Päivän nörttilinkki
-
- Kitisijä
- Viestit: 1177
- Liittynyt: 30.10.2005 14:31
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Päivän nörttilinkki
Ajattelin ensiksi laittaa nämä kuvat tuonne erotiikkaosastoon, mutta täällä lienee paras paikka näille...
Computer History Museum Photo Gallery
That's a hard drive. Yes, a hard drive that weighs 27Kgs and has a whopping 5MB of storage capacity.
Another giant hard drive weighing slightly more than 27kgs - try 60+. Thank goodness we've managed to shrink them.
Computer History Museum Photo Gallery
That's a hard drive. Yes, a hard drive that weighs 27Kgs and has a whopping 5MB of storage capacity.
Another giant hard drive weighing slightly more than 27kgs - try 60+. Thank goodness we've managed to shrink them.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Re: Päivän nörttilinkki
Joo, mutta nuohan ovat jo aivan minikokoisia verrattuna TosiMiehen tietokonemuistiin, eli elohopealla täytettyyn Delay line memory:nTeraslilja_m kirjoitti:Ajattelin ensiksi laittaa nämä kuvat tuonne erotiikkaosastoon, mutta täällä lienee paras paikka näille...
Computer History Museum Photo Gallery
That's a hard drive. Yes, a hard drive that weighs 27Kgs and has a whopping 5MB of storage capacity.
Another giant hard drive weighing slightly more than 27kgs - try 60+. Thank goodness we've managed to shrink them.
Suomeksi viivelinjamuisti?
Aika hämmästyttävä keksintö
Re: Päivän nörttilinkki
Toshiba esitteli spin-transistorin
Moni uskoo, elektronien liikkeeseen ja magneetisuuteen perustuva spintroniikka voisi korvata nykyisen varauksiin perustuvan elektroniikan tulevina vuosina. Nyt Toshiba sanoo kehittäneensä ensimmäisen spiniin perustuvan transistorin.
Yhtiö esittelee Baltimoressa eilen alkaneessa IEDM-kokouksessa spintroniikkaan pohjautuvaa mosfet-solua. Toshiban mukaan sen toiminta on ensimmäistä kertaa verifioitu täysin stabiiliksi.
Jokainen elektroni pyörii magneettisuudessaan luonnostaan joko ylös tai alas. Tämä liike on enemmän tai vähemmän pysyvä ja sitä voidaan hyödyntää bitin haihtumattomaan tallentamiseen.
Toshiba onnistui istuttamaan transistorihilan lähteeseen ja nieluun magneettisen kerroksen, joiden avulla elektronien pyörimissuuntaa voidaan kontrolloida. Toteutetussa solussa datanluku on erittäin nopeaa ja tehonkulutus puolestaan erittäin pieni.
Toshiban mukaan spintransistori lupaa jopa korvata nykyiset haihtumattomat muistit kuten flashin. Yhtiö jatkaa tutkimuksia tavoitteenaan kaupallistaa tekniikka vuoden 2015 jälkeen.
- Veijo Ojanperä /Prosessori
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=54829
Moni uskoo, elektronien liikkeeseen ja magneetisuuteen perustuva spintroniikka voisi korvata nykyisen varauksiin perustuvan elektroniikan tulevina vuosina. Nyt Toshiba sanoo kehittäneensä ensimmäisen spiniin perustuvan transistorin.
Yhtiö esittelee Baltimoressa eilen alkaneessa IEDM-kokouksessa spintroniikkaan pohjautuvaa mosfet-solua. Toshiban mukaan sen toiminta on ensimmäistä kertaa verifioitu täysin stabiiliksi.
Jokainen elektroni pyörii magneettisuudessaan luonnostaan joko ylös tai alas. Tämä liike on enemmän tai vähemmän pysyvä ja sitä voidaan hyödyntää bitin haihtumattomaan tallentamiseen.
Toshiba onnistui istuttamaan transistorihilan lähteeseen ja nieluun magneettisen kerroksen, joiden avulla elektronien pyörimissuuntaa voidaan kontrolloida. Toteutetussa solussa datanluku on erittäin nopeaa ja tehonkulutus puolestaan erittäin pieni.
Toshiban mukaan spintransistori lupaa jopa korvata nykyiset haihtumattomat muistit kuten flashin. Yhtiö jatkaa tutkimuksia tavoitteenaan kaupallistaa tekniikka vuoden 2015 jälkeen.
- Veijo Ojanperä /Prosessori
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=54829
-
- Kitisijä
- Viestit: 6694
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Päivän nörttilinkki
Mulle on viime päivien ajan tullut vähän väliä mieleen että saatamme elää hyvin lähellä teknologista singulariteettia. Johtuu ehkä myös siitä että lainasin kirjastosta Alaistair Reynoldsia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Re: Päivän nörttilinkki
Tuskinaasi kirjoitti:Mulle on viime päivien ajan tullut vähän väliä mieleen että saatamme elää hyvin lähellä teknologista singulariteettia. Johtuu ehkä myös siitä että lainasin kirjastosta Alaistair Reynoldsia.
Skeptikko voi sanoa, että uuden hype-termin keksiminen on aina hyvä keino buustata kirja myyntiä.
Mutta viittasin tuohon asiaan myös ketjussa
http://kitina.net/viewtopic.php?t=8546
Eksponentiaalisesti se ei oikein voi kiihtyä, ellei saada koneita suunnittelemaan koneita, ja tämän hetkinen tekoälytutkimus ei anna mitään viitettä siitä, että tuollaista olisi näköpiirissä.
Re: Päivän nörttilinkki
No ei kyllä. "Jee, palikoita, maksanpa itseni kipeäksi". FFS.exPertti kirjoitti:Hmm, hieno.
Re: Päivän nörttilinkki
Ensimmäinen tietokoneeni
*liikuttuu*
Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.
Kuten olen ennekin kertonut, tienasin lähes 10 000 markkaa myymällä pelien piraattikikopiota. Kyseessä oli 80-luvun alkupuoliskolla erittäin iso raha.
Piraattibusines oli tuohon aikaan hyvin neitseellistä ja helppoa.
Tarkemmin miettien, olisiko se tosiaan voinut olla noin paljon? Kyllä se paljon oli, koska rahat jaoin veljeni kanssa ja hän osti omalla osallaan ainakin Commodore 128:n, joka oli uunituore uutuus.
*liikuttuu*
Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.
Kuten olen ennekin kertonut, tienasin lähes 10 000 markkaa myymällä pelien piraattikikopiota. Kyseessä oli 80-luvun alkupuoliskolla erittäin iso raha.
Piraattibusines oli tuohon aikaan hyvin neitseellistä ja helppoa.
Tarkemmin miettien, olisiko se tosiaan voinut olla noin paljon? Kyllä se paljon oli, koska rahat jaoin veljeni kanssa ja hän osti omalla osallaan ainakin Commodore 128:n, joka oli uunituore uutuus.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän nörttilinkki
Minun eka oma tietokoneeni oli VIC-20:n kanssa kilpaileva Texas Instruments TI-99/4A, joten minusta kai sitten tuli tietokonemies. Sillä oli paremmat grafiikat ja yleisesti ottaen pelitkin kuin VIC:llä, paitsi että VICin eka, Atarin vuoksi markkinoilta pois vedetty PacMan-klooni (Jelly Monsters tms.?) oli hieno, ja myöhemmin VICille ilmestynyt Omega Race oli rujoista grafiikoistaan huolimatta sen aikakauden paras peli.NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen tietokoneeni
*liikuttuu*
Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.
Kahdella kaverillani oli VIC-20, ja joskus vaihdoimme koneita päittäin joksikin aikaa. Tuntui ihan kuin olisi vieraissa käynyt, eräänlaista vaimonvaihtoa. Tuli erittäin loukattu olo jos kaveri sanoi jossain vaiheessa "Hei vaihdetaan takaisin, olen alkanut kyllästyä sun koneen peleihin.".
Elämäni ehkä suurin tietotekniikkamoka oli seuraavaksi ostaa (tai siis pyytää vanhemmilta lahjaksi) Spectravideo SV!-328 Commodore 64:n puolesta. Ei vittu, ei se ollut edes MSX-yhteensopiva kuten aluksi annettiin ymmärtää, ja pelit olivat lopulta todella syvältä ja vähäisiä (kun eivät edes Coleco- tai MSX-pelit toimineet sillä kuten aluksi luulin). Ainoa valopilkku tuotteessa oli vaihtoehtoinen CP/M-käyttöjärjestelmätuki, ja sitä tukeva 80-merkin monitori, minkä jälkeen se olikin ihan Kaypro II:seen verrattavissa oleva täysverinen ammattilaistietokone.
Tässähän alkaa tulla ihan Gattamacainen olo kun miettii vanhoja tietotekniikkavalintojaan. Kuinka elämäni olisikaan lutviutunut jos olisinkin pyytänyt Kuuslankun? Olin erilainen nuori, pingviini kookaburrien seassa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän nörttilinkki
Tuota Texas Instruments TI-99/4A ei varmaan ole paljoa suomessa myyty, kun en tuota muista ollenkaan. Eikös VIC-20:n kanssa pääasiassa kilpaillut http://fi.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum ?Frederik Krueger kirjoitti:Minun eka oma tietokoneeni oli VIC-20:n kanssa kilpaileva Texas Instruments TI-99/4A, joten minusta kai sitten tuli tietokonemies. Sillä oli paremmat grafiikat ja yleisesti ottaen pelitkin kuin VIC:llä, paitsi että VICin eka, Atarin vuoksi markkinoilta pois vedetty PacMan-klooni (Jelly Monsters tms.?) oli hieno, ja myöhemmin VICille ilmestynyt Omega Race oli valitettavasti sen aikakauden paras peli.NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen tietokoneeni
*liikuttuu*
Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.
Kahdella kaverillani oli VIC-20, ja joskus vaihdoimme koneita päittäin joksikin aikaa. Tuntui ihan kuin olisi vieraissa käynyt, eräänlaista vaimonvaihtoa. Tuli erittäin loukattu olo jos kaveri sanoi jossain vaiheessa "Hei vaihdetaan takaisin, olen alkanut kyllästyä sun koneen peleihin.".
Elämäni ehkä suurin tietotekniikkamoka oli seuraavaksi ostaa (tai siis pyytää vanhemmilta lahjaksi) Spectravideo SV!-328 Commodore 64:n puolesta. Ei vittu, ei se ollut edes MSX-yhteensopiva kuten aluksi annettiin ymmärtää, ja pelit olivat lopulta todella syvältä ja vähäisiä (kun eivät edes Coleco- tai MSX-pelit toimineet sillä kuten aluksi luulin). Ainoa valopilkku tuotteessa oli vaihtoehtoinen CP/M-käyttöjärjestelmätuki, ja sitä tukeva 80-merkin monitori, minkä jälkeen se olikin ihan Kaypro II:seen verrattavissa oleva täysverinen ammattilaistietokone.
Tässähän alkaa tulla ihan Gattamacainen olo kun miettii vanhoja tietotekniikkavalintojaan. Kuinka elämäni olisikaan lutviutunut jos olisinkin pyytänyt Kuuslankun? Olin erilainen nuori, pingviini kookaburrien seassa.
Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
Re: Päivän nörttilinkki
Vanhoista peleistä tuli mieleen
Battlezone
joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.
Juuri muutama päivä sitten hankin XBox 360:lle ko. pelin, sen saa livestä ladattua 500:llä krediitillä. Jo aiemmin vuosia sitten mulla oli ko. pc myös emulaattorilla pc:ssä.
Sekä xbox:n että pc:n peli noudattavat alkuperäistä koodia emulaattorialustalla.
Hieno.
Battlezone
joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.
Juuri muutama päivä sitten hankin XBox 360:lle ko. pelin, sen saa livestä ladattua 500:llä krediitillä. Jo aiemmin vuosia sitten mulla oli ko. pc myös emulaattorilla pc:ssä.
Sekä xbox:n että pc:n peli noudattavat alkuperäistä koodia emulaattorialustalla.
Hieno.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän nörttilinkki
Kyllä sekin, yhdellä meidän kavereista oli se. Me muut katsoimme häntä säälien, vitsailimme kuinka kätevä pyyhekuminäppis on koulutöissä jne. Pelejä sille sai paljon, mutta pääosin olivat jotenkin rujon oloisia.NuoriD kirjoitti:Tuota Texas Instruments TI-99/4A ei varmaan ole paljoa suomessa myyty, kun en tuota muista ollenkaan. Eikös VIC-20:n kanssa pääasiassa kilpaillut http://fi.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum ?
Tai siis, tulikos ZX Spectrum itseasiassa vähän myöhemmin, eli periaatteessahan se kilpaili enemmänkin Kuuslankun kuin VICin ja TI:n kanssa?
TI ei jäänyt joo historiankirjoihin ihan samalla tavalla kuin nuo kaksi muuta, ainakaan Euroopassa (Amerikassa ehkä eri juttu). Joka tapauksessa esim. Mannerheimintien Wulff myi VICin ohella TI:tä, ja siellä ensikosketukseni kyseiseen laitteeseen tapahtuikin. Olin päättänyt jo haluta VICiä, mutta sitten näin TI:n ja päätin samointein että haluankin sen. Oikeastaan ihan hyvä että sai vaihtelua kavereiden VICeihin, kun ei VICillä vielä niitä (moduuli)pelejäkään pystynyt pahemmin kavereilta kopioimaan (lainaamaan kylläkin).
Onko joku pissinyt mun muroihin?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän nörttilinkki
http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/NuoriD kirjoitti:Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän nörttilinkki
Mulla on vieläkin eka MikroBitti ja muita "aarteita" tallessa. Noita on ihan hauska lukea. Mikä on kovin pelikone, Amstrad Spectrum, Salora Fellow vai Vic-20?
Re: Päivän nörttilinkki
Kumpikaan noista ei taida käyttää sitä alkuperäistä koodia? Tuon Battlezonen hienous on, että se käyttää sitä aitoa alkuperäistä koodia ja on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen.Frederik Krueger kirjoitti:http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/NuoriD kirjoitti:Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Re: Päivän nörttilinkki
Muistan tuon ekan numeron. Olinkin tilaaja heti ensi numerosta. Sitten oli n 20:n vuoden tauko ja nyt olen tilaaja taas. Ei ole tosin viime numeroita tullut paljoa luettua.bedlam kirjoitti:Mulla on vieläkin eka MikroBitti ja muita "aarteita" tallessa. Noita on ihan hauska lukea. Mikä on kovin pelikone, Amstrad Spectrum, Salora Fellow vai Vic-20?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Re: Päivän nörttilinkki
Joo eihän nuo emulaattoreita ole vaan uudelleenlämmittelyjä. Olen muistaakseni kokeillut Omega Racea joskus myös VIC-20 emulaattorilla.NuoriD kirjoitti:Kumpikaan noista ei taida käyttää sitä alkuperäistä koodia?Frederik Krueger kirjoitti:http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/NuoriD kirjoitti:Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Oletan että tarkoitat "alkuperäisellä" VIC-versiota? Vasta MAMEn kautta opin että Omega Race oli kaiketi ihan ensiksi kolikkopeli, VIC:llä (ja kuusnelkulla) oli käännökset kolikkopelistä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Re: Päivän nörttilinkki
Joo, "alkuperäinen" tässä kontekstissa tarkoittaa sitä VIC-20:n versiota.Frederik Krueger kirjoitti:Joo eihän nuo emulaattoreita ole vaan uudelleenlämmittelyjä. Olen muistaakseni kokeillut Omega Racea joskus myös VIC-20 emulaattorilla.NuoriD kirjoitti:Kumpikaan noista ei taida käyttää sitä alkuperäistä koodia?Frederik Krueger kirjoitti:
http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/
http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Oletan että tarkoitat "alkuperäisellä" VIC-versiota? Vasta MAMEn kautta opin että Omega Race oli kaiketi ihan ensiksi kolikkopeli, VIC:llä (ja kuusnelkulla) oli käännökset kolikkopelistä.
Oliskohan se ollut just tuo MAME, josta latasin aikoinaan sen Battlezonen. Melkoisia propellipäitä, kun lataavat alkuperäisen koodin arcade-peleistä ja laativat niitä ajavat emulaattorit. Siihen ei lääkäri pysty.
Kumma muuten, että ko. projekti saa jatkaa edelleen. Sehän hyvin tod. näk. rikkoo pelien omistajien oikeuksia. Vai onko softan tekijänoikeuksissa joku vanhenemisaika?
Re: Päivän nörttilinkki
Ovat jotkin yritykset yrittäneetkin estää ainakin emulaattorien myyntiä, mutta ne on katsottu laillisiksi. Suuri osa itse pelien rom-tiedostoista onkin laittomasti levityksessä. Oikeuksien omistajat ovat kuitenkin antaneet monet pelit vapaaseen käyttöön epäkaupallisiin tarkoituksiin.NuoriD kirjoitti:Kumma muuten, että ko. projekti saa jatkaa edelleen. Sehän hyvin tod. näk. rikkoo pelien omistajien oikeuksia. Vai onko softan tekijänoikeuksissa joku vanhenemisaika?
Re: Päivän nörttilinkki
On muuten kavereitteni (pelikonepeijoonit.net) pelikonekokoelmaa esillä nyt Salon taidemuseon Pelaa! -näyttelyssä. Tampereella oli aiemmin Battlezonekin pelattavissa; tässä näyttelyssä en ole käynyt, joten en tiedä tarkkaan mitä siellä on - ainakin edustava otos Saloran tietokoneiden ja pelien historiaa.NuoriD kirjoitti:Vanhoista peleistä tuli mieleen
Battlezone
joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6694
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Päivän nörttilinkki
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Re: Päivän nörttilinkki
Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.aasi kirjoitti:http://www.viddler.com/explore/gamertag ... 0/169.707/
Oon tainnut aiemminkin tästä mainita.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6694
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Päivän nörttilinkki
Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Re: Päivän nörttilinkki
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6694
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Päivän nörttilinkki
Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.Manaaja kirjoitti:Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Re: Päivän nörttilinkki
Valon nopeus on 300 000 km/s. Eli tuhannen kilometrin edestakainen matka kestää 2000/300 000=0,0067 sekuntia eli 6,7 ms, eli viive syntyy reitittimissä ja serverissä. Viiveestä suurin osa on varmaan etäisyydestä riippumatonta.aasi kirjoitti:Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.Manaaja kirjoitti:Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time
Manala on tietysti erikoistapaus.
Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Viimeksi muokannut NuoriD, 03.01.2010 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.