Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
annepa
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

elco kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Tssa sulla musufemmaa.

En ole lukenut. Vielä. On kyllä listalla.
So? Ei ollut kummoinen villi arvaus missä tämäkin Irshad vaikuttaa: mustimmassa muslimimaassa vai jossain länsimaassa. Toisekseen, tämä Irshad ei näytä "vapaaehtoisesti" pukeutuvan säkkiin, vaikka Maailman Kulttuurien Laitos väittääkin sen olevan musliminaisten oma valinta; ja niinhän se tietenkin onkin - länsimaissa.
Vajaa speksi. Hait muslimifeministiä. Määrittelystä puuttui lokaatio.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kauko Säädin kirjoitti:
annepa kirjoitti:On, mutta lauman johtaja vahtii laumaa ja suojelee sitä ulkopuolisilta uhilta. Jos koira ärisee vieraille, se tod näk vahtii laumaansa (tai sitä ei ole kakarana sosiaalistettu ja se pelkää, mikä ei ole yhtään parempi) ja luulee olevansa laumansa pomo.
Niin tiukkaa bullshittiä että oli pakko nauraa. Kaikkien koiraeläinten lauman jäsenet vahtivat koko laumaa. Pomo-ongelma on siinä vaiheessa jos koira käyttäytyy lauman sisällä vinoutuneesti. Vahtivietistä kurmoottaminen on koiran lajityypillisen käyttäytymisen estämistä. Toki usein tarpeen tiheässä asutuksessa.
Hyvä pointti.
Eihän koiran alkumuodon suden lauma toimi kuin gorillalauma tai leijonalauma, joissa laumanjohtajan lähes ainoa homma on huolehtia puolustuksesta. Vaan on tasa-arvoisempi perhe, jossa kaikki hoitavat puolustusta.

Kotikoiran vahtimisvietti on ihan tarpeellinen vihamielisiä tunkeutujia tai muuten vaan reviirille yllättäen tulevia torjumaan. Meidänkin haukkui kuin raivopää ja syöksyi kohti, pelästyttäen jopa lapinreissulla telttapaikkaa eli silloista reviiriä lähestyvät vieraat ihmiset. Täällä maalla omaksui pihalta lepopaikan, jossa saattoi tarkkailla joka suuntaan. Käytännössä se pehmo ensin paskat housuun säikäytettyään heilutti häntää ulkopuolisille.

Mutta sellaista kuin Davella (?) en ole kyllä missään kokenut, että koira suhtautuisi aggressiivisesti isäntäväen MUKANA tuleviin ja isäntäväen HYVÄKSYMIIN vieraisiin. Ylikorostunut suojeluvietti, jota ei kääpiokoiran jalostuksessa ole karsittu? Vai onko koira niin tyhmä, ettei huomaa, että nuo onkin alfapariskunnan kavereita? Vai niin huomiotta jätetty, että kokee olevansa yksin? Vai sittenkin luulee olevansa laumanjohtaja?

Siihen että koira totutettaisiin että vain ihmiset saavat puolustaa... vahtikoiralle tai suojelukoiralle se ei sovi.

Entäs tilanne, jossa toinen koira hyökkää oman koiran kimppuun? Sai koira puolustaa laumaansa tai ei, niin koirasysteemissähän laumanjohtajan, vaikka ihmisen pitäisi puuttua peliin ja kurmuuttaa sitä vierasta koiraa. Mutkun ihmiskulttuuriin ei oikein sovi satuttaa toisen ihmisen koiraa!

Itse olen toisen koiraa joutunut estämään vain pari kertaa.
Meillä Varkaudessa oli porukka, joka iltaisin kokoontui leikittämään koiriaan. Irrallaan tietty ilman mitään vitun koirapuistokaan. Mielestäni varsinkin nuorelle koiralle on oleellista tottua olemaan ja leikkimään muiden koirien kanssa. No jossain vaiheessa koirallani ja naapurin kultaisella noutajalla meni sukset ristiin. Eka tositappelu saatiin keskeytettyä (huom meitin koira oli silloin päällimmäisenä!) , tokalla kertaa minä jalalla työnsin (melkein monotin) sen noutajan pois ennen ilmeistä hyökkäystään. Jos olisi käynyt vielä minun kimppuun, mun olis pitänyt kurmuuttaa sitä.

Toisen kerran ei liittynyt suoraan koiraamme, mutta yksi vain vuoden vanha saksanpaimenkoira ei päästänyt hanskakädestäni irti. Ei millään. Joten ensin löin sitä kurkkuun ja sitten kaadoin sen ja kävelin yli. Jälkeenpäin nolotti, saako toisen koiraa niin kurmuuttaa.

Mutta siis periaatteessa: eiköhän koira nimenomaan oleta, että ihmislaumanjohtajat todella puolustaa koiraa juuri tuollaisissa tapauksissa. Jos laumanjohtajia ollenkaan ovat. Mutta se ei ole soveliasta, joten katsotaan sivusta vain?
Kauko Säädin

Viesti Kirjoittaja Kauko Säädin »

Gat kirjoitti:Mutta sellaista kuin Davella (?) en ole kyllä missään kokenut, että koira suhtautuisi aggressiivisesti isäntäväen MUKANA tuleviin ja isäntäväen HYVÄKSYMIIN vieraisiin. Ylikorostunut suojeluvietti, jota ei kääpiokoiran jalostuksessa ole karsittu? Vai onko koira niin tyhmä, ettei huomaa, että nuo onkin alfapariskunnan kavereita? Vai niin huomiotta jätetty, että kokee olevansa yksin? Vai sittenkin luulee olevansa laumanjohtaja?
Kikahukien kohdalla usein kyse on vain siitä, että ne pelkäävät. Ja kun koira pelkää, se ärhentelee tai alistuu. Pienillä koirilla varsin lajityypillinen ongelma, joka ei johdu huonosta kasvatuksesta. Esimerkiksi kenneliä pitävä ystäväni ei koskaan saanut kääpiömäyräkoiraansa lopettamaan vieraille ärhentelyä, vaikka kaikki muut koiransa olivat suorastaan ohjelmoituja käyttäytymään. Ärhenteli pitkään jopa tulevalle puolisolle joka kävi hänen luonaan useita kertoja viikossa. Muutoin otus totteli omistajaansa virheettä.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Gat kirjoitti:Meillä Varkaudessa oli porukka, joka iltaisin kokoontui leikittämään koiriaan. Irrallaan tietty ilman mitään vitun koirapuistokaan. Mielestäni varsinkin nuorelle koiralle on oleellista tottua olemaan ja leikkimään muiden koirien kanssa. No jossain vaiheessa koirallani ja naapurin kultaisella noutajalla meni sukset ristiin. Eka tositappelu saatiin keskeytettyä (huom meitin koira oli silloin päällimmäisenä!) , tokalla kertaa minä jalalla työnsin (melkein monotin) sen noutajan pois ennen ilmeistä hyökkäystään. Jos olisi käynyt vielä minun kimppuun, mun olis pitänyt kurmuuttaa sitä.

Toisen kerran ei liittynyt suoraan koiraamme, mutta yksi vain vuoden vanha saksanpaimenkoira ei päästänyt hanskakädestäni irti. Ei millään. Joten ensin löin sitä kurkkuun ja sitten kaadoin sen ja kävelin yli. Jälkeenpäin nolotti, saako toisen koiraa niin kurmuuttaa.
Sähän tosiaan olit se sekopää, jonka mielestä koirien pitää antaa kulkea vapaana? Että mitä siinä jos nyt vähän sitten repii kakaraltakin käden irti, kunhan saa toteuttaa lajityypillisiä vaistojaan. Sairasta.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kauko Säädin kirjoitti:
annepa kirjoitti:On, mutta lauman johtaja vahtii laumaa ja suojelee sitä ulkopuolisilta uhilta. Jos koira ärisee vieraille, se tod näk vahtii laumaansa (tai sitä ei ole kakarana sosiaalistettu ja se pelkää, mikä ei ole yhtään parempi) ja luulee olevansa laumansa pomo.
Niin tiukkaa bullshittiä että oli pakko nauraa. Kaikkien koiraeläinten lauman jäsenet vahtivat koko laumaa. Pomo-ongelma on siinä vaiheessa jos koira käyttäytyy lauman sisällä vinoutuneesti. Vahtivietistä kurmoottaminen on koiran lajityypillisen käyttäytymisen estämistä. Toki usein tarpeen tiheässä asutuksessa.
Hyvä Tix, tulivatko rahat jo Caymansaarille?

Koiraeläimen luonnolliseen lajityypilliseen käytökseen kuuluu lauman reviirin suojelu. Se on koiran mitä lajityypillisintä käytöstä ja yleensä eläinoikeusgurut korostavat, miten tärkeää on, että eläin saa toteuttaa lajityypillistä käytöstään.

Koiran vahtivietin poiskitkeminen/rajoittaminen on ihmisen kannalta hyödyllistä. En kuitenkaan usko, että se mitenkään lisää koiran onnellisuutta.

Ew ja Annepa sekoittavat ihmiselle hyödyllisen/mukavan käytöksen koiran onnellisuuteen.

On toki ymmärrettävää, että koiran omistajan on mukavampi ajatella, että alistamalla lajityypillisestä käytöksestä pois kitketty koira olisi onnellisempi, kuin koira, jolle näin ei olisi tehty.

EW:hän on jo Nastiksellekin luennoinut aivopesun tehokkuudesta ja hyvin näyttää toimivan. Kun haluaa uskoa jotain, niin joskus uskoo.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
Koiran vahtivietin poiskitkeminen/rajoittaminen on ihmisen kannalta hyödyllistä. En kuitenkaan usko, että se mitenkään lisää koiran onnellisuutta.

Ew ja Annepa sekoittavat ihmiselle hyödyllisen/mukavan käytöksen koiran onnellisuuteen.
Minä huomasin ajatusvirheeni ja korjasinkin sitä jo. Luitko?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Koiraeläimen luonnolliseen lajityypilliseen käytökseen kuuluu lauman reviirin suojelu. Se on koiran mitä lajityypillisintä käytöstä ja yleensä eläinoikeusgurut korostavat, miten tärkeää on, että eläin saa toteuttaa lajityypillistä käytöstään.

On toki ymmärrettävää, että koiran omistajan on mukavampi ajatella, että alistamalla lajityypillisestä käytöksestä pois kitketty koira olisi onnellisempi, kuin koira, jolle näin ei olisi tehty.
No jos minä saisin päättää, ihmiset eivät pitäisi lemmikkieläimiä. Ei ole minun syytäni että niitä pidetään.

Tilanteessa, jossa ihmisellä nyt kuitenkin on koira, sen ei voida antaa käyttäytyä lajityypillisesti kaikilla elämänalueilla. Ihminen esimerkiksi tukahduttaa koiransa seksuaalisuuden lähes täydellisesti. Tämän rinnalla en pitäisi kovin pahana sitä, että koira myös opetetaan olemaan käyttäytymättä aggressiivisesti silloin, kun aggressioon ei ole mitään syytä. Stilwell ja muut järkevät tyypit eivät suosittele alistamista vaan oikeaa kouluttamista. Kuka tahansa noita ohjelmia katsonut näkee omilla silmillään, missä tilassa ihmisten keskellä elävä koira on onnellisempi: koulutettuna vai kouluttamattomana. Siis jos nyt ylipäänsä kykenee tunneaistimillaan mitään havaitsemaan.

Kuten sanottu, ihminenkään ei käyttäydy kaikissa tilanteissa itselleen lajityypillisesti, eikä lajityypillinen käyttäytyminen aina johda suurempaan onnellisuuteen. Se, että koiran pitää saada stressaantua vieraista ihmisistä, koska tämä on sille lajityypillistä, kuulostaa ihan puhtaasti väistelyltä ja omaan itsepetokseen takertumiselta.
NuoriD

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:

Minä huomasin ajatusvirheeni ja korjasinkin sitä jo. Luitko?
En vielä. Nyt menen lukemaan.

edit: minkä korjauksen teit?
Viimeksi muokannut NuoriD, 06.08.2010 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Kauko Säädin kirjoitti: Kikahukien kohdalla usein kyse on vain siitä, että ne pelkäävät. Ja kun koira pelkää, se ärhentelee tai alistuu. Pienillä koirilla varsin lajityypillinen ongelma, joka ei johdu huonosta kasvatuksesta. Esimerkiksi kenneliä pitävä ystäväni ei koskaan saanut kääpiömäyräkoiraansa lopettamaan vieraille ärhentelyä, vaikka kaikki muut koiransa olivat suorastaan ohjelmoituja käyttäytymään. Ärhenteli pitkään jopa tulevalle puolisolle joka kävi hänen luonaan useita kertoja viikossa. Muutoin otus totteli omistajaansa virheettä.
Täytyy taas laittaa uusi tilisiirto Caymansaarille.

Mun käsittääkseni tuo meidän toinen chihu haukkuu, koska pelkää.

Se ei hauku lapsille, mutta vieraille aikuisille ja vieraille koirille se haukkuu.

Kun se sitten tutustuu aikuiseen, niin haukkuminen loppuu. Muita koiria se ei oikein tunne, paitsi toisen chihumme.
NuoriD

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Koiraeläimen luonnolliseen lajityypilliseen käytökseen kuuluu lauman reviirin suojelu. Se on koiran mitä lajityypillisintä käytöstä ja yleensä eläinoikeusgurut korostavat, miten tärkeää on, että eläin saa toteuttaa lajityypillistä käytöstään.

No jos minä saisin päättää, ihmiset eivät pitäisi lemmikkieläimiä. Ei ole minun syytäni että niitä pidetään.

Tilanteessa, jossa ihmisellä nyt kuitenkin on koira, sen ei voida antaa käyttäytyä lajityypillisesti kaikilla elämänalueilla. Ihminen esimerkiksi tukahduttaa koiransa seksuaalisuuden lähes täydellisesti. Tämän rinnalla en pitäisi kovin pahana sitä, että koira myös opetetaan olemaan käyttäytymättä aggressiivisesti silloin, kun aggressioon ei ole mitään syytä. Stilwell ja muut järkevät tyypit eivät suosittele alistamista vaan oikeaa kouluttamista. Kuka tahansa noita ohjelmia katsonut näkee omilla silmillään, missä tilassa ihmisten keskellä elävä koira on onnellisempi: koulutettuna vai kouluttamattomana. Siis jos nyt ylipäänsä kykenee tunneaistimillaan mitään havaitsemaan.

Kuten sanottu, ihminenkään ei käyttäydy kaikissa tilanteissa itselleen lajityypillisesti, eikä lajityypillinen käyttäytyminen aina johda suurempaan onnellisuuteen. Se, että koiran pitää saada stressaantua vieraista ihmisistä, koska tämä on sille lajityypillistä, kuulostaa ihan puhtaasti väistelyltä ja omaan itsepetokseen takertumiselta.
Kyllähän me noita koiria olemme tapakouluttaneet: perheen jäsenillemme ne eivät ärhentele.

Mutta toki olisi hyvä saada tuolta toiselta vielä vieraille vieraillekin ärhentely pois. En kuitenkaan usko, että se lisäisi sen onnellisuutta, mutta se olisi meidän ja muiden ihmisten kannalta mukavaa.
NuoriD

EveryWoman kirjoitti: Kuten sanottu, ihminenkään ei käyttäydy kaikissa tilanteissa itselleen lajityypillisesti.
Miten niin?
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti: edit: minkä korjauksen teit?
annepa kirjoitti: Kyllä mullakin koira antaa varoitushaukkuja joskus esim pihalla ko minä oon sisällä tai sisälläkin ko minä oon nukkumassa tai toisessa huoneessa, mikä on MUN mielestä ihan ok. Sen jälkeen kuitenkin minä meen kattoon mille se haukkuu, kiitän sitä vahtimisesta ja ilmotan että minä vahin, vaara ohi. Haukku loppuu siihen.
Tämähän on koiran lauman vahtimista. En pidä pahana. Ei pönteri kuitenkaan esim vieraille hauku lenkillä tai kun vieraita tulee kylään. Se haluaa vain leikkiä.

Lisäksi, jos koira pelkää vieraita, niin oisko se merkki siitä että se ei oikeen luota pomoon eli siihen lauman ihmiseen joka siinä on läsnä? Vai onko joku vieras joskus kiusannut sitä? Esim äitin nöffiherra ei tykkää pienistä lapsista koska naapurin kakarat on saatana kiusanneet sitä aidan läpi kepillä tökkimällä. Ihan ymmärrettävää että lapset sitten ärsyttää. Kun se tutustuu johonkin lapseen ja hoksaa että se onkin mukava heppu, niin ei se sit enää luimistele. En tiedä miten tämän ongelman saisi hoidettua. Nyt se hoidetaan niin että lapset ei tule nöffin likelle noin vain.

Minä luulen että jos se tejän koira haukkuu siksi että se pelkää ja se haukku (tai siis pelko) saadaan loppumaan niin koira on todellakin onnellisempi sen jälkeen.

Kun se alkaa haukkua, niin mitä te teette? Rauhoitteletteko? Hyvittelettekö?
Kauko Säädin

Viesti Kirjoittaja Kauko Säädin »

Kaksi keinoa saada pelkoa vähennettyä pieniltä koirilta jotka tiedän toimiviksi ovat turvan tuominen ottamalla koira syliin, jolloin se rauhoittuu ja vieraiden kohtaamisen harjoittelu. Jos vieraan pyytää asettumaan kyykkyyn tms. epäuhkaavalla tavalla koiran eteen ja tarjoamaan jonkin pienen herkun koiralle katsomatta sitä silmiin, koira voi oppia että uudet ihmiset ovat hyvä juttu.

Se, että koira lakkaa haukkumasta tuttuja osoittaa että kyse on pelosta. Jos koira on luonteeltaan pelokas, mikään koulutus ei välttämättä auta.
NuoriD

annepa kirjoitti:

No tänään aamulla se haukkui toista koiraa joka meni katua pitkin talomme ohi, olimme jo menossa kotiin.

Nyt tämän ketjun takia tunsin piston sydämessäni ja otin sitä tiukasti niskasta kiinni ja kielsin - ei vaikutusta.

Vasta kun painoin niskasta maahan ja puristin kovempaa, hiljeni. Heti, kun päästin irti, niin meinaisi alkaa haukkumaan taas. Sitten taas sama.

Olen mä samaa tehnyt joskus aiemminkin.
annepa
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:

Vasta kun painoin niskasta maahan ja puristin kovempaa, hiljeni. Heti, kun päästin irti, niin meinaisi alkaa haukkumaan taas. Sitten taas sama.

Olen mä samaa tehnyt joskus aiemminkin.
Hankalaa kun ei tiedä miksi se haukkuu. Onko sillä korvat luimussa? Häntä koipien välissä? Selkä köyryssä? Vai onko se tomerana pää pystyssä ja häntä suorana?

Minä olen antanut itseni ymmärtää että jos koiralla on epätoivottua käytöstä, sitä ei saa huomioida paitsi että sen voi keskeyttää esim kovalla äänellä tai napakalla kiellolla. Jos epätoivottu käytös on pelkoa, niin sitten sitä ei varsinkaan saa huomioida. Esim pönteri säikähti ukkosta kun ekan kerran kuuli. En reagoinut mitenkään, en edes katsonut koiraan. Eipä se enää kovin siitä hätkähtele. Jos koiraa rauhoittelee kun epätoivottua käytöstä esiintyy, niin se koira tajuaa sen niin että nyt häntä paijataan kun hän käyttäytyy näin, tämä on siis hyvä käytös.

Minulla sattuu olemaan tässä käsillä Stillwellin kirja, ja olinpas pöljä että en ite tajunnu siedätyshoitoa. Siis Stillwell neuvoo että koira pitää opettaa ajattelemaan että vieraat ovat hyvä juttu. Helpoten se käy niin että otetaan lenkille (tai kun on vieraita tulossa niin ovelle) herkkuja. Aina kun vieras tulee vastaan niin annetaan herkku ENNEN kun on haukku alkanut. Ja kehutaan niin maan perkleesti. Jos haukku kuitenkin alkaa, niin kielto (mulla se on äkänen älähys) ja poistuminen paikalta. Kotona jos tulee vieraita niin vieraat voi antaa niitä herkkuja mutta eivät muuten huomioi koiraa. jos koira haukkuu ovella niin kielto ja poisto ovelta. Tämä on siis suoraan siitä kirjasta. Minusta kuulostaa järkevältä. Pikafixiä ei ole tälläkään luvassa, pitkäjänteisyyttä kaivataan.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kauko Säädin kirjoitti:
Gat kirjoitti:Mutta sellaista kuin Davella (?) en ole kyllä missään kokenut, että koira suhtautuisi aggressiivisesti isäntäväen MUKANA tuleviin ja isäntäväen HYVÄKSYMIIN vieraisiin. Ylikorostunut suojeluvietti, jota ei kääpiokoiran jalostuksessa ole karsittu? Vai onko koira niin tyhmä, ettei huomaa, että nuo onkin alfapariskunnan kavereita? Vai niin huomiotta jätetty, että kokee olevansa yksin? Vai sittenkin luulee olevansa laumanjohtaja?
Kikahukien kohdalla usein kyse on vain siitä, että ne pelkäävät. Ja kun koira pelkää, se ärhentelee tai alistuu. Pienillä koirilla varsin lajityypillinen ongelma, joka ei johdu huonosta kasvatuksesta. Esimerkiksi kenneliä pitävä ystäväni ei koskaan saanut kääpiömäyräkoiraansa lopettamaan vieraille ärhentelyä, vaikka kaikki muut koiransa olivat suorastaan ohjelmoituja käyttäytymään. Ärhenteli pitkään jopa tulevalle puolisolle joka kävi hänen luonaan useita kertoja viikossa. Muutoin otus totteli omistajaansa virheettä.
Jälleen yksi syy olla hankkimatta kääpiörotuja :D
Nyt tuli ihan mutuna mieleen, että lähempänä ihmisen kokoa oleva kotikoira ehkä huomioidaan paremmin, minkä lisäksi kokonsa takia ehkä tuntee itsekin olevansa paremmin osa ihmisten maailmaa. Eikä kuin jättiläisten maassa kaikkia pelkäävä lilliputti.

Minkähänlaista olis (meitin railakkaasti harrastama) leikkitappelu tai edes köydenveto kiahuakuakokomekikin kanssa? Hups, läts, pönttöön? :D
Manaaja kirjoitti:
Gat kirjoitti:Meillä Varkaudessa oli porukka, joka iltaisin kokoontui leikittämään koiriaan. Irrallaan tietty ilman mitään vitun koirapuistokaan. Mielestäni varsinkin nuorelle koiralle on oleellista tottua olemaan ja leikkimään muiden koirien kanssa. No jossain vaiheessa koirallani ja naapurin kultaisella noutajalla meni sukset ristiin. Eka tositappelu saatiin keskeytettyä (huom meitin koira oli silloin päällimmäisenä!) , tokalla kertaa minä jalalla työnsin (melkein monotin) sen noutajan pois ennen ilmeistä hyökkäystään. Jos olisi käynyt vielä minun kimppuun, mun olis pitänyt kurmuuttaa sitä.

Sähän tosiaan olit se sekopää, jonka mielestä koirien pitää antaa kulkea vapaana? Että mitä siinä jos nyt vähän sitten repii kakaraltakin käden irti, kunhan saa toteuttaa lajityypillisiä vaistojaan. Sairasta.
Niin. Pikkulasten syöminen on tarkoituksena.

Nuo esimerkit kuitenkin oli sovituista koirallisten ja koirien iltaleikeistä, ja olivat aivan hyvin voineet tapahtua myös koirapuistossa. Jälkimmäisessä tapauksessa koiran isäntäkään ei saanut sitä murrosikäistä aukaisemaan leukojaan. Ei ollut vihainen koira, jotain leikkijäynää se. Silti vähän huono omatunto, sainko toisen miehen koiran jyrätä.

Pointtina siis että jos kerran ihmisen homma laumanjohtajana on puolustaa laumaa, miten se toteutuu jos toisen ihmisen koira hyökkäisi oman kimppuun? Erottaa ne toisistaan toki, mutta aina ei sen toisen omistaja mahda mitään. Ja sitten kun ei ole korrektia kurmuuttaa toisen koiraa sen enempää kuin toisen lasta. Mutta laumaetiikasta katsoen jos oma koira osaisi ajatella näitä (ja tuskin osaa) niin eiköhän se kelaisi että "tuon mun laumanjohtajan pitäis suojella mua ja tossa se katsoo tumput suorina kun minä saan vieraalta korstolta turpaan, ja vielä toruu MUA, mikähän laumanjohtaja tai edes kaveri tuo oikeastaan on?" :D

Vittuiluusi muuten, että juu.
Minusta isompaa aktiivista juoksijarotuista koiraa ei edes pitäisi ottaa täysasfaltoituun urbaaniympäristöön. Eikä pakottaa sitä hihnan päässä ihmisen kävelyvauhtiin. Eikä sellaisen irrallaan juoksuttamisessa kiltisti tyytyä niihin vitun koirapuistoihin. Mitä koirapuistoja Helsingissä 80-90-luvulla asuessani näin, kyllähän ne olivat täysi vitsi ainakin saksanseisojan ihan päivittäisen liikunnantarpeen ja intressien kannalta. Hädintuskin sopisi laukkaamaan. Ei mitään uutta tutkittavaa aktiiviselle koiralle. Paskaa ja kusta haisteltavaksi kyllä ja stressaavastikin vieraita koiria. Kyllähän sitä koira luonnostaan liikkuisi laajemmin ja mielellään tutkisi uuttakin asiaa vapaasti juosten.

Varkaudessa onneksi oli ihan kerrostaloalueemme vieressä satojen hehtaarien lähes luonnontilainen alue metsineen ja järvineen joissa koira ui. Lenkkipolkuja siellä, mutta iltapäivisin ei juuri koskaan ihmisiäkään. Tai pikkulapsia raadeltaviksi. Myönnän toki, että yleensä ulkoilutusmaastot kaupungeissa eivät ole noin hyvät.. mutta kovin huonoihin ei pitäisi koiraa ottaakaan. Koira heti irralleen sinne päästyä. Ei tietenkään yksin vaan valvonnassa me itsekin kilometrejä kulkien. Järjestyssääntö silloin salli tuon. Jos kerran vuoteen vastaan tuli ihminen, joka pelkää koiria, se ei mielestäni ole syy pitää koiraa koko ikänsä kiinni. Oma fobiansa. Minuakin on paksu ruma mies kerran lyönyt turpaan. Minua pelottaa. Yleisen turvallisuuden nimissä vaadin että sinut Manaaja pidetään hihnassa. Eihän sitä sinustakaan koskaan tiedä :D

Sitten "edistys" "edistyi". Onneksi vasta koiramme kuoltua.
Ensin tuli vieressä olevan koirien leikkikokoontumispaikan laitaan omakotitalon pohjan kokoinen koirapuisto. Lehdessa hehkutettiin miten hienoa on kun Varkauteenkin saatiin koirapuisto. Kai siellä joku kävikin, mutta eikö ne koskaan katsoneet aidan yli sitä monen hehtaarin kenttää, jossa koiria ennen leikitettiin? Miksei käyttäneet sitä ennen tai silloin? Idiootteja. Nyt saatiin koirapuisto, ihanaa!

Sitten tuli yleisvaltakunnallinen järjestyslaki. Joka kieltää koiran hihnatta ulkoiluttamisen taajama-alueella. Jota olivat ne koiramme kanssa käyttämämme satojen hehtaarien ihmisistä tyhjät alueet myös.

Mitään ei ollut muuttunut koirien tarpeissa.
Mitään ei ollut muuttunut "yleisessä turvallisuudessa". Ei siellä ihmisiä purtu.
Mitä muuttuu on, että tällä, kuten monella muullakin alalla, kukkahattutäti-kerrostalokyttääjille annetaan nykyään valta ja voima. Aina vaan lisääntyviä sääntöjä ja rajoituksia monessa muussakin asiassa. Minulta ei mitään muuta kuin halveksuntaa niille, jotka sen "kehityksen" lammasmaisesti hyväksyvät tai komentaen kannattavat.

Tietysti tottuuhan sitä pohjoiskorealainenkin kun ei paremmasta tiedä. Miksei sitten koira. Koirapuistoidiotiaakin huonompana oli jo silloin ennen naapurissa dalmatiankoira, juoksijarotua sekin, jota ulkoilutettiin vain asfaltilla lyhyessä hihnassa. Ja naapurin collie, joka ei eläessään ollut saanut juosta. Elivät korkeaan ikään. Tottuneet. Jotenkin vain tuntuu, ettei se ole oikein ja että tuollaisillla ihmisillä ei pitäisi olla koiraa. Kun tietää miten ne koirat voisivat liikkua ja arvaa että niillä olisi mielenkiintoa muuhunkin JOS niiden elämää ei olisi noin kuihdutettu.

Nuo lait ja järjestys varmaan sopivat koiranpitäjille, joille koira on vain käyttöesine tai seurakoira ihmisen viihteenä. Silloin ihmisen kulttuuri on pääasia. Minulle kuitenkin koira on eksoottinen vieras ihan toisesta lajista, ja sellaisen kanssa eläessä, sen tarpeita kunnioittaessa rikotaan ihmisten kulttuurin sovinnaisuuksia. Ja hyvä niin.
Viimeksi muokannut Gat, 08.08.2010 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Crowbar
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

EveryWoman kirjoitti:Dave, koiran kouluttamatta jättäminen on perseestä ja johtaa koiran kärsimykseen.
EW, olisi joskus kiva, että kirjottaisit edes yhdestä asiasta todenmukaisesti. Kukaan tällä palstalla ei ole yhtä paljon vieraantunut todellisuudesta.

Virkkeesi yllä ei pidä paikkansa mistään kohtaa. Edelleen olet ainoa, jota oikeasti epäilen feikiksi täällä. Keksit asioita tuulesta temmaten sellaisella vauhdilla ja epätarkkuudella, että väkisinkin kyseessä on randomilla juttuja keksivä pätkä tekoälykoodia. Tosin randomilla sinun pitäisi JOSKUS kirjoittaa jotakin joka on totta. Lienetpä siis kuitenkin ihan aito tapaus.

Tässä on esimerkki sinulle virkkeestä, joka on totta.

Neekerin ojentamatta jättäminen on perseestä ja johtaa valkoisen ihmisen kärsimýkseen.

Tosi virke 2:

Vaatteita suunnittelemalla ei millään tapaa paranna surullisten alkoholistien elämää tai lopeta sotia.

Tosi virke 3:

Vaatteiden ompeleminen ei anna pätevyyttä riskianalysointiin.

Tosi virke 4:

Vaatteita ompelemalla ei opi säteilystä yhtään mitään.

Kysytääs vielä lopuksi... Kun jokainen negatiivinen piirre tai tuntemus kielii siitä, että ihminen ei tunne itseään. Jos masentuu läheisensä kuolemasta, niin johtuuko tämä siitä ettei tunne itseään?

Mielestäsi ihonväri kertoo onko ihminen pullanössö vai ei. Pidät pullanössöyttä negatiivisena asiana. Toisin sanoen neekerisotilas afrikasta on kaikin puolin parempi juttu, kuin valkoinen insinööri perheen isä. Niin nussitko neekereitä? Entä pidätkö myös valkoisista palkkasotilaista? Oletko ajatellut, että pidät afrikkalaisista neekereistä siksi että voit samaistua heihin: hekään eivät lue.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Teraslilja_m
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Tähänkö loppui saunomisen MM-kisat?
Finalisti kuoli saunomisen MM-kisoissa
Iltalehti kirjoitti:Saunomiskilpailun miesten finaali päättyi dramaattisesti, kun vereslihalle palanut finaalikaksikko jouduttiin hakemaan väkisin ulos saunasta.

Saunomisen MM-kisojen venäläinen finalisti on kuollut. Suomalaisfinalisti toimitettiin sairaalaan palovammojen vuoksi.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Yönmustaritari

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Teraslilja_m kirjoitti:Tähänkö loppui saunomisen MM-kisat?
Finalisti kuoli saunomisen MM-kisoissa
Iltalehti kirjoitti:Saunomiskilpailun miesten finaali päättyi dramaattisesti, kun vereslihalle palanut finaalikaksikko jouduttiin hakemaan väkisin ulos saunasta.

Saunomisen MM-kisojen venäläinen finalisti on kuollut. Suomalaisfinalisti toimitettiin sairaalaan palovammojen vuoksi.
no jos niin hiton hyvä ettei viimeinen erä mennyt ryssille.
EveryWoman
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Kuten sanottu, ihminenkään ei käyttäydy kaikissa tilanteissa itselleen lajityypillisesti.
Miten niin?
Ihmiselle on lajityypillistä mm. ratkaista konfliktitilanteita vieraan kanssa vetämällä vierasta pataan. Tätä esiintyy edelleen tilanteissa, joissa sosiaalisia estoja on poistettu esim. alkoholilla ja eläimellinen käytös tulee helpommin pintaan. Mutta pataan vetäminen ei kuitenkaan johda onnellisempaan elämään. Samoin kuin ei sekään, että koira pelkää, vaikka pelko ja siitä seuraava ärhentely on lajityypillistä koiralle.
Kyllähän me noita koiria olemme tapakouluttaneet: perheen jäsenillemme ne eivät ärhentele.

Mutta toki olisi hyvä saada tuolta toiselta vielä vieraille vieraillekin ärhentely pois. En kuitenkaan usko, että se lisäisi sen onnellisuutta, mutta se olisi meidän ja muiden ihmisten kannalta mukavaa.
Niin siis mä ymmärsin sun puheista, että ette meinaa asialle tehdä mitään, ja että ensin perustelit tätä koiran koolla ja myöhemmin sillä, että koiralla on jotenkin hauskempaa kun se ärhentelee. Eli että teet noin koska haluat laittaa koiran kuvitellun edun muka omasi edelle, mikä ei tietenkään ole kovin uskottavaa, kun kerran 1. omistat rotukoiran etkä esmes jotain brassikatukoiraa, ja 2. toistelet koko ajan, miten ihmisen etua ajatellaan ensin ja koiran edun huomioiminen on vain teeskentelyä.

Toimet, jotka edistävät koiran onnellisuutta, voivat aivan hyvin samalla edistää myös ihmisten etua. Seksuaalisuuden tukahduttaminen, äärimmäisyyksiin menevä rodunjalostus ja esim. koiran pukeminen muotivaatteisiin ovat poikkeuksia tästä, ja muitakin poikkeuksia voi olla, mutta koiran pelkotilojen lieventäminen ei ole yksi niistä.

Jos ymmärsin jotenkin väärin tuon meininkisi, niin ei sit mitään.
EveryWoman
Kitisijä

Crowbar, oliko sulla jotain asiaa?
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Nonniin, nyt on tullut se hetki kun koiraihmiset pakkaa rekkunsa ja fifinsä laukkuihinsa ja painuvat vittuun täältä mouhoamasta. Kaiken tämän haukkumisen ja kiekumisen seasta ei enää löydä mahdollisia ketjuun kuuluvia asiallisia postauksia, joten olkaa hyvät ja siirtykää ihan teitä varten perustamaani ketjuun, kiitos.
NuoriD

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Miten niin?
Ihmiselle on lajityypillistä mm. ratkaista konfliktitilanteita vieraan kanssa vetämällä vierasta pataan. Tätä esiintyy edelleen tilanteissa, joissa sosiaalisia estoja on poistettu esim. alkoholilla ja eläimellinen käytös tulee helpommin pintaan.
Luulin, että tajusit pointtini; mielestäni kaikki ihmisen käytös on määritelmän mukaan ihmisen lajityypillistä käytöstä. Eli jos konfliktitilannetta ratkomaan perustetaan komitea, joka pohtii asiaa, pyytää eri intressiryhmiltä lausuntoja ja lopulta jättää loppumietintönsä, niin se on yhtä lajityypillistä konfliktin ratkomista, kuin nakkikioskijonossa turpiin vetäminenkin.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Kerrankin Jumalan rankaisu osui oikeaan paikkaan. Esiintymässä siis mm. Slayer, Alice Cooper, Iron Maiden ja Mötley Crüe.
NuoriD

elco kirjoitti:Taas tuli hyvä mieli, etten tilaa hesaria.

Vähän aina aprikoituttaa, notta näinköhän se naiskuva on missään muualla noin kokonaisuutena parempi kuin länsimaissa. Toisekseen, pitäkää rasistina ja insinöörinä, mutta minun on täysin mahdotonta kuvitella, että HY:n "Maailman Kulttuurien Laitos" tuottaisi mitään positiivista tähän maailmaan - mitä omalta osaltaan Sanni Saarinenkin raivolla todistaa.

"Muslimifeministit"?!1 Päässä liikkuu, ei mitään.
Länsimainen naiskuva ei ole ainoa oikea - mutta se on paras

Kirjoittaja on - hämmästyttävää kyllä - nainen.

Täytyypä lukea enemmänkin tätä blogia.