Manaaja kirjoitti:. 7 sekunnin 0-100km/h aika ei tee kunniaa perstuntoelämykselle.
7.1 sekkaa näemmä. Miten ihmeessä se on noin mopo, kun laivan kokoinen cossusierrakin veti 6.5 sekkaan? Onko sierra muka niin paljon sit kevyempi?
Tasan 7 sekkaa sedanina. Toi automaattihan startissa heti "hukkaa" yhden sekunnin kun normaalisti lähdetään liikkeelle kaasua painaen. Ensin nostetaan vähän kierroksia ja pikkuhiljaa annetaan autoon liikettä, ja turbo alkaa puhaltaa tuntuvasti vasta 2500+. On tossa vissiin joku "Launch Control" järjestelmä olemassa myös joka kurmottaa optimaalisen kierroslähdön, mutta en usko että noita 0-100 -aikoja mitataan niitä käyttäen.
Manuaalilla on niin paljon helpompi tehdä hyvä "paperiaika" seisovaan satkuun, kun voi antaa rundeja niin että turbo on saman tien kyydissä.
Mut kuten sanoin, perstuntumalta tota vois veikata aika helposti ylemmän viitosen aikoja tekeväksi autoksi menohalujen puolesta, kun vaan unohdetaan se paikaltalähtemisen tahmeus ekan reilun sekunnin aikana.
Manaaja kirjoitti:Eikö nyt voitais edes vähän tapella bemareista? Pulkannaru? Joku?
En ole ilmeisesti ajanut tota versiota. Kaverilla 2009 320d, siis manuaali jossa melkoisen paljon varuste-ekstroja. Jos muistan oikein ei sen auton alusta ole vakio. Rengaspaineet vaikutti ajoon aika paljon, laitoin sille maltillisemmat lukemat ja autosta tuli ihan siedettävä normaaliin ajoon. Ostaessa sillä oli pikemminkin radalle sopivat paineet, eli jossain kolmen tuntumassa ja nyt sinne muistaakseni jäi 0.2..0.4 suositeltua suuremmat. Vetely ja uraherkkyys väheni ja ohjaus parani - ainakin niillä (en muista merkkiä+kokoa) kumeilla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Tästä pätkästä näkee hyvin mitä tarkoitan. Ennen kuin rundeja on ykkösellä reilut 3 tonttua, ei tapahdu oikein mitään. Mutta sen jälkeen tapahtuukin sen verran että auto ei enää tunnu miltään 0-100km/h 7s -luokan vehkeeltä, vaan katapulttiefekti on 5-sekkasten autojen tuntumassa.
Evohan muuten vetää 45 lisähevosella manuaalina 4,5s 0-100km/h.
Takavalot on kivat, mutta muuten...öh. Perän muoto laskee loppua kohden kuin lerpahtanut kulli, ja kyljet ja konepelti muistuttaa muotoilultaan vaahtokarkkia. Yritetty vissiin saada viimeisen päälle kliiniä ja minimalistista muotoa aikaiseksi - mikä monessa tapauksessa viehättää ainakin minua - mutta tässä tapauksessa tuo näyttää minusta ainoastaan velttokulliselta sämpylältä jossa ei ole minkäänlaista särmää.
Mut joo, takavalot on ihan kivat. Sisustassakaan nyt ei mitään vikaa ole varsinkaan moniin muihin "muoviseinäkojelauta"-saabeihin verrattuna. Ainakaan tuossa nahkaisessa huippumallissa. Tiedä sitten miltä tuo näyttää sisältä hinnat alkaen -mallina.
Mersun kanssa oli eilen ongelmia atm-laatikon kanssa. Kickdown toimi hyvin, mutta vaihde ei vaihtunut suuremmalle lainkaan.
Ongelman ratkaisi laatikon resetointi. Eli ukko autoon, ovi kiinni, avain virtalukkoon ja avaimen kääntö 1:s asentoon. Sitten kaasupoljin pohjaan 10 sekunniksi, jolloin laatikkoon palautuu tehdasasetukset ja sen voi opettaa omalle ajotyylille sopivaksi.
exPertti kirjoitti:
Se on sadetunnistimen herkkyyssäätö. Kytkimen toiminnasta päätellen olisivat saaneet sen portaattomaksikin, mutta 1-4 pisaraa on rellun perinteinen säätö tuossa.
Automaattimen sadetunnistin, jonka herkkyys pitää säätää käsin.
exPertti kirjoitti:
Meitä on moneen lähtöön. Joku tykkää laiskasta pyyhkimistaajuudesta, joku haluaa pyyhkiä puolikuivaa lasia. Kun tuo sadetunnistin kuitenkin korvaa tihkun on kiva, että sitä voi epäherkimmillä asennoilla pitää oikeasti tihkuna.
Onneksi jotkut autotehtaat osaaavat rakentaa automaattisen pyyhkimen siten, että se voi olla aina päällä ja toimiii vain silloin kun on jotain pyyhittävää.
En ole meinaan sattunutkaan pyyhkimne asentoon sen jälkeen kun sen automaatille laittoin, eikä muuten pyyhi kuivaa lasia
masa kirjoitti:Daah. Manaaja ajaa autolla joka on tehty maassa jossa sataa aina.
Ei, kun se oli joku koeajoauto. En muista merkkiä.
BMW. Siinä ei tihku pelittänyt lainkaan fiksusti omaan makuun. Lancer Ralliartissa oli tollanen 4-portainen muka-automaattinen herkkyyssäädettävä tihkukytkin, joka vissiin toimi pitkälti auton nopeuden perusteella. Jostain syystä sen toiminta oli kuitenkin ihan ok suppean kokemuksen perusteella.
Oman auton automaattinen tihku on raivostuttava, ja hinkkaa lasia kuin jeppe teinipimatsua latotanssien jatkoilla jos taivas näyttää pätkääkään pilviseltä. Eniten ärsyttää ne suhteellisen pienillä sateilla tapahtuvat sadetunnistimen määräämät täysnopeudella suoritettavat pyyhinnät. En itse käytännössä koskaan ikinä missään tilanteessa koe tarvetta tai halua käyttää pyyhkimien maksiminopeutta. Onneksi tossa on myös hyvin toimiva säädettävä tihku about 8 portaalla. Bemarissa ei ollut, ja pienessä tihkusateessa joutui käyttämään manuaalisia kertapyyhkäisyjä kerta toisensa perään, kun sadetunnistin oli about yhtä perseestä kuin Jaguarissa eikä epäautomaattista tihkuasentoa ollut olemassakaan.
exPertti kirjoitti:No, käytännössä omassa rellussa herkimmällä säädöllä tuo muuttuu "jaggeksi" ja kahden epäherkimmällä on itselle sopiva.
Samaa olin huomaavinani Lancerin automaattitihkussa.
Jaggessa nopeuskin vaikuttaa: Kaupunkinopeudessa automaattitoiminto toimii välillä ihan siedettävästi, mutta kun motarilla on 130km/h kellossa, pyyhkijät raapivat itsensä verille jo aivan mitättömän tihkusumun takia.
^ Joo ei kyllä paljoa lämmitä. R32 on sentään vielä ihan siedettävän näköinen "teiniviritys" mutta tuo on vain jotenkin amis.
Lisäksi on kyllä saatu 2 litrasella rivinelkulla varustetulle etuvetoselle pikkuautolle viritettyä hinta kohdilleen lyömällä isompaa vannetta, lyhyempää jousta ja moottorinohjaukselle uutta lastua. Mieluummin ostaa puolella rahalla saman vehkeen miedommalla viritysasteella, käy laittamassa jossain Harisella uuden turbon, downpipen ja softan, ostaa ite isommat pilluvanteet ja eibachin madallussarjan ja jäljellejäävällä 20 tonnilla bensaa.
Voi saatana, ostinko mä taas laaduttoman paskan toisen tilalle. No Pertti, jos nyt katot kuitenkin niitä numeroarvoja sieltä sijaluvun perästä, niin kyllä ranskalaiset ovat osanneet oman hajurakonsa tuossa laaduttomuudessa pitää.
exPertti kirjoitti:Jos volkkarin ja rellun ero on 10% tasan
No et sä ainakaan pitkää matikkaa ole lukenut.
exPertti kirjoitti:Can't beat that math.
Mikään ei vituta niin paljon kuin paska auto, joka ei pysy ehjänä. Siinä ei mitkään rahansäästöprosentitkaan helpota. Sitä jatkuvaa vittuuntuneisuutta ja stressiä autosta ei vaan jaksa, vaikka miten saisi halvemmalla. Mulla on ollut Jaguar, Renault ja Peugeot. Kaikki olivat susipaskoja, mainitussa järjestyksessä. Kaikki edellämainitut vehkeet olen vaihtanut sen vuoksi, etteivät ne pysyneet ehjinä. En siis esimerkiksi vanhenemisen/kilometrien vuoksi, kuten muut autoni.