Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
annepa
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

No nytpä tulee taas sitä ja tätä, mutta Dave, ihan oikeasti, se on sille koiralle parempi jos sen ei tarvi suojella laumaa, vahtia ympäristöä jne vaan se luottaa että isäntä/emäntä hoitaa sen osaston. Siis siteeraan vaan sitä Stilwelliä... Samalla vähenee ne vieraille haukkumisektin tod näk. Kokeilkaa. Ei siitä haittaakaan ole. Ja kyse ei siis tosiaan ole mistään karjumisesta vaan säntillisestä johdonmukaisuudesta. Se peruskäskykoulutuskin auttaa. Lisäksi koulutus rassaa koiran aivoja niin että se väsyy, vähenee räksytykset silläkin. Koulutettu, paikkansa laumassa tietävä väsynyt koira = onnellinen koira.

Ja ei, koiraa ei tarvi kouluttaa tuntikausia joka päivä. Se, että päätetään mitä koira ei saa tehdä ja mitä saa ja siitä pidetään sitten kiinni, on sitä koulutusta, ihan jokapäiväisessä ja jokahetkisessä elämässä. Käskykoulutus on erikseen, siihen riittää 5-15 min päivittäin. Sen voi myös naamioida leikiksi.

iii-STU!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti: Oletko sitä mieltä, että koiran saa hankkia ainoastaan, jos sen kanssa käy metsästämässä tms?
Kysymys ei ollu osoitettu mulle mutta olen sitä mieltä että koiran saa hankkia ainoastaan jos sen kanssa meinaa tehdä jotain, ihan mitä vaan mistä koira ja omistaja tykkää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Oletko sitä mieltä, että koiran saa hankkia ainoastaan, jos sen kanssa käy metsästämässä tms?
Kysymys ei ollu osoitettu mulle mutta olen sitä mieltä että koiran saa hankkia ainoastaan jos sen kanssa meinaa tehdä jotain, ihan mitä vaan mistä koira ja omistaja tykkää.
No. Chihuahuat ovat seurakoirarotu. Kyllä ne vuosituhansien saatossa ovat siihen jalostuneet.

Meillä on kolme lasta ja koirien kanssa leikitään paljon. Ei ainoa oikea tapa tehdä koiran kanssa jotain ole lähteä hirvimetsälle.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Meillä on kolme lasta ja koirien kanssa leikitään paljon. Ei ainoa oikea tapa tehdä koiran kanssa jotain ole lähteä hirvimetsälle.
No se leikkiminenhän ON sitä yhdessä tekemistä. Eikä olekaan ainoaa oikeaa tapaa.

Sen verran kuitenkin täytyy sanoa että on olemassa pösilöitä, jotka ottaa aktiivisen koirarodun sohvakoiraksi ja sitten ihmettelee sitä että koira tuhoaa kaiken. Chihu on varmaan hyvä seurakoirana mutta en ottais ihan esim alaskanmalamuuttia tai dalmatialaista seurakoiraksi jonka kanssa ei tehdä juuri mitään. Tällaistakin on nähty. Pöljää.

Ja tämä siis ei tarkoita että juuri te ette tee seurakoirienne kanssa juuri mitään, juuri sanoit päinvastaista.
NuoriD

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:
No se leikkiminenhän ON sitä yhdessä tekemistä. Eikä olekaan ainoaa oikeaa tapaa.

---
Ja tämä siis ei tarkoita että juuri te ette tee seurakoirienne kanssa juuri mitään, juuri sanoit päinvastaista.
Niisk. Luulin jo, että meinaat, että mä olen huono isä.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

En tuollaisesta vihjannut. Että koiralla pitäisi olla hyötykäyttöä? Monet koiraharrastajien puuhat voivat olla koirallekin hauskoja, mutta asiallisesti ottaen ihan turhia. Ja se metsästäminenkin on nykyään tarpeetonta, helevetin kallista lihaahan se.

Kunhan yleensä en ymmärrä pikkukoiran haluamista. Siihen liittyen joidenkin vaan ei ehkä sinun kääpiokoiraihmisten asenne elukoihin.

Vaikkakin mikä vaan koirarotu on kaukana sudesta, niin itse en haluaisi jotain minikokoista lamppuharjaa. Ja mieluummin vielä koiran, jolla on jotain jäljellä petoeläimen saalistusvietistä. Jäljellä kosketus luontoon.

Sinuakin olen pitänyt hieman rajoitteisena eläimistä tajuamisen ja eläinten kunnioittamisen suhteen. Ja spekuloin, että asenteesi voisi olla toinen, jos koirat olisivat huomioitavamman kokoisia jolloin ehkä tarkkailisit niiden minipsyykeä tarkemmin. Ja asunnon ulkopuolella joutuisit kiinnittämään enemmän huomiota niiden ja ulkomaailman suhteeseen, muutenkin kuin (arvaan) pitämällä niitä aina hihnassa.

Sekin vielä, että jos koirat sinua oikeasti kiinnostaisi muuten kuin sori seuraleluina, niin totta kai olisit lukenut koiraoppaita ja duunannut jonkinlaisen peruskoulutuksen. Noin pienet menee muuten vaan siinä jaloissa, hassusöpöjä, juujuu.

Kuten Annepa toteaa, jonkimmoiset tavat ja varsinainen käskykoulutus on eri asia. Jälkimmäiseen käytimme varmaan epäortodoksisesti korruptiomenetelmää, eli kehujen ja taputusten lisäksi lisäksi koiransuklaata. Hyvin toimi ja opittua ei tarvitse suklaata.

Tosin off-off topic -anekdoottina kerran erehdyimme palkitsemaan koiraa kun se keksi heitellä isoa puruluutaan päänsä heilautuksella. Siitähän ei sitten loppua tullut, aika ajoin heitteli mitä vaan suklaan toivossa, kolahtelivat kattolamppuihin :D
Viimeksi muokannut Gat, 05.08.2010 18:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Dave, koiran kouluttamatta jättäminen on perseestä ja johtaa koiran kärsimykseen. Pieniä koiria täytyy kouluttaa siinä missä suuriakin. Olisitte ottaneet kissoja, jos kouluttaminen ei kiinnosta.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

EveryWoman kirjoitti:Dave, koiran kouluttamatta jättäminen on perseestä ja johtaa koiran kärsimykseen. Pieniä koiria täytyy kouluttaa siinä missä suuriakin. Olisitte ottaneet kissoja, jos kouluttaminen ei kiinnosta.
EW kirjoittaa jotakin lyhyesti ja ytimekkäästi perustellen. Nyt on sekin ihme nähty. :)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
NuoriD

EveryWoman kirjoitti:Dave, koiran kouluttamatta jättäminen on perseestä ja johtaa koiran kärsimykseen. Pieniä koiria täytyy kouluttaa siinä missä suuriakin. Olisitte ottaneet kissoja, jos kouluttaminen ei kiinnosta.
Voi helevetin helevetti. Mikä koirakuiskaaja sä olet.

Nyt kiskaisen palkokasvin sieraimeen. Mistä vitusta sä tiedät mitään meidän koirien mahdollisista kärsimyksistä.
Viimeksi muokannut NuoriD, 05.08.2010 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä

^Tuo on, tai ainakin sen pitäisi olla, yleistietoa. Asiasta kerrotaan suunnilleen heti ensimmäiseksi kaikissa koiran hankintaa suunnitteleville tarkoitetuissa tietolähteissä.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
Voi helevetin helevetti. Mikä koirakuiskaaja sä olet.
Älä nyt, minusta tuntuu että teillä on tapakoulutusta annettu, koska sanoit että koiran teille muriseminen on karsittu pois. Ei koiran tarvi osata istua, antaa tassua tai tuoda keppiä takasin. Minusta - koska olen koirakuiskaaja - tapakoulutus riittää, ei koiran tarvi mikään sirkuselukka olla. Se käskykoulutus on sit sitä aktivointia, jota te teette jo leikkimällä.

Mutta pliis, tapakouluttakaa lisää, jos koira ärisee lauman ulkopuolisille.
NuoriD

EveryWoman kirjoitti:^Tuo on, tai ainakin sen pitäisi olla, yleistietoa. Asiasta kerrotaan suunnilleen heti ensimmäiseksi kaikissa koiran hankintaa suunnitteleville tarkoitetuissa tietolähteissä.
Kyse on nyt tietysti siitä, mitä koiran kouluttamisella tarkoitetaan.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti: Nyt kiskaisen palkokasvin sieraimeen. Mistä vitusta sä tiedät mitään meidän koirien mahdollisista kärsimyksistä.
Siitä että koira ärisee lauman ulkopuolisille olennoille.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Meidän pikku-Stiina paskansi tänään housuunsa. Ja ihan selvinpäin! Mitrolle ostettiin uudet kurahousut, kun oli mennyt myymään vanhat tarhassa. Koirilta tulee joskus pyllystä kakkaa, ja ne on lapioitava Siwan pussiin talteen. Ne voi purkittaa ja myydä naapurin teineille nuuskana. Tintin koiran nimi on Milou.
EveryWoman
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:Nyt kiskaisen palkokasvin sieraimeen. Mistä vitusta sä tiedät mitään meidän koirien mahdollisista kärsimyksistä.
En pyri pahoittamaan mieltäsi. Olen pahoillani, jos tässä nyt sivuvaikutuksena saatiin sellaistakin aikaan. Kärsimyksistä kts. annepan kommentti yllä.
NuoriD

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Nyt kiskaisen palkokasvin sieraimeen. Mistä vitusta sä tiedät mitään meidän koirien mahdollisista kärsimyksistä.
Lauman ulkopuolisille jäsenille äriseminen taitaa kyllä hyvinkin olla koiran lajityypillistä käytöstä.

Mihin perustuu TIETO siitä, että lajityypillisen käytöksen pois kitkeminen ehdollistamalla tekisi koirasta onnellisemman?

Sen pois kitkeminen on toki ihmisen kannalta hyödyllistä, mutta mistä tiedämme, että se lisää koiran onnellisuutta?

Ihminenkin voidaan orjuuttaa tehokkaasti, mutta ei se takaa ihmisen onnellisuutta.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Minusta alkaa vähän tuntumaan siltä, ettei edes koirasi tunne itseään.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Lauman ulkopuolisille jäsenille äriseminen taitaa kyllä hyvinkin olla koiran lajityypillistä käytöstä.

Mihin perustuu TIETO siitä, että lajityypillisen käytöksen pois kitkeminen ehdollistamalla tekisi koirasta onnellisemman?

Sen pois kitkeminen on toki ihmisen kannalta hyödyllistä, mutta mistä tiedämme, että se lisää koiran onnellisuutta?

Ihminenkin voidaan orjuuttaa tehokkaasti, mutta ei se takaa ihmisen onnellisuutta.
On, mutta lauman johtaja vahtii laumaa ja suojelee sitä ulkopuolisilta uhilta. Jos koira ärisee vieraille, se tod näk vahtii laumaansa (tai sitä ei ole kakarana sosiaalistettu ja se pelkää, mikä ei ole yhtään parempi) ja luulee olevansa laumansa pomo. Eikö ihmisen pitäisi olla laumansa pomo? Etkö ole katsonut "It's me or the dog" -sarjaa? Siinä on monia pikkukoiria ja isompiakin pistetty kuriin ja järjestykseen, ihmiset ovat ottaneet laumanjohtajuuden takaisin ja sen jälkeen koira on ollut kuin unelma, rentoutunut, sosiaalinen ja onnellinen.

Meillä esim kun tulee vieraita, niin ihmiset (=minä ja hellu) tervehditään vieraita ensin, eli osoitetaan että tämä porukka on ok eikä sitä tarvi pelätä. Sen jälkeen koira päästetään haistelemaan ja höösäämään ja kun koira on rauhoittunut niin sitten vasta ne vieraat saavat tervehtiä koiraa. Tämä viimeinen ihan oman ja vieraiden mukavuuden takia, ennen pitkää koira oppii että vieraille ei tarvi höösätä, voi tervehtiä silleen sivistyneesti. Ei tämä käden käänteessä käy.... Mutta voittoja on jo saavutettu: koira ei enää hypi vasten kun joku (vaikka me) tullaan ovesta sisään.
EveryWoman
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:Lauman ulkopuolisille jäsenille äriseminen taitaa kyllä hyvinkin olla koiran lajityypillistä käytöstä.
Erilaiset stressireaktiot ovat ihmisellekin lajityypillisiä, mutta eivät ne silti ole hyväksi terveydelle.
Kauko Säädin

Viesti Kirjoittaja Kauko Säädin »

annepa kirjoitti:On, mutta lauman johtaja vahtii laumaa ja suojelee sitä ulkopuolisilta uhilta. Jos koira ärisee vieraille, se tod näk vahtii laumaansa (tai sitä ei ole kakarana sosiaalistettu ja se pelkää, mikä ei ole yhtään parempi) ja luulee olevansa laumansa pomo.
Niin tiukkaa bullshittiä että oli pakko nauraa. Kaikkien koiraeläinten lauman jäsenet vahtivat koko laumaa. Pomo-ongelma on siinä vaiheessa jos koira käyttäytyy lauman sisällä vinoutuneesti. Vahtivietistä kurmoottaminen on koiran lajityypillisen käyttäytymisen estämistä. Toki usein tarpeen tiheässä asutuksessa.
elco

Taas tuli hyvä mieli, etten tilaa hesaria.

Vähän aina aprikoituttaa, notta näinköhän se naiskuva on missään muualla noin kokonaisuutena parempi kuin länsimaissa. Toisekseen, pitäkää rasistina ja insinöörinä, mutta minun on täysin mahdotonta kuvitella, että HY:n "Maailman Kulttuurien Laitos" tuottaisi mitään positiivista tähän maailmaan - mitä omalta osaltaan Sanni Saarinenkin raivolla todistaa.

"Muslimifeministit"?!1 Päässä liikkuu, ei mitään.
annepa
Kitisijä

Kauko Säädin kirjoitti:
annepa kirjoitti:On, mutta lauman johtaja vahtii laumaa ja suojelee sitä ulkopuolisilta uhilta. Jos koira ärisee vieraille, se tod näk vahtii laumaansa (tai sitä ei ole kakarana sosiaalistettu ja se pelkää, mikä ei ole yhtään parempi) ja luulee olevansa laumansa pomo.
Niin tiukkaa bullshittiä että oli pakko nauraa. Kaikkien koiraeläinten lauman jäsenet vahtivat koko laumaa. Pomo-ongelma on siinä vaiheessa jos koira käyttäytyy lauman sisällä vinoutuneesti. Vahtivietistä kurmoottaminen on koiran lajityypillisen käyttäytymisen estämistä. Toki usein tarpeen tiheässä asutuksessa.
Jos Cesar Milan ja Victoria Stillwell puhuu niin tiukkaa bulshittiä että pistää naurattaan niin mikäs siinä. Kyllä minä kuitenkin niitä uskon ennenkö jotain nimetöntä kakea.

Kyllä mullakin koira antaa varoitushaukkuja joskus esim pihalla ko minä oon sisällä tai sisälläkin ko minä oon nukkumassa tai toisessa huoneessa, mikä on MUN mielestä ihan ok. Sen jälkeen kuitenkin minä meen kattoon mille se haukkuu, kiitän sitä vahtimisesta ja ilmotan että minä vahin, vaara ohi. Haukku loppuu siihen.

Vieraille murisemisesta sen verran, että miksi koira murisisi vieraille (paitsi jos se pelkää, mutta miksipä se hyvän pomon laumassa pelkäis), paitsi vahtiakseen? Jos pomo menee vieraan asian ohi huomioimatta sitä suuremmin, ei koiran tarvi murista tai vahtia.

Mulla on pienoinen haukkuongelma, onneksi tuo koira ei ole kova haukkumaan kotioloissa. Sitä ei kuitenkaan saa kuulema kieltää haukkumasta, siinä voi käydä niin että se ei hauku sitten ollenkaan. Ees hirviä. Which would be bad.
annepa
Kitisijä

elco kirjoitti:
"Muslimifeministit"?!1 Päässä liikkuu, ei mitään.
Tssa sulla musufemmaa.

En ole lukenut. Vielä. On kyllä listalla.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti:Vähän aina aprikoituttaa, notta näinköhän se naiskuva on missään muualla noin kokonaisuutena parempi kuin länsimaissa.
Samaa mieltä. Välillä on huonot valot tai liikaa photaria, mutta yleisesti ottaen länsimaista tulee parhaat naiskuvat, erityisesti euroopasta.
elco

annepa kirjoitti:
Tssa sulla musufemmaa.

En ole lukenut. Vielä. On kyllä listalla.
So? Ei ollut kummoinen villi arvaus missä tämäkin Irshad vaikuttaa: mustimmassa muslimimaassa vai jossain länsimaassa. Toisekseen, tämä Irshad ei näytä "vapaaehtoisesti" pukeutuvan säkkiin, vaikka Maailman Kulttuurien Laitos väittääkin sen olevan musliminaisten oma valinta; ja niinhän se tietenkin onkin - länsimaissa.