Mammailu
Re: Mammailu
Luotatteko tuohon kuparikierukkaan? Tiedän niin monta siitä huolimatta alkunsa saanutta tapausta, etten itse uskaltaisi sen varaan ehkäisyä jättää. Tietysti jos raskaus ei ole katastrofi niin sitten.
-
- Kitisijä
Kyllä mä olen kuullut paljon enemmän juttuja alun saaneista kumien ja pillereiden kanssa, kun kierukan.Rouva Pupu kirjoitti:Luotatteko tuohon kuparikierukkaan? Tiedän niin monta siitä huolimatta alkunsa saanutta tapausta, etten itse uskaltaisi sen varaan ehkäisyä jättää. Tietysti jos raskaus ei ole katastrofi niin sitten.
The great club outshines the individual, always and forever.
-
- Kitisijä
Kierukka pistelee kohdun seinämiin, olettaisin. Mutta tuo kuulostaa kyllä paljon pahemmalta kuin mitä ne satunnaiset tuntemukset on.Vaola kirjoitti:Tuntuu miten? Siis ne langat vai muutenkin?
Ai katos, en tiennyt että voi supistellakin. Itsellä ei semmoista, ainoastaan sattui kun härveli meni kohdunsuusta sisään.Mulla supisteli aika paljon ensimmäisellä laittokerralla, vaikka olinkin jo synnyttänyt. Ihan niin kovaa, että piti menna pitkäkseen potemaan. Mutta melko nopeasti kivut alkoivat helpottamaan. Toisella kerralla, kun vanha vaihdettiin uuteen, pääsinkin sitten jo paljon helpommalla. Huomattavan paljon.
-
- Kitisijä
Tilastollinen varmuus 98-99%, melkein yhtä hyvä kuin pillereillä. Ja pillerithän on varmat ainoastaan oikein otettuna, itsellä ei oikein toimineet sen takia (oon tosi huono muistamaan jotain tylsiä päivittäisrutiinihommia).Rouva Pupu kirjoitti:Luotatteko tuohon kuparikierukkaan? Tiedän niin monta siitä huolimatta alkunsa saanutta tapausta, etten itse uskaltaisi sen varaan ehkäisyä jättää. Tietysti jos raskaus ei ole katastrofi niin sitten.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 11.09.2009 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole hormonikierukasta kuullut koskaan, mutta kuparista sitäkin enemmän. Sehän ollut käytössä jo ennen jeesuksen syntymää.Elppis kirjoitti:Kyllä mä olen kuullut paljon enemmän juttuja alun saaneista kumien ja pillereiden kanssa, kun kierukan.Rouva Pupu kirjoitti:Luotatteko tuohon kuparikierukkaan? Tiedän niin monta siitä huolimatta alkunsa saanutta tapausta, etten itse uskaltaisi sen varaan ehkäisyä jättää. Tietysti jos raskaus ei ole katastrofi niin sitten.
-
- Kitisijä
Mun pitäis kohtapuoliin joko laitattaa uus kierukka tai vaihtaa menetelmää. Oon ajatellut ehkä kokeilla niitä käsivarteen laitettavia kapseleita, kun kaverilta jäi menkat kokonaan pois ja sanoi ettei tullut samoja sivuvaikutuksia kuin pillereillä, vaikka hormonit onkin periaatteessa samoja.
Oishan se ihan kiva, jos ei ois 7-9 pv/kk puolikuntoisena menkkojen vuoksi. Ja nyt opiskeluhorrorkiireiden helpotettua voisin aloittaa varmaan jotain säännöllisempää liikuntaakin ja ryhtyä katsomaan mitä laitan suuhuni, joten lihomista voisi ehkä vähän kontrolloida. Tosin joissakin tapauksissa se on kuulemma lähes mahdotonta, teki sitten mitä vaan, mut ainahan sitä ehkäisymenetelmää voi sitten taas vaihtaa.
Onko kellään kapselia?
Oishan se ihan kiva, jos ei ois 7-9 pv/kk puolikuntoisena menkkojen vuoksi. Ja nyt opiskeluhorrorkiireiden helpotettua voisin aloittaa varmaan jotain säännöllisempää liikuntaakin ja ryhtyä katsomaan mitä laitan suuhuni, joten lihomista voisi ehkä vähän kontrolloida. Tosin joissakin tapauksissa se on kuulemma lähes mahdotonta, teki sitten mitä vaan, mut ainahan sitä ehkäisymenetelmää voi sitten taas vaihtaa.
Onko kellään kapselia?
-
- Kitisijä
Ei oo itellä mutta kaverilla on, ja se on ainakin ollut tyytyväinen. Ekan viikon laitosta oli kuulemma käsi ts. olkavarsi hellänä, mutta muuten kokemus on ollut ilmeisen positiivinen.EveryWoman kirjoitti:
Onko kellään kapselia?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
-
- Kitisijä
Eräs ystäväni juuri raskautui ja miehen piuhat oli katkaistu (04/2009). Mies kävi tutkimuksissa; hoitovirhe, menee huomenna uusintaleikkaukseen. Reilu meininki!Nehemiah James kirjoitti:Miksi ette pyydä miehiänne leikkaamaan piuhat poikki?
Ennenkuin ehditte hykerrellä uskottaomasta vaimosta; ei kyllä ollut mahdollista.
The great club outshines the individual, always and forever.
Niitä piuhoja saatetaan hyvinkin vielä tarvita. Myöhemmin voisi tietysti kysyä mielipidettään.Nehemiah James kirjoitti:Miksi ette pyydä miehiänne leikkaamaan piuhat poikki?
Laittaa pankkiin ja sitten naps?!Zeb kirjoitti:Niitä piuhoja saatetaan hyvinkin vielä tarvita. Myöhemmin voisi tietysti kysyä mielipidettään.Nehemiah James kirjoitti:Miksi ette pyydä miehiänne leikkaamaan piuhat poikki?
^Eihän tuo pankkimenetelmä ole niin tehokas (ja mukava) tapa lisääntyä kuin se perinteinen.
-
- Kitisijä
Koska olen kiinnostunut ottamaan kapselin, sillä perusteella mitä olen siitä kuullut, enkä kauheasti tykkää siitä kohdunsuun sorkkimisesta, joten jos sen voi välttää (vaikka onkin vain 2x viidessä vuodessa tapahtuva juttu) niin mielelläni vältän. Ja siksikin, että jos lisääntymisoperaatio alkaa ihan tosissaan alle viiden vuoden sisällä, niin sitten sen joutuu taas poistattamaan.Zeb kirjoitti:EW: Mikset sä ota hormonikierukkaa? Tai ala lisääntyä?
Onko sulla siis mielipide siitä, miksi kierukka kandeisi ennemmin ottaa?
-
- Kitisijä
Mies haluaa kovasti lapsia, olisi aika ikävä pyyntö.Nehemiah James kirjoitti:Miksi ette pyydä miehiänne leikkaamaan piuhat poikki?
Voihan niitä lisääntymisharjoituksia silti suorittaa säännöllisesti. Vai onko se osa seksiä, että aina on se häviävän pieni mahdollisuus tulla raskaaksi? Moni ampuu huonoja kuteja tahtomattaan ja elää silti yltäkylläisessä seksielämässä.Zeb kirjoitti:^Eihän tuo pankkimenetelmä ole niin tehokas (ja mukava) tapa lisääntyä kuin se perinteinen.
Tehokkuudesta minulla ei ole käsitystä. Onko tosiaan niin, että luonnonmukainen hedelmöityminen on tehokkaampi tapa hedelmöityä kuin keinohedelmöitys?
EW: Mä ottaisin siksi ennemmin hormonikierukan kuin kapselit, että kapseleilla niitä hormoneja on paljon enemmän systeemikierrossa. Eli jos hormonit pillereiden muodossa aiheuttaa haittoja niin kyllä niitä uskoakseni kapseleillakin tulee.
Ehdotin siksi sulle sitä hormonikierukkaa, kun valittelit niitä runsaita kuukautisia. Tässähän hormonikierukka eroaa kuparisesta kuin yö ja päivä, ja niin muistaakseni on kuukautiskipujenkin osalta. Asennus varmaan on yhtä kurjaa kummassakin.
Ehdotin siksi sulle sitä hormonikierukkaa, kun valittelit niitä runsaita kuukautisia. Tässähän hormonikierukka eroaa kuparisesta kuin yö ja päivä, ja niin muistaakseni on kuukautiskipujenkin osalta. Asennus varmaan on yhtä kurjaa kummassakin.
-
- Kitisijä
Mulla on ollut. Sopi täydellisesti. Ihanan huomaamaton, helppo, vaivaton ja kaikkea... eikä se pahaksi ollu, että menkkojaki esiinty ehkä kerran puoleenvuoteen...EveryWoman kirjoitti:Onko kellään kapselia?
Tiedän myös sellaisia, joille ei ole sopinut sitten niin millään.
Nyt mennään kuparikierukalla ilman suurempia vaivoja. Ihan jees joo. Ei sen laittaminen loppuraskauden sisätutkimuksia kivuliaampi ollut - synnytyksestä puhumattakaan. Laittoon meni alta 10 minuttia, siss koko lääkärin vastaanottoaikaan! Ekan päivän kyllä supisteli, johon lääkettä otin. Luotan joo. Mutta jos pettää, ni ei kai se enään mikään katastrofi olisi. Hullussa päässäni pohdin jo, milloin tuo otattaisin pois...!
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
-muumimamma
Jos on kaksi tervettä, lisääntymiskykyistä yksilöä, niin kyllä se luomumenetelmä ainakin on melkoisen tehokas, enkä lähtisi toimivaa systeemiä riskeeraamaan.Nehemiah James kirjoitti:Onko tosiaan niin, että luonnonmukainen hedelmöityminen on tehokkaampi tapa hedelmöityä kuin keinohedelmöitys?
-
- Kitisijä
Niin kuparin otin silloin taannoin siksi, että halusin katsoa mitä tapahtuu painolleni ja kadonneille seksihaluilleni ilman hormoneja (sitä ennen oli pillerit). Vaikeampien kuukautisten uhallakin. Ja olipa todella hyvä, että tuli kokeiltua - seksittömyys yms. alkoivat jo vaikuttaa minäkuvaani, ja olisin varmasti nykyään aikalailla erilainen ihminen jos sitä olisi vielä jatkunut.Zeb kirjoitti:EW: Mä ottaisin siksi ennemmin hormonikierukan kuin kapselit, että kapseleilla niitä hormoneja on paljon enemmän systeemikierrossa. Eli jos hormonit pillereiden muodossa aiheuttaa haittoja niin kyllä niitä uskoakseni kapseleillakin tulee.
Kapseli puolestaan kiinnostaa siksi, että ne kuukautiset voivat kuulemma loppua ihan kokonaan (tiedätkö onko kuinka yleistä?). Silloin olisin jo valmis satsaamaan aika paljonkin ylimääräistä vaivaa painon kurissa pitämiseen, etenkin kun kuulemma sivuvaikutukset muutenkin olivat tällä tutullani aivan olemattomia pillereihin verrattuna (oli kokeillut monia erilaisia pillereitä ja merkkejä). Kuulostaa tietty vähän salatieteeltä, etteikö samat hormonit käsivarresta tulevina vaikuttaisi samalla tavoin, mutta olisin silti kiinnostunut kokeilemaan. Ja tosiaan jos kuparikierukka ei ole merkittävästi kapselia parempi, niin mieluiten vältän sen asennusoperaation ja mahdollisesti vielä ennenaikaisen poistamisen.
-
- Kitisijä
Mites menkat kuparikierukalla sitten? Vai oliko sulla vielä synnytyksestä niin vähän aikaa, ettei pysty arvioimaan?mustaenkeli kirjoitti:Mulla on ollut. Sopi täydellisesti. Ihanan huomaamaton, helppo, vaivaton ja kaikkea... eikä se pahaksi ollu, että menkkojaki esiinty ehkä kerran puoleenvuoteen...EveryWoman kirjoitti:Onko kellään kapselia?
Tiedän myös sellaisia, joille ei ole sopinut sitten niin millään.
Nyt mennään kuparikierukalla ilman suurempia vaivoja. Ihan jees joo. Ei sen laittaminen loppuraskauden sisätutkimuksia kivuliaampi ollut - synnytyksestä puhumattakaan. Laittoon meni alta 10 minuttia, siss koko lääkärin vastaanottoaikaan! Ekan päivän kyllä supisteli, johon lääkettä otin. Luotan joo. Mutta jos pettää, ni ei kai se enään mikään katastrofi olisi. Hullussa päässäni pohdin jo, milloin tuo otattaisin pois...!
-
- Kitisijä
Toodella runsaat (kesto kuitenkin sen 5-7 päivää) ja kivuliaahkot. Kierukka ollut nyt sen puolvuotta tasan ja hormonit aikalailla tasaantumassa, joten arvioida jo pystyy. Eli täysin samanlaiset kuin silloin 14-16-vuotiaana.EveryWoman kirjoitti:Mites menkat kuparikierukalla sitten?
Sikäli kun tämä tosiaan tällaisena pysyy (ellei jopa pahene?!) saatan saada tarpeekseni ja joko vaihtaa takaisin siihen ihanaan kapseliin tai yrittää kolmatta lasta...

Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
-muumimamma
Pharmaca fennica Implanon-kapselista:EveryWoman kirjoitti:Kapseli puolestaan kiinnostaa siksi, että ne kuukautiset voivat kuulemma loppua ihan kokonaan (tiedätkö onko kuinka yleistä?).
On todennäköistä, että naisilla esiintyy vuotoprofiilimuutoksia Implanonin käytön aikana. Amenorreaa (kuukautisten poisjääntiä) on raportoitu 1:llä naisella 5:stä ja vastaavasti 1:llä naisella 5:stä on raportoitu toistuvaa ja/tai pitkittynyttä vuotoa.
Yleisiä (1-10%:lla) haittoja: mielialan labiliteetti, masentunut mieliala, hermostuneisuus, libidon alentuminen
Pharmaca Jadelle-kapselista:
Haittavaikutukset, joita on esiintynyt erittäin yleisesti (yli 10 prosentilla käyttäjistä): päänsärky, hermostuneisuus, huimaus, pahoinvointi, kuukautiskierron muutokset (tiheät, epäsäännölliset tai pitkittyneet kuukautisvuodot, tiputtelu, amenorrea), kohdunkaulan tulehdus, valkovuoto, ulkosynnytinten kutina, alavatsakipu, rintojen arkuus, painon nousu.
Yleisiä (1-10%:lla) haittoja: mielialan muutokset, depressio, libidon muutokset...
Pharmaca Mirena-hormonikierukasta:
Oligomenorrea tai amenorrea kehittyy vähitellen noin 20 %:lle fertiili-ikäisistä käyttäjistä. Jos kuukautisvuotoa ei ole tullut kuuden viikon kuluessa edellisen vuodon alkamisesta, tulee raskauden mahdollisuus sulkea pois ja varmistaa, että hormonikierukka on paikoillaan. Levonorgestreelin voimakkaan paikallisen endometriumvaikutuksen vuoksi kohdun limakalvo ei reagoi estrogeeniin eikä proliferaatiota näin ollen tapahdu. Kuukautisten kesto lyhenee ja vuodon määrä vähenee. Vertailtaessa follikkelin kehitystä, ovulaatiota tai estradiolin ja progesteronin tuotantoa vuototyyliltään erilaisilla naisilla ei selviä eroja havaittu. Menorragiapotilailla vuodon määrä väheni 88 % kolmen ensimmäisen käyttökuukauden aikana. Vuodon määrän väheneminen johtaa hemoglobiiniarvon nousuun. Estrogeenihoitoon liittyvän paikallisen progestiinihoidon yhteydessä yli puolelle käyttäjistä kehittyi amenorrea 12 kuukauden tutkimusaikana. Epäsäännöllistä vuotoa ja tiputtelua esiintyi varsin yleisesti kolmen ensimmäisen käyttökuukauden aikana.
Haittavaikutukset: Yleinen (1-10%) Masentunut mieliala, hermostuneisuus, libidon väheneminen jne.
Tuon perusteella libidon kannalta nuo on keskimäärin perseestä kaikki hormonivalmisteet, kuukautisten kannalta taas kapselit on enemmän perseestä. Hormonikierukkaahan käytetään runsaiden kuukautisten (hypermenorrea) hoitoonkin.
Jostain muistilokeroista kaivellen kuitenkin muistelen, että hormonikierukan väitettiin olevan haitattomampi juuri noiden pienempien systeemisten hormonitasojen vuoksi. Ja kapseleista on muistaakseni sanottu, että kannattaa ennen asennusta kokeilla vastaavia minipillereitä, kapselithan on juurikin samaa progestiinia.
Gyneltä itse lähtisin kyselemään mielipiteitä, ja aion lähteäkin. En kyllä tiedä viitsisinkö siltikään ihan helposti lähteä tekemään kalliita ja vaivalloisia hormonikokeita itselläni, kun aiemmat kokemukset on niin hemmetin huonoja.
Miten EW, oletko itse miettinyt varmoja päiviä tai sitä Persona-laitetta? Tiedätkö, se vehje, jolla voi selvittää varmat päivät vielä varmemmin? En tiettykään sitten suosittele, jos teille raskaus olisi katastrofi, itsellä vaan hyvin toimineet noi varmat päivät.
Niin, sit olis vielä se ehkäisyrengaskin yksi vaihtoehto. Mut horr-horr-horrrmoonia siinäkin taitaa tulla... Sais kuitenkin nopeammin ja halvemmin poiskin ellei toimi.
-
- Kitisijä
^Kiitos kovasti, kun kaivoit noita tietoja esiin.
Ei ois raskaus ollenkaan katastrofi, mutta mä en tykkää yhtään pakollisista rutiineista ja semmoisesta, että joutuu kiinnittämään huomiotaan tämmöisiin "voiko nyt vai eikö voi" -juttuihin ja säätämään toimiaan niiden mukaan. Tai edes muistamaan, mikä nyt tilanne olikaan. Lähdetään siitä, että en muista aina sitäkään, olenko esim. syönyt mitään päivän aikana, tai hoitanut jonkin asian mikä piti hoitaa, tai tyyliin laittanut kämpän oven kiinni sieltä poistuessani.
En ole siis ollenkaan suunnitelmallinen, ja tuo systeemi kai vaatisi edes alakoulutason suoriutumista sillä puolella.
Rengasta kokeiltu, ärsytti kun piti muistaa aina tiettynä päivänä laittaa paikalleen ja poistaa, uusia reseptiä jne., ja viimeistään kokeilu kaatui siihen kun tajuttiin ettei se pysy meidän seksin aikana kovin hyvin sisällä (löytyi rengas muutaman kerran lakanoista seuraavana aamuna - tai mistä sen tietää kuinka kauan oli siellä ollut jo kun löytyi). Liikaa huolehtimista ja miettimistä mulle.
Ei ois raskaus ollenkaan katastrofi, mutta mä en tykkää yhtään pakollisista rutiineista ja semmoisesta, että joutuu kiinnittämään huomiotaan tämmöisiin "voiko nyt vai eikö voi" -juttuihin ja säätämään toimiaan niiden mukaan. Tai edes muistamaan, mikä nyt tilanne olikaan. Lähdetään siitä, että en muista aina sitäkään, olenko esim. syönyt mitään päivän aikana, tai hoitanut jonkin asian mikä piti hoitaa, tai tyyliin laittanut kämpän oven kiinni sieltä poistuessani.

En ole siis ollenkaan suunnitelmallinen, ja tuo systeemi kai vaatisi edes alakoulutason suoriutumista sillä puolella.
Rengasta kokeiltu, ärsytti kun piti muistaa aina tiettynä päivänä laittaa paikalleen ja poistaa, uusia reseptiä jne., ja viimeistään kokeilu kaatui siihen kun tajuttiin ettei se pysy meidän seksin aikana kovin hyvin sisällä (löytyi rengas muutaman kerran lakanoista seuraavana aamuna - tai mistä sen tietää kuinka kauan oli siellä ollut jo kun löytyi). Liikaa huolehtimista ja miettimistä mulle.