Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja
Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja
Ai niin, jostain käsittämättömästä syystä metro on mukelon mielestä "metodi". Ihmiset katsovat aika pitkään, kun tuo hokee kyseistä sanaa...
Jatkoa tälle ilmiölle: toissayönä mukelo palasi omaan sänkyynsä nukkumaan oma-aloitteisesti ja nukkui siellä sitten pari tuntia, minkä jälkeen tuo tuli taas takaisin meidän sänkyymme ja siitä lattialle. Viime yönä tuo puolestaan oli ryömimässä pöydän alle nukkumaan, mutta sain puhumalla suostuteltua takaisin sänkyyn. Ilmiöstä kuitenkin minulle muistui mieleen, että joskus yläasteikäisenä minulla oli sellainen vaihe, jolloin sänky tuntui jostain syystä liian pehmeältä, ja nukuinkin varmaan pari kuukautta putkeen huoneeni lattialla räsymaton päällä. Tosin minä kyllä otin tyynyn ja peiton mukaani lattialle, kun taas mukelo on kokonaan ilman mitään mukavuuksia.prosessi kirjoitti:Omituinen ilmiö, joka on toistunut nyt jo useana perättäisenä yönä, on se, että mukelo kuten normaalistikin on siirtynyt jossain vaiheessa yötä omasta sängystään meidän sänkyymme nukkumaan, mutta aikansa siellä nukuttuaan on nyt sitten siis jatkanut siirtymistään, kovalle paljaalle lattialle sängyn viereen nukkumaan. Siinä tuo sitten nukkuu aamuun asti ellei asiaan sekaannu, mutta sänkyyn palauttaminenkin kyllä nopeasti johtaa paluuseen takaisin siihen lattialle. En ymmärrä.
Viime aikoina ulkona olemme harjoitelleet kävelemistä niin, ettei kukaan pidä mukelon kädestä kiinni, vaan tuo noudattaa kehotuksia esimerkiksi ennen suojatietä pysähtymisten yms. osalta. Koska tuon ikäiseen ei voi aivan 100%:sesti luottaa, täytyy kädestä kuitenkin pitää kiinni vilkkaammin liikennöityjen teiden varsilla, mikä kiukuttaa mukeloa suunnattomasti. Niinpä tuo silloin heittäytyy koko painollaan ranteensa varaan niin, että aivan hirvittää milloin ranne sanoo naks. Sama juttu portaissa, niissä kävellään aivan kunnolla jos kukaan ei pidä kiinni, mutta kädestä kiinni pidettäessä mukelo yrittää loikkia joka toisen portaan yli tai hyppiä ne alas tasajalkaa.
Mukelo on päättänyt ratkaista tämän kaksikielisyysongelman luomalla valtavan määrän omia yhdyssanoja, kuten tuo aiemmin mainittu kelloklocka, ja lisäksi mm. kukkablomma, autobil, junatåget, puurogröt, keinugunga, lintufågel, vaippablöja ja nukkusova. Puhuva sanakirja, niinku.
-
- Kitisijä
Vielä kun mukolo lisää väliviivat sanojen väliin?prosessi kirjoitti:Mukelo on päättänyt ratkaista tämän kaksikielisyysongelman luomalla valtavan määrän omia yhdyssanoja, kuten tuo aiemmin mainittu kelloklocka, ja lisäksi mm. kukkablomma, autobil, junatåget, puurogröt, keinugunga, lintufågel, vaippablöja ja nukkusova. Puhuva sanakirja, niinku.
Pyyhin Netikettiin..
Mukelo on sit vissiin mainonnan orja. Metroasemalla aina kauhea hinku "Monster Jam" -mainoksen luokse osoittamaan kuvaa ja selittämään, että "mönkijä" ja "tänne haluu".
No tuohan kuulostaa hyvältä, että pojasta ei tule håmoa.prosessi kirjoitti:Mukelo on sit vissiin mainonnan orja. Metroasemalla aina kauhea hinku "Monster Jam" -mainoksen luokse osoittamaan kuvaa ja selittämään, että "mönkijä" ja "tänne haluu".
-
- Kitinän väärinkäyttäjä
Voih, lasten ihmissuhteet.
Rakkaalta pojaltani taisi sydän särkyä, kun käytiin kesällä eräässäkin autotapahtumassa ja leirintäalueella löysi itselleen leikkikaverin. Leikkivät hippasta ja keinuivat kilpaa, juttelivat mökin portailla niitä näitä. Satuin kuulemaan, kun poika ehdotti tytölle "Tuutko mun kanssa sänkyyn, mulla on siellä karkkia?" Tyttö tulikin, ja siellä istuivat yläpedillä jutellen maailman menosta, lueskellen satukirjoja ja syöden karkkia. Viikonloppu meni nopeasti, ja lähtö oli lähellä. Sanoin pojalle, että "taisit saada tyttökaverin", niin tämä siihen murtuneena, että tytöllä on jo poikaystävä koulussa, että ei tästä tainnut tulla mitään. Eivät voineet siksi edes puhelinnumeroita vaihtaa. Molemmat osapuolet tästä "lomaromanssista" aloitti siis juuri toisella luokalla koulussa.
Rakkaalta pojaltani taisi sydän särkyä, kun käytiin kesällä eräässäkin autotapahtumassa ja leirintäalueella löysi itselleen leikkikaverin. Leikkivät hippasta ja keinuivat kilpaa, juttelivat mökin portailla niitä näitä. Satuin kuulemaan, kun poika ehdotti tytölle "Tuutko mun kanssa sänkyyn, mulla on siellä karkkia?" Tyttö tulikin, ja siellä istuivat yläpedillä jutellen maailman menosta, lueskellen satukirjoja ja syöden karkkia. Viikonloppu meni nopeasti, ja lähtö oli lähellä. Sanoin pojalle, että "taisit saada tyttökaverin", niin tämä siihen murtuneena, että tytöllä on jo poikaystävä koulussa, että ei tästä tainnut tulla mitään. Eivät voineet siksi edes puhelinnumeroita vaihtaa. Molemmat osapuolet tästä "lomaromanssista" aloitti siis juuri toisella luokalla koulussa.
-
- Kitisijä
Niin korkeintaan dorka tai dille joka tapittaa legoautoaan?NuoriD kirjoitti:No tuohan kuulostaa hyvältä, että pojasta ei tule håmoa.prosessi kirjoitti:Mukelo on sit vissiin mainonnan orja. Metroasemalla aina kauhea hinku "Monster Jam" -mainoksen luokse osoittamaan kuvaa ja selittämään, että "mönkijä" ja "tänne haluu".
Pyyhin Netikettiin..
-
- Kitinän väärinkäyttäjä
jos mulla olisi poika niin ensisijaisesti toivoisin ettei siitä tulisi narkkaria, alkoholistia, murhaajaa, raiskaajaa, väkivaltasta tai mitään muuta vastaavaa.NuoriD kirjoitti: No tuohan kuulostaa hyvältä, että pojasta ei tule håmoa.
noh, meitä on moneen junaan..
-
- Kitisijä
Se oli vaan läppä.pix kirjoitti:noh, meitä on moneen junaan..
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Khyl mä luulen että jos pojastanne tulisi homo, ette saunassa hänen kanssaan enää kävisi?Ylermi Ylihankala kirjoitti:Se oli vaan läppä.pix kirjoitti:noh, meitä on moneen junaan..
Pyyhin Netikettiin..
Täältä puuttuu se valtavia vuolaita kyyneleitä itkevä hymiö. Tarvitsisin sitä kertoessani, miten mukelo kuvakirjastaan etsi valtavan säiliöauton ja totesi "täiliauto, äiti mahtuu". En minä nyt sentään ihan niin iso ole!
-
- Kitisijä
Voi näyttää siltä hyvinkin pienen ihmisentaimen tasolta katsoen?prosessi kirjoitti:Täältä puuttuu se valtavia vuolaita kyyneleitä itkevä hymiö. Tarvitsisin sitä kertoessani, miten mukelo kuvakirjastaan etsi valtavan säiliöauton ja totesi "täiliauto, äiti mahtuu". En minä nyt sentään ihan niin iso ole!
Pyyhin Netikettiin..
Nyt mukelo on löytänyt DVD:t. Myyrän metkuja heti aamusta, illoista nyt puhumattakaan. Pitäisi vissiin päättää, miten tuota rajoitetaan tai rajoitetaanko. Lisäksi pitäisi päättää, miten siihen pitäisi suhtautua, että mukelon ehdoton suosikkikohtaus on sellainen, jossa myyrän pää tapaturman johdosta on muuttunut pitkulaiseksi, jolloin hiirikaveri iskee myyrää nyrkillä täysillä päähän, jotta sen muoto palautuu ennalleen. Kohtaus aiheuttaa aina hillittömän naurukohtauksen.
Mukelo on myös alkanut puhua unissaan, viime yönä oli kuulemma "auto rikki". Jostain syystä hereilläkin ollessa kaikki kuulemma on tai ainakin menee rikki. Viime Askolanreissun jälkeen mukelo selitti, että "heittä orantti auto pihalla, meni rikki". E ei kuulemma tiennyt mistä tuossa olisi voinut olla kyse, joten ehkä tapahtuma liittyikin päiväkotiin. Metrolla siltoja ylitettäessä mukelo puolestaan toteaa, että "veti (=vesi) rikki, purjevene rikki". Talot ovat rikki, ja varsinkin lause "kaikki menee rikki, auto renga rikki" toistuu kerta toisensa jälkeen. Välillä varustettuna myös kielitaidottomammille lisäyksellä "bilen tönder".
Mukelo on myös alkanut puhua unissaan, viime yönä oli kuulemma "auto rikki". Jostain syystä hereilläkin ollessa kaikki kuulemma on tai ainakin menee rikki. Viime Askolanreissun jälkeen mukelo selitti, että "heittä orantti auto pihalla, meni rikki". E ei kuulemma tiennyt mistä tuossa olisi voinut olla kyse, joten ehkä tapahtuma liittyikin päiväkotiin. Metrolla siltoja ylitettäessä mukelo puolestaan toteaa, että "veti (=vesi) rikki, purjevene rikki". Talot ovat rikki, ja varsinkin lause "kaikki menee rikki, auto renga rikki" toistuu kerta toisensa jälkeen. Välillä varustettuna myös kielitaidottomammille lisäyksellä "bilen tönder".
-
- Kitisijä
Meillä fanitus alkoi Muumien Möröstä, eteni Pinguun ja on tällä hetkellä Tuomas Veturissa. Tosin Pingu on edelleen kuvioissa ja unileluna on pingiivi, vaikkei Pingu. Sellainen oli yhdessä vaiheessa (eli kaksi pingviiniä), mutta nykyisin Pingu heivataan armotta yli laidan, jos se on nukkumaan mentäessä sängyssä.
Paras päivä ikinä.
DVD-innostus kesti sitten vain vajaat kaksi viikkoa, vaikka mukelon käytettävissä onkin ollut useampi levy kokoelmastani. Edelleen mukelo pyytää välillä laittamaan DVD:n pyörimään, muttei sitten kuitenkaan jaksa juurikaan katsoa, vaan siirtyy nopeasti leikkimään omia leikkejään. Jos kukaan ei mene heti sammuttamaan soitinta, saattaa mukelo kuitenkin puhua mukana taustalta kuuluvaa ohjelmaa mukaillen, tai jopa äänten perusteella kertoa etukäteen mitä toisessa huoneessa pyörivässä ohjelmassa seuraavaksi tulee tapahtumaan. Maisaa mukelo ei halua ollenkaan katsoa, Myyrää mieluummin jos yleensäkään jotain. Eilen kävimmekin hassun dialogin:
- Haluatko katsoa Maisaa?
- Eijei.
- Entä Myyrää?
- Myyrä.
Avasin soittimen, johon mukelo totesi:
- Maisa pois.
- Otetaan Maisa pois ja laitetaan Myyrä tilalle, minä sanoin.
- Juuri näin, mukelo vahvisti.
Vähän aikaa sitten jonain iltana sattui käymään niin, että mukelo ylettyi ottamaan ruokapöydältä juustohöylän. En viitsinyt itketyttää väsynyttä mukeloa, joten pois ottamisen sijaan ehdotin, että mukelo vaihtaisi sen pikkulusikkaan. Mukelo vaihtoi kiltisti, minkä jälkeen annoin mukelolle myös hänen iltapalavoileipänsä. Mukelolla oli siis toisessa kädessään pikkulusikka ja toisessa voileipä, joita hän katseli vuoronperään.
- Lutikkaleipä, hän lopulta totesi, tasapainotteli leivän lusikalle ja ohjasi suuhunsa.
Haukkauksen jälkeen tasapaino oli tietenkin mennyttä, jolloin leipä putosi pöydälle. No mukelo asetteli sen uudestaan lusikalle ja toisti saman kuvion, samalla lopputuloksella. Neljä kertaa tuota kokeilua toistettiin, kunnes mukelo totesi ettei leivän syönti lusikalla onnistu ainakaan tuolla tavalla. No, mukelo keksi murtaa leivästä pienemmän palasen ja asettaa sen lusikalle, jolloin sen voi työntää kokonaisuudessaan suuhun. Sillä tavoin hän söi koko leivän, ja koska sotkua ei syntynyt, en nähnyt mitään syytä kieltää moista. Seuraavana aamunakin mukelo heti tilasi aamupalaksi lutikkaleipää, jääden kuitenkin sillä kertaa ilman lusikkaa.
Viime sunnuntaina kaupungilla kävimme puolestaan seuraavan dialogin:
- Kettumuna, kettumuna.
- Minä en nyt kyllä valitettavasti oikein pysy ajatuksenjuoksussasi mukana...
- Voi-voi, tuli vastaus äärimmäisen masentuneella äänellä.
(Eilen sitten lopulta tajusin mukelon muistelleen Myyrä-jaksoa, jossa kettu meinasi syödä munat hanhenpesästä, mutta jotka Myyrä onnistui pelastamaan.)
Eilen taas mukelo katseli tarkemminkin jotain pensaita, joiden lehdissä oli isoja reikiä, ja totesi sitten:
- Etana nälkä, blomma rikki.
Epäilen tiedon olevan peräisin jostain piirretystä.
- Haluatko katsoa Maisaa?
- Eijei.
- Entä Myyrää?
- Myyrä.
Avasin soittimen, johon mukelo totesi:
- Maisa pois.
- Otetaan Maisa pois ja laitetaan Myyrä tilalle, minä sanoin.
- Juuri näin, mukelo vahvisti.
Vähän aikaa sitten jonain iltana sattui käymään niin, että mukelo ylettyi ottamaan ruokapöydältä juustohöylän. En viitsinyt itketyttää väsynyttä mukeloa, joten pois ottamisen sijaan ehdotin, että mukelo vaihtaisi sen pikkulusikkaan. Mukelo vaihtoi kiltisti, minkä jälkeen annoin mukelolle myös hänen iltapalavoileipänsä. Mukelolla oli siis toisessa kädessään pikkulusikka ja toisessa voileipä, joita hän katseli vuoronperään.
- Lutikkaleipä, hän lopulta totesi, tasapainotteli leivän lusikalle ja ohjasi suuhunsa.
Haukkauksen jälkeen tasapaino oli tietenkin mennyttä, jolloin leipä putosi pöydälle. No mukelo asetteli sen uudestaan lusikalle ja toisti saman kuvion, samalla lopputuloksella. Neljä kertaa tuota kokeilua toistettiin, kunnes mukelo totesi ettei leivän syönti lusikalla onnistu ainakaan tuolla tavalla. No, mukelo keksi murtaa leivästä pienemmän palasen ja asettaa sen lusikalle, jolloin sen voi työntää kokonaisuudessaan suuhun. Sillä tavoin hän söi koko leivän, ja koska sotkua ei syntynyt, en nähnyt mitään syytä kieltää moista. Seuraavana aamunakin mukelo heti tilasi aamupalaksi lutikkaleipää, jääden kuitenkin sillä kertaa ilman lusikkaa.
Viime sunnuntaina kaupungilla kävimme puolestaan seuraavan dialogin:
- Kettumuna, kettumuna.
- Minä en nyt kyllä valitettavasti oikein pysy ajatuksenjuoksussasi mukana...
- Voi-voi, tuli vastaus äärimmäisen masentuneella äänellä.
(Eilen sitten lopulta tajusin mukelon muistelleen Myyrä-jaksoa, jossa kettu meinasi syödä munat hanhenpesästä, mutta jotka Myyrä onnistui pelastamaan.)
Eilen taas mukelo katseli tarkemminkin jotain pensaita, joiden lehdissä oli isoja reikiä, ja totesi sitten:
- Etana nälkä, blomma rikki.
Epäilen tiedon olevan peräisin jostain piirretystä.
Tunge se mukelo aunukseesi, sieltä se taisi tullakin? Ketään ei nimittäin kiinnosta.
Edellisestä palstaheräämisestäsi onkin jo kulunut aikaa. Talviuni päättynyt?Supernikki kirjoitti:Tunge se mukelo aunukseesi, sieltä se taisi tullakin? Ketään ei nimittäin kiinnosta.
Mukelolla on alkanut olla entistä enemmän jonkinasteisia uhmakohtauksia. Jostain syystä nämä kohtaukset kohdistuvat lähes kokonaan X:ään ja vain satunnaisesti minuun. Olenkin hieman ihmetellyt tuota, ja päätynyt siihen lopputulokseen, että X:ää on helpompaa uhmata, koska hän on jotenkin tarkempi ja huolehtivaisempi kuin minä, ja on esim. enemmän huolissaan tavaroiden rikkimenoriskistä ja mukelon itsensä satuttamisesta leikkiessä, joten hän reagoi yleensä minua nopeammin mukelon käytökseen ja asettaa niitä rajoja. Minä rajoitan lähinnä vain meteliä ja muiden ihmisten satuttamista ja häiritsemistä, sekä sellaisten esineiden kovakouraista käsittelyä, jotka suurella todennäköisyydellä voivat mennä rikki ja joiden rikkimeno haittaisi itseäni. Lisäksi tyylini esittää kieltoja on sen verran jyrkkä jo ihan sen takia, että ne vähemmän kielletyt asiat ovat minun maailmassani sallittuja, ettei mukelo taida haluta testata mitä tapahtuu, jos niitä kieltoja ei noudateta. Niinpä X on oiva kohde myös kaikelle muulle yleiskiukuttelulle.
Tänä aamuna mukelon käyttäytyminen oli kuitenkin jo niin ristiriitaista, että minun on vähän vaikea hahmottaa, miten mukelo itse mieltää oman käyttäytymisensä motiivit. Mukelo pani hanttiin ihan kaikessa ylösnousemiseen, aamupalaan ja pukemiseen liittyvässä X:lle, itki suorastaan raivoisasti, eikä olisi halunnut tulla ovesta ulos millään ilveellä. Kiukuttelu jatkui itkuna vielä rappukäytävässä, mutta samalla mukelo ojensi toisen kätensä minulle ja toisen X:lle, ja ulkona kun X oli menossa bussipysäkille ja me taas metroasemalle, mukelon kiukkuitku muuttuikin epätoivoiseksi suruksi X:n lähtiessä eri suuntaan, kun tämä ei ollutkaan enää pitämässä mukelon kädestä kiinni. Eli mukelo siis halusi samalla sekä kiukutella X:lle että pitää tämän kädestä kiinni.
On siinä X:lläkin pureskelemista, kun hän kuitenkin on ollut vasta sen puoli vuotta mukelon elämässä, ja sitä omaa roolia on pitänyt hakea muutenkin, eikä sitä roolia oikein voi päättää huomioimatta mukelon omaa luonnetta. Onhan tuo puoli vuotta tietenkin mukelon omasta näkökulmasta neljännesosa koko eletystä elämästä, joten mukelolle se on kokonainen ikuisuus, jonka aikana keskinäiset välit ovat jo muotoutuneet ihan itsestäänselviksi ja niin vakaiksi, että on varaa kiukutella vaikka rajattomasti, mutta aikuiselle ihmiselle puoli vuotta on lyhyt aika, kun sitä edeltävät puolitoista vuotta on missattu kokonaan, etenkin kun ei edes ole aiempaa kokemusta pienen lapsen kanssa asumisesta.
Tänä aamuna mukelon käyttäytyminen oli kuitenkin jo niin ristiriitaista, että minun on vähän vaikea hahmottaa, miten mukelo itse mieltää oman käyttäytymisensä motiivit. Mukelo pani hanttiin ihan kaikessa ylösnousemiseen, aamupalaan ja pukemiseen liittyvässä X:lle, itki suorastaan raivoisasti, eikä olisi halunnut tulla ovesta ulos millään ilveellä. Kiukuttelu jatkui itkuna vielä rappukäytävässä, mutta samalla mukelo ojensi toisen kätensä minulle ja toisen X:lle, ja ulkona kun X oli menossa bussipysäkille ja me taas metroasemalle, mukelon kiukkuitku muuttuikin epätoivoiseksi suruksi X:n lähtiessä eri suuntaan, kun tämä ei ollutkaan enää pitämässä mukelon kädestä kiinni. Eli mukelo siis halusi samalla sekä kiukutella X:lle että pitää tämän kädestä kiinni.
On siinä X:lläkin pureskelemista, kun hän kuitenkin on ollut vasta sen puoli vuotta mukelon elämässä, ja sitä omaa roolia on pitänyt hakea muutenkin, eikä sitä roolia oikein voi päättää huomioimatta mukelon omaa luonnetta. Onhan tuo puoli vuotta tietenkin mukelon omasta näkökulmasta neljännesosa koko eletystä elämästä, joten mukelolle se on kokonainen ikuisuus, jonka aikana keskinäiset välit ovat jo muotoutuneet ihan itsestäänselviksi ja niin vakaiksi, että on varaa kiukutella vaikka rajattomasti, mutta aikuiselle ihmiselle puoli vuotta on lyhyt aika, kun sitä edeltävät puolitoista vuotta on missattu kokonaan, etenkin kun ei edes ole aiempaa kokemusta pienen lapsen kanssa asumisesta.
Ensimmäinen ilta muuton jälkeen taisi olla mukelolle järkytys, vaikka hän tässä asunnossa oli muutaman kerran jo aiemminkin käynyt. Mutta järkytys ei muodostunutkaan tavaroiden siirtymisestä uuteen asuntoon, vaan siitä, että mukelo itse oli muuttoviikonlopun E:n luona, jolloin kokonaistilanne mukelon silmin saattoi olla hieman huolestuttava, sillä hänethän haettiin vanhasta kodista, ja palautettiin sitten uuteen. Se huolestuttava asia oli käsittääkseni se, että mukelo ensimmäistä kertaa oikein konkreettisesti tajusi, että kun hän on poissa tiettyjen ihmisten luota, nämä voivat omia aikojaan siirtyä paikasta toiseen, ja se toinen paikka voi olla jokin sellainenkin, josta mukelolla itsellään ei ole harmainta aavistustakaan.
Huolestuneisuus oli alkanut jo silloin, kun E oli tuomassa mukeloa ja ajoi entisen asunnon ohi. Sitten, kun E pysäköi ihan kummaan paikkaan ja toi mukelon ihan kummaan taloon, oli huoli jo käsinkosketeltavaa. Kun minä sitten avasin ulko-oven, rauhoittui mukelo ensin ja oli ihan tyytyväinen tilanteeseen, mutta vähän aikaa pohdiskeltuaan tuo huolestui, että entä jos minä yllättäen katoan täältäkin, vaikka sinne entiseen asuntoon. Niinpä tuo varmuuden vuoksi linnoittautui syliini koko loppuillaksi, uskalsi kyllä muutaman kerran laskeutua lattialle ja ottaa muutaman askeleen milloin mihinkin suuntaan, mutta ennen pitkää huoli kuitenkin palasi ja mukelo kipitti takaisin syliini. En edes yrittänyt laittaa mukeloa nukkumaan omaan sänkyynsä heti ensimmäisenä iltana, sillä voi vain kuvitella minkälainen paniikki siitä olisi seurannut, kun mukelo keskellä yötä olisi herännyt vieraassa paikassa, eikä olisi tiennyt mistä minua kannattaisi etsiä.
Seuraavana aamuna mukelo oli jo palautunut normaalitilaansa, ja on ottanut ilon irti siitä, että elintila on laajentunut merkittävästi. Ikävää vanhaan kotiin ei ole ollut ollenkaan, vaikka ajattelinkin aluksi, että metroasemalta väärään suuntaan lähteminen saattaisi muodostua jonkinasteiseksi hämmennyksen aiheeksi. Tosin emme vanhaankaan asuntoon menneet aina samaa reittiä, joten ehkä tuollainen kaavoihin kangistumattomuus helpottaa isommissakin muutoksissa.
Noin muuten täällä on tullut hyvin esiin se, miten paljon enemmän mukelo on X:n kimpussa kuin minun. Häntä tuo aina vähän väliä etsiskelee ja huhuilee, jos X:llä on jotain ohjelmaa kodin ulkopuolella, tai vaikkapa lamppujen kiinnittelyä tai mukelolle vaarallisten muuttolaatikoiden sisällön purkamista. Silloin mukelo ajaa potkupyörällään ympäri asuntoa huudellen hyvin heleällä äänellä "Juttiiiii, Juttiiiii!" ja törmää tietenkin pyörällään tikastuoliin juuri kun sähköjohdot ovat melkein paikoillaan. Vastaus on luonnollisesti ärtynyt "Älä tule tänne juuri nyt" tms., ja mitä ärtyneemmäksi X:n ääni menee, sitä heleämmin mukelo häntä huhuilee. Lopulta minun on noukittava huhuilija talteen, jotta X yleensäkään saisi hommia tehtyä.
Jotenkin minusta tuntuu, että tuo heleä-ääninen huhuilukin on tietyissä tilanteissa jonkin muotoista uhmaikäoireilua, josta mukelo on tajunnut että siihen on kovin paljon hankalampaa puuttua, kun se kuitenkin periaatteessa on kiltin kuuloista, eikä sellaisenaan ole vanhempien kieltoja vastustavaa. Mutta kun se äänen heleys tosiaankin on toisen osapuolen ärtyneisyystasosta riippuvaista, eikä mukelo noteeraa ollenkaan sitä äänestä kuuluvaa ärtyneisyyttä käytöksessään tai tekojensa varovaisuutena, vaikka tuo normaalisti reagoi huomattavasti nopeammin esim. vihaiseen äänensävyyn itseaiheutetuissa vaaratilanteissa. Ja kun tosiaan heleä-äänisen huhuilun aikana tapahtuu pyöräkolareita yms. epätoivottavaa.
Huolestuneisuus oli alkanut jo silloin, kun E oli tuomassa mukeloa ja ajoi entisen asunnon ohi. Sitten, kun E pysäköi ihan kummaan paikkaan ja toi mukelon ihan kummaan taloon, oli huoli jo käsinkosketeltavaa. Kun minä sitten avasin ulko-oven, rauhoittui mukelo ensin ja oli ihan tyytyväinen tilanteeseen, mutta vähän aikaa pohdiskeltuaan tuo huolestui, että entä jos minä yllättäen katoan täältäkin, vaikka sinne entiseen asuntoon. Niinpä tuo varmuuden vuoksi linnoittautui syliini koko loppuillaksi, uskalsi kyllä muutaman kerran laskeutua lattialle ja ottaa muutaman askeleen milloin mihinkin suuntaan, mutta ennen pitkää huoli kuitenkin palasi ja mukelo kipitti takaisin syliini. En edes yrittänyt laittaa mukeloa nukkumaan omaan sänkyynsä heti ensimmäisenä iltana, sillä voi vain kuvitella minkälainen paniikki siitä olisi seurannut, kun mukelo keskellä yötä olisi herännyt vieraassa paikassa, eikä olisi tiennyt mistä minua kannattaisi etsiä.
Seuraavana aamuna mukelo oli jo palautunut normaalitilaansa, ja on ottanut ilon irti siitä, että elintila on laajentunut merkittävästi. Ikävää vanhaan kotiin ei ole ollut ollenkaan, vaikka ajattelinkin aluksi, että metroasemalta väärään suuntaan lähteminen saattaisi muodostua jonkinasteiseksi hämmennyksen aiheeksi. Tosin emme vanhaankaan asuntoon menneet aina samaa reittiä, joten ehkä tuollainen kaavoihin kangistumattomuus helpottaa isommissakin muutoksissa.
Noin muuten täällä on tullut hyvin esiin se, miten paljon enemmän mukelo on X:n kimpussa kuin minun. Häntä tuo aina vähän väliä etsiskelee ja huhuilee, jos X:llä on jotain ohjelmaa kodin ulkopuolella, tai vaikkapa lamppujen kiinnittelyä tai mukelolle vaarallisten muuttolaatikoiden sisällön purkamista. Silloin mukelo ajaa potkupyörällään ympäri asuntoa huudellen hyvin heleällä äänellä "Juttiiiii, Juttiiiii!" ja törmää tietenkin pyörällään tikastuoliin juuri kun sähköjohdot ovat melkein paikoillaan. Vastaus on luonnollisesti ärtynyt "Älä tule tänne juuri nyt" tms., ja mitä ärtyneemmäksi X:n ääni menee, sitä heleämmin mukelo häntä huhuilee. Lopulta minun on noukittava huhuilija talteen, jotta X yleensäkään saisi hommia tehtyä.
Jotenkin minusta tuntuu, että tuo heleä-ääninen huhuilukin on tietyissä tilanteissa jonkin muotoista uhmaikäoireilua, josta mukelo on tajunnut että siihen on kovin paljon hankalampaa puuttua, kun se kuitenkin periaatteessa on kiltin kuuloista, eikä sellaisenaan ole vanhempien kieltoja vastustavaa. Mutta kun se äänen heleys tosiaankin on toisen osapuolen ärtyneisyystasosta riippuvaista, eikä mukelo noteeraa ollenkaan sitä äänestä kuuluvaa ärtyneisyyttä käytöksessään tai tekojensa varovaisuutena, vaikka tuo normaalisti reagoi huomattavasti nopeammin esim. vihaiseen äänensävyyn itseaiheutetuissa vaaratilanteissa. Ja kun tosiaan heleä-äänisen huhuilun aikana tapahtuu pyöräkolareita yms. epätoivottavaa.
Mukelon puheessa alkaa olla koko ajan enemmän ihan konkreettista kielioppia, ja erityisesti kielioppivirheistä huomaa, ettei kyseessä ole vain kuullun matkiminen, vaan omien päätelmien testaamista. Esimerkkinä voisi mainita vaikka tässä eräänä iltana tapahtuneen tapauksen, kun olin tulossa pois suihkusta ja mukelo nipisti minua pyllystä. Sen jälkeen tuo torui itse itseään sanoen: "Ei taa kiusata nakupellettä." Tänä aamuna puolestaan mukelo teki havainnon: "Tataa lunta. Kymmenen lunta." Aika herkullinen havainto oli myös se, kun ohittamamme rengasliikkeen hallin ovi oli auki ja auto oli juuri peruuttamassa sieltä ulos. Mukelo siihen: "Iiik. Auto päätee karkuun."
Pitäisi vissiin alkaa kerätä mukelo-suomi -sanakirjaa hauskimmista omista sanoista. Etenkin kun ne alkavat pikku hiljaa siirtyä omaankin puheeseen... Ensimmäiset mieleen tulevat sanat listalle ovat:
kivari - kirahvi
lopotiili - krokotiili
metodi - metro
minna - nelijalkainen eläin
pöllö - hylly
robotti - kojootti
tuolimaan - istumaan
Hämmennystä on erityisesti tuottanut tuo sana "pöllö", jonka ensin ajattelimme tarkoittavan pöllöä, ja koska mukelo sitä sanoessaan yleensä katsoi ikkunan suuntaan, josta heijastui sisällä oleva banaanilaatikko, jonka banaanitertut kieltämättä vähän toivat mieleen pöllön, asia näytti selvältä. Sitten kuitenkin mukelo kerran taputteli samalla ikkunan vieressä olevaa hyllykköä, josta muistin tilanteen, kun olimme olleet X:n kotona, missä mukelo oli todennut tuosta samasta hyllyköstä "portaat ylös", ja minä korjasin sen hyllyksi. Silloin mukelo päätyi kutsumaan hyllyä pöllöksi. Hylly oli siis uudessakin kodissa sama tuttu hylly, jonka mukelo ilmaisi tunnistaneensa, ja "pöllö" tai välillä "pylli" se on edelleen. Muuten se olisi "pylly", mutta kun mukelo tietää, ettei se oikein voi sitä olla.
kivari - kirahvi
lopotiili - krokotiili
metodi - metro
minna - nelijalkainen eläin
pöllö - hylly
robotti - kojootti
tuolimaan - istumaan
Hämmennystä on erityisesti tuottanut tuo sana "pöllö", jonka ensin ajattelimme tarkoittavan pöllöä, ja koska mukelo sitä sanoessaan yleensä katsoi ikkunan suuntaan, josta heijastui sisällä oleva banaanilaatikko, jonka banaanitertut kieltämättä vähän toivat mieleen pöllön, asia näytti selvältä. Sitten kuitenkin mukelo kerran taputteli samalla ikkunan vieressä olevaa hyllykköä, josta muistin tilanteen, kun olimme olleet X:n kotona, missä mukelo oli todennut tuosta samasta hyllyköstä "portaat ylös", ja minä korjasin sen hyllyksi. Silloin mukelo päätyi kutsumaan hyllyä pöllöksi. Hylly oli siis uudessakin kodissa sama tuttu hylly, jonka mukelo ilmaisi tunnistaneensa, ja "pöllö" tai välillä "pylli" se on edelleen. Muuten se olisi "pylly", mutta kun mukelo tietää, ettei se oikein voi sitä olla.
Viimeksi muokannut prosessi, 12.02.2010 11:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikkien muiden sanojen etymologia on kuviteltavissa, mutta miten tämän selität?prosessi kirjoitti: minna - nelijalkainen eläin

Olen tainnut jo joskus aiemminkin mainita siitä, se juontuu E:n luona asustavan Minni-kissan nimestä. Oli mukelon ensimmäisiä sanoja, joka nykyään on jo korvaantunut kittalla ja koiralla sun muilla lajinimillä.NuoriD kirjoitti:Kaikkien muiden sanojen etymologia on kuviteltavissa, mutta miten tämän selität?prosessi kirjoitti: minna - nelijalkainen eläin
-
- Kitisijä
Sun pitää kirjoittaa lastenkasvatusopas "Netin kautta nähtynä?" tms.
Pyyhin Netikettiin..