Niiiiiin...mutta sinä olet aika tyypillinen kissa. Oikein terhakas punakeltainen kissa.Suvinen kirjoitti:Muutuin kissasta hiireksi!Stadinarska kirjoitti: Avattaresi kyllä jossain määrin ärsyttää. Tykkäsin siitä kissimirristä silloin joskus...

Niiiiiin...mutta sinä olet aika tyypillinen kissa. Oikein terhakas punakeltainen kissa.Suvinen kirjoitti:Muutuin kissasta hiireksi!Stadinarska kirjoitti: Avattaresi kyllä jossain määrin ärsyttää. Tykkäsin siitä kissimirristä silloin joskus...
Joskus on pakko mennä. Esimerkiksi täällä lähistöllä on Eestinmalmintiellä sellaisia sivureunoistaan alas taitettuja teräväkulmaisia töyssyjä, joiden ylitse en pääse ilman vatsakosketusta KUMMALLAKAAN autollani, jos nopeutta on yhtään ryömimisvauhtia enemmän. Toisella pääsee koskematta jos tarpeeksi hiljaa ajaa, mutta matalampi ottaa käytännössä aina kiinni vaikka miten hiljaa ajaisi. Helppohan niistä on citymaasturilla ylitse painaa kaasua survoen, mutta meistä henkilöautoilla ajavista se ei tunnu ihan hirveän mukavalta selkäytimessä se raapivan metallin ääni betonia vasten.NuoriD kirjoitti:Puhun nyt siitä, että jotkut todella menevät hidasteiden yli aivan r-y-ö-m-i-m-i-s-v-a-u-h-t-i-a.Ylermi Ylihankala kirjoitti:Oliko sulla sitimaasturi? Mutta joo, noissa hidasteissa on isoja eroja - jotkut ovat todella loivia ja toiset puolestaan jopa epätarkoituksenmukaisen jyrkkäpiirteisiä.NuoriD kirjoitti:Ei se auto nyt perkele mene rikki vaikka siitä menisi vähän nopeamminkin yli
Maasturi on vaimolla ja minä ajan sedanilla. Ei ole koskaan pohja osunut esteeseen vaikka rykäisen yleensä yli sellaista kahta-kolmea kymppiä.Manaaja kirjoitti:Joskus on pakko mennä. Esimerkiksi täällä lähistöllä on Eestinmalmintiellä sellaisia sivureunoistaan alas taitettuja teräväkulmaisia töyssyjä, joiden ylitse en pääse ilman vatsakosketusta KUMMALLAKAAN autollani, jos nopeutta on yhtään ryömimisvauhtia enemmän. Toisella pääsee koskematta jos tarpeeksi hiljaa ajaa, mutta matalampi ottaa käytännössä aina kiinni vaikka miten hiljaa ajaisi. Helppohan niistä on citymaasturilla ylitse painaa kaasua survoen, mutta meistä henkilöautoilla ajavista se ei tunnu ihan hirveän mukavalta selkäytimessä se raapivan metallin ääni betonia vasten.NuoriD kirjoitti:Puhun nyt siitä, että jotkut todella menevät hidasteiden yli aivan r-y-ö-m-i-m-i-s-v-a-u-h-t-i-a.Ylermi Ylihankala kirjoitti: Oliko sulla sitimaasturi? Mutta joo, noissa hidasteissa on isoja eroja - jotkut ovat todella loivia ja toiset puolestaan jopa epätarkoituksenmukaisen jyrkkäpiirteisiä.
Kuvittelisin että "tietyillä kavereilla" ei ole tai ei ainakaan kuuluisi olla laillisia aseita, jolloin ei ole ongelmaakaan?Haemaeraemies kirjoitti:Oikein valvottuna, ja toteutettuna voi olla hyvä juttu, mutta meneekö se sitten siihen että voidaan puskea tietyille kavereille vielä helpomin kylään kuin nykyään? Kotirauha on nimittäin aika nimellinen näin aikoina, suht turhista asioista ihmiset saa miekkahihat kotiinsa, jos tuuri on yhtään huonompi ja paikkakunta väärä.
Mulla kävi kerran, etsivät veljeäni joka oli asunut asunnossani kun olin jenkeissä. Ystävällisesti kysyivät josko saisivat tsekata paikat ja minä kunnon kansalaisena annoin siihen luvan. Näytin vielä valokuvaakin veljestäni.Paha Keisari kirjoitti:En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
Tosi epäilyttävää. Rikostutkinta ja henkilöiden etsiminen on kieltämättä suht turhaa. Hämis on oikeassa.Vesper kirjoitti:Mulla kävi kerran, etsivät veljeäni joka oli asunut asunnossani kun olin jenkeissä. Ystävällisesti kysyivät josko saisivat tsekata paikat ja minä kunnon kansalaisena annoin siihen luvan. Näytin vielä valokuvaakin veljestäni.Paha Keisari kirjoitti:En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
Toisen kerran kävivät tekemässä rikospaikkatutkintaa, kun sain postiluukusta bensaa ja tulitikkuja (edelleen tarkoitettu sille broidille).
Olen nyt sitten varmaan epäilyttävää sakkia.
Uskon, että moni autoilija ottaa esteen ns. varman päälle. Ei tiedetä tarkalleen oman auton ominaisuuksia ja mittoja. Ja juurikin tuo hidasteiden, varsinkin itselle tuntemattomien, korkeuden vaihtelu tuo tervettäkin varovaisuutta. Yksi asia on auton matkustajamäärä, se vaikuttaa yllättävän paljon hidasteissa.NuoriD kirjoitti:...minä ajan sedanilla. Ei ole koskaan pohja osunut esteeseen vaikka rykäisen yleensä yli sellaista kahta-kolmea kymppiä.
Ei niissä leveyssuuntaan tasaisissa hidastetöyssyissä mitään ongelmia olekaan. Sen sijaan ne sivusuunnassa reunoistaan alas taitetut hidastetöyssyt, joissa renkaat "putoavat" töyssyn reunoille ja keskikohta jää törröttämään auton alla ylöspäin ovat yhtä helvettiä ja pitäisi kieltää lailla. Olen kuullut jopa bussinkin raapivan vatsastaan noissa edellämainitsemissani hidastetöyssyissä. Akseliväli niin leveä, että töyssyn korkeus korostuu entisestään.NuoriD kirjoitti:Maasturi on vaimolla ja minä ajan sedanilla. Ei ole koskaan pohja osunut esteeseen vaikka rykäisen yleensä yli sellaista kahta-kolmea kymppiä.
On outoa.Mylwin kirjoitti:En ole nähnyt poliiseja edes liikenteenvalvontatehtävissä viimeiseen vuoteen.Haemaeraemies kirjoitti:Kotirauha on nimittäin aika nimellinen näin aikoina, suht turhista asioista ihmiset saa miekkahihat kotiinsa, jos tuuri on yhtään huonompi ja paikkakunta väärä.
Outo juttu.
No, muistivihkosta löytyvät piirustukset on aika turha syy, varsinkaan kun ukolla ei ole aiempaa taustaa maailauksesta, saati mitään värejä tai tusseja päällä, tai käsissä maalia. Miksi tyyppi kollattiin? käveli yöllä kotiin kävelytietä pitkin jossa olit jotkut maalanneet aiemin. Aika paksua että kirjassa piirroksia = syy kotietsintää kun ei ole mitään muuta mikä voisi raskauttaa, ei edes kumihanskoja.Paha Keisari kirjoitti: En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
Entäs aseenomistajat?Haemaeraemies kirjoitti: Mutta niin, teidän mielestä tietty kotirauhaa ei sihauttelijat ansaitse vaikka eläisi muuten kuinka hyvin, maksaisi veronsa ja kävisi kirkossa.
Niin, en tunne kovinmontaa aseen omistajaa, yksi kaverini omistaa beretan, laillisen sellaisen ja säilyttää sitä ampumaseuran kaapissa. Kotonani lapissa on 3 metsästysasetta lain mukaisesti säilytettynä.Onslow kirjoitti:Entäs aseenomistajat?Haemaeraemies kirjoitti: Mutta niin, teidän mielestä tietty kotirauhaa ei sihauttelijat ansaitse vaikka eläisi muuten kuinka hyvin, maksaisi veronsa ja kävisi kirkossa.
Tuntuu näet siltä että tänä päivänä aseenomistajat ovat Suomessa niitä ylivoimaisesti suurimpia rikollisia.
En mäkään tunne yhtään juristia tai juristin lähipiiriin kuuluvaa ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.Paha Keisari kirjoitti:En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.
No näinhän se. Itse en osaa oikein sanoa juuta enkä jaata tuolle asetarkastusasialle.Haemaeraemies kirjoitti: Minun lähtökohta on, että kotirauha kuuluu _kaikille_ ja kukaan ei ole oikeutettu tunkemaan kotiisi ilman _TODELLA_PÄTEVÄÄ_SYYTÄ_.
Mä tunnen. Rikosjuristeilla sellaisia kavereita lienee aika lailla. Enkä minä ole ensisijaisesti juristi, jossain minäkin olen kasvanut ja ollut tekemisissä hyvin erilukuisen joukon kanssa ihmisiä. Suurin osa kavereista ei kuitenkaan ole juristeja vaan mitä lie. Poliisin kotietsintä ei uskoakseni ole kovin tavanomainen tapahtuma.EveryWoman kirjoitti:En mäkään tunne yhtään juristia tai juristin lähipiiriin kuuluvaa ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.
Uskoisin että poliisit ovat yksilöitä, mutta tiettyihin ennakkoluuloihin voi tietysti työssä kasvaakin tietyn työssä kyynistymisen kautta.Suomen poliisilla on ilmeisesti aika ennakkoluuloihin perustuvat toimintatavat, tai tällaista olen kuullut monista lähteistä. Jengiä epäillään, paimennetaan ja kuulustellaan joskus esim. ihan vaan ulkonäön perusteella. Tuntuu aika kurjalta ajatella, että omassa kotimaassani, jonka muka pitäisi olla jotenkin vapaa ja edistyksellinen demokratia, tuollaista tapahtuu (tai se on jopa arkipäivää).
Siis tehtiin kotietsintä? No se on kyllä aika paksua. Kamojen tarkastus olisi eri asia.Haemaeraemies kirjoitti:No, muistivihkosta löytyvät piirustukset on aika turha syy, varsinkaan kun ukolla ei ole aiempaa taustaa maailauksesta, saati mitään värejä tai tusseja päällä, tai käsissä maalia. Miksi tyyppi kollattiin? käveli yöllä kotiin kävelytietä pitkin jossa olit jotkut maalanneet aiemin. Aika paksua että kirjassa piirroksia = syy kotietsintää kun ei ole mitään muuta mikä voisi raskauttaa, ei edes kumihanskoja.
Tässä kohden olet kyllä väärässä. Rikoslaki 50 luku 2 a § (13.7.2001/654)Kuten myöskään 0.5 grammaa kukintoa taskusta ei minun kirjoissa (eikä myöskään lain mukaan käsittääkseni) ole kovin pätevä syy kotietsinnälle.
Ellen väärin muista niin Suomen lain mukaan kotietsinnän saa suorittaa vain sellaisten rikosten perusteella, joista ankarin mahdollinen rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta. Ja 0,5 grammaa kukintoa ei lienee tuon arvoinen.
Äsken et tuntenut "yhtään ihmistä", jonka kotona poliisi olisi käynyt. Nyt tunnet rikosjuristien kavereita, joiden kotona poliisi on käynyt. Rikosjuristien kaverit, joiden kotona poliisi on käynyt, eivät siis ole mielestäsi ihmisiä?Paha Keisari kirjoitti:Mä tunnen. Rikosjuristeilla sellaisia kavereita lienee aika lailla.EveryWoman kirjoitti:En mäkään tunne yhtään juristia tai juristin lähipiiriin kuuluvaa ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.
No ei kai, mutta kannattaa muistaa että erilaisten ihmisten kokemukset yhteiskunnasta voivat olla hyvin erilaisia. Yhden yksilön kokemukset eivät kerro muusta kuin samankaltaisen ihmistyypin mahdollisuuksista elää yhteiskunnassa.Poliisin kotietsintä ei uskoakseni ole kovin tavanomainen tapahtuma.
Voisi ajatella, että poliisivoimissa voisi myös ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ryhtyä aktiivisesti tekemään näille asioille jotakin. Samalla voitaisiin panna kuriin ne poliisit, jotka lähdesuojan turvin vuotavat kyseenalaisia tietoja lehdistölle ennen aikojaan. Poliisin tulisi olla tavallista kansalaista moraalisempi ja oikeudenmukaisempi, jotta sen toiminta olisi uskottavaa ja edistäisi todellisen oikeusvaltion syntymistä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua pikkusieluisen, epäoikeudenmukaisen, valtaa väärinkäyttävän ja väärinkäytöksistä hyötyvän niljakkeen komentelemaksi. Tällainen turhautuminen taas on omiaan lisäämään rikollisuutta ja muuta epämääräistä toimintaa.Uskoisin että poliisit ovat yksilöitä, mutta tiettyihin ennakkoluuloihin voi tietysti työssä kasvaakin tietyn työssä kyynistymisen kautta.
No jaa. Tosiasia nyt kuitenkin on, että jos esim mustalainen ei ole juuri tekemässä rikosta, niin hän on kuitenkin suunnittelemassa sellaista, eli ei kaikista ennakkoluuloista ole syytä luopua.EveryWoman kirjoitti:Voisi ajatella, että poliisivoimissa voisi myös ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ryhtyä aktiivisesti tekemään näille asioille jotakin.Uskoisin että poliisit ovat yksilöitä, mutta tiettyihin ennakkoluuloihin voi tietysti työssä kasvaakin tietyn työssä kyynistymisen kautta.
Höpsö. Tunnen juristeja joilla on ammattinsa puolesta hyvinkin rikollisia kavereita. Tunnen esim. Jere Karalahden juristin, mutta en Jereä. Heidän kaverinsa eivät siis ole ihmisiä joita minä tunnen. Lienevät kuitenkin toivoakseni ihmisiä.EveryWoman kirjoitti:Äsken et tuntenut "yhtään ihmistä", jonka kotona poliisi olisi käynyt. Nyt tunnet rikosjuristien kavereita, joiden kotona poliisi on käynyt. Rikosjuristien kaverit, joiden kotona poliisi on käynyt, eivät siis ole mielestäsi ihmisiä?Paha Keisari kirjoitti: Mä tunnen. Rikosjuristeilla sellaisia kavereita lienee aika lailla.
Tämä pätee tietysti myös Hämärämiehen kertomuksiin ja tuttuihin. Kunhan toin toisen näkökulman asiaan.No ei kai, mutta kannattaa muistaa että erilaisten ihmisten kokemukset yhteiskunnasta voivat olla hyvin erilaisia. Yhden yksilön kokemukset eivät kerro muusta kuin samankaltaisen ihmistyypin mahdollisuuksista elää yhteiskunnassa.
Uskotko sitten, että mitään ei aktiivisesti tehdä? Tuskin koskaan voidaan saavuttaa utopiaa, jossa kaikki poliisit toimivat kaikissa tilanteissa objektiivisesti tarkastellen asianmukaisesti riippumatta esim. omasta mielentilastaan, kokemuksistaan ja taustoistaan. Poliisin työ on ihmisen työtä, ja ihmiset tekevät virheitä ja väsyvät/masentuvat/suuttuvat. Ylermi voinee kertoa tarkemmin, millaisen testauksen tai koulutuksen kohteena poliisi on.Voisi ajatella, että poliisivoimissa voisi myös ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ryhtyä aktiivisesti tekemään näille asioille jotakin.
En ole mistään kohdasta eri mieltä. Toisaalta monien ihmisten suhtautuminen asiallisesti omaa työtään tekevää poliisiin on avoimen vittuileva, ennakkoluuloinen kyttäonnatsisika-asenne, joka on omiaan lisäämään poliisin asenteellisuutta ja muuta epämääräistä toimintaa. Usein poliisin kanssa ongelmiin joutuvilla on keskimäärin ihan hyvä syy katsoa peiliin, eikä pelkästään ulkonäön takia.Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua pikkusieluisen, epäoikeudenmukaisen, valtaa väärinkäyttävän ja väärinkäytöksistä hyötyvän niljakkeen komentelemaksi. Tällainen turhautuminen taas on omiaan lisäämään rikollisuutta ja muuta epämääräistä toimintaa.
Mitä suotta, sinne tulee vain kahdenlaisia argumentteja erilaisin sanakääntein:Onslow kirjoitti:edit. tälle voisi kyllä pyhittää vaikka ihan oman ketjunsa. niin paljon tätäkin asiaa täällä on jo vatvottu..
Olen samaa mieltä tästä, mutta kaipaisin kuitenkin poliisilta vähän aktiivisempaa otetta omiensa kurinpidossa. Esim. hiljattainen Matti Inkisen syyteharkinnan vuotaminen Seiskalle. Ei varmaan olisi vaikea selvittää, kuka sen teki ja miksi, ja ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin vastaavan estämiseksi jatkossa?Ylermi Ylihankala kirjoitti:Älkää sekoittako asenteellisuutta ja ammattitaitoa. On ammattitaitoa tunnistaa tietyt riskitekijät ihmisessä: olemuksessa ja ulkonäössä, ja painottaa resursseja heihin lain suomissa rajoissa. Sitten on erikseen asenteellisuus, joka lähtökohtaisesti työssä hallitsemattomana ja tunnistamattomana VOI olla negatiivinen asia ihmisen kannalta.
Minä en tiedä, mikä on totta, mutta et tiedä sinäkään.EveryWoman kirjoitti: Yksi syytetyistä ei edes osallistunut koko mielenosoitukseen, vaan sattui vain kävelemään paikalle väärällä hetkellä. Hurjan hienoa joutua sitten syytteeseen satojen vieraiden ihmisten tekemistä töhryistä.
Se on ainakin enemmän kuin todennäköistä, että nuo 13 syytettyä eivät ole tehneet suurinta osaa niistä töhryistä, joista heitä syytetään. Kun kerran paikalla on ollut 1500 ihmistä, eivätkä syytetyt ole järjestäjien tai muutenkaan päätekijöiden joukossa. Eivätkä ole myöskään samaa sosiaalista porukkaa (siis eivät kaikki tunne toisiaan). Aika epäuskottavaa ja typerää lähteä heitä ahdistelemaan.NuoriD kirjoitti:Minä en tiedä, mikä on totta, mutta et tiedä sinäkään.EveryWoman kirjoitti: Yksi syytetyistä ei edes osallistunut koko mielenosoitukseen, vaan sattui vain kävelemään paikalle väärällä hetkellä. Hurjan hienoa joutua sitten syytteeseen satojen vieraiden ihmisten tekemistä töhryistä.
Tottakai syytetty mielellään kertoo tuollaisen tarinan. Oikeus sitten ratkaisee, riittääkö näyttö.