Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Chap

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Chap »

Ostin ulkoisen kovalevyn. Tarkoitus on ottaa varmuuskopsu rahisevasta kovalevystä. Kaipaisin suosituksia softasta, jolla säännölliset varmuuskopsut saisi tehtyä automaagisesti. Nyt ajatuksena on ollut ostaa esim. GoodSyncin softa
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

Mulla on käytössä Canonin EOS 350D ja nyt mietin siihen sopivan salaman hankkimista, jotta sisäkuvailu onnistuisi. Mitää prokuvia en ole ottamassa, joten mitään monen huntin vehjettä en tartte.
Olisiko jollakulla ehdotuksia sopivaksi salamaksi?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Chap kirjoitti:Ostin ulkoisen kovalevyn. Tarkoitus on ottaa varmuuskopsu rahisevasta kovalevystä. Kaipaisin suosituksia softasta, jolla säännölliset varmuuskopsut saisi tehtyä automaagisesti. Nyt ajatuksena on ollut ostaa esim. GoodSyncin softa
Mikä käyttis sulla on?

Wintoosassa ainakin Vistassa on ihan toimiva varmuuskopiointiohjelma valmiina. Itselläni se käytössä kahdessa koneessa.

Automatic Backup

Tuo ei kopio koko levyä, mutta kylläkin määrittelemäsi tiedostot.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Pystynkö mä tekemään lähiverkon duunikoneen ja kotikoneen välille? Ja jos minä en pysty, pystyykö joku ja onko se vaikeaa?
T: nimim. Tumpelo
Asie Payton

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

bliss kirjoitti:Pystynkö mä tekemään lähiverkon duunikoneen ja kotikoneen välille? Ja jos minä en pysty, pystyykö joku ja onko se vaikeaa?
Toiminimi pystyy, mutta toiminimi on liikuntarajoitteinen juuri nyt.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

bliss kirjoitti:Pystynkö mä tekemään lähiverkon duunikoneen ja kotikoneen välille? Ja jos minä en pysty, pystyykö joku ja onko se vaikeaa?
Onko ne siis samassa osoitteessa / taloudessa? Vai eri osoitteissa ja haluaisit internetin yli käpistellä asioita toisella koneella?

Kumpikin onnistunee helposti ja onnistunee tumpeloltakin pienillä tarvikkeilla.
bliss

^Siis eri osoitteissa, 8 kilsaa välimatkaa ni ei toi bluetooth oikein toimi :mrgreen:
Duunipaikalla sijaitsevat 2 konetta sain helposti keskustelemaan keskenään, nyt vielä pitäis tämä kotona enimmäkseen sijaitseva läppäri saada samaan kimppaan.
huima
Kitisijä

bliss kirjoitti:^Siis eri osoitteissa, 8 kilsaa välimatkaa ni ei toi bluetooth oikein toimi :mrgreen:
Duunipaikalla sijaitsevat 2 konetta sain helposti keskustelemaan keskenään, nyt vielä pitäis tämä kotona enimmäkseen sijaitseva läppäri saada samaan kimppaan.
Jep jep.

Millainen tilanne sinulla on internet-yhteyden suhteen kotona ja toimistolla? Ilmeisesti siellä on kummassakin päässä jonkinlainen ADSL tms. modeemi, johon X-kappaletta laitteita yhdistyy ja modeemi toimii samalla palomuurina ja reitittimenä koneiden välissä, samalla siis piilottaen koneet näkymästä suoraan internettiin.

Yksi 'yksinkertaisimpia' - mutta ei ihan tumpelo-vaihtoehto - olisi ADSL-modeemista / reitittimestä toimistolla kytkeä niin, että jompi kumpi koneista näkyisi internettiin suoraan ja liikenne sallittaisiin ssh-protokollalla porttiin 22. Tämän jälkeen voisit kotoa olla suoraan yhteydessä tuohon koneeseen ssh-ohjelmalla ja siirtää tiedostoja jne. töistä kotiin kotona ollessasi. Oletan siis että käytössä sinulla on uudehkot macit, joten softat sinällään on jo valmiina.
bliss

^Mä ymmärsin tosta suunnilleen sanat "uudehkot Macit" :shock:

Eli MINÄ en saa tota toimimaan tämän elämän aikana. Mutta joo, uudehkot on.
bliss

McJanne kirjoitti:
bliss kirjoitti:^Mä ymmärsin tosta suunnilleen sanat "uudehkot Macit" :shock:

Eli MINÄ en saa tota toimimaan tämän elämän aikana. Mutta joo, uudehkot on.
Mikä funktio moisella projektilla? Siirrellä vaan tiedostoja?
Ei aina tarttis lähteä käymään duunipaikalla jos tarvii jonkun kuvan tms., joka sijaitsee duunikoneella. Laiskurin homma siis.
huima
Kitisijä

bliss kirjoitti:Ei aina tarttis lähteä käymään duunipaikalla jos tarvii jonkun kuvan tms., joka sijaitsee duunikoneella. Laiskurin homma siis.
Kuinka suuria datamääriä sun proggikset sisältävät?

Nykyaikana ei olisi iso - eikä edes kallis - temppu pitää samoja datoja sekä töissä, että kotona. Pieni 500 gigatavun kovalevy painaa parisataa grammaa - ja kulkee kätevästi vaikkapa repun taskussa mukana. Siihen mahtuu aika usein aktiiviset projektit kopiona mukaan töistä.

Eikä tarvitse viritellä verkkoyhteyksiä.
bliss

^Mulla on tollanen, mutta ei se oikein mun jutuissa toimi kun en ikinä tiedä mitä matskua saatan tarvita.
Datamäärät voivat olla mitä tahansa muutamasta kilotavusta moneen gigaan.
Äh. Tarttee kehittää jotain. Tai sit vaan pidän puhelimen kiinni aina työaikojen ulkopuolella... :mrgreen:
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mitäs jos sulla olisi ohjelma, joka automaagisesti tallentaisi kovalevyn sisällön siirrettävälle levylle aina työpäivän päätteeksi?

Tod. näk se ei veisi tuhottomasti aikaa, kun vain muuttuneet tiedot tallennetaan.

Näin sulla olisi kotona aina identtinen kopio työpaikan kovalevystä ja mitään nettiyhteyttä ei tarvittaisi. Toimisi samalla varmuuskopiona.
huima
Kitisijä

bliss kirjoitti:^Mulla on tollanen, mutta ei se oikein mun jutuissa toimi kun en ikinä tiedä mitä matskua saatan tarvita.
Datamäärät voivat olla mitä tahansa muutamasta kilotavusta moneen gigaan.
Äh. Tarttee kehittää jotain. Tai sit vaan pidän puhelimen kiinni aina työaikojen ulkopuolella... :mrgreen:
Hankit kotiin siis pari isoa levyä, joilla pidät kaiken sen data-arkiston, joka sulla on töissäkin. Pienellä levyllä siirtelet vain niitä 'muuttuneita' aktiivisia tiedostoja / projekteja, joita sillä hetkellä olet työstämässä.

Tuolla tavalla jos asiakas / kumppani soittaa lauantaina ja pyytää uudestaan kuvaa viime vuoden projektista Kickboxing-Bikerfest-Striptease-showsta, niin voit laskuttaa jo puhelun aikana 120 euroa siitä hyvästä että liität sen kuvan sähköpostiin ja lähetät sen menemään.
bliss

Tota... mulla on kaksi serveriä, kuusi LaCien 1 Tb levyä, kaksi PowerMac- tornia ja kaksi iMacia lähes täynnä tavaraa. Servereille pääsen toki himasta mutta ei niillä voi kaikkea mahdollista matskua säilyttää. Enkä halua kotiin niin helvetisti rompetta.
Ei tähän taida olla helppoa ratkaisua.
huima
Kitisijä

bliss kirjoitti:Tota... mulla on kaksi serveriä, kuusi LaCien 1 Tb levyä, kaksi PowerMac- tornia ja kaksi iMacia lähes täynnä tavaraa.
:h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h:

Well how're you doing...

Ja totta kai servereille voi kaiken kaman laittaa. Sitä vartenhan ne ovat.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Vanha tuttu VPN?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bliss

huima kirjoitti: Ja totta kai servereille voi kaiken kaman laittaa. Sitä vartenhan ne ovat.
Eipä kun nämä ovat yhden toisenkin firman käytössä, siellä voi olla vain se krääsä mitä me molemmat tarvitsemme.
Tai sit alan perehtyä salaukseen. *krääääh*
huima
Kitisijä

bliss kirjoitti:Eipä kun nämä ovat yhden toisenkin firman käytössä, siellä voi olla vain se krääsä mitä me molemmat tarvitsemme.
Tai sit alan perehtyä salaukseen. *krääääh*
Jos teillä on jo käytössä serverit, jotka näkyvät sopivalla tavalla internettiin ja sinulla on sopivan suojattu yhteys kotoa ko. koneille, niin nehän ovat loistava tapa ratkaista ongelma ilman että joudut virittelemään VPN-yhteyksiä kotikoneen ja työkoneiden välille.

Lisää levyä koneeseen ja verkkojakoihin käyttöoikeuksien asetukset niin, että näette vain omat tietonne. Luulisi sen olevan helpompi ratkaisu, kuin virittää itse vpn.
bliss

Olis pitäny kai opiskella nörtiksi tän piirtely- ja maalailujutskan sijaan :?
Bluntly
Kitisijä

VPN hoidetaan palveluntarjoajan puolesta kunhan lyö tukaatteja tiskiin.
Bluntly
Kitisijä

Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Perkele, nyt mulle pukkas yksi aikataulu sähköpostiin sellasena Tsaarinkin parjaamana winmail.datina. Millä sen saa auki?!

Edit: ratkaisin ongelman jo itse, ei tartte auttaa!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Löytyykö kännykkään sellaista handsfreekikkulaa, jota voisi käyttää palavereissa. Eli kyseisen kikkulan tulisi olla mieluusti piuhalla puhelimeeen kiinnitettävä, siinä tulisi olla kaiuttimet ja mikrofoni. Kai bluetooth versiokin kävisi, mutta mielummin piuhallinen..

E71:sen omalla kaiuttimella ja mikillä ei tee hevonkettuakaan tässä käytössä.
Bluntly
Kitisijä

^ Ei nyt ihan mitä haet, mutta parasta mitä rahalla saa.

http://www.polycom.eu/products/voice/co ... on500.html