Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Nettiyhteys ei oo toiminut kolmeen tai neljään päivään. Onko muilla samoja ongelmia soneran kanssa? Olen bootannut miljoonasti, meinaa ettei windows saa yhteyttä öö mikä se nyt oli, siihen laitteeseen.... Kaapelivalo kyl palaa.
Kaapeli on muutenkin pätkinyt, telkkarissa.
Nyt olen hiukan rikollisesti nettaillut tässä, ei viittis tavaksi ottaa.
Kaapeli on muutenkin pätkinyt, telkkarissa.
Nyt olen hiukan rikollisesti nettaillut tässä, ei viittis tavaksi ottaa.
Eipä XP:ssä ole ennen tätä tullut vastaan: käyttöjärjestelmä ilmoitti, että NT:n (sic!):n joku järjestelmä sulkee tietokoneen korruption takia, aikaa 30 sek. No niinhän se teki.
^ Kuulostaa melkein joltain blasterilta.
Meinaat jotain virusta? En usko, koska se todella sulki koneen ja lisäksi toimin käsitteekseni super hyper dyper suojatussa suuryrityksen verkossa.Manaaja kirjoitti:^ Kuulostaa melkein joltain blasterilta.
NT:llä ja XP:llähän on yhteiset esi-isät, eli sikäli tuon viestin ymmärtää.
Niinhän ne tekee. Tökkää käyttöjärjestelmää niin että se sammuttaa itsensä 30 sekunnin countdown-timerin kanssa.NuoriD kirjoitti:Meinaat jotain virusta? En usko, koska se todella sulki koneen
Pikemminkin niin että XP perustuu NT:hen. Noita NT:n kernel-ilmoituksia saa vielä Windows seiskallakin, sillä "Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Home Server, Windows Server 2008 and Windows 7 are based on Windows NT, although they are not branded as Windows NT."NT:llä ja XP:llähän on yhteiset esi-isät, eli sikäli tuon viestin ymmärtää.
-
- Kitisijä
En oikeastaan edes tiedä, onko minulla ongelma, mutta sekin ärsyttää.
Koneeni (kannettava HP, jossa Windows paska eli vista) on alkanut hurista viime aikoina ärsyttävän paljon ja usein. Useinhan koneen hurina ”kiihtyy”, kun se tekee jotain ”suurta”.
Nyt tätä kiihtyilyä on tapahtunut tavallista useammin, vaikken edes tekisi mitään muuta kuin lukisin Ilta-Sanomia netistä. Alkaa ottaa päähän moinen hurina.
Olen tutkinutTask Managerin processes –listaa, mutta mitään kummallista en löytänyt (joo, googlettelin tosiaan niitä tiedostoja, kun en tiennyt mikä mikäkin on).
Lisäksi usein käy nykyään niin, että kun avaan koneen (jos se on ollut ain sleepillä) näppis ei toimi ja koneen joutuu buuttamaan. Ei näin ennen ollut, vaan nämä kaikki pikkukiusat ovat alkaneet tässä viime aikoina.
Ottaa päähän tämä humina (ei tosin humise nyt kuin ihan normaalisti) ja muutenkin huolettaa.
Eikös AdAwarella ollut joskus joku ilmainen ohjelma, jolla pystyi tsekkaamaan mahdolliset virukset tai haittaohjelmat? Kannattaiskohan ladata tähän sellainen?
Koneessani ei ole päivitettyä tietoturvaa, koska sellaista ei kuulemma tarvita, kun on tosi tasokas palomuuri modeemissa. Epäilyttää kuitenkin.
Koneeni (kannettava HP, jossa Windows paska eli vista) on alkanut hurista viime aikoina ärsyttävän paljon ja usein. Useinhan koneen hurina ”kiihtyy”, kun se tekee jotain ”suurta”.
Nyt tätä kiihtyilyä on tapahtunut tavallista useammin, vaikken edes tekisi mitään muuta kuin lukisin Ilta-Sanomia netistä. Alkaa ottaa päähän moinen hurina.
Olen tutkinutTask Managerin processes –listaa, mutta mitään kummallista en löytänyt (joo, googlettelin tosiaan niitä tiedostoja, kun en tiennyt mikä mikäkin on).
Lisäksi usein käy nykyään niin, että kun avaan koneen (jos se on ollut ain sleepillä) näppis ei toimi ja koneen joutuu buuttamaan. Ei näin ennen ollut, vaan nämä kaikki pikkukiusat ovat alkaneet tässä viime aikoina.
Ottaa päähän tämä humina (ei tosin humise nyt kuin ihan normaalisti) ja muutenkin huolettaa.
Eikös AdAwarella ollut joskus joku ilmainen ohjelma, jolla pystyi tsekkaamaan mahdolliset virukset tai haittaohjelmat? Kannattaiskohan ladata tähän sellainen?
Koneessani ei ole päivitettyä tietoturvaa, koska sellaista ei kuulemma tarvita, kun on tosi tasokas palomuuri modeemissa. Epäilyttää kuitenkin.
Kannattaa Task managerista katsoa onko verkkoyhteydessä jatkuvaa trafiikkia. Jos ei ole, niin ihan turha mitään pöpötutkaakaan sitten ajaa. Kone lienee puhdas haittaohjelmista.
-
- Kitisijä
No itse asiassa on, pitäisköhän siirrellä sitä aina välillä... Pölyä on kyllä ihan sairaasti ainakin päällä (joutuu pyyhkimään tosi usein), sisuksista en tiedä. Tämä on kuitenkin vain puolisen vuotta vanha kone, joten ei kai pitäisi ihan pölypallo vielä olla.McJanne kirjoitti:
Onko kone tasoa vasten kun sitä käyttelet? Ensimmäiseksi tuli mieleen että se ei saa ilimaa tarpeeksi ja kuumuu. Kakkosvaihtoehtona toki se legendaarinen pöly sisällä.
Malwarebytesillä on ihan hyvä skanneri.
Palomuuriratkaisu on varmasti ihan ok jos on tasokas purkki, mutta miten virusskannerin laita? Jos ei ole moista, suosittelen AVG 9.
Kiitti linkistä, pitänee tutkia!
Koneen jäähdytysrivasto on täynnä pölyä. Noin käy joka ikiselle kannettavalle tietokoneelle ajan kuluessa. Se tulee puhdistaa noin kerran vuodessa imuroimalla imurilaa toiselta puolelta jäähdytysilman ulostuloaukosta ja puhaltamalla paineilmalla toiselta puolelta (yleensä avatun pohjalevyn kautta) normaalin jäähdytysilman kulkusuunnan mukaan. Kunhan katsoo ettei puhalla/ime tuulettimen läpi niin kovaa ja pitkään, että se hirttää kiinni.Kreitsu kirjoitti:jaadajaadahurhur
Jos paineilmaa ei ole, pelkkä varovainen imurointikin auttaa noin 50%. Joka tapauksessa pohjalevy/huoltoluukku kannattaa avata.
Vitut se mitään telineitä tarvitsee, kun puhdistuksen, tollot.
Joo, mä korjaan syytä. Sä yrität korjata tukkeutunutta jäähdytysjärjestelmää jotain vitun vanerikehtoa sylissä heiluttamalla.
Niin. Jos haluaa näyttää idiootilta, Jannella on kyllä keinot.
Seuraavaksi vissiin kerrot, että se sun vanerikehtos hylkii huonepölyä. Joo-o, joo-o.
Niin. Jos haluaa näyttää idiootilta, Jannella on kyllä keinot.
Seuraavaksi vissiin kerrot, että se sun vanerikehtos hylkii huonepölyä. Joo-o, joo-o.
Itse olen korottanut lattialla asuvaa tornia kymmenellä sentillä pinomalla jalkojen alle cd-koteloita. Lopputulos on se, että kone ei ime enää hiuksia sisuksiinsa, mutta pienempi pöly tarvitsee silti imurikäsittelyn puolen vuoden välein.
Joo, vanerikehtoa peliin. Kyllä se tukkeutunut kone siitä ehjääntyy.
Huonepölyä imeytyy koneen sisuksiin, ihan sama pitääkö sitä sohvalla tai patjalla, sylissä, vanerikehdossa vai ilmassa. Ainoa ero on se, että jos pehmeät materiaalit tukkivat ilman sisäänmenokanavat, kone huutaa, mutta ainoastaan hetkellisesti silloin kun ilmanottoaukot ovat tukittuna. Jos kone huutaa myös kovalla pöydällä istuessaan, sen jäähdytysrivat ovat yksinkertaisesti tukkeutuneet jo pölystä.
Toistan nyt vielä kerran: Koneen sisuksiin imeytyy pölyä, ihan sama pitääkö konetta kangasta vasten vai roikottaako ilmassa, pitää pöydällä tai jannen vanerikehdossa. Ainoa ratkaisu on koneen säännöllinen puhdistus paineilmalla ja imurilla vähintään kerran vuodessa.
Huonepölyä imeytyy koneen sisuksiin, ihan sama pitääkö sitä sohvalla tai patjalla, sylissä, vanerikehdossa vai ilmassa. Ainoa ero on se, että jos pehmeät materiaalit tukkivat ilman sisäänmenokanavat, kone huutaa, mutta ainoastaan hetkellisesti silloin kun ilmanottoaukot ovat tukittuna. Jos kone huutaa myös kovalla pöydällä istuessaan, sen jäähdytysrivat ovat yksinkertaisesti tukkeutuneet jo pölystä.
Toistan nyt vielä kerran: Koneen sisuksiin imeytyy pölyä, ihan sama pitääkö konetta kangasta vasten vai roikottaako ilmassa, pitää pöydällä tai jannen vanerikehdossa. Ainoa ratkaisu on koneen säännöllinen puhdistus paineilmalla ja imurilla vähintään kerran vuodessa.
-
- Kitisijä
Okei, kiitos kaikille vastauksista - täytyy pestä tämä kone asap! Älkää nyt kuitenkaan toisianne tappako sillä aikaa 

-
- Kitisijä
Ilta-Sanomat lukuisine flash-mainoksineen pyörittää kyllä hyvin herkästi prosessoria ihan tapissa. Jos selain on Firefox tai Chrome, suosittelen flashblock:n asentamista.Kreitsu kirjoitti:Nyt tätä kiihtyilyä on tapahtunut tavallista useammin, vaikken edes tekisi mitään muuta kuin lukisin Ilta-Sanomia netistä. Alkaa ottaa päähän moinen hurina.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Ilta-Pieru: "Nettipalstalla väiteltiin kannettavan jäähdytyksestä - kolme kuoli"Kreitsu kirjoitti:Okei, kiitos kaikille vastauksista - täytyy pestä tämä kone asap! Älkää nyt kuitenkaan toisianne tappako sillä aikaa
Kannattaa käydä tihrustamassa näyttöä ja kokeilemassa näppäimistöä ja ennen kaikkea testaamassa sitä touchpadia. Itse kävin jokin aika sitten tihrustamassa noita 10" näytöllä olevia ja totesin, ettei niistä saa mitään selvää normaalilta katseluetäisyydeltä, eli sylistä.Vaola kirjoitti:Ylempänä olevaan viitaten, oisko näistä mihinkään?
Acer Aspire One D250
Compaq cq110-1120
(Tai vähän edullisempi: Compaq cq110-1103)
Sopisivat hintahaarukkaan ainakin ja ovat kevyitä.
Acerin 11,6" 1410 oli miellyttävä näppäimistö ja näyttöä ja touchpad varsin monitoiminen. Se menee kyllä hintahaarukasta ohi, mutta aivan eri tuntuinen käyttää kuin nuo halvimmat.
Mitä § ikoni kuvaa E63:sen ruudulla?
Poista toi ASAP ja laita tilalle uusin VLC.Vaola kirjoitti: Latasin Quicktime Playerin,
http://www.videolan.org/vlc/
Quicktime alternative saattaa toimia paremmin jos selaimeen haluaa tuen moiselle omenaroskalle.
Oon tässä tuuminut että alan vääntämään tuota noin 500 cd:n kirjastoani mp3-muotoon.
Hakusessa ois softa joka osaa käyttää lame-kodekkia ja tukee tagien/filenamen hakua gracenotesta joko normaalin databasen tai äänianalyysin kautta.
Suosituksia?
Hakusessa ois softa joka osaa käyttää lame-kodekkia ja tukee tagien/filenamen hakua gracenotesta joko normaalin databasen tai äänianalyysin kautta.
Suosituksia?
-
- Kitisijä
Jos tuollaiseen urakkaan lähtee, eikö olisi sama jättää pakkaamatta häviöllisesti? Ts. käyttää jotain flac:a. Raakadatanakin tuo 500 x 600 megatavua on vain reilu 300 gigatavua.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
...mikä on liikaa. Tavoitteena on aikaansaada tiedostoja, jotka pystyisivät elämään yhtä aikaa koti-NASsin levyn lisäksi myös työpaikan HTPC:llä sekä biljardihuoneen musiikkisoittimella, joka on vanha läppäri 160G pata-levyllä. Toinen tavoite on saada tiedostoja, jotka on helppoja polttaa drag&drop-tyylillä autoonkin soitettavaksi. Näistä kahdesta em. syystä flac ei oikein ole vaihtoehto, saati sitten ihan raa'at wavit.aasi kirjoitti:Jos tuollaiseen urakkaan lähtee, eikö olisi sama jättää pakkaamatta häviöllisesti? Ts. käyttää jotain flac:a. Raakadatanakin tuo 500 x 600 megatavua on vain reilu 300 gigatavua.
Homma siis tulee menemään joko 256 tai 320kbit CBR-MP3:na. Itse en kuule mitään eroa enää noiden välillä, mutten silti ole jaksanut päättää vielä kumpaa käyttäisin. Mutta eniten tässä hommassa kiinnostaisi saada tiedostonnimet suoraan gracenoten äänianalyysibasesta. Tiedän, että mun hyllyssä on melko paljon levyjä, joita ei ihan siitä perinteisestä databasesta löydy, mutta ainakin winampin auto-tag löytää silti niille oikeat tiedot tota analysointia käyttäen.
MP3-tagit eivät siis ole niinkään "se juttu", sillä ne voi vaikka winampilla roiskia perään aika helposti, mutta tiedostonnimien manuaalinen hakkaaminen on aika hemmetin työlästä.
-
- Kitisijä
Minun 6v poikani on alkanut ruinaamaan pelikonsolia itselleen. Mikä minun kannattaisi ostaa, vai kannattaako unohtaa vielä muutamaksi vuodeksi?
Vaihtoehtoni lienevät
1) PC. Muuten hyvä, mutta minulla on ainoastaan Ubuntu käytössä ja Windowsia ei koneelleni enää tule. Wine pelien kanssa lienee niin ja näin...
2) Wii. Saako tälle muutakin kuin lapsille tarkoitettuja pelejä?
3) Sony Playstation 3. Tuntematon...
4) Xbox. Microsoft, tarvitseeko mainita lisää allergiastani?
Itse konsoli lienee sikahalpa, mutta konsolipelit maksaa sitten maltaita?
DRM?
Vaihtoehtoni lienevät
1) PC. Muuten hyvä, mutta minulla on ainoastaan Ubuntu käytössä ja Windowsia ei koneelleni enää tule. Wine pelien kanssa lienee niin ja näin...
2) Wii. Saako tälle muutakin kuin lapsille tarkoitettuja pelejä?
3) Sony Playstation 3. Tuntematon...
4) Xbox. Microsoft, tarvitseeko mainita lisää allergiastani?
Itse konsoli lienee sikahalpa, mutta konsolipelit maksaa sitten maltaita?
DRM?
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Ostin läppärin. Minkä virusohjelman laitan? Ehdotuksia?