÄASIA, ETTÄ LAPSI SAA RAVINTOA ELÄÄKSEEN. Vain joka toinen tuntemani äiti syyllistelee jossain vaiheessa maitojutuista, lopetetaan se niin vauvoilla on parempi alku elämälle. <3

(Asioita mitä tekisinkään toisin jos nyt voisin -sarjasta... )
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Onslow kirjoitti: Sitäpaitsi, se pullojen desinfioiminen on todella syvältä.
Sen homman voi ihan huoletta lopettaa aika aikaisessa vaiheessa. Prkl, pennut desinfioidaan ihan pilalle.
Onslow

Fcuk kirjoitti: Ja ei, ei se ole lainkaan syvältä. Kaikki on vain asenteesta kiinni. PÄÄASIA, ETTÄ LAPSI SAA RAVINTOA ELÄÄKSEEN.
Vitut asenteesta. Se pullojen desinfioiminen ja yöllä maidon lämmittäminen on vaan syvältä. Paljon helpommalla pääsee kun tunkee tissin suuhun ja nukahtaa itse viereen. JA tämä vain tietenkin siinä tapauksessa, että rintaruokinta onnistuu.
Rouva Pupu

Fcuk kirjoitti:
Onslow kirjoitti:

Joo, mä en ainakaan aio aloittaa (tai yritän olla aloittamatta) tuon asian stressaamista. Jos saa kaksi minuuttia vanhaa rintamaitoa tuoreen sijasta niin en jaksa kyllä hyppiä seinille tämän asian kanssa. Kaikki kun on asenteesta kiinni. Olen vain tyytyväinen että maitoa ylipäätänsä tulee niin ei tarvitse pelkkää korviketta antaa (joka olisi ennenaikaisuuden takia voinut olla hyvinkin mahdollista, veikkasivat että voi mennä jopa kuukausi ennen kuin mitään tapahtuu, jos edes tapahtuu). Hän kun joutuu syömään hyvin paljon ja useasti. Pullojen desinfioiminen ei ainakaan vielä ole ollut ongelma, tuossa kaiken touhun sivussa se menee.
prosessi

Rouva Pupu kirjoitti:
Fcuk kirjoitti:
Onslow kirjoitti:

Joo, mä en ainakaan aio aloittaa (tai yritän olla aloittamatta) tuon asian stressaamista. Jos saa kaksi minuuttia vanhaa rintamaitoa tuoreen sijasta niin en jaksa kyllä hyppiä seinille tämän asian kanssa. Kaikki kun on asenteesta kiinni. Olen vain tyytyväinen että maitoa ylipäätänsä tulee niin ei tarvitse pelkkää korviketta antaa (joka olisi ennenaikaisuuden takia voinut olla hyvinkin mahdollista, veikkasivat että voi mennä jopa kuukausi ennen kuin mitään tapahtuu, jos edes tapahtuu). Hän kun joutuu syömään hyvin paljon ja useasti. Pullojen desinfioiminen ei ainakaan vielä ole ollut ongelma, tuossa kaiken touhun sivussa se menee.
Jos haluat yrittää rintaruokintaa, niin rintakumit voisivat olla avuksi, ovat kätevän tuttipullomaiset. Itse tarvitsin niitä jonkin aikaa alussa, kun nännit olivat hankalan turvonneet, helpotti imettämistä kummasti. Luulen, että imetykseni olisi hyvinkin voinut tyssätä alkuunsa, ellen jo synnytyssairaalassa olisi saanut kätilöltä siinä tilanteessa hieman järkyttävää kommenttia, kysellessäni imetysneuvoja:
- No ei kukaan noista tisseistä saisi imettyä yhtään mitään! Tarvitset rintakumit.
Rouva Pupu

prosessi kirjoitti: Jos haluat yrittää rintaruokintaa, niin rintakumit voisivat olla avuksi, ovat kätevän tuttipullomaiset. Itse tarvitsin niitä jonkin aikaa alussa, kun nännit olivat hankalan turvonneet, helpotti imettämistä kummasti. Luulen, että imetykseni olisi hyvinkin voinut tyssätä alkuunsa, ellen jo synnytyssairaalassa olisi saanut kätilöltä siinä tilanteessa hieman järkyttävää kommenttia, kysellessäni imetysneuvoja:
- No ei kukaan noista tisseistä saisi imettyä yhtään mitään! Tarvitset rintakumit.
Juuh, rintakumit on ollut käytössä sairaalasta asti. Eli koitan häntä aina imutella ja kyllähän tuo sen muutaman minuutin jaksaakin imeä, ehkä sitten kun maitoa tulee tarpeeksi, jaksaa kauemminkin. Katsellaan :)
prosessi

Rouva Pupu kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Jos haluat yrittää rintaruokintaa, niin rintakumit voisivat olla avuksi, ovat kätevän tuttipullomaiset. Itse tarvitsin niitä jonkin aikaa alussa, kun nännit olivat hankalan turvonneet, helpotti imettämistä kummasti. Luulen, että imetykseni olisi hyvinkin voinut tyssätä alkuunsa, ellen jo synnytyssairaalassa olisi saanut kätilöltä siinä tilanteessa hieman järkyttävää kommenttia, kysellessäni imetysneuvoja:
Juuh, rintakumit on ollut käytössä sairaalasta asti. Eli koitan häntä aina imutella ja kyllähän tuo sen muutaman minuutin jaksaakin imeä, ehkä sitten kun maitoa tulee tarpeeksi, jaksaa kauemminkin. Katsellaan :)
Kyllä se yleensä helpottaa, sillä vauvahan joutuu itsekin opettelemaan imemistä ja on onneksi nopea oppimaan. Olisihan aika paljon vaadittu vastasyntyneeltä, jos heti pitäisi osata kaikki kommervenkit.
Rouva Pupu

prosessi kirjoitti: Kyllä se yleensä helpottaa, sillä vauvahan joutuu itsekin opettelemaan imemistä ja on onneksi nopea oppimaan. Olisihan aika paljon vaadittu vastasyntyneeltä, jos heti pitäisi osata kaikki kommervenkit.
Totta. Olin onnekas, että yhtenä päivänä oli kunnon kätilö hoitajana, joka tosiaan opetti miestä myöten mistä tunnistaa oikean imuotteen, mitä voi tehdä itse että imetys luonnistuu ja miten mies voi helpata aluksi. Uskon, että jos mahdollista niin tällä yhteistyöllä kyllä saadaan homma hoitumaan. Varsinkaan kun painostusta ei tule kummankaan puolelta. Stressi vain pahentaisi asiaa maidonerityksen kannalta.
Onslow

Rouva Pupu kirjoitti:kyllähän tuo sen muutaman minuutin jaksaakin imeä, ehkä sitten kun maitoa tulee tarpeeksi, jaksaa kauemminkin.
Meillä meni kaksi-kolme viikkoa ennen kuin maito alkoi herumaan ja jannu alkoi imemään kunnolla. Sitä ennen ehti painokin jo pudota melkein 800 grammaa.
Lypsäminen ei onnistunut, eikä korvike maistunut. Sitkeästi vaan oltiin tissi suussa jatkuvasti ja nyt tissi maistuu ja painoa on tullut normaalin kehityksen alarajoilla. Hoikka ja jäntevä jannu on. 64 cm ja karvan alle 7 kiloa..
irmelianneli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

bliss kirjoitti:
Onslow kirjoitti: Sitäpaitsi, se pullojen desinfioiminen on todella syvältä.
Sen homman voi ihan huoletta lopettaa aika aikaisessa vaiheessa. Prkl, pennut desinfioidaan ihan pilalle.
Totta. Emmä uskaltais silti riskiä ottaa, etenkään keskosen kanssa. Itse kyllä oon ollu melko laiska pullojen ja tuttien keittelijä :( Vielä onneks hengissä tuo toukka. Tai mikn toukka enää, 3kk neuvolassa 6570 g ja 60,7 cm. Ja ihan pelkällä äitinmaitolla 8)

Ei munkaan pitänyt mitään stressiä ottaa imetyksestä. Niin paljon kuullut ja lukenut äitien juttuja ja itkuja kun ei onnistu. En tajunnut mikä siinä on niin kauheeta, sitten annetaan pullosta korviketta ja that's it. Noh, en ois ikinä voinut kuvitellakaan että imetyksen vaikeutena ja kenties ihan lopetuksen syynä vois ollakin liiallinen maidontulo :roll: prkl. Sitä kun suihkuaa paineella toisen naamaan ja korvaan niin vähemmästäkin hermostuu ja raivostuu pieni nälkäinen :( Sit se onkin semmosta taistelua että oxat pois.

Itkuhan siinä tuli jo pariin otteeseen kun oon 'viallinen' ja en 'kelpaa', mut koskapa välillä taas onnistuu niin hienosti ja painokin noussut tosi hyvin, niin jatkuu tämä, ja toivottavasti jatkuisi ainakin sen 6kk. On se kuitenkin niin ihanaa ja palkitsevaa kummallekin osapuolelle onnistuessaan. Täytyy koputtaa puuta, mut tuntuu ett on nyt alkanut ehkä hieman helpottaa. Ja ehkä on tyttö tottunutkin suihkuun, kun kääntää pään vaan pois ja vähän protestoi, ja laitan siks aikaa tutin suuhun kun annan pahimmat ruiskuta harsoon tai vaippaan. Ja sitten jatketaan. Ja mulla on toisessa tississä vaippa kun heruu niin paljon ku toisesta imettää. Mitenköhän meijän 6h junareissu menee, ollaan viikon päästä lähös Ouluun... hui.

Ainiin, ja tytön elämähän alkoi pelkällä pulloruokinnalla ku olin heikossa hapessa ite enkä voinu hoitaa. Onneksemme kuitenkin aina maistunut yhtä hyvin pullo kuin tissikin. Kumilla ja ilman. Imuteho oli heti alkuun sitä luokkaa hoitajan mukaan ett pysyis vaikka seinässä kiinni. Annettiin mun omaa pakastettua maitoa alussa pullosta lisäksi, mut nyt ei olla kyllä aikoihin annettu. Osaakohan tuo enää imeä pullosta laisinkaan. No osaa se, oli pakko kokeilla äsken vedellä ett meneekö :) Putos se ihan hyvin.
Rouva Pupu

Eilen käytiin ensimmäistä kertaa ensiavussa, onneksi oli väärä hälytys. Pikkuinen alkoi alkuillasta hengittämään meidän mielestä suhteellisen raskaasti tai näytti siltä että hengityksen eteen tarvitsee tehdä töitä. Ja eihän me enää tilannetta seurailtua saatu päähämme onko hän ennenkin niin hengittänyt vai ei. Ei ollut yhtäjaksoista vaan tuli parin tunnin sisään semmosia 15min. "kohtauksia". Hänet tutkittiin kunnolla ja annettiin mahdollisuus jättää hänet yöksi osastolle ihan vaan sen vuoksi jos olemme kovin järkyttyneitä, mitään terveydellistä syytä jäämiselle ei ollut. Lähdimme kuitenkin kotiin. Pikkuisella taisi olla kakka jumissa ja ähky syömisestä....

No kuitenkin, iski se jumalaton huoli ja pelko niin puun takaa. Tai se tunteen vahvuus. Itkin ensin huolestumisesta ja sitten helpotuksesta. Nytkin ihan itkettää kun ajattelen sitä tunnetta.

Tilannetta ei auttanut se, että lapsivedet menivät 34+6 ja olimme sairaalassa viisi minuuttia ennen kuin viikot muuttuivat 35+0. Ja sairaalana ohjeistuksen mukaan kortisonipiikki keuhkojen kehittymiseen annetaan 34+6 saakka. Pitkällisen pohdinnan jälkeen hänelle ei sitä annettu ja ei siinä mitään. Mutta siis tuon takia nuo hengitysjutut tuli otettua hiukan ehkäpä sitten kai ylireagoiden. Mutta mieluummin menen turhaan päivystykseen kun olen menemättä.
Onslow

Rouva Pupu kirjoitti: No kuitenkin, iski se jumalaton huoli ja pelko niin puun takaa.
Vieläkö olet samaa mieltä tästä :P
Rouva Pupu kirjoitti:Lapsia haluamattomat eivät mielestäni jää mistään paitsi.