Päivän uutiskatsaus
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Kaikkein vittumaisin noista malleista kokonaisuudessaan olisi kai linjamalli. Lähellä vyöhykerajoja asuvat olisivat suurimpia väliinputoajia.
Tehkää vitusti eri korkeuksilla meneviä poikittaisia raidelinjoja vähän niinkuin keskustasta lähtee useita raidelinjoja säteettäisesti joka suuntaan, ehkä sitten voin sanoa poikittaisen julkisen liikenteen olevan tarpeeksi hyvää. Jokin syyhän siihenkin on ettei esim. Itä <-> keskusta välillä tyydytty aikoinaan Itäväylällä porhaltaviin busseihin, vaan raidelinja (metro) katsottiin tarpeelliseksi. Miksi poikittaisliikenteeseen pitäisi suhtautua jotenkin eri tavalla?
Tehkää vitusti eri korkeuksilla meneviä poikittaisia raidelinjoja vähän niinkuin keskustasta lähtee useita raidelinjoja säteettäisesti joka suuntaan, ehkä sitten voin sanoa poikittaisen julkisen liikenteen olevan tarpeeksi hyvää. Jokin syyhän siihenkin on ettei esim. Itä <-> keskusta välillä tyydytty aikoinaan Itäväylällä porhaltaviin busseihin, vaan raidelinja (metro) katsottiin tarpeelliseksi. Miksi poikittaisliikenteeseen pitäisi suhtautua jotenkin eri tavalla?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Se mihin rahat menevät ei ole niin oleellista. Tarkoitus on kaiketi tehdä yksityisautoilusta vähemmän kiinnostava vaihtoehto tekemällä se entistä kalliimmaksi. Tietenkin kuulostaa järkevältä että jos näin kerran tehdään, käytetään julkisen liikenteen kehittämiseen enemmän rahaa. Toisaalta, kaiketi suurin osa saaduista tullimaksuista menisi kyttäyssysteemin perustamisen ja ylläpidon kuluihin...NuoriD kirjoitti:Ruuhkamaksun perusidea on outo. Miksi yksityisautoilijoilta pitäisi kerätä rahaa joukkoliikenteen kehittämiseksi?
Eikö joukkoliikenteen kehittämisrahat olisi loogista kerätä joukkoliikenteen käyttäjiltä.
Olen edelleen sitä mieltä että bussiliput voitaisiin kustantaa vaikka kunnallisveroista, jolloin ainakin kuntalaisille olisi paljon pienempi kynnys käyttää julkista liikennettä kun se ei maksa "mitään". Mieluummin näennäistä porkkanaa kuin keppiä. Tosin nykyaikana toimiakseen tuon pitäisi mielestäni kattaa koko pk-seutu, ei vain Helsinki. Monet helsinkiläiset minun lisäkseni käyvät nykyään kunnan ulkopuolella töissä, opiskelemassa tai asioilla.
Pk-seudun ulkopuolelta tulevien autoiluun tuo ei välttämättä vielä vaikuttaisi, koska he eivät ulkokuntalaisina kai olisi oikeutettuja ilmaiseen lippuun (jos liikenne kustannettaisiin lähinnä kunnallisveroista).
Onko joku pissinyt mun muroihin?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3044
- Liittynyt: 26.03.2006 21:27
Re: Päivän uutiskatsaus
Niin, mun pelkona on tosin aikankin se, että rahaa kerätään lisää, mutta todellisuudessa joukkoliikenne ei paranekaan. Mutta kyllä pk-seudun joukkoliikenteen kehitys myös keskustan ulkopuolella (ts. Espoon ja Vantaan alueella) olisi ihan kaikkien etu. Ei se Masakaan jatkossa ajele sujuvasti ja vauhdilla paikasta A paikkaan B jos nykykehitys jatkuu. Silloin siellä on nimittäin n määrä lisää yksinäisiä ukkoja köröttelemässä omissa autoissaan teitä puurouttamassa.Frederik Krueger kirjoitti:Se mihin rahat menevät eivät ole niin oleellista. Tarkoitus on kaiketi tehdä yksityisautoilusta vähemmän kiinnostava vaihtoehto tekemällä se entistä kalliimmaksi. Tietenkin kuulostaa järkevältä että jos näin kerran tehdään, käytetään julkisen liikenteen kehittämiseen enemmän rahaa.NuoriD kirjoitti:Ruuhkamaksun perusidea on outo. Miksi yksityisautoilijoilta pitäisi kerätä rahaa joukkoliikenteen kehittämiseksi?
Eikö joukkoliikenteen kehittämisrahat olisi loogista kerätä joukkoliikenteen käyttäjiltä.
Mutta raideliikenteen lisäämistä kannattaisin itsekin.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Re: Päivän uutiskatsaus
Todellinen pelko on, että ruuhkamaksulla kerättävät rahat viedään valtion budjetin yleiskatteeksi ja sitä kautta siirretään pks:n ulkopuolelle. Tuolloin ruuhkamaksu on vain yksi lisävero pks:lla asuville. Näinkin saattaa helposti käydä. Eduskuntahan ruuhkamaksulaista loppuviimeksi päättää ja rahat pois pks:lta on aina toimiva vaalislogan.Lilo kirjoitti:Niin, mun pelkona on tosin aikankin se, että rahaa kerätään lisää, mutta todellisuudessa joukkoliikenne ei paranekaan. Mutta kyllä pk-seudun joukkoliikenteen kehitys myös keskustan ulkopuolella (ts. Espoon ja Vantaan alueella) olisi ihan kaikkien etu. Ei se Masakaan jatkossa ajele sujuvasti ja vauhdilla paikasta A paikkaan B jos nykykehitys jatkuu. Silloin siellä on nimittäin n määrä lisää yksinäisiä ukkoja köröttelemässä omissa autoissaan teitä puurouttamassa.Frederik Krueger kirjoitti:Se mihin rahat menevät eivät ole niin oleellista. Tarkoitus on kaiketi tehdä yksityisautoilusta vähemmän kiinnostava vaihtoehto tekemällä se entistä kalliimmaksi. Tietenkin kuulostaa järkevältä että jos näin kerran tehdään, käytetään julkisen liikenteen kehittämiseen enemmän rahaa.NuoriD kirjoitti:Ruuhkamaksun perusidea on outo. Miksi yksityisautoilijoilta pitäisi kerätä rahaa joukkoliikenteen kehittämiseksi?
Eikö joukkoliikenteen kehittämisrahat olisi loogista kerätä joukkoliikenteen käyttäjiltä.
Mutta raideliikenteen lisäämistä kannattaisin itsekin.
Mielummin kyllä näen ruuhkamaksurahojen menevän pks:n joukkoliikenteen kehittämiseen, kuin maaseudun tekohengitykseen.
No, tällaista tämä demokratia on. Paska systeemi, mutta parempaakaan ei ole keksitty.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Pikkulinnut ovat väittäneet että Espoossa karsittaisiin bussilinjoja, mikä yksilötasolla sotii näitä "alkakaa käyttää julkisia, tai muuten!"-pyrkimyksiä vastaan. Minulle on muutenkin tullut koko Espoon julkisesta liikenteestä kuva kuinka useimmat bussit kiertelevät tuntikaupalla kaikki mahdolliset pikkutiet, mikä lisää kivasti matka-aikaa. Vaikea löytää optimia kattavuuden ja sujuvuuden välillä, ehkä Espoo on vain rakennettu väärin julkista liikennettä ajatellen. Saatanan Soini!Lilo kirjoitti:Niin, mun pelkona on tosin aikankin se, että rahaa kerätään lisää, mutta todellisuudessa joukkoliikenne ei paranekaan. Mutta kyllä pk-seudun joukkoliikenteen kehitys myös keskustan ulkopuolella (ts. Espoon ja Vantaan alueella) olisi ihan kaikkien etu.
Marssijärjestys pitäisi olla ainakin poikittaisen liikenteen roima parantaminen, ja sitten sitä keppiä perään jos edelleen katsotaan ehdottoman tarpeelliseksi. Mielestäni ainoa kohtuullisen tasapuolinen vaihtoehto ehdotetuista malleista olisi vyöhykemalli jossa kaikki joutuisivat maksamaan jokaisesta ajamastaan kilometristä tietyn alueen sisällä. Valitettavasti se on myös teknisesti vaikein toteuttaa, ja ehkä pakollisen GPS-kyttäyslaitteen asentaminen joka autoon myös hieman tökkii vastaan. Yhtä hyvin meihin kaikkiin voitaisiin asentaa se kuuluisa mikrosiru mikä kertoo viranomaisille kulloisenkin olinpaikkamme.
Kehämalli rokottaisi vain Kehä III:n ulkopuolelta tulevia tai sinne meneviä autoilijoita, ja linjamallissa kaltaiseni useiden poikittaisten linjojen risteyskohtien lähellä asuvat kärsisivät rahallisesti eniten, pienistäkin automatkoista jotka eivät edes suuntautuisi kantakaupunkia kohti.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 09.11.2009 11:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Myönnän olettaneeni että kunnallisverojen tapaan nuo kerättävät varat jäisivät kunnan alueelle.NuoriD kirjoitti:Todellinen pelko on, että ruuhkamaksulla kerättävät rahat viedään valtion budjetin yleiskatteeksi ja sitä kautta siirretään pks:n ulkopuolelle.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän uutiskatsaus
No sehän on kiinni siitä, mitä eduskunta viisaudessaan säätää.Frederik Krueger kirjoitti:Myönnän olettaneeni että kunnallisverojen tapaan nuo kerättävät varat jäisivät kunnan alueelle.NuoriD kirjoitti:Todellinen pelko on, että ruuhkamaksulla kerättävät rahat viedään valtion budjetin yleiskatteeksi ja sitä kautta siirretään pks:n ulkopuolelle.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3044
- Liittynyt: 26.03.2006 21:27
Re: Päivän uutiskatsaus
Komppausta tälle, mutta kuten Freddie tuossa mainitsi, ruuhkamaksujen järkevä toteutus on kyllä ongelmallista. (Olen parissa vuodessa hypännyt niiden varovaisesta kannattajasta varovaiseksi vastustajaksi. Varsinkin jos poikittaisliikenne ei _ensin_ muutu toimivammaksi, tällä hetkellähän se on surkeaa.)NuoriD kirjoitti: Mielummin kyllä näen ruuhkamaksurahojen menevän pks:n joukkoliikenteen kehittämiseen, kuin maaseudun tekohengitykseen.
No, tällaista tämä demokratia on. Paska systeemi, mutta parempaakaan ei ole keksitty.
Mutta taas yksi syy vihata Keskustaa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
-
- Kitisijä
- Viestit: 18427
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Päivän uutiskatsaus
Luulisi teknisesti olevan aika helppoa toetuttaa linjamalli siten, että linjarajoilla ylityksistä peritään maksu vain (tai korkeampana), kun ne tapahtuvat ruuhkaan suuntaan. Tämän voisi toteuttaa joko kiinteällä systeemillä siten, että keskustaan päin klo 7-10 ja landelle päin klo 15-18 maksaa (enemmän), tai dynaamisesti siten, että koko ajan lasketaan liikennevirtaa ja maksu on korkeampi, jos on tukkimassa teitä ruuhkahuippuina, olivatpa ne milloin tahansa.Frederik Krueger kirjoitti:linjamallissa kaltaiseni useiden poikittaisten linjojen solmukohtien lähellä asuvat kärsisivät rahallisesti eniten, pienistäkin automatkoista jotka eivät edes suuntautuisi kantakaupunkia kohti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 3044
- Liittynyt: 26.03.2006 21:27
Re: Päivän uutiskatsaus
Siten, että keskusta maalaisliiton perillisenä on juurikin se puolue, joka lypsää pk-seutua maaseudun tekohengitykseen. Daah.exPertti kirjoitti:
Miten tämä nyt liittyikään taas keskustaan?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Pertti, Helsingin keskustalaiset, nuo kunnan systeemin sisään päässeet vakoojakätyrit, olivat vihreiden ja vasemmiston tavoin ruuhkamaksujen kannalla. Epäilen että heidän motiivinsa eivät olleet samat kuin vihreillä (ympäristönäkökohdat ja autoviha) ja vasemmistolla (autonkäyttäjät ovat riistokapitalisteja).
Kannatan pitkin hampain edelleen vyöhykemallia, jos on pakko valita. Tai ehkä en sitten jos sen toteuttaminen osoittautuu aivan liian kalliiksi.
Oletin homman menevän näin, mutta tuossa ND:n linkkaamassa selvityksessä puhuttiin vain rajan ylittämisestä, ei siitä mihin suuntaan sen tekee. Joutuisiko myös Kehiä ajaessa maksamaan vain toiseen suuntaan, esim. aamulla länteen päin ja iltapäivällä itään? Nähdäkseni noissa suunnissa on noihin aikoihin enemmän ruuhkaa. Tosin tällöinkin juuri rajojen lähellä asuvat olisivat edelleen väliinputoajia.urpiainen kirjoitti:Luulisi teknisesti olevan aika helppoa toetuttaa linjamalli siten, että linjarajoilla ylityksistä peritään maksu vain (tai korkeampana), kun ne tapahtuvat ruuhkaan suuntaan.Frederik Krueger kirjoitti:linjamallissa kaltaiseni useiden poikittaisten linjojen solmukohtien lähellä asuvat kärsisivät rahallisesti eniten, pienistäkin automatkoista jotka eivät edes suuntautuisi kantakaupunkia kohti.
Kannatan pitkin hampain edelleen vyöhykemallia, jos on pakko valita. Tai ehkä en sitten jos sen toteuttaminen osoittautuu aivan liian kalliiksi.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 09.11.2009 11:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän uutiskatsaus
Jos (kun) ruuhkamaksulaki joskus tulee, niin mielenkiintoista kyllä, millaiseksi se sorvataan.
Espoohan nimittäin ei ruuhkamaksuja halua. Tulleeko laista kuitenkin sellainen, että ruuhkamaksu tulee myös Espooseen, halusivat espoolaiset tai eivät.
Ken elää, hän näkee (ehkä Barbiekin).
Espoohan nimittäin ei ruuhkamaksuja halua. Tulleeko laista kuitenkin sellainen, että ruuhkamaksu tulee myös Espooseen, halusivat espoolaiset tai eivät.
Ken elää, hän näkee (ehkä Barbiekin).
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Nyt täytyy myöntää tietämättömyyteni: voidaanko päätös tosiaankin tehdä ilman Espoon suostumusta? Kuvittelin että pk-seudun kunnat joutuisivat keskenään sopimaan asiasta jonkinlaisen kompromissin (vähän niinkuin länsimetron kanssa), mutta eduskuntako tämänkin asian päättää kuntien puolesta? Sinänsä kätevää (ei tarvita täydellistä konsensusta), toisaalta taas...NuoriD kirjoitti:Espoohan nimittäin ei ruuhkamaksuja halua. Tulleeko laista kuitenkin sellainen, että ruuhkamaksu tulee myös Espooseen, halusivat espoolaiset tai eivät.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 09.11.2009 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Nyt ymmärrän miksi sipoolaiset vihaavat minua, onhan kesämökkimmekin vähän sielläpäin.exPertti kirjoitti:Oliko Sipoon osien liittämiseen Hkiin Sipoolaisten suostumus?Frederik Krueger kirjoitti:Nyt täytyy myöntää tietämättömyyteni: voidaanko päätös tosiaankin tehdä ilman Espoon suostumusta?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Eiku Pietarissa tietenkin, tyhymä.exPertti kirjoitti:Loviisassa vai Imatralla?Frederik Krueger kirjoitti:onhan kesämökkimmekin vähän sielläpäin.
Oikeasti, ei kai kukaan pääkaupunkiseutulainen oikeasti niin kaukaa hankkisi kesämökkiä? Sinnehän kestäisi hirmu kauan ajaakin, viikonloppukäynnit jäisivät sikseen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän uutiskatsaus
exPertti kirjoitti:^ Niin ja kepulaisuus voisi tarttua jos menisi kehä III:n ulkopuolelle. Katsokaa vaikka Espoolaisia.

Re: Päivän uutiskatsaus
En ole uskaltanut Kehä III:n ulkopuolella muuttaa.Chap kirjoitti:exPertti kirjoitti:^ Niin ja kepulaisuus voisi tarttua jos menisi kehä III:n ulkopuolelle. Katsokaa vaikka Espoolaisia.ND on kaappikepulainen?
Re: Päivän uutiskatsaus
No kaikilla ei ole tarvetta tulla ulos.exPertti kirjoitti:Se onkin viisasta jos tätä palstaa uskoo.NuoriD kirjoitti:En ole uskaltanut Kehä III:n ulkopuolella muuttaa.Chap kirjoitti:ND on kaappikepulainen?
Taitaa se kehä III:n sisäpuoli olla oikea suuri kaappi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Ruuhkamaksuin meitä yritetään myös pitää Kehä III:n sisäpuolella. Ostetaan tänne Berliinin muuri ettei tarvitse uutta suotta rakentaa.NuoriD kirjoitti:No kaikilla ei ole tarvetta tulla ulos.exPertti kirjoitti:Se onkin viisasta jos tätä palstaa uskoo.NuoriD kirjoitti: En ole uskaltanut Kehä III:n ulkopuolella muuttaa.
Taitaa se kehä III:n sisäpuoli olla oikea suuri kaappi.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 09.11.2009 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän uutiskatsaus
Luultavasti ei, tai sitten täytyy taas munklata työaikatauluja aikaisemmaksi.Lilo kirjoitti:Ei se Masakaan jatkossa ajele sujuvasti ja vauhdilla paikasta A paikkaan B jos nykykehitys jatkuu.
Minä kyllä käyttäisin julkisia myös jos, ne eivät olisi niin sikahintaisia kuin ovat. Esimerkkinä Mäntsälästä duuniin kulku julkisilla maksaa noin 200 euroa kuukaudessa ja taasen isolla autollani polttoaineen kustannukset ovat 320 euroa kk:ssa. Jos vaihtaisin autoni taloudellisempaa, polttoainekuluni olisivat pienemmät kuin julkisten maksut, puhumattakaan oman ajoneuvon helppoudesta, mukavuudesta ja nopeudesta.
Näillä mittareilla mitattuna julkisten käyttö ei vaan ole missään kohtaan houkutteleva vaihtoehto. Hinnat kohdilleen julkisissa, niin niiden houkuttelevuus paranee. Autoilun lisämaksut eivät ole IMO vaihtoehto.
Re: Päivän uutiskatsaus
Eipä käy kateeksi.
http://www.iltalehti.fi/viihde/20091110 ... 4_vi.shtml
Pitäsköhän kouluttaa homekoira ja alkaa tekemään viraapelina tarkastuksia. kysyntää näemmä olisi..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009051 ... 5_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/viihde/20091110 ... 4_vi.shtml
Pitäsköhän kouluttaa homekoira ja alkaa tekemään viraapelina tarkastuksia. kysyntää näemmä olisi..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009051 ... 5_uu.shtml
-
- Kitisijä
- Viestit: 1177
- Liittynyt: 30.10.2005 14:31
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Jos tästä ei tule lääketieteen Nobel palkintoa, niin ei sitten mistään
Kudosteknologi loi kanille paisuvaisen

Kudosteknologi loi kanille paisuvaisen
Missähän vaiheessa tulee sitten palvelut kustomointiin...Yhdysvaltain tiedeakatemian Pnas-lehdessä tutkijat raportoivat, kuinka kanin soluja kasvatettiin laboratoriossa peniksen paisuvaiskudokseksi. Kun ne siirrettiin paikalleen, kaneilla oli normaalit seksuaaliset toiminnot ja ne pystyivät tuottamaan jälkeläisiä.

Life is complex, it has real and imaginary parts.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Kai Nalo kirjoitti:Pitäsköhän kouluttaa homekoira ja alkaa tekemään viraapelina tarkastuksia. kysyntää näemmä olisi..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009051 ... 5_uu.shtml
Tuo vähän mietityttää. Miten ilmasto selittää homeongelmat? Ovatko homeongelmat Suomessa yleisempiä kuin esim. paljon sateisemmissa Norjassa ja Briteissä, saati sitten jossain Kaakkois-Aasiassa jossa ilmankosteus on helposti yli 80%? Eikös Suomen ilmasto ole varsinkin talvisin kuitenkin kovin kuiva muuhun maailmaan verrattuna, täällä tekevät ilmankosteuttimetkin kauppansa?Homeongelmaa voidaan selittää osin ilmastolla ja osin 1960-70-lukujen rakentamistavalla.
Nollaenergiset umpiotalot tulevat varmaan pakollisiksi, lämpenevät jo pelkkien asukkaiden pierujen voimasta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän uutiskatsaus
Olisiko ajatuskulku tuo, että kylmä ilmasto houkuttelee rakentamaan talot tiiviiksi.Frederik Krueger kirjoitti:Kai Nalo kirjoitti:Pitäsköhän kouluttaa homekoira ja alkaa tekemään viraapelina tarkastuksia. kysyntää näemmä olisi..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009051 ... 5_uu.shtmlTuo vähän mietityttää. Miten ilmasto selittää homeongelmat?Homeongelmaa voidaan selittää osin ilmastolla ja osin 1960-70-lukujen rakentamistavalla.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän uutiskatsaus
Siksi juuri kiinnostikin, onko homeongelma Suomessa jotenkin merkittävämpi kuin vaikkapa muissa Pohjoismaissa, joissa sataakin Suomea enemmän (varsinkin Norjassa). Talonhan tarvitsee olla tiivis vain kylmänä talviaikana, ja silloinhan suomalaisten huoneiden ilmankosteus on nimenomaan kovin alhainen, vai? Entä homehtuvatko lämpimien maiden talot alta aikayksikön, kun ilmankosteus niin sisällä kuin ulkonakin on jatkuvasti suht korkea vaikka pitäisi ikkunoita sepposen selällään?NuoriD kirjoitti:Olisiko ajatuskulku tuo, että kylmä ilmasto houkuttelee rakentamaan talot tiiviiksi.
Sinänsä vain ihmetyttää kun sitten vastaavasti joidenkin kalusteiden, puutuotteiden yms. kohdalla valitellaan vastaavasti Suomen kuivan ilmaston aiheuttavan niille omat haasteensa. Niin tai näin, aina valitetaan.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 10.11.2009 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?