Frederik Krueger kirjoitti:
Niin, oliko kotouttaminen huono idea vai ei? Eivätkö kieli- ja kulttuurikurssit ole aika keskeinen osa ns. kotouttamista.
Anna joitakin esimerkkejä mitä osia ns. kotouttamisesta pitäisi mielestäsi poistaa, jatketaan keskustelua sitten siitä.
Kotouttamisen tarkkaa sisältöä en pysty sanomaan kun siitä ei kunnolla tietoa löydy mutta:
http://www.kunnat.net/attachment.asp?pa ... 331;144354
"kotoutumiskoulutuksen kustannuksiksi arvioidaan nykyiselle kohderyhmälle ja laajuudella 28 - 30 milj. euroa"
Miten voi maksaa noin tolkuttomasti? Tuossa täytyy olla jotain kovin arvokasa mukana.
Frederik Krueger kirjoitti:
Jos ei ihminen niillä tiedoilla kotiudu niin hankalaa on ja ei häntä silloin oikeastaan täällä tarvitakkaan.
Puhummeko pakolaisista, vai työperäisestä maahanmuutosta? Turvapaikan myöntämisen ideana ei käsittääkseni ole ainakaan ensisijaisesti se "tarvitaanko" kyseistä henkilöä täällä, ainakaan ei mielestäni pitäisi olla. Ei suomalaisia sotalapsiakaan varsinaisesti tarvittu Ruotsissa, aivan varmasti olisivat pärjänneet ilman, silti niitä otettiin vastaan.
Tuo kotiutumattomuus ja siitäsyystä poislähtö koskee itseasiassa kumpaakin ryhmää ei pakolaisena tulevat varmaankin käyttävät sitä hanakammin hyväkseen. Mutta eteenkin turvapaikan saanut henkilö pitäisi olla hyvin tarkka siitä ettei käytä turvapaikkansa vieraanvaraisuutta hyväksen sillä mielestäni isännillä on täysi oikeus potkia sopeutumaton vierailija pois mikäli hän ei käyttäydy vieraalle sovinnaisella tavalla. Vierasmaalaisissa rikollisissa on se hyvä puoli että heidät voidaan karkoittaa pois.
Kerroppa onko nykyisten pakolaisten vastaanottamisesta pääosin mitään hyötyä kenellekkään (poislukien pakolainen itse sekä hänet tänne rahalla järjestänyt taho). Helpotan vähän mitä ajan takaa, aiemmat esim vietnamilaiset, heistä on hyötyä kun perustivat liikkeitään Suomeen ja sitä kautta työllistyivät itse ja jopa muutaman muunkin en muista kuulleeni kovinkaan paljoa heistä negatiivis sävytteisesi. Nykyinen materiaali vain ei tunnu saavan mitään edes sen suuntaista aikaiseksi.
Miten se auttaa lähtömaata että kyvykkäimmät ihmiset lähtevät maasta pois?
Suomesta lähtivät lapset pakoon ruotsiin, tänne sensijaan tulee about parikymppisen näköisiä miehiä (jotka keskimäärin kuitenkin ovat kuulemma tietysti alaikäisiä koska perhe pitää tietty saada mukaan myöhemmin). Ei yksikään Suomen sotalapsista halunnut perhettään yhdistettävän Ruotsiin vaan ideana oli että lapsi tulee takaisin Suomeen kun vanhemmat ovat lopettaneet sotimisen.
Miten se auttaa lähtömaata että potenttiaalisesti siellä auttamiseen menevät rahat hyödyttävät vain muutamaa sieltä pois lähtevää ihmistä?
Frederik Krueger kirjoitti:
Aina voi myös palata takaisin / vaihtaa toiseen maahan jos ei viihdy.
Sanomattakin selvää. Kotouttamisen ideana kuitenkin lienee pyrkimys vähentää maahanmuuttajien ja valtaväestön välisiä kulttuuritörmäyksiä tms., joten osittain kyse kai on myös valtaväestön viihtyvyydestä. Onko tämä mielestäsi turha ja jopa epätoivottava tavoite?
Tavoite on hyvä ja kunniallinen, kysymys kuuluu vain kustannuksista, ja siitä paljonko hihnaa annetaan kulttuureilleen toteuttaa omia tarpeitaan.
Frederik Krueger kirjoitti:
Ihan normaalia, aivan kuten Yhdysvalloissa on edelleen esim. suomalaisyhdyskuntia. Pitäisikö Chinatown-tyyppisiä ratkaisuja mielestäsi pyrkiä aktiivisesti välttämään jollain tavoin? Auttaako "kotouttaminen" tässä pyrkimyksessä, esim. kielikurssit ja ohjaava neuvontatoiminta?
Ei tunnu auttavan, omien parissa on kiva olla, sitten tulee vain vääjäämättä Ruotsin kaltainen tilanne siellähän on hyvin paljon suvaittu ja oltu humaaneja olisiko se kiva vaihtoehto.
Frederik Krueger kirjoitti:
Lähinnähän siinä eniten kaikkia nyppii se kun käsitellään ilmiselvän tuntuisia tapauksia pitkään ja hartaasti eikä ko henkilö saa tehdä oikein mitään paitsi idlata ja ylläpito maksaa.
Väärinhän tuo on. Minulla ei ole mielessä tällaisia yksittäistapauksia, joten voitko antaa esimerkkejä päivänselvistä tapauksista joihin olet tutustunut lähemmin?
http://www.migri.fi/download.asp?id=tup ... 1162081D0F}
"Vuonna 2008 käsittelyaika kaikkien hakemusten osalta oli 127 vuorokautta (vuonna 2007: 206 vrk)8. Normaalissa menettelyssä ratkaistujen hakemusten käsittely kesti noin 176 vuorokautta (vuonna 2007: 275 vrk) ja nopeutetussa menettelyssä 57 vuorokautta
(vuonna 2007: 90 vrk). "
Nopeutetussa on kyseessä siis ilmiselvät tapaukset (pakolaisneuvonta ry:n sivuilta seuraava nopeutetun käsittelyn vaatimukset)
"1) hakija hakee turvapaikkaa Suomesta toisen kerran jo saatuaan kielteisen päätöksen,
2) jos hakija on tullut Suomeen ns. turvallisesta alkuperämaasta tai
3) jos hakemus katsotaan ilmeisen perusteettomaksi.
"
ilmiselviin tapauksiin siis kulutetaan lähes 2kk aikaa kun oikea määrä olisi about 1pv max, alas on toki tultu kuukauden verran mutta kuitenkin.
2005 tiedotteen mukaan keskimääräinen pakolainen saapuu laivalla ruotsista, toiseksi suurin tuloraja on Venäjä, ei fyysisesti ruotsin alueelta tuleva voi pyytää täältä turvapaikkaa se on tehtävä jo Ruotsissa jälleen 5 min käsittely ja ohjaus takaisin Ruotsin puolelle.
Tänään ei jaksa pidemmälle, mutta ehkä tässä vähän pohjaa.
Yleisesti ottaen, työperäinen maahanmuutto on jees, sen edistämiseksi voi jopa nähd jonkin verran efforttia johtuen siitä että sen edut ovat suuremmat kuin haitat yleensä kansantaloudellisestikkin. Pakolaisuuden kulut ja haitat pitäisi saada paremmin kuriin ja helpoiten se käy kun ko ihmisiä avustetaan heidän kotimaassaan eikä täällä jossa hintataso kaikessa on moninkertainen.