SingleMalt kirjoitti:Nätti auto, mutta yksi asia minua skodassa häiritsee. Tuo skodan logo on helvetin ruma. Se vain on jotenkin niin... ryssä.
Tätä Skodan siivekästä nuolta jos tarkoitat, niin sehän on vuodelta 1923 peräisin. Ei sillä ole siis ryssän kanssa mitään tekemistä. Tsekeillä ja Skodallahan alkoi menemään ryssämäisen huonosti vasta siinä 40-luvun puolivälin paikkeilla, sattuneista syistä. Niin se ryssä pilaa kaiken mihin koskee. Ennen sotiahan Skoda oli pitkän historian (50 vuotta siihen aikaan!) ja kokemuksen omaava laatumerkki, joka valmisti loisteliaita perheautoja, kuten tämä Laurin & Klement vuodelta 1905...
...Tai tämä jokaisen kukkarolle sopiva Skoda Favorit vuodelta 1938...
Ikävä kyllä useimmat tosiaan tietävät Skodan ainoastaan laaduttomana itäautona, vaikka se on 110 vuoden historiallaan koko autoteollisuuden suurimpia käyntiinpanijoita. Esimerkiksi monien mielestä autoilun äitimerkkinä pidetty Ford on perustettu vasta 1903, siinä missä herrat L&K aloittivat autobisneksensä jo vuonna 1895.
Vuoden 1989 jälkeenhän kehitys on taas ollut ihan käsittämätöntä. Alle kymmenessä vuodessa yhdestä halveksutuimmista Lada-tasoisesta itäautoista nousi merkki, joka vie vertailuvoittoja lähes jokaisella automallillaan. Ja ihan oikeutetusti. Skoda todella ansaitsee paikkansa automaailman pioneerina, eikä minään pubiruusujen arvostelemana itäautona. Jo ihan vaikka siksi, että se on toiminut historiastaan suurimman osan itsenäisenä, eikä neuvostovallan alaisena.
Kyllähän logoa uudistettiin tuosta alkuperäisestä 2-värisestä sinisestä 90-luvun alussa melkoisesti, ja nykyäänhän se näyttää tältä:
Rumahan se on kuin saatana, olkoon venäläistä, tsekkiläistä, tamperelaista taikka vaikka miamilaista alkuperää. Olenpahan nähnyt Octaviankin, johon oli vaihdettu takaluukkuun skodan merkin tilalle bimmerin logo...