Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Mylwin
Kitisijä

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Suvinen kirjoitti:Miestä ei silti kuulemma aamulla vielä tarvita, joten se menee normaalisti töihin.
Tuanoinnii.

Mulle on kyllä jäänyt täysin auki että mikä sen miehen funktio koko hommassa on ollut muuta kun että kikkeli meni pinpslooraan?

Eli eksä oli ja tuli ja meni mut wtf. Meettekö naimisiin? Kuka on äiti?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti:Ei suppareita edelleenkään, eikä muitakaan omituisia oloja. Vauva köllöttelee ja muljahtelee verkkaisesti eikä ole moksiskaan.
Meillä on supistusia vähän väliä. Niihin on jopa tottunutkin eli ei ajattele ensimmäisenä, et kohta mennään. Huono homma on se, et suppareita tulee paljon öisin ja muija alkaa olla tosi väsynyt ja herkillä. Eilen nukkumaan mennessä oli esmes aika rajujakin kouristuksia, luulin jo hetken et synnäri kutsuu. Räjäytysluvat on muuten anottu päivälle 17.6.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Joko Suvinen poksahti?
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Onslow kirjoitti:Joko Suvinen poksahti?
Hyvin todennäköisesti kun se kertoi menevänsä olikse ny torstaiaamuna ya-kontrolliin ja sille tielle tais jäädä :P
Ei ainakaan ole näkynyt eikä kuulunut.
mustaenkeli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Milläs konstilla puoltoistavuotiaan ymmärrykseen saisi, ettei saa purra, eikä hiuksista saa vetää? Alan jo kohta harkita jäähypenkkeilyä, mutta lienee kovasti ennenaikaista moinen...

Ja miksi tämä puolivuotias ei halua syödä kasvissoseita, saatika lihaa?Ainoastaan tissi, puuro ja hedelmäsoseet maittaa...

Ja mistäs löytäisin itselleni (tai lapsille) au-pairin tai muun hoitsun?
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Onnea S :)

Tuo huoli tulee aika puuntakaa, mutta jos hyvin käy niin se laantuu sellaselle kestettävälle tasolle :) Kolmen tunnin välein meitin pieni silloin ähkäili, kyllä ne vauvelit yleensä ilmoittaa kun nälkä :)

Itse stressasin viime viikolla kun tytsä nukkui 9h yöllä putkeen ilman ruokataukoa, ennen max. ollut 6h :D Mut vastasyntyneet syö useammin.
Onslow

Suvinen kirjoitti: Kauanko nuo vauvat tapaa nukkua putkeen?
Eka viikko menee nahkavekkarilla melkopitkälti unten mailla.

Ja joo. Herätä vaan syömään. Mekin jouduimme noin tekemään ja silti paino putosi vekkarilla ekan parin viikon aikana 12%, ennen kuin lähti nousuun.
Suvinen kirjoitti:Kai se on totuttava tähän 24 h huolissaan olemiseen.
Aina sitä voi yrittää, mutta hyvin epätodennäköistä se on :lol:
Mida
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Mida »

Suvinen, jos sitä ei meinaa saada hereille tai se ei hereillä ollessaan meinaa jaksaa syödä, soita neuvolaan tai lapsivuodeosastolle. Voi olla liian vähällä ravinnolla ja väsynyt. Vauvan imemistä ja hereillä pysymistä imettäessä voi tehostaa ihokontaktilla ja vähentämällä vauvalta vaatteita. Lämpimässä vauvat ovat helpommin uneliaampia eivätkä jaksa syödä yhdellä syötöllä tarpeeksi kun jo uni tulee.
Mutta jos se herää omia aikojaan, on pirteä ja eloisa ja syö halukkaasti ja reippaasti, anna nukkua jatkossakin. Pikkuinen voi hyvin.

Sitä huolta riittää aina, mutta se on varmaankin persoonakohtaista, miten voimakkaasti se vaikuttaa elämään. Mä oon aika jalat maassa -tyyppi, enkä edes hengenvaarallisesta sairaudesta toipuvan lapseni voinnista kovin helpolla hötkyile (toki välillä huolettaa isosti, sairaus voi palata, eikä koskaan kai olla ihan selvillä vesillä). Toisaalta se tietty perushuoli vanhemmalla on vauvan selviämisen kannalta elintärkeää. Eli ei se turhaa ole. Tietty jos huolehtiminen alkaa liikaa hankaloittaa elämää, kandee ettiä apua.

Meillä kuopus on vain pari kertaa 1v1kk ikään mennessä nukkunut kolme tuntia putkeen. Siis päivällä. 3-4kk iässä se nukkui 10h öitäkin putkeen. Nooh, väliaikaista. Nyt se heräilee 3-7krt yössä hakemaan lohtua yöllisiin pahoihin fiiliksiin rinnasta. Ehkä kerran yössä nälkäänkin. Mieluummin imetän makuultaan muutaman minuutin ja jatkan unta, kuin nousen ylös lohduttamaan sylissä. Laiska.

Voi kun vaikuttais olevan ihanasti asiat tyttösen isän kanssa :-)
Mida
Kitinän uhri

Oho, olinpas huomaamattani ollu kitinästä taas pois. Tuostahan on jo pari päivää. Luulisi nukkumisihmetyksen jo ratkenneen?
Rouva Pupu

Kiva et kaikki hyvin :)

Nauti vielä kun nukkuu, voipi tulla aika kun toivoisit nukkuvan :) Vastarit kait useimmiten nukkuu sen 17-22h/vrk. Jos vielä huolettaa saako tarpeeksi ruokaa niin pissavaippoja pitäis vuorokauteen tulla se 6-8 kpl. Siitä kanssa näkee että nesteitä tarpeeksi saa.
Mida
Kitinän uhri

Mä en kyllä katselisi liikaa kelloon, jos vauva kuitenkin herää pitkiltäkin unilta pirteänä. Antaisin nukkua vaan. Testailisin ehkä herättää seuraavalla kertaa 5h päästä ja katsoa vaikuttaako vauva väsyneeltä vai herääkö pirteäksi helposti, ilmaiseeko nälkäänsä jne. Sitten 6h päästä seuraavalla kerralla ja 7h päästä seuraavalla. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, joko vauva on nuutunut tai on saanut tarpeeksi unta ja herää ilmaisemaan nälkäänsä. Ja jos jälkimmäinen, unohtaisin huolet kokonaan. Paitsi tietty jos meinaa ruveta yli 8-9h nukkumaan putkeen ihan pikkuisena. 4-6h on vain luksusta vanhemmille, jos vauva muutoin voi hyvin.

Sanoiko neuvolatäti kuinka kauan pisimmillään 4h syöttövälejä tarvitsee hänestä noudattaa? Ensimmäisinä päivinä se tietty on oleellista, kun maito ei ole vielä kunnolla noussut ja vauvan ravinnonsaanti ja sitä myöten myös sokeritkin ovat vähän epävarmalla pohjalla. Mutta kun maito on noussut ja paino nousee ja jos lapsi voi hyvin, niin en näe itse ainakaan kovin tärkeäksi vahtia prikulleen imetysvälejä. Kyllä se siitä keikahtaa tilanne esim. tiheän imun kauden koittaessa niin, että jo ikävöi pitkiä unipätkiä. Sulla taitaa alle viikon vanha täysiaikainen vauva olla siellä.

Mut tietty teet niinku itse katsot parhaaksi. Se voi huolia rauhoittaa kummasti jos pienen herättää 4h välein syömään. Mutta ei sitä viikkotolkulla tarvitse jatkaa.
Rouva Pupu

Mun mielestä meillä oli tyyliin 1kk se syöttötarkkailu, ehkä hiukan alle. Sen jälkeen on menty tytsän kellon mukaan, yleensä 3-4h päivisin. Öisin sen 6h, joskus enemmän.
Mida
Kitinän uhri

Eikös jonkun vauva täältä syntynyt ennenaikaisena? Oliko se teidän?
Rouva Pupu

Mida kirjoitti:Eikös jonkun vauva täältä syntynyt ennenaikaisena? Oliko se teidän?
Juuh, 35+0.
Mida
Kitinän uhri

En voi sanoa tietäväni, mutta voisin kuvitella, että ennenaikaisesti syntyneellä on perustellumpaa vahtia syöttövälejä pidempään kuin täysiaikaisella. Mut mulla onkin lapset syntyneet 39+3 ja 40+0, joten en muusta käytännössä tiedä.

No, loppujen lopuksi noi omat vauvat on ollu semmosia 3-5h välein öisin herääviä alusta asti ja päivisin unet on ollu lyhyempiä. Sit ku ikää on tullu hiukan lisää, niin unetkin on vähän venyny, yöunet saavuttaen huippunsa 3-4kk iässä, jonka jälkeen yöheräilyt on lisääntyneet. Mut en siis sen jälkeen ku maito nousi, oo vahdannu syöttövälejä yhtään, ellei oo tullu jotain poikkeuksellista eteen. Nää kun on energisesti itse herättyään vaatineet ruokaa. Yhtään ei oo tarvinnu huolehtia verensokereista.

Sairaalassa vaan meinas mennä hermo esikoisen kanssa, kun kolmena yönä peräkkäin aamuyöstä yöhoitsu kolisteli sisään perhehuoneeseen, kun pitäis sen vauvan syödä. Vauva oli mulla rinnalla sängyssä ja itse niin tokkurassa, etten tajunnut ilmoittaa hoitajille, että joo se heräs itte syömään. Olin vaan auttanut vauvan rinnalle ja siinä puoliunessa syötellyt. Enkä mä nykyäänkään herää öisin edes niin paljon, että katsoisin kelloa.

Kuopuksen kanssa sain alusta asti oman kodin rauhassa elää. Kaipa ekoina öinä tuli kelloa katsottua, kun lapsi kakkasi öisinkin ja isänsä vaihtoi vaippaa, mutta välillä olin jo unessa ennen kuin pieni palautui kylkeeni. Alkuun se meinasi päivisin syödä kovin usein kun nukahti tissille liian helposti ja heräsi kohta taas nälkäänsä, mutta paino nousikin ihan reilusti. Mut hereillä aina pirteänä, kun sai omaan tahtiinsa nukkua.
Rouva Pupu

Suvinen kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Mun mielestä meillä oli tyyliin 1kk se syöttötarkkailu, ehkä hiukan alle.
Alle 1kk ikäisiä pitäis kuulemma joo syöttää sen 4 tunnin välein. Tuohan syntyi vasta 41+6 ja silloinkin käynnistyksellä, mutta kun oli se raskausdiabetes niin sairaalassa vahtivat sitten vauvan sokeriarvoja. Kunnossahan ne oli kun kotiin päästivät ihan normaaliin aikaan.

Pitäs varmaan alkaa laskea niitä hereilläolotunteja eikä nukkumistunteja, olis helpompaa!
Nooh, mites siellä on edennyt? :) Tosiaan, noiden sokereidenkin takia. Meillä oli syöttövälit 3h välein, ihan herätyskellolla mentiin kun ei pieni ihan joka kerta itse ähkinyt hereille.
Onslow

^ Ihana kuvaus :D
Suvinen kirjoitti:Kakkavaippojakin tulee sen 10 päivässä!
Unohda se perseen peseminen het alkunsa ja siirry käyttämään puhdistus/kosteuspyyhkeitä. Pääset tuhannesti helpommalla.

Siis noita tommosia.

http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c. ... pyyhkeet_2

Tsemiä. Ekat 3 kk on kamalimmat.
Rouva Pupu

Koita niitä "nännisuojia" vai mitä juttuja ne onkaan. Semmonen pieni nänninmuotoinen ohut muovipala. Se voi helpottaa. Muuten paljon tsemppiä sinne.

Mä en osaa sanoa mikä aika on pahinta ja mikä helpointa, meillä ainut "paha aika" oli kun tytsä halusi olla pitkin päivää sylissä sen kaksi viikkoa. Ei sentään yöllä. Väsymys tulee siitä kun en osaa itse ottaa rennosti, aina muka jotain tekemistä kuten leffojen katsomista yhdeltä yöllä! Se on vaan se aika kun mun on PAKKO saada revittyä itselleni jostain. Toisaalta kun on alusta asti ollut pulloruokinnalla niin mies on pystynyt osan syötöistä hoitamaan. Viikonlopulla voin sitten nukkua vaikkapa kello kymmeneen (huhui). Oon myös hyvä esittämään nukkuvaa, on miehen sitten pakko nousta kun akka ei millään herää (poislukien arkipäivät) ;) Kiukkupäiviä tytsällä on pari kertaa kahteen viikkoon ja kakkaakin tulee kertasatsina joka kolmas päivä.

Nyt kun tuo puheripuli alkoi pari viikkoa sitten niin se saattaa äitiä pitää hereillä, miehellä sentään hyvät unenlahjat eikä herää sitten millään.

Kun se arki alkaa sujumaan, niin uskon helpottavan. Itse en ole ihan vielä löytänyt sitä jujua miten oikea arki sujuu eli vauvanhoidon ohella hoituu muutkin asiat kuten kotityöt, lenkkeilyt, kaverien tapaamiset, parisuhdetouhut ym.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Suvinen kirjoitti:Imetys ja nukkuminen alkaa kyllä painaa pikkuhiljaa. Imemisote on pienellä selkeästi pielessä; imeminen sattuu lähes joka kerta ja nänninpää on ihan lytyssä ulos tullessaan.
Rintakumi kannattaa hankkia, se helpottaa hommaa alkuaikoina kummasti. Lisäksi imemisotetta opetetaan yleensä aivan väärällä tavalla, kun yritetään neuvoa sitä "oikeata" asentoa. Sellaista kun ei ole olemassakaan, vaan paras asento löytyy tunnustelemalla. Ja siis tunnustelemalla niin, että ensin otetaan itselle se hyvä asento, ja vasta sitten asetellaan vauva tissille niin, että äidin asento on edelleen hyvä. Vauvaa voi väännellä ja käännellä hämmästyttävän paljon, se ei mene rikki. Oikea asento löytyy, kun kokeilee välillä vauvan pään nostamista, välillä sen laskemista, pyllyn liikuttelua ylemmäs tai alemmas tai vaikkapa sivuttaissuuntaan, olennaista on vain, ettei itse yritäkään tehdä vauvan oloa helpommaksi vääntäytymällä johonkin epäluonnolliseen asentoon, vaan pitää koko ajan mielessä, että itsellä täytyy aina olla hyvä asento, tai mistään ei tule mitään.
Lisäksi "rytmi" on ihan persiillään: päivällä syödään & nukutaan, syödään & nukutaan; ja kun ilta tulee noin kello 8-9, alkaa rumba.
Toinen ehdoton asia meillä oli riittävä uni. Alussa, kun mukelolla ei vielä ollut kunnollista vuorokausirytmiä, minäkin nukuin päivisin aina kun mukelokin nukkui. Helpotti kummasti alkuaikojen yöheräilyjä, jotka nekin hoituivat sillä, että kiltisti vuorasin sängyn pyyhkeillä ja annoin mukelon nukkua alussa siellä koko ajan. Kyllä sinne omaan sänkyyn ehtii sitten tottua, kunhan vuorokausirytmi on löytynyt. Mukelo oppi unissaan itse hakeutumaan tissille, makuulta imettäminen kun takaa yllättävän hyvin toimivan imetysasennon, eikä minun tarvinnut herätä ollenkaan. Vaippoja ei myöskään vaihdettu öisin ollenkaan, ellei mukelo itse itkenyt niitä vaihdettaviksi, sillä ei se maitokakka haise unen läpi niin paljon, että sitä edes huomaisi. Niinpä yöllä ei yleensä tarvinnut sytytellä valoja, joten verhojen avulla edes vähän hämärässä huoneessa tuo oppi, että yöllä ei kannata pahemmin heräillä, eikä etenkään kakkia.
Rouva Pupu

prosessi kirjoitti:Rintakumi kannattaa hankkia, se helpottaa hommaa alkuaikoina kummasti.
Noniin, tätä mä hain tuolla mun kumilätyskällä :)
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Suvinen kirjoitti:En vaan tajua, miten imetys onnistuu vain kahdella kädellä! Kaikissa ohjeissa neuvotaan tukemaan vauvaa toisella kädellä hartioista ja selästä, toisella kädellä pitäisi tukea rintaa. Siis pitääkö tuota kolmen ja puolen kilon kokoista mötikkää kannatella yhdellä kädellä koko imetyksen ajan? Itse otin heti aluksi avuksi imetystyynyt joka onkin loistava; ainoa vaan että se on ihan helvetin kuuma ja lisäksi epäilen että se on jotenkin edesauttanut tuota väärää imuotetta, kun vauva on siinä "liian" mukavasti ja lisäksi nukahtaa siihen yleensä aina.
Minä taisin istualtaan imettäessäni tehdä niin, että sijoitin vauvan pään kainalooni, jolloin kädellä ei varsinaisesti tarvitse kannatella ollenkaan, vaan vauvan paino asettuu enemmän hartian varaan. Eli mukelo oli oikeastaan istuvassa asennossa, pylly sylissä ja pää kainalossa, selkä käsivartta pitkin valuen. Toisella kädellä sitten tissin kannattelu ja kääntäminen sinne kainalon suuntaan. Muuten kyllä suosin kyljeltään makuulla imettämistä, koska silloin ei tarvinnut kannatella yhtään mitään.
Lisäksi tuo ei kyllä avaa suutaan tarpeeksi isolle että nännin saisi suuhun lähellekään oikein. Joko pitää suutaan aivan pienellä supulla ja katselee taivaisiin tai sitten hyökkää kuin yleinen syyttäjä, vetää vartalon aivan kippuraan ja haukkaa tissin suuhun niin nopeasti, ettei ehdi vilkaistakaan missä kulmassa nänni sinne suuhun menikään. Rintakumit on ostettuna vaan ei vielä testattuna, kun pelkään että oppii niihin liikaa.
Kannattaa ottaa ne kumit käyttöön, kyllä niistä oppi pois yllättävän helposti, vaikka jouduinkin käyttämään niitä ainakin viikon putkeen. Mitä enemmän imuvoimaa vauvalle tulee ajan myötä, sitä helpompaa on imettää ilman kumeja. Jonkin aikaa pois totutellessa imetin välillä ilman ja välillä kumin kanssa, ja kun mukelo huomasi, että ilman kumeja maitoa tulee paremmin, se ei enää huolinut kumeja.
Rouva Pupu

Uskaltaudu ihmeessä koittamaan, se tosiaan helpottaa kummasti. Eikä nännitkään kipeydy niin pahasti, saati tulehdu kun imutekniikassa on vielä opeteltavaa.

Tuossa kun sanoit, että ihan perseestä niin se on ihan normaali tunne. Varsinkin kun raskaus tuli hiukan puun takaa. Tiedän, että on hirveää fiilistellä kaikenlaista ja sitten samaan aikaan tuntea siitä hirveää syyllisyyttä. Itse koin noin kaksi viikko ajoittain sellaista, että mä en halunnut tätä elämää. Kohta pakkaan kimpsut ja kampsut enkä koskaan tule takaisin. Ja saatana en jaksa tämmöstä riippuvuutta. Ja tuohon päälle syyllisyys omista tunteista kun se pieni on kuitenkin niin kovin rakas. Tunnemyllerrystä ja hormooneja. Joten anna itsellesi oikeus tuntea.

Ja tuosta juhannusmatkasta niin voit siitäkin halutessasi laistaa sanomalla vaikkapa niin ettei noin pienen kanssa suositella ramppaamista kovinkaan paljon ihmisten ilmoilla :) Ja tietysti kun vasta kotiuduttu ja kaikki täysin sekaisin ja uutta.
nowaysis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Voi Suvinen!

Soita imetystukihenkilölle vaikka heti! Ne on just sitä varten, että tulevat neuvomaan kotiin jos oikea ote on hukassa. Tisseihin Bepanthenia, sitä rasvasta punasta. Aina imetysten välillä, eikä siitä oo vauvalle vaaraa, jos ei maku haittaa eli ei tarvi edes pyyhkiä pois. Parantaa haavoja, jos nänni on mennyt rikki. (Lansinoh ajaa saman asian :)

http://www.jkl-imetystukiryhma.net/

Monesti auttaa, kun saa sanoa jollekin että tuntuu kauheelta ja ei osaa eikä mistään tuu mitään, ja sitten joku sanoo että ihan normaalia, kyllä se siitä, hyvin sä vedät.

Miksi pitäis lähtee juhannuksena mökille? Ei oikeasti oo pakko. Sano vaan reippaasti, että vauvan kans kotona oleminen on helpompaa, etkä tällä hetkellä kaipaa lisähaasteita ja jännitystä elämään.

Ja sano neuvolassakin reippaasti, jos on huono mieli. Se on toisaalta aika normaalia tuossa vaiheessa, se baby blues ja liittyy hormoneihin. Jos tuntuu, ettei alakulo helpota, niin sitten vaan kerrot siitäkin niin osaavat ohjata eteenpäin.

Mutta tässä vaiheessa nuo pillittelyt menevät kyllä imo sen baby bluesin piikkiin, joka johtuu siis siitä, että keho ei enää tuotakaan niitä raskaushormoneja, vaan päinvastoin "yliherkistäviä" niin että kaikesta tulee itku. Tai miten kullakin.

Mutta tsemppiä, peli ei ole menetetty, vaan vasta alkamassa! Kyllä se siitä iloksi muuttuu, usko pois :)

Masa: Meillä ekat 3kk oli paljon helpommat kuin sitä seuraavat 6kk(unien kannalta siis), kukin omalla tavallaan ;-)

p.s. Makuuimetystä kannattaa tosiaan koittaa, vauva voi siinä säädellä etäisyyttä ja kulmaa paremmin kuin sylissä ollessaan.
Prepare for the worstest.
nowaysis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

No semmonen vapaaehtoistäti, joka on perehtyny imetykseen ja auttaa tuoreita äitejä siihen liittyvissä ongelmissa. Käyttävät myös nimeä doula, joka on siis semmoinen tarvittaessa synnytyksessäkin äidin apuna oleva itsekin synnyttänyt naishenkilö. Doulat on enempikin käytössä muissa kuin länsimaisissa kulttuureissa, mutta yleistymään päin täälläkin.

Tsiigaa em. linkki.
Prepare for the worstest.
Rouva Pupu

nowaysis kirjoitti: Masa: Meillä ekat 3kk oli paljon helpommat kuin sitä seuraavat 6kk(unien kannalta siis), kukin omalla tavallaan ;-)
Oliko sun baby se, joka ei millään nukkunut päivisin, öisin kyllä? :) Meitin tytsä on nyt alkanut hiukan useammin nukkumaan sen 15min. torkahduksen, jihuu. Kaikki pieni on ekstraa!