par-sky:
http://pelvicgirdlepain.com/pelvic-girdle-pain.htm
Lantiotukivyo tai pitka huivi/kangas pari-kolme kierrosta tiukasti lantion ympari sidottuna voi auttaa. Minakaan en liikkuisi yhtaan enempaa kuin on pakko, jos kipu estaa. Lisaa luiden liiketta suhteessa toisiinsa ja lisaa liitosten artymysta. Siis jos kipu on liitoksista lahtoisin.
Mulla liitoskipuja jo nyt joitain viikkoja (rv 15+1), mutta vain hapyliitoksessa, kuten aiemmillakin kerroilla. Viela tosi lievaa, mutta viimeksi jo sen verran pahana lopussa, etta talla kertaa aion sitoa lantiota pakettiin heti kun alkaa pahentua.
Sairaalasynnytyspelko nostaa paatansa, mutten oikein uskaltaisi edes menna sairaalaan ennalta puhumaan aiheesta. Suunnittelematon kotisynnytyskin olisi helpotus. Ah, kai sinne pitaisi varata aika menna juttelemaan, jos vaikka loytyisi joku yhteisymmarrys ja luottamus siihen etteivat rutiinit ja toimenpiteet jyraa uhriksi samantien kun sairaalaan saapuu. Ma en kaipaa katiloa muuhun kuin seuraamaan sydanaania ja niitakin mahdollisimman harvoin. Muutoin sais pitaa napit irti, etta saisin itse synnyttaa. Ja puuttua saa vain jos sydanaanissa on jotain haikkaa. Ma haluaisin mahdollisimman turvallisen synnytyksen ja tiedan, etta parjaan hyvin ilman riskeja sisaltavia puudutteita, kunhan mulla on tilaa ja rauhaa synnyttaa. Mut jos synnytysrauhaa hairitaan liikaa, en ole ollenkaan varma, etta parjaanko ja tuleeko ongelmia siita, jos adrenaliinitaso lahtee nousuun, koska en voi luottaa katiloihin ja sairaalaan ylipaansa.
Siksi ma haluaisin synnyttaa kotona aiemmin tavatun katilon kanssa, jonka kanssa on ehditty rauhassa keskustella millainen synnyttaja olen ja millaista apua toivon ja miksi.
Sita jaksetaan vaan jankuttaa, etta kotisynnyttaja kantaa vastuun itse mahdollisista ikavista seurauksista, mutta kylla on vastuu synnyttajalla siitakin, etta hakeutuuko sairaalan tuomien riskien aareen. Ma koen, etta mun kohdallani kotona synnyttaminen vahentaisi merkittavasti monia riskeja, jotka syntyisivat siita, etta menisin sairaalaan. Kotisynnytys ei ole mulle mikaan mukavuusjuttu, vaan turvallisuuskysymys, jossa mukavuus, luottamus ym. ovat merkittavassa osassa mahdollistamassa turvallista synnytysta.
Niin kauan kun ma en tieda millainen katilo hoitaa synnytystani, niin kauan en voi luottaa sokeasti siihen, etta sairaalassa on turvallista. Niin kauan kun en voi luottaa siihen, etta saan asiallista hoitoa, on hyvin vaikea menna katsomaan mika tulos tuli katilolotosta talla kertaa ja tuleeko siita ongelmia nolla vai liikaa.
Kun ei se avustamaton kotisynnytyskaan oikein olisi mulla ykkostoiveena.