Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja
Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja
Musta on ymmärrettävää, että jos vanhemmat uskovat Kristinuskoon, he kastavat lapsensa siihen. Samaten on ymmärrettävää, että jos vanhemmat eivät usko Kristinuskoon, he eivät kasta lastaan siihen.
Sen sijaan EI OLE ymmärrettävää, että vanhemmat eivät usko Kristinuskoon, mutta kastavat lapsensa siihen. Se on mielestäni moitittavaa hengen laiskuutta. Lisäksi se on mielestäni Kristinuskoon uskovien pilkkaa ja hyväksikäyttöä.
Sen sijaan EI OLE ymmärrettävää, että vanhemmat eivät usko Kristinuskoon, mutta kastavat lapsensa siihen. Se on mielestäni moitittavaa hengen laiskuutta. Lisäksi se on mielestäni Kristinuskoon uskovien pilkkaa ja hyväksikäyttöä.
Ei liity, enkä puhunutkaan pelkistä kristinuskon rituaaleista, vaan rituaaleista yleensä. Itse asiassa minua on aina häirinnyt uskonnon sotkeminen jouluun, vaikka jotkut jouluvirret ovatkin niin kauniita, että niiden kohdalla teen poikkeuksen.NuoriD kirjoitti:Mikään luettelemistasi rituaaleista ei taida liittyä kristinuskoon? Eli joulua voi vallan mainiosti viettää noista nauttien, vaikka ei uskokaan näkymättömän mielikuvituskaverin synnyttäneen poikansa neitsyen kautta.prosessi kirjoitti:Enpä tiedä. Olisiko joulu joulu ilman jouluruokia, joulukuusta, joulukoristeita, joulukynttilöitä sekä joulupukkia? Rituaalien idea on juuri se, että ne toistuvat samanlaisina kerrasta toiseen, ovat yhteisiä kokemuksina ja samanlaisuudestaan huolimatta kerrasta toiseen niin erilaisia.NuoriD kirjoitti:Avuttomuuden huippu, jos kastaa lapsen kirkkoon kuuluvaksi valmiiksi pureskeltujen rituaalien takia.
Vaan kun mielestäni yksi niistä tärkeistä rituaalin osista on tuo virallinen osuus, jossa lapsi saa nimen joka lisätään virallisen tahon toimesta myös väestörekisteriin, eli tuo urpiaisen mainitsema (i)-kohta. Jos maistraatista voisi tilata jonkun suorittamaan tuon rituaalin ja kirkkorakennuksen kaltainen näyttävä tila olisi käytettävissäni ilmaiseksi toimituksen ajan, luopuisin mielelläni uskonnollisesta mantrasta. Eli ei onnistuisi shoppailu minulla.Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Ei hengen laiskuutta, enemmänhän minä tätä asiaa olen joutunut miettimään kuin sellainen, joka ei kyseenalaista oman vakaumuksensa käytäntöjä toimintatapojaan valitessaan. Kastava uskovainen ei joudu perustelemaan kastetta itselleen, kastamaton uskonnoton ei myöskään joudu perustelemaan kastamattomuutta itselleen, koska molempien toimintatavat ovat itsestäänselvyyksiä.NuoriD kirjoitti:Sen sijaan EI OLE ymmärrettävää, että vanhemmat eivät usko Kristinuskoon, mutta kastavat lapsensa siihen. Se on mielestäni moitittavaa hengen laiskuutta. Lisäksi se on mielestäni Kristinuskoon uskovien pilkkaa ja hyväksikäyttöä.
Minä maksan kirkollisveroa, jotta nuo palvelut olisivat käytössäni. Usko ei liity siihen mitenkään.
Mmm. En enää muista, miten lapsiemme nimet ilmoitettiin väestörekisteriin, kaiken järjen mukaan me vanhemmat täytimme jonkun lomakkeen ja lähetimme sen sinne. Jos haluaa välttämättä tehdä tuosta vaiheesta numeron, niin voihan sen lomakkeen täyttää siellä juhlissa.prosessi kirjoitti:Ei liity, enkä puhunutkaan pelkistä kristinuskon rituaaleista, vaan rituaaleista yleensä. Itse asiassa minua on aina häirinnyt uskonnon sotkeminen jouluun, vaikka jotkut jouluvirret ovatkin niin kauniita, että niiden kohdalla teen poikkeuksen.NuoriD kirjoitti:Mikään luettelemistasi rituaaleista ei taida liittyä kristinuskoon? Eli joulua voi vallan mainiosti viettää noista nauttien, vaikka ei uskokaan näkymättömän mielikuvituskaverin synnyttäneen poikansa neitsyen kautta.prosessi kirjoitti:
Enpä tiedä. Olisiko joulu joulu ilman jouluruokia, joulukuusta, joulukoristeita, joulukynttilöitä sekä joulupukkia? Rituaalien idea on juuri se, että ne toistuvat samanlaisina kerrasta toiseen, ovat yhteisiä kokemuksina ja samanlaisuudestaan huolimatta kerrasta toiseen niin erilaisia.
Vaan kun mielestäni yksi niistä tärkeistä rituaalin osista on tuo virallinen osuus, jossa lapsi saa nimen joka lisätään virallisen tahon toimesta myös väestörekisteriin, eli tuo urpiaisen mainitsema (i)-kohta. Jos maistraatista voisi tilata jonkun suorittamaan tuon rituaalin ja kirkkorakennuksen kaltainen näyttävä tila olisi käytettävissäni ilmaiseksi toimituksen ajan, luopuisin mielelläni uskonnollisesta mantrasta. Eli ei onnistuisi shoppailu minulla.Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Mutta toistan teesini: hengen laiskuutta ja uskovien pilkkaa ja hyväksikäyttöä.
Kirkkoon kuuluminen/kuulumattomuus ei juurikaan kerro siitä uskooko vai eikö usko. Itse erosin kirkosta muutamia vuosia sitten, enkä todellakaan osaa sanoa uskoako vai eikö uskoa. Olen jossain normaalissa välitilassa, kun sillä ei juuri ole mitään merkitystä. Mies taas kuuluu kirkkoon ja halusi kastaa tytsän, ja luulen hänenkin olevan tuossa normaalissa välitilassa. Sopi minulle pitkän pohdinnan jälkeen. Tilaisuus oli kaunis, sitä en kiellä. Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset). Tytsä saa tehdä oman valintansa uskon suhteen kun tulee ajankohtaiseksi jos on tullakseen.
Uskonto sinänsä on aina kiehtonut mieltäni, mistä syystä kävin esim. rippikoulun enkä niin trendikästä rippileiriä.
Uskonto sinänsä on aina kiehtonut mieltäni, mistä syystä kävin esim. rippikoulun enkä niin trendikästä rippileiriä.
Mulla on tosiaan ilmeisesti menkat tulossa, kun tämäkin vituttaa. Miksi ihmeessä kirkko nöyristelee ja nuoleskelee joka puolelle. Eiväthän pakanat nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!RP kirjoitti:Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset).
Ei kovin toimiva rituaali, se virkailija on tarpeen. Postinkantajakaan ei oikein minulle kelpaisi...NuoriD kirjoitti:Mmm. En enää muista, miten lapsiemme nimet ilmoitettiin väestörekisteriin, kaiken järjen mukaan me vanhemmat täytimme jonkun lomakkeen ja lähetimme sen sinne. Jos haluaa välttämättä tehdä tuosta vaiheesta numeron, niin voihan sen lomakkeen täyttää siellä juhlissa.prosessi kirjoitti:Vaan kun mielestäni yksi niistä tärkeistä rituaalin osista on tuo virallinen osuus, jossa lapsi saa nimen joka lisätään virallisen tahon toimesta myös väestörekisteriin, eli tuo urpiaisen mainitsema (i)-kohta. Jos maistraatista voisi tilata jonkun suorittamaan tuon rituaalin ja kirkkorakennuksen kaltainen näyttävä tila olisi käytettävissäni ilmaiseksi toimituksen ajan, luopuisin mielelläni uskonnollisesta mantrasta. Eli ei onnistuisi shoppailu minulla.
Minäkin toistan sitten vastaukseni: Ei hengen laiskuutta, enemmänhän minä tätä asiaa olen joutunut miettimään kuin sellainen, joka ei kyseenalaista oman vakaumuksensa käytäntöjä toimintatapojaan valitessaan. Kastava uskovainen ei joudu perustelemaan kastetta itselleen, kastamaton uskonnoton ei myöskään joudu perustelemaan kastamattomuutta itselleen, koska molempien toimintatavat ovat itsestäänselvyyksiä.Mutta toistan teesini: hengen laiskuutta ja uskovien pilkkaa ja hyväksikäyttöä.
Minä maksan kirkollisveroa, jotta nuo palvelut olisivat käytössäni. Usko ei liity siihen mitenkään.
Virallisissa kirkonkirjoissa he eivät sitä tokikaan ole. Jos edelleen nussitaan pilkkua niin kirkkoon kuuluvuus/kuulumattomuus ei kerro uskosta mitään.NuoriD kirjoitti:Mulla on tosiaan ilmeisesti menkat tulossa, kun tämäkin vituttaa. Miksi ihmeessä kirkko nöyristelee ja nuoleskelee joka puolelle. Eiväthän pakanat nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!RP kirjoitti:Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset).
-
- Kitisijä
Virallinen kummi kuuluu ev.lut kirkkoon, mutta homoille pakanoille voi toki antaa jonkun lapun, kun eivät jumalattomina pakanoina mitään mistään kuitenkaan tajua.
EDIT. En osaa kirjoittaa.
Viimeksi muokannut Riemumieli, 15.06.2010 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras päivä ikinä.
-
- Kitisijä
Mä olen tässä nyt kyllä Daven linjoilla. Tuollaiset uskonnollisten rituaalien rationalisointiyritykset tuossa mielessä kuin esität ovat aika tökeröjä. Toki nuo käytännölliset asiat ovat ratkaistavissa - nimilomakkeen voi tosiaan allekirjoittaa juhlallisin menoin, tai voi seurata Davea, joka mustan kirjani mukaan lapsiensa juhlissa on julistanut juhlallisesti nimen ensi kertaa julkisesti yhteisön jäsenille. Jos haluat pitää kiinni rituaaleista, ei niitä oikein älyllisesti rehellisesti voi perustella tuollaisen käytännöllisyyden kautta - käytännön asioihin on aina uskonnoton ratkaisu. Sen sijaan eroan Davesta siinä, että minusta on ihan ymmärrettävää ja kestävää, jos ei-uskova haluaa kuitenkin kiinnittyä kulttuuripiirinsä uskonnollisiin traditioihin. Ja kuten Pupu osuvasti huomauttaa, uskominen ja ei-uskominen ei yleensä ole kovin mustavalkoista: harva kirkkoon kuuluva uskova on kuitenkaan fundamentalisti, jolloin usko onkin nimenomaan usein toiminnallista - siis osallistumista rituaaleihin, ei uskonnollisten lauseiden hyväksymistä tosiasiaväitteiksi. Daven käsitys suomalaisesta uskonnollisuudesta ei tunnu olevan kovin paljoa vapaa-ajattelijoiden käsitystä osuvampi.NuoriD kirjoitti:Mmm. En enää muista, miten lapsiemme nimet ilmoitettiin väestörekisteriin, kaiken järjen mukaan me vanhemmat täytimme jonkun lomakkeen ja lähetimme sen sinne. Jos haluaa välttämättä tehdä tuosta vaiheesta numeron, niin voihan sen lomakkeen täyttää siellä juhlissa.prosessi kirjoitti:Vaan kun mielestäni yksi niistä tärkeistä rituaalin osista on tuo virallinen osuus, jossa lapsi saa nimen joka lisätään virallisen tahon toimesta myös väestörekisteriin, eli tuo urpiaisen mainitsema (i)-kohta. Jos maistraatista voisi tilata jonkun suorittamaan tuon rituaalin ja kirkkorakennuksen kaltainen näyttävä tila olisi käytettävissäni ilmaiseksi toimituksen ajan, luopuisin mielelläni uskonnollisesta mantrasta. Eli ei onnistuisi shoppailu minulla.
Mutta toistan teesini: hengen laiskuutta ja uskovien pilkkaa ja hyväksikäyttöä.
Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut Elukan kanssa jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet (ja Elukkakin) lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Riemumieli kirjoitti:Virallinen kummi kuuluu ev.lut kirkkoon, mutta homoille pakanoille voi toki antaa jonkun lapun, kun eivät jumalattomina pakanoina mitään mistään kuitenkaan tajua.

Uskovaisena homona elo ei ole järin herkkua. Mieluummin on jumalallinen pakana. Jos vastaanotto on tasoa (mitä esim. himouskovainen sairaanhoitaja työkaverini aikoinaan kertoi), että parannetaan homoudesta ja niin syntyi taas yksi heteromies lisää naisille. Yllättäen esim. kyseinen tapaus muutti ulkomaille, missä varmaan tuuppaa ja ottaa kakkoseen riippuen mieltymyksistä.Riemumieli kirjoitti:Virallinen kummi kuuluu et.lut kirkkoon, mutta homoille pakanoille voi toki antaa jonkun lapun, kun eivät jumalattomina pakanoina mitään mistään kuitenkaan tajua.
-
- Kitisijä
NuoriD kirjoitti:Mulla on tosiaan ilmeisesti menkat tulossa, kun tämäkin vituttaa. Miksi ihmeessä kirkko nöyristelee ja nuoleskelee joka puolelle. Eiväthän pakanat nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!RP kirjoitti:Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset).
Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!NuoriD kirjoitti:Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Kai annoit niille "kummeille" Hesen alennuskupongit?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
En ole lukenut. Ehkä pitäisi, vaikka kyseinen hahmotelma valmiiksi muodostuttuaan luonnollista kyllä lakkasi kiinnostamasta. Kun tuollaisen hahmotelman on rakennellut valmiiksi, siitä ei enää tietenkään saa mitään irti. Jonkun toisen henkilön vastaavaan hahmotelmaan tutustuminen tietenkin voisi olla ihan mielenkiintoista.urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
Ehkä mun pitää suorittaa uskonreformi ja naulata teesini Helsingin Tuomikirkon seinään. Ei enää mitään ligh-uskovaista, miellytetään kaikkia ja kaikki pääsevät taivaaseen huttua.urpiainen kirjoitti:Daven käsitys suomalaisesta uskonnollisuudesta ei tunnu olevan kovin paljoa vapaa-ajattelijoiden käsitystä osuvampi.

-
- Kitisijä
No ei Auster (tietenkään!) mitään urpoja oppirakennelmia hahmottele, vaan kirjoittaa pikemminkin tarinoiden voimasta siinä, miten maailman koemme ja siitä, miten tarinoidessammekin päädymme kertomaan eri tarinoita, kuin mitä oikeastaan halusimme kertoa.prosessi kirjoitti:En ole lukenut. Ehkä pitäisi, vaikka kyseinen hahmotelma valmiiksi muodostuttuaan luonnollista kyllä lakkasi kiinnostamasta. Kun tuollaisen hahmotelman on rakennellut valmiiksi, siitä ei enää tietenkään saa mitään irti. Jonkun toisen henkilön vastaavaan hahmotelmaan tutustuminen tietenkin voisi olla ihan mielenkiintoista.urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
Kyllä voivat silloin, kun ymmärretään, että kyseessä eivät ole kirstillisessä mielessä kummit, vaan "kummit".urpiainen kirjoitti:Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!NuoriD kirjoitti:Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
-
- Kitisijä
Ja tämä eroaa siitä RP:n tapauksesta, niin, ei mitenkään?NuoriD kirjoitti:Kyllä voivat silloin, kun ymmärretään, että kyseessä eivät ole kirstillisessä mielessä kummit, vaan "kummit".urpiainen kirjoitti:Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!NuoriD kirjoitti:Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Liittyyks just nimeanto oleellisesti ev.lut. kastemenoihin? Oon varmaan ennenkin kysynyt, mut en muista, mitä on vastattu. Parhaiten tuntemani kristillisyys on ortodoksista mallia, ja siinähän ne ei liity toisiinsa. Nimeannolle on ortodoksis-kristillisten menojen käsikirjassa jokin oma toimituksensa, joka suoritetaan kastetta varhaisemmassa vaiheessa, mutta jota ei Suomessa paljoakaan toimitella.
Häihin ja hautajaisiin on, vaikka kirkkorakennuksen puute kyllä niissäkin haittaa. Mutta paperin täyttäminen ristiäisissä ei kyllä mitenkään voi vastata yhteisön edustajan läsnäoloa. Minun osaltani olisi myös älyllisesti epärehellistä väittää, että haluaisin kiinnittyä kulttuuripiirini uskonnollisiin traditioihin, kun niiden kohteena ollessanikin kiusallisesti keskityn niiden sisällön analysointiin enkä antaudu niiden vietäväksi. Hieman heikkoa tuollainen kiinnittyminen. Minä todella kaipaan Valtiollista Rituaalivirastoa vaikka maistraattien jatkeeksi.urpiainen kirjoitti:Jos haluat pitää kiinni rituaaleista, ei niitä oikein älyllisesti rehellisesti voi perustella tuollaisen käytännöllisyyden kautta - käytännön asioihin on aina uskonnoton ratkaisu.
Huomattavasti. Nimenantojuhlassa tiedetään, että kyseessä on ei-uskonnollinen juhla, jossa on imetty vaikutteita kristillisestä traditiosta nimeämällä lapselle kummit, mm. sen takia, että lapsista on kiva, että heillä on kummit.urpiainen kirjoitti:Ja tämä eroaa siitä RP:n tapauksesta, niin, ei mitenkään?NuoriD kirjoitti:Kyllä voivat silloin, kun ymmärretään, että kyseessä eivät ole kirstillisessä mielessä kummit, vaan "kummit".urpiainen kirjoitti:
Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!
Kastetilaisuus on kuitenkin kristillinen juhla, jossa lähtökohtaisesti aidosti uskotaan kristinuskoon, levitetään kristinuskoa ja otetaan lapsi kristillisen seurakunnan jäseneksi. Tähän ajatukseen sopii huonosti se, että lapselle otetaan leikkikummeja, joille annetaan oikean näköisiä leikkitodistuksia. Ainakaan papin ei pitäisi lähteä siihen mukaan, hänhän pilkkaa omaa oppiaan.
Viimeksi muokannut NuoriD, 15.06.2010 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ok, eli kyseessä on tavallaan kuvaus minun "oppirakennelmani" jumalaperspektiivistä.urpiainen kirjoitti:No ei Auster (tietenkään!) mitään urpoja oppirakennelmia hahmottele, vaan kirjoittaa pikemminkin tarinoiden voimasta siinä, miten maailman koemme ja siitä, miten tarinoidessammekin päädymme kertomaan eri tarinoita, kuin mitä oikeastaan halusimme kertoa.prosessi kirjoitti:En ole lukenut. Ehkä pitäisi, vaikka kyseinen hahmotelma valmiiksi muodostuttuaan luonnollista kyllä lakkasi kiinnostamasta. Kun tuollaisen hahmotelman on rakennellut valmiiksi, siitä ei enää tietenkään saa mitään irti. Jonkun toisen henkilön vastaavaan hahmotelmaan tutustuminen tietenkin voisi olla ihan mielenkiintoista.urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
-
- Kitisijä
Höpö höpö. Kirkko edellyttää kasteessa, että lapselle nimetään vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Ei kirkon näkökulmasta ole mitään leikkikummeja. Jos lapsen vanhemmat haluavat nimetä kummien lisäksi muita läheisiä kasteen todistajiksi, on toki ymmärrettävää, että kirkko tällaista yhteisöllisyyttä tukee, vaikka vanhemmat sitten kutsuisivatkin näitä todistajia kummeiksi. Kastetilaisuudessa tiedetään, että kyseessä on kristillinen juhla, jossa kristillisten kummien lisäksi huomioidaan ei-kristittyjä läheisiä antamalle heillekin rooli, mutta ei kummeina.NuoriD kirjoitti:Huomattavasti. Nimenantojuhlassa tiedetään, että kyseessä on ei-uskonnollinen juhla, jossa on imetty vaikutteita kristillisestä traditiosta nimeämällä lapselle kummit, mm. sen takia, että lapsista on kiva, että heillä on kummit.
Kastetilaisuus on kuitenkin kristillinen juhla, jossa lähtökohtaisesti aidosti uskotaan kristinuskoon, levitetään kristinuskoa ja otetaan lapsi kristillisen seurakunnan jäseneksi. Tähän ajatukseen sopii huonosti se, että lapselle otetaan leikkikummeja, joille annetaan oikean näköisiä leikkitodistuksia. Ainakaan papin ei pitäisi lähteä siihen mukaan, hänhän pilkkaa omaa oppiaan.
Juu, ilmeisesti ideana on antaa nimi, jotta vauva voidaan yksilöidä ja rekisteröidä, aikoinaan kirkonkirjoihin, nykyään niiden lisäksi väestörekisteriin. Eli se sama paperi luovutetaan siinä yhteydessä papille, jonka uskonnottomat postittavat maistraattiin. Kasteen liittäminen tuohon yksilön rekisteröintiin oli varmaan alunperin ajateltu niin, että vanhemmilla oli pakottava tarve kastaa lapset uskonnollisista syistä, mikä helpotti väestötietojen keräämistä. Entisaikoina kun lapset syntyivät kotona ilman mitään neuvolajärjestelmiä ja synnytyssairaaloita, jolloin viranomaisten oli vaikea saada tietoja näistä syntyneistä ilman keräämissysteemiä, joka kasteen kyseessä ollessa liittyi pelotteluun: lapsellesi käy huonosti ja joutuu kuoltuaan helvettiin, ellei sitä kasteta virallisen tahon toimesta.nastamuumio kirjoitti:Liittyyks just nimeanto oleellisesti ev.lut. kastemenoihin?
Kiinnitin huomiota tähän:urpiainen kirjoitti:Höpö höpö. Kirkko edellyttää kasteessa, että lapselle nimetään vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Ei kirkon näkökulmasta ole mitään leikkikummeja. Jos lapsen vanhemmat haluavat nimetä kummien lisäksi muita läheisiä kasteen todistajiksi, on toki ymmärrettävää, että kirkko tällaista yhteisöllisyyttä tukee, vaikka vanhemmat sitten kutsuisivatkin näitä todistajia kummeiksi. Kastetilaisuudessa tiedetään, että kyseessä on kristillinen juhla, jossa kristillisten kummien lisäksi huomioidaan ei-kristittyjä läheisiä antamalle heillekin rooli, mutta ei kummeina.NuoriD kirjoitti:Huomattavasti. Nimenantojuhlassa tiedetään, että kyseessä on ei-uskonnollinen juhla, jossa on imetty vaikutteita kristillisestä traditiosta nimeämällä lapselle kummit, mm. sen takia, että lapsista on kiva, että heillä on kummit.
Eli RP todistaa väkevästi, että nämä pakanatkin olivat täysivaltaisia kummeja, mutta ehkä kyseessä oli epätarkkuus, ja Kirkon silmissä he olivat näkymättömiä.RP kirjoitti:Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset).