Manaaja kirjoitti:
Mavesta olen ehdottoman samaa mieltä. Laittaisinkin sen tuohon leuanvedon edelle treeniohjelmaan pääliikkeeksi ja poistaisin tuolta jäljempää tuon selän koneellisen ojennuksen kokonaan.
Laittaisitko jos sulla on polvesta kaksi kertaa leikattu eturistiside ja nytkin on kierukka riesana? - En vaan uskalla vapailla painoilla moista liikettä tehdä, saati että en vihaisi kyseistä liikettä.
En laittais, mutta eiks suorin jaloin tehtynä toimis? Vaikka vuoroviikoin? Kuitenkin selälle paljon kokonaisvaltaisempi liike kuin kulmasoutu.
Leuanveto on ekana liikkeenä siksi, että niitä leukoja ei kovin monta mene, joten koetan laittaa parhaimman puhdin niihin. Eri asia jos pystyisin leuoissa tekemään 3* 8-12 sarjaa.
Niin, tätä mä just yritin sanoa. Jos massaa rupee olemaan sata kiloa jota pitää sen metrin verran hilaa edes takas, niin kyllä se vaan raskaampi liike on kuin kulmasoutaa samanpituista liikerataa pienemmillä painoilla.
Manaaja kirjoitti:
En laittais, mutta eiks suorin jaloin tehtynä toimis?
Voisi toimiakin joo.. Pitää testata joskus, jahka saa jonkun osaavan kaverin viereen kattomaan tekniikkaa.
Kulmasoudussa tulee vaan semmonen stattiinen rasitus ristiselälle kyllä. Teen sitä lähinnä siksi, etten millään muulla liikkeellä saa yhtähyvää tuntumaa latseille.
Mites noi ranteet ja kyynärvarren yläosan lihaksiston reenaus, teettekö niitä erikseen vai tuleeko ne kaupan päälle jossain liikkeessä? Itse en ole huomannut niitä juuri missään reenaavani ja nyt olen alkanut reenaa niitä erikseen.
bliss kirjoitti:Mua kiinnostais sellanen, että MIKSI kukakin käy punttisalilla treenaamassa.
Vai tarttisko se ihan oman ketjun?
Ehkäpä se vois olla oma ketjunsa, tää ketju olis kiva jos sisältäisi ainoastaan punttailureeni_jargoneita, niin pystyis jotenki ettimään tietoa kivasti.
Dumis kirjoitti:Mites noi ranteet ja kyynärvarren yläosan lihaksiston reenaus, .
Oon joskus rannekääntöjä tehnyt, mutta mullla tahtoo tulla siitä hommasta enemmän ranteet kipeäksi kuin mitä hyöty on. En tee siis nykyään forkkuja erikseen.
Dumis kirjoitti:Mites noi ranteet ja kyynärvarren yläosan lihaksiston reenaus, teettekö niitä erikseen vai tuleeko ne kaupan päälle jossain liikkeessä?
Jos hauiskäännön tekee kulmatangolla, se ottaa jonkun verran brachioradialikseen. Hammer-kääntöä tulee joskus heiluteltua. Muuten homman hoitaa puristusvoimaa vaativat liikkeet kuten mave. Ja tietysti CoC:t.
Kai Nalo kirjoitti:Oon joskus rannekääntöjä tehnyt, mutta mullla tahtoo tulla siitä hommasta enemmän ranteet kipeäksi kuin mitä hyöty on.
Saan vältettyä kivun tekemällä rannekäännön seläntakana niin että ranteet nojaa pakaroihin. Romua joutuu lyömään enemmän kuin penkkiin tuetussa ja kaikkien ego ei kestä.
Manaaja kirjoitti:
Leuanvedossa liikutellaan suunnilleen yhtä pitkää liikerataa kuin kulmasoudussa, mutta isompaa painoa. Ainakin normaalisti, jos ei ole ihan 60-kilonen rimpulakaveri kyseessä mitä masa ei ole. Sanomattakin selvää että liike on silloin isompi/useampaa lihasryhmää kuormittavaa.
Tässä postauksessa ei ollut MITÄÄN järkeä. Sä olet aivan kujalla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Meikäläisen ajatuksissa leuanveto ja kulmasoutu kohdistuvat aivan erilailla selkään eikä näitä kahta voi mitenkään vertailla. Leuanvedon toimiessa selän leventäjänä ja kulmasoudun kehittäessä paksuutta.
Puhuessani leuanvedosta tarkoitan aina suoritusta leveällä myötäotteella.
Manaaja kirjoitti:
Leuanvedossa liikutellaan suunnilleen yhtä pitkää liikerataa kuin kulmasoudussa, mutta isompaa painoa. Ainakin normaalisti, jos ei ole ihan 60-kilonen rimpulakaveri kyseessä mitä masa ei ole. Sanomattakin selvää että liike on silloin isompi/useampaa lihasryhmää kuormittavaa.
Tässä postauksessa ei ollut MITÄÄN järkeä. Sä olet aivan kujalla.
Jos sä liikutat 60 kiloa ylöspäin maasta metrin verran, se vaatii 60% energiaa siihen nähden mitä sadan kilon maasta metrin verran ylösnostaminen vaatii. Ymmärtää?
Harva kaveri jaksaa sadalla kilolla tehdä kulmasoutua. Silti jaksaa tehdä leukoja sadalla kilolla. Leuanveto vaatii siten enemmän energiaa, sillä siinä siirretään suurempaa massaa maan vetovoiman vastaisesti. Useammat lihasryhmät pakollakin auttavat, sillä pelkillä haukkareilla ja latseilla sitä sataa kiloa ei ylös vedetä. Kujamies ymmärtää?
Mitä enemmän painoa nostetaan ilmaan X matkan verran, sitä enemmän energiaa tarvitaan. Mitä enemmän lihasryhmiä mukana liikkeessä, sitä enemmän painoa nousee. Mave on tästä syystä kaikista kokonaisvaltaisin liike rasittamaan kropan eri lihasryhmiä. Sen vuoksi Mavesta myös eniten rautaa ilmaan nostetaan = tehdään isoin työ.
Bluntly kirjoitti:Meikäläisen ajatuksissa leuanveto ja kulmasoutu kohdistuvat aivan erilailla selkään eikä näitä kahta voi mitenkään vertailla. Leuanvedon toimiessa selän leventäjänä ja kulmasoudun kehittäessä paksuutta.
Puhuessani leuanvedosta tarkoitan aina suoritusta leveällä myötäotteella.
Voi niitä siten verrata, että yhteisiä tärkeitä lihasryhmiä silti löytyy kulmasoudun kanssa. Jos vetää ensin kulmasoudussa itsensä ihan piippuun, leuat ei enää nouse, vaikka selän kannalta huomattavasti erilaisia liikkeitä ovatkin.
Mua kanssa kiinnostais tietää mitkä fysiikan lait poliisien maailmassa pätee. Kyllä se nyt vaan on niin että mitä isompi työ tehdään, sitä "isompi" on liike ja sitä isommin se kropan resursseja syö. Siksi niitä isoja liikkeitä joissa eniten töitä tehdään, tehdään aluksi ja eristävät liikkeet mielellään lopuksi.
Jos jotain yhden nivelen kick-backia tekee vaikka ojentajalle, se ei ole lopputuloksen kannalta kovinkaan merkittävää miten piippuun ojentajansa on vetänyt sitä ennen isoilla liikkeillä. Sen sijaan esim. sellaista isoa liikettä kuten penkkipunnerrusta on vaikea enää tehdä, jos on vetänyt pienellä ja eristävällä liikkeellä ojentajansa jo ihan solmuun.
Kulmasoutu on käytännössä koko selän liike, ellei nyt leveitä selkälihaksia lasketa. Se rasittaa alaselkääkin huomatavasti ja pieni niiaaminen kuuluu asian, jotta liike sujuu luontevammin. Itse olen tehnyt kulmasoutua 100 kilolla kaseja, eikä tuo ole edes paljon.
Leuanvedon voi rinnastaa ylätaljaan, joka rasittaa eritoten leveitä selkälihaksia jättäen isot ala/keskiselän lihakset kylmäksi. Leuanvetoa olen tehnyt joskus kokeilumielessä 83 + 50 eli 133 kilolla ykkösen - ihan vaan vertailun vuoksi. Noista leuanvetotulokseni on suhteessa kovempi.
Kumpikin selän vetoliike ottaa tietenkin hauiksiin.
Oleellista tässä koko asiassa oli se, kumpi liike on sopiva selän perusliikkeeksi eli ekaksi raskaaksi liikkeeksi, jossa otetaan parhaat tehot irti. Kyse ei ole liikeradan laajuudesta eikä liioin nostetusta kilomäärästä, vaan liikkeen totaalisesta rasittavuudesta lihasryhmään.
Aivan kuten kyykky on jaloille, niin mave tai pienellä varauksella kulmasoutu on selälle sopiva "sokkeli"liike. Pieni varaus tarkoittaa tässä vain sitä, että mave on sopivampi, kun ottaa huomioon muun Masan annetun ohjelman.
Tämä on yksinkertaista, kun pitää perusasiat mielessä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Manaaja kirjoitti: Kulmasoutu ei oikein tehtynä rasita alaselän lihaksia juuri yhtään.
Kulmasoudusta on kaksi variaatiota, toisessa selkä on melkein samansuuntainen lattian kanssa ja toisessa pystyssä.
Nämä ottavat erilailla selkään.
Niin. Mitä kauempana tanko on kropasta/jaloista, sitä enemmän se ottaa alaselkään ja sitä vähemmän latseihin.
En vaan ymmärrä miksi kukaan myös mavea tekevä tekisi sitä sillä heinäsirkkatyylillä. Latseja kun on aika vaikea rääkätä kunnolla muilla liikkeillä, vaikka mave taas ottaa hyvin alaselkäänkin. Ja kyykky kans.
Tässä lajissa ei ole yhtä absoluuttista totuutta. Mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella. Olen kokeillut tuota matalaa asentoa ja ottaa se kivasti latseihin, mutta on aivan liian kivulias alaselälleni.
Mä oon niinku ehkä kymmenen kertaa yrittänyt vääntää teille näytiks mun saliohjelmaa mutta helvetti kun menee vaikeeks.
Mä en tiedä laitteiden nimiä enkä välttämättä oikeeta liikkeen nimee
Se on niinku sillain et siin istutaan semmoses laitteessa ja levypainot laitetaan ite paikoilleen ja sit niinku työnnetään käsiä niinku eteenpäin. Tuntuu sillain hauiksissa, olkapäissä ja rintalihaksissa. Jep jep...