Älkää solvatko minua "humanistiksi"! Vielä alentavampaa kuin savolaiseksi luuleminen. Minähän vihaan ihmisiä! Aatteellista humanismia pidän lässynlässynä ja humanisti"tieteiden" "tieteenfilosofiaa" tunnustuksellisena teologiana, jonka päätarkoitus on saada omalle regimelle arvovaltaa väittämällä, että ihmisen käyttäytyminen mystisesti on erillään muusta luonnosta. Missä evoluution sukupolvessa ero tapahtui, ei kerrota.
Omasta tilanteestani että tietenkään jäytävää pelkoa ja vuosien vitutusta ei sinänsä voi laskea tuottavaksi työksi. Mutta helppoa ei ole ollut vaan sressaavaa ja myös työlästä.
NuoriD kirjoitti:Gat kirjoitti:Työn verotuksesta että kyllhän vaikka sun ja hoitsujen palkkaero on järetön, jos et ole tohtori House.
Lääkikseen meno on vapaaehtoista, kuten hoitajaksikin opiskelu. Kumpaankin opinahjoon saa lisäksi pyrkiä tai olla pyrkimättä kuka tahansa. Minä olen sitä paitsi yrittäjä, en palkkatyöläinen.
Ahtonomiksikin saa pyrkiä halutessaan.
Samaten huippujääkiekkoilijaksi tai Nokian pääjohtajaksikin saa pyrkiä kuka tahansa.
Jos jostain hommasta saa liikaa palkkaa liian helpolla, niin miksi kaikki eivät tee ko. duunia?
Just tuota uusliberaalipaskaa.
Vaikutat olettavan, että kaikilla ihmisilllä on samat kyvyt, samat ympäristön tarjoamat mahdollisuudet, maailma ei muutu ja kaiken lisäksi kaikkien päämotivaatio työlle on raha. Sitten niitä ei vaan huvita ansaita rahaa?
Aatellaas vaikka tuota Elcoa. En solvaa habitustaan Manaajan tapaan.. Mutta kamoon. Elco on taipumuksiltaan hyvä ohjelmoija. Miten tuo kukkakeppi olisi menestynyt 1700-luvulla jossain tuppukylässä jossa ainoa pärjäämiskeino oli raaka ruumillinen työ? On sattumaa että Elco elää nykyään, jolloin IT-ala on muutaman vuosikymmenen ollut ansionlähde.
Sinä Dave voit toki itsekin pyrkiä NHL:ään tai Euroopan oopperalavoille. Mutta pääsisitkö? Entäs laivahitsaajat, joista on puutetta? Valittaisiinko sinut? Sinullakin on tuuri elää aikana, jolloin sinun lahjoillasi pääsi lääkikseen ja jolloin lääkärin duunista maksetaan hyvin.
Todella voi olla niin, että ihmisestä ei kerta kaikkiaan ole hommiin, joista silloisena historian jaksona eniten maksetaan. Tai että hänen perinteensä tai henkilökohtainen lähtökohtansa ei johda sellaiseen.
Sitäpaitsi huippuansiotöihin eivät mahdu kuin harvat, ja jonkun täytyy ne muutkin työt tehdä, eikö? Vai todellako syyllistät niitä jotka vaikka valistavat eineksesi tai vaatteesi, että eivät menesty?
Sitten se, että jotenkin sinulle on itsestääselvä premissi, että kaikki valitsevat ammattinsa sen mukaan mistä eniten maksetaan. Sinulle voi olla vaikea ymmärtää, että se ei olekaan kaikille tärkein asia. Suurin osa ajautuu mihin ajautuu, osin ympäristön pakosta. Vasta jälkeenpäin hokaavat mitä maksetaan. Osa taas saattaa valita ammatin peräti siksi, että ala kiinnostaa heitä!!! On pienipalkkaisia tutkijoita, artesaaneja pajoissaan, avustustyöntekijöitä ja huippuyksilöissäkin vaikka lentäjiä, josta on kivempaa lentää Hornetilla kuin kiskoa isompaa liksaa Finnairilla.
Sitten on niitä, joista ei mihinkään ole, kuten minä
Nälväisy isoista yritysjohtajista siitä, että en tosiaan usko että niillä on palkkioitaan vastaavia kykyjä. Valintaprosessikin lienee hyvävelien golfklubilla. Ja jos tehtävä todella niin kiinnostaisi että todella hyviksi ovat kehittyneet, he mielellään tekisivät hommansa pienemmälläkin liksalla. (No tietty osakkeenomistajat käärisi voitot ja sehän on ihan oikein, en kyllä osaa perustella miksi

)
Sitten nykyään on huuhaakonsultteja tyyliin Sarasvuo, muotifilosofeja kalliita raportteja tekemässä ja vaikka hyville jääkiekkoilijoille maksetaan paljon. On vain muodin hetkellinen oikku, että juuri heille. Ei niillä absoluuttista arvoa ole, kuten ei oikeastaan millään. Tai no. Lääkäröinnillä ehkä

Markkinatalouden määräämää niiden helppoheikkien palkkiot kyllä, saa ollakin, mutta joku suhteellisuus sellaisen aikuisten-oikeasti kunnioittamisessa.
Tuntuuko sinusta Dave että on joku yksi ja yhteinen kulttuuri, yksi ja yhteinen työn arvostus ja työmoraali? No ei ole muuten kuin jokaisen omassa päässä. Rahantekokin päätavoitteena on vain sinun kulttuurisi arvostus.
Itse käsitän sen suhteellisuuden ja siksi minulla ei ole huonoa omaatuntoa raapia hengenpitimeni miten raavin ja laki vielä sallii. En ole siitä tai jostain "työmoraalista" millekään yhtenäiselle yhteiskunnalle vastuussa, koska sitä yhtenäisyyttä ei ole.
Siksi en yritäkään sepittää jollain talousteorialla, miten vaikkapa maataloustuet tai pääomatulojen verotuksen suhteellinen pienuus olisivat jotenkin koko yhteiskunnalle hyödyllinen asia. Kuten uusliberaalit ovat sepittäneet oman agendansa muka itsestäänselväksi tavoitteeksi. Kunhan eläimen tavoin koetan pärjätä. Rajat vain siinä, mitä omalla henk.koht moraalillani en hyväksyisi enkä haluaisi, siis haluaisi muidenkaan hyväksyvän. Ei Allahia tai Hegeliläistä kuvitteellista kaikkien yleishyvää, vaan intressit ja sympatiat.
Olen täysi mulkku. Enemmän kuin mitä ihmiset tekevät, minua vituttaa miten he sen perustelevat. Dogmaattisesta bullshitistä luopuminen saattaisi poistaa yhden esteen nähdä asioita niinkuin minä haluaisin nähtävän.
Olut loppui!!!!